Hoi Tim,
Ik rijd zelf Astra J. Waar je vooral op moet letten vanuit mijn ervaring is roest aan de onderste rand van de portieren vanuit de binnenzijde gezien. Ik heb hier zelf al bij drie portieren roest zitten en een google zoektocht leert dat het geen zeldzaam verschijnsel is.
Voor wat de versnellingsbakken, de M32 versnellingsbak kan overmatige speling gaan krijgen bij met name de hogere versnellingen.
Dit resulteert in continue zoemtoenen en waarschijnlijk op de langere termijn erger.
Ergens tijdens de facelift versie van de Astra J heeft Opel dit probleem na jaren opgelost en zijn er een sterker lager gemonteerd met een betere smering.
Voor de motoren kan ik alleen voor de 1.4 Turbo praten. Het is een GM blok wat veel werd toegepast ook bij de Chevrolet modellen en dit blok kan diverse kwalen vertonen. Koelvloeistof lekkages aan reservoir, koelvloeistof flens en slangen zijn de A14NET niet vreemd.
Overmatig olie zweten komt ook vrij regelmatig voor op diverse plekken. Dit is deels terug te herleiden naar een ontwerpfout in het inlaatspruitstuk waardoor er ook turbodruk onder het kleppendeksel etc komt waardoor de zwakkere afdichtingen als eerste gaan zweten.
Verder vind ik het persoonlijk voor mijn gebruik een comfortabele, ruime auto om te rijden met een prima ergonomie binnenin ook voor langere bestuurders. Zeker de stoelen met het AGR label zitten erg fijn en zijn goed verstelbaar.
Een lichtgewicht is het overigens niet