Astra GTC 1.3 Enjoy Turbo probleem

Forumindex Forums Modellen Astra Astra GTC 1.3 Enjoy Turbo probleem

  • Dit onderwerp is leeg.
8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Berichten
  • #17227667
    SFfreak
      Lid sinds:
      27 October 2010

      Ik kocht de auto nieuw in februari 2006 en reed probleemloos 120.000 kilometer met de auto tot augustus 2009. Toen liet ik de auto 2 weken stil staan op een parking tijdens een vakantie. Bij het vertrek van de parking leek er iets mis te zijn met de auto. Hij had totaal geen power en ik kon met moeite de snelweg oprijden. Ik heb me toen aan de kant gezet, de motor opnieuw gestart en dat was voldoende om alles op te lossen.

      In de winter van 2009 verergerde het probleem. De power bleef elke dag weg tot de motor warmgelopen was. Na x aantal kilometer leek de turbo pas in actie te schieten. Wat opviel was dat de motor herstarten, telkens leek te leiden tot de oplossing van het probleem.

      Af en toe ging het lichtje van motormanagement aan, maar dat was eerder uitzondering dan regel.

      Bij een onderhoud begin 2010 vertelde ik het probleem aan mijn Opel-garagist. Bij uitlezing kwam er niet echt iets boven.
      Ik kon het probleem ook niet bewijzen, want herstarten van de motor lostte nog steeds het probleem op.

      In september ging ik opnieuw op reis voor 2 weken, de auto stond opnieuw 2 weken op een parking en voila, weer een verandering in het probleem; herstarten hielp niet meer, turbo werkte alleen nog als 1) hij warm was en 2) de motor boven de 3000 toeren draaide. Motormanagement lampje was nu meer regel dan uitzondering :p Op de snelweg rijden ging nog net.

      Vorige week ging ik naar de garage om het te laten oplossen. De garagist beschreef het probleem als zijnde: “een klepje dat de druk regelt van de turbo doet zijn werk niet meer.” De oplossing om dit probleem op te lossen is de turbo vervangen.

      Mijn vraag aan jullie:
      Lijkt de diagnose van de garagist overeen te komen met het verhaal?
      Is de enige oplossing de volledige turbo te vervangen?
      Wat gaat me dat kosten bij een officiële Opelverdeler?
      Zijn er goedkopere alternatieven?
      Ondertussen brandt het lichtje van de uitlaatgassen ook, is er een link tussen het probleem en dit lampje of gaat dit nog extra kosten met zich meebrengen?

      Alvast bedankt om mijn probleem te bekijken en mijn vragen te beantwoorden…

      #17749337
      5chaap2k
      Deelnemer
        Lid sinds:
        29 June 2004

        wastegateklepje vervangen/laten repareren dus :)

        hele turbo is een beetje een dure grap

        #17749338
        SFfreak
          Lid sinds:
          27 October 2010

          Is dat voor 100% zeker? Mijn garagist wou me dus kl**** als ik het goed begrijp?

          #17749339
          5chaap2k
          Deelnemer
            Lid sinds:
            29 June 2004

            nee, want niet iedere garagist is een turbo-expert. ;)

            #17749340
            SFfreak
              Lid sinds:
              27 October 2010

              En wat doet jou besluiten dat het niet de EGR-klep is, maar wel de wastegate?

              #17749341
              theowen
              Deelnemer
                Lid sinds:
                7 April 2006

                Omdat hij niet bokt en hokt, als je waste niet meeer sluit bouw je geen druk meer op…

                #17749342
                5chaap2k
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  29 June 2004

                  SFfreak bedankt dat je mij aan de reden herinnerd waarom ik hier al tijden niet meer actief was :)

                  ‘ alles komt altijd door de EGR klep! ‘

                  :thumbup :sleeping :sleeping :sleeping

                  #17749343
                  SFfreak
                    Lid sinds:
                    27 October 2010

                    Nee, echt bedankt voor de informatie! Ik ken niks van auto’s en ben maar via Google hier terecht gekomen. Het is een (2nd opinion) garagist die me na de uitleg zei dat het ofwel de ene ofwel de andere klep was. Thx for the help!

                  8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.