astra houdt in en stottert/hikt

Forumindex Forums Modellen Astra astra houdt in en stottert/hikt

  • Dit onderwerp is leeg.
9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Berichten
  • #17211158
    epepping
      Lid sinds:
      10 March 2008

      Onderwerp van gesprek:

      Opel Astra 1.6i Station (x16sz) uit 1994 met 221 dkm op de teller…

      Dag mensen,

      Heb een vreemd probleem met een lang verhaal…

      Zo af en toe stotterde mijn astra een beetje bij het optrekken (vanuit een rotonde in de 3e versnelling), maar niet overmatig. Daarna ging ie het steeds vaker en heviger doen. In april begon mijn stationair toerental op te lopen tot 1400 toeren. Na 20 seconden begon mijn klantenbindingslampje te branden.

      In mei op vakantie geweest. Heb mijn luchtfilter vernieuwd en we zijn richting vakantiebestemming gereden… Toen hebben we met pech in België gestaan. De brandstofpomp bleek er mee opgehouden te zijn. Direct vervangen en we konden weer, maar zo gauw de auto warm werd, begon ie weer te haperen.
      Maar het toerental was weer op 8/900 toeren en het lampje brand niet meer.

      Bij thuiskomst heb ik het brandstoffilter vervangen en de EGR afgedopt, omdat ik dacht dat dat het probleem misschien kon verhelpen. Dit haalde helaas ook niets uit.

      Ten einde raad de auto richting garage gedaan en een monteur laten kijken. Die belde ’s middags dat ie niets kon vinden, maar hij dacht aan een lekke koppakking. Hij verbruikt echter geen koelvloeistof, enkel mijn olie verbruikt ie (héél veel)…

      Wordt er helemaal gek van, er valt niet normaal in te rijden. Als ie warm wordt, begint ie hevig te schokken, alsof hij geen vermogen genoeg heeft om de versnelling aan te kunnen. Met een kwart gas en doortrekken in de versnelling gaat het wel goed, maar als je het gaspedaal iets te ver in trapt begint de ellende…

      Voetnootje: Heb in dec. ’07 mijn bougies vervangen, en in maart ’09 mijn kleppendekselpakking.

      Nu kom ik steeds vaker op het forum tegen, dat je stappenmotor het probleem kan veroorzaken. Voordat ik mijn koppakking of andere dure dingen zomaar ga vervangen zou ik graag willen weten of jullie nog suggesties hebben, want dat zou me enorm veel geld schelen, aangezien hij de afgelopen tijd al zoveel op z’n kop heeft gehad…

      Ik zie jullie respons graag tegemoet, want ik zie het niet meer…

      Gegroet en bij voorbaat dank,

      Erwin

      #17508558
      OPC Turbo
        Lid sinds:
        7 June 2009

        Hallo Erwin,

        Stel je ff voor in het daarvoor bedoelde topic,

        Hebben ze de bougiekabels al eens gecontroleerd? of de ontsteking? (verdeler/rotor) of DIS module.

        De stappenmotor geeft meestal stationair problemen, schokken met optrekken komt vaak uit de ontsteking.

        #17508559
        wim-v6
        Deelnemer
          Lid sinds:
          12 August 2005

          Wat ikzelf zou doen in dit geval:

          – Controleren zomer winterstand in luchtfilterbox, als deze op warm blijft staan houd de motor in.
          – Temp sensor motorregeling vervangen, deze veroorzaakt vaak dit probleem
          – Bougiekabels en dismodule controleren

          Willem

          #17508560
          epepping
            Lid sinds:
            10 March 2008

            Bedankt voor de reacties… Ik begin maar eens met de luchtfilterbox en de temperatuursensor. Maar moet ik dan een luchttemperatuursensor of een Koeltempsensor halen?

            Voor het meten van de kabels en de DIS ben ik afhankelijk van andere personen, dus dat wil ik zaterdag gaan doen, denk ik…

            #17508561
            epepping
              Lid sinds:
              10 March 2008

              origineel gepost door wim-v6
              – Controleren zomer winterstand in luchtfilterbox, als deze op warm blijft staan houd de motor in.

              Heeft mijn x16sz ook een zomer/winterstand? En hoe ziet zoiets er uit?! Heb gekeken en kan niets vinden wat daar naar refereerd, helaas!

              #17508562
              epepping
                Lid sinds:
                10 March 2008

                Kom net bij de onderdelenboer weg en die gaf me de tip om, als ik toch bezig ging, de toerentalsensor meteen te reinigen. Kan iemand mij vertellen waar dat ding zit op een x16sz???

                #17508563
                OPC Turbo
                  Lid sinds:
                  7 June 2009

                  origineel gepost door epepping
                  Kom net bij de onderdelenboer weg en die gaf me de tip om, als ik toch bezig ging, de toerentalsensor meteen te reinigen. Kan iemand mij vertellen waar dat ding zit op een x16sz???

                  Aan de achterkant van de motor, maar die gaan zelden kapot…

                  #17508564
                  epepping
                    Lid sinds:
                    10 March 2008

                    Alle mensen, graag willen ik jullie bedanken voor alle respons die ik kreeg op mijn oproep. Hebben het vanmorgen (waarschijnlijk) opgelost… Het was een gare bougiekabel. Heb direct alle kabels vervangen + de bougies (die waren ook op).

                    dus, d’r mag wat mij betreft een slotje op dit topic… king:

                    #17508565
                    dimitri070
                      Lid sinds:
                      24 July 2009

                      :wors netjes! nu maar hopen dat je geen problemen meer krijgt

                    9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.