Astra J Kleppendeksel – motorstroring

Forumindex Forums Modellen Astra Astra J Kleppendeksel – motorstroring

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Auteur
    Berichten
  • #18369888
    RikkieD
    Deelnemer
      Lid sinds:
      14 November 2019

      Kom net met mn Astra J terug van de garage. Het motorstoring lampje brandt. Van de week hebben ze de storing gereset maar na  een stukje van 20km rijden ging bij het wegrijden het lampje weer aan. In eerste instantie wilde de garage alleen de motor gaan flushen maar nu zeggen ze dat er een lekkage in de kleppendeksel zit. In deze deksel zit een sensor die de foutmelding veroorzaakt. Of ik even €550,= wil neerleggen voor wat plastic met een ingebouwde sensor. Is maar een half uur werk volgens de garage.

      Ergens heb ik het gevoel dat je toch gewoon een sensor moet kunnen vervangen en desnoods een pakking ofzo.

      Iemand een idee of dit een plausibel verhaal is?

      #18369901
      Bart…
      Deelnemer
        Lid sinds:
        25 March 2019

        Hoi,

         

        Gebeurt wel vaker bij die motoren. Heeft te maken met de druk in je klepdeksel. Zit een klepje in die dan gaat lekken waardoor de motor zo slecht gaat lopen.

        #18369906
        pjotter
        Deelnemer
          Lid sinds:
          21 November 2013

          [quote quote=18369888]Kom net met mn Astra J terug van de garage. Het motorstoring lampje brandt. Van de week hebben ze de storing gereset maar na een stukje van 20km rijden ging bij het wegrijden het lampje weer aan. In eerste instantie wilde de garage alleen de motor gaan flushen maar nu zeggen ze dat er een lekkage in de kleppendeksel zit. In deze deksel zit een sensor die de foutmelding veroorzaakt. Of ik even €550,= wil neerleggen voor wat plastic met een ingebouwde sensor. Is maar een half uur werk volgens de garage. Ergens heb ik het gevoel dat je toch gewoon een sensor moet kunnen vervangen en desnoods een pakking ofzo. Iemand een idee of dit een plausibel verhaal is?[/quote]

          gaat het om de sensor aan de buitenkant zie video linkhttps://www.bing.com/videos/search?q=sensor+kleppendeksel+opel+astra+J&&view=detail&mid=6B261F6D89D8448F8F5A6B261F6D89D8448F8F5A&&FORM=VRDGAR

           

          #18369912
          RikkieD
          Deelnemer
            Lid sinds:
            14 November 2019

            De motor loopt best redelijk. Er zit wel een  dipje in het vermogen net nadat de turbo inkomt maar verder ervaar ik niks raars.

            Ik heb geen idee welke sensor de garage bedoeld. Ik meen iets van P-601 of 610 gezien te hebben op het formulier van de monteur. Op de video zit de sensor niet binnen de kleppendeksel. Dat is iets wat de garage wel suggereert.

            De garage geeft aan dat er olie lekkage zichtbaar is op het blok. Is het niet zinniger om eerst de pakking te vervangen, de sensor te reinigen en kijken of het probleem weg is?

            #18369915
            the-duke
            Deelnemer
              Lid sinds:
              10 August 2007

              Welk type motor hebben we het over ?

              Het filmpje is namelijk van een diesel. Ik weet toevallig van de 1.4 benzine (A14net of B14net) dat er in het inlaatspruitstuk een “terugslagklepje” zit, wat vaker kapot gaat en als gevolg daarvan vervolgens een membraan in je kleppendeksel kapot gaat. Kleppendeksel vernieuwen alleen is dan niet voldoende.

              Gr,
              The Duke

              #18369916
              RikkieD
              Deelnemer
                Lid sinds:
                14 November 2019

                Het gaat om een 1.4 turbo bezine motor (140pk).

                Ik hoop toch echt dat het bij de kleppendeksel blijft hoor. Het stomme is is dat met membraam wel los te verkrijgen is maar daar wil de garage vast niet aan ivm garanties . Hier: https://www.motor-doctor.nl/products/12861855-klep-ontluchting-nokkenasbehuizing

                #18369933
                the-duke
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  10 August 2007

                  Het onderdeel dat je daar laat zien past niet voor jouw motor.

                  Deze wel https://www.youtube.com/watch?v=Pg4839I31ZQ  en die heb ikzelf ook bij die gast gekocht.  (allemaal lastig, want zit Servië)

                  De vraag is: wat is de oorzaak hiervan. Grote kans dat het 1-wegklepje (soort rubberen champignonnetje in je inlaatspruitstuk) kapot is. Dat kan je zien in deze video op 20 sec https://www.youtube.com/watch?v=DHreBH5UTF0.  Als het er nog niet uitgezogen is / kapot is, moet je het puntje ervan kunnen zien als je die slang loshaalt en met een lampje in het gat schijnt. Als je dat niet oplost, dan gaat het membraam in je kleppendeksel snel weer kapot.

                  Officieel kan je alleen ook gelijk een nieuw inlaatspruitstuk kopen en laten monteren.

                  Ik heb het ongeveer op deze manier opgelost https://www.youtube.com/watch?v=5BwHnIjllMQ  (hier zie je trouwens ook mooi dat champignonnetje zitten, hij vervangt het ook preventief). Samenvatting is: gat van champignonnetje dat eruit gezogen is afdichten met schroef en expoylijm, extra gat maken in spruitstuk en externe 1-wegklep gemonteerd.
                  Dit is allemaal niet makkelijk, maar het alternatief (nieuw kleppendeksel en inlaatspruitstuk) is duur en gaat op den duur weer kapot..

                  Succes,
                  The Duke

                   

                  #18370137
                  RikkieD
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    14 November 2019

                    Besloten om toch maar door de garage de kleppendeksel te laten vervangen. Heb wel gevraagd of ze er zeker van zijn dat, gezien de forse kostenpost, het probleem echt in de kleppendeksel zit. Deze vraag werd positief beantwoord.

                    Bij ophalen van mijn auto was het gelijk raak: bij het starten van mijn auto op de parkeerplaats van de garage ging de motorstoring signalering niet uit :unsure:

                    Ik snap echt niet dat je als garage een auto gereed meldt zonder een grondige test. Sleutel weer op de balie gegooid. Ze mogen het oplossen.  :tongue-out:

                    #18370161
                    RikkieD
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      14 November 2019

                      UPDATE:

                      Garage geeft aan dat de distributie ketting uitgerekt is waardoor de timing afwijkt. Dit kan ook een storing geven. Vind dit best rap met 170k km. Rij wel relatief veel korte stukken (ca 15km W-W)

                      Gelukkig mocht ik rekenen op coulance van de garage: ik heb alleen een nieuwe ketting en de spanners betaald. Het arbeidsloon en de vloeistoffen heeft de dealer voor haar rekening genomen. :good:

                      Als met al heb ik een nieuwe kleppendeksel en  distributieriem voor nog geen €700,=. Blijft een klap geld maar ik hoop dat ik er zo weer een paar jaar tegenaan kan.

                      #18370162
                      Bart…
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        25 March 2019

                        700 voor distributie en klepdeksel vind ik een hele nette prijs.

                      10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
                      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.