Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Astra J Kleppendeksel – motorstroring
- Dit onderwerp bevat 9 reacties, 4 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 27 november 2019om 09:34 door
Bart….
-
AuteurBerichten
-
14 november 2019 om 09:20 #18369888
Kom net met mn Astra J terug van de garage. Het motorstoring lampje brandt. Van de week hebben ze de storing gereset maar na een stukje van 20km rijden ging bij het wegrijden het lampje weer aan. In eerste instantie wilde de garage alleen de motor gaan flushen maar nu zeggen ze dat er een lekkage in de kleppendeksel zit. In deze deksel zit een sensor die de foutmelding veroorzaakt. Of ik even €550,= wil neerleggen voor wat plastic met een ingebouwde sensor. Is maar een half uur werk volgens de garage.
Ergens heb ik het gevoel dat je toch gewoon een sensor moet kunnen vervangen en desnoods een pakking ofzo.
Iemand een idee of dit een plausibel verhaal is?
14 november 2019 om 18:07 #18369901Hoi,
Gebeurt wel vaker bij die motoren. Heeft te maken met de druk in je klepdeksel. Zit een klepje in die dan gaat lekken waardoor de motor zo slecht gaat lopen.
14 november 2019 om 20:32 #18369906[quote quote=18369888]Kom net met mn Astra J terug van de garage. Het motorstoring lampje brandt. Van de week hebben ze de storing gereset maar na een stukje van 20km rijden ging bij het wegrijden het lampje weer aan. In eerste instantie wilde de garage alleen de motor gaan flushen maar nu zeggen ze dat er een lekkage in de kleppendeksel zit. In deze deksel zit een sensor die de foutmelding veroorzaakt. Of ik even €550,= wil neerleggen voor wat plastic met een ingebouwde sensor. Is maar een half uur werk volgens de garage. Ergens heb ik het gevoel dat je toch gewoon een sensor moet kunnen vervangen en desnoods een pakking ofzo. Iemand een idee of dit een plausibel verhaal is?[/quote]
gaat het om de sensor aan de buitenkant zie video linkhttps://www.bing.com/videos/search?q=sensor+kleppendeksel+opel+astra+J&&view=detail&mid=6B261F6D89D8448F8F5A6B261F6D89D8448F8F5A&&FORM=VRDGAR
15 november 2019 om 08:12 #18369912De motor loopt best redelijk. Er zit wel een dipje in het vermogen net nadat de turbo inkomt maar verder ervaar ik niks raars.
Ik heb geen idee welke sensor de garage bedoeld. Ik meen iets van P-601 of 610 gezien te hebben op het formulier van de monteur. Op de video zit de sensor niet binnen de kleppendeksel. Dat is iets wat de garage wel suggereert.
De garage geeft aan dat er olie lekkage zichtbaar is op het blok. Is het niet zinniger om eerst de pakking te vervangen, de sensor te reinigen en kijken of het probleem weg is?
15 november 2019 om 10:22 #18369915Welk type motor hebben we het over ?
Het filmpje is namelijk van een diesel. Ik weet toevallig van de 1.4 benzine (A14net of B14net) dat er in het inlaatspruitstuk een “terugslagklepje” zit, wat vaker kapot gaat en als gevolg daarvan vervolgens een membraan in je kleppendeksel kapot gaat. Kleppendeksel vernieuwen alleen is dan niet voldoende.
Gr,
The Duke15 november 2019 om 10:40 #18369916Het gaat om een 1.4 turbo bezine motor (140pk).
Ik hoop toch echt dat het bij de kleppendeksel blijft hoor. Het stomme is is dat met membraam wel los te verkrijgen is maar daar wil de garage vast niet aan ivm garanties . Hier: https://www.motor-doctor.nl/products/12861855-klep-ontluchting-nokkenasbehuizing
16 november 2019 om 14:42 #18369933Het onderdeel dat je daar laat zien past niet voor jouw motor.
Deze wel https://www.youtube.com/watch?v=Pg4839I31ZQ en die heb ikzelf ook bij die gast gekocht. (allemaal lastig, want zit Servië)
De vraag is: wat is de oorzaak hiervan. Grote kans dat het 1-wegklepje (soort rubberen champignonnetje in je inlaatspruitstuk) kapot is. Dat kan je zien in deze video op 20 sec https://www.youtube.com/watch?v=DHreBH5UTF0. Als het er nog niet uitgezogen is / kapot is, moet je het puntje ervan kunnen zien als je die slang loshaalt en met een lampje in het gat schijnt. Als je dat niet oplost, dan gaat het membraam in je kleppendeksel snel weer kapot.
Officieel kan je alleen ook gelijk een nieuw inlaatspruitstuk kopen en laten monteren.
Ik heb het ongeveer op deze manier opgelost https://www.youtube.com/watch?v=5BwHnIjllMQ (hier zie je trouwens ook mooi dat champignonnetje zitten, hij vervangt het ook preventief). Samenvatting is: gat van champignonnetje dat eruit gezogen is afdichten met schroef en expoylijm, extra gat maken in spruitstuk en externe 1-wegklep gemonteerd.
Dit is allemaal niet makkelijk, maar het alternatief (nieuw kleppendeksel en inlaatspruitstuk) is duur en gaat op den duur weer kapot..Succes,
The Duke26 november 2019 om 14:20 #18370137Besloten om toch maar door de garage de kleppendeksel te laten vervangen. Heb wel gevraagd of ze er zeker van zijn dat, gezien de forse kostenpost, het probleem echt in de kleppendeksel zit. Deze vraag werd positief beantwoord.
Bij ophalen van mijn auto was het gelijk raak: bij het starten van mijn auto op de parkeerplaats van de garage ging de motorstoring signalering niet uit
Ik snap echt niet dat je als garage een auto gereed meldt zonder een grondige test. Sleutel weer op de balie gegooid. Ze mogen het oplossen. :tongue-out:
27 november 2019 om 08:58 #18370161UPDATE:
Garage geeft aan dat de distributie ketting uitgerekt is waardoor de timing afwijkt. Dit kan ook een storing geven. Vind dit best rap met 170k km. Rij wel relatief veel korte stukken (ca 15km W-W)
Gelukkig mocht ik rekenen op coulance van de garage: ik heb alleen een nieuwe ketting en de spanners betaald. Het arbeidsloon en de vloeistoffen heeft de dealer voor haar rekening genomen.
Als met al heb ik een nieuwe kleppendeksel en distributieriem voor nog geen €700,=. Blijft een klap geld maar ik hoop dat ik er zo weer een paar jaar tegenaan kan.
27 november 2019 om 09:34 #18370162700 voor distributie en klepdeksel vind ik een hele nette prijs.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.