Astra G Z16XE ombouw naar LPG

Forumindex Forums Modellen Astra Astra G Z16XE ombouw naar LPG

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    Berichten
  • #18337245
    Astra_R
    Deelnemer
      Lid sinds:
      26 September 2011

      Hoi allen,

      In verband met mijn nieuwe werk, de reisafstand, de reiskostenvergoeding die niet uit kan en de volgens mij schone verbranding zit ik er over te denken om een LPG installatie in mijn auto te (laten) bouwen.
      Ik ben mij ervan bewust dat er een terugverdientijd aan de ombouw zit en deze zal ik in mijn beslissing meeberekenen.
      Ook is de bestaande auto naar sommige standaarden “oud” maar ik heb de auto al 5,5 jaar en ben van plan de auto nog veel langer te houden.
      Inmiddels staat er zo’n 190.000 km op de klok. De motor verkeerd volgens mij in goede staat van onderhoud, word nog regelmatig geserviced met o.a. castrol magnatec 5w40 en het olieverbruik is al jaren redelijk stabiel op 150ml per 1.000 km.

      De redenen waarom ik aan lpg ombouw zit te denken zijn dus de rijkosten, grotere actieradius i.c.m. benzine tank en de hoop dat de verbrandingskamers e.d. schoon worden en blijven(klopt dit?).
      Ik zit daarbij te denken aan een ringtank, vulnippel achter de benzine klep i.c.m. losse adapter en vloeibare injectie t.b.v. lagere verbrandingstemperaturen.

      Nu mijn vragen:
      Wat gaat LPG voor effect op de levensduur van mijn blok doen?
      Wat is het kostenplaatje waar ik rekening mee mag houden?
      Wat is het te verwachten verbruik op LPG?
      Hoeveel liter gaat er in de ringtank passen zonder dat deze hoger komt dan het reservewiel?
      Zijn er storingen die ik mag verwachten op termijn?
      Welke inbouwers zijn aan te raden? Kwaliteit mag wat extra kosten
      Wat zijn algemene adviezen of ervaringen omtrent LPG, bij voorkeur met dit blok?

      Alvast bedankt voor het meedenken.

      Mvg,

      Astra_R

      #18337381
      Corsa_GSi
      Deelnemer
        Lid sinds:
        30 June 2004

        Ik zit daarbij te denken aan een ringtank, vulnippel achter de benzine klep i.c.m. losse adapter en vloeibare injectie t.b.v. lagere verbrandingstemperaturen.
        —- Vulnippel achter de benzineklep is wel het mooiste, maar dat is een optie bij inbouw. Vloeibare injectie krijg je ook automatisch op een moderne injectie benzine motor.
        Wat gaat LPG voor effect op de levensduur van mijn blok doen?
        — LPG kent een schonere verbranding, dus bij normaal gebruik / onderhoud blijft de levensduur gelijk, maar omdat je meer gaat rijden en minder korte stukken gaat het iets omhoog.
        Wat is het kostenplaatje waar ik rekening mee mag houden?
        —- Inbouw kost je rond de 1400 euro met een goed B-merk, voor een Prins of Vialle installatie komt het duurder uit.
        —- Houdt rekening met een 20% hoger verbruik op LPG.
        —- Wegenbelasting (Zuid-Holland, 1051kg t/m 1150) benzine 128 per kwartaal, LPG 172.
        —- Verzekering blijft gelijk.

        Home


        http://www.prins-afs.com/rekenmodule
        Wat is het te verwachten verbruik op LPG?
        —- Houdt rekening met een 20% hoger verbruik op LPG.
        Hoeveel liter gaat er in de ringtank passen zonder dat deze hoger komt dan het reservewiel?
        Ik vermoed dat er een 66 liter ringtank ipv je reservewiel past, dat betekent bij 80% vullingsgraad (wettelijk maximum, maar soms op te heffen) 53 liter LPG.
        Zijn er storingen die ik mag verwachten op termijn?
        —- Onderhoud aan systeem qua filters en op langere termijn (5+ jaar) vervanging van slangen en schoonmaken van verdamper en injectoren.
        Welke inbouwers zijn aan te raden? Kwaliteit mag wat extra kosten
        —- Kwaliteit heeft zijn prijs, maar een inbouwer bij jouw in de buurt heeft ook voordelen (garantie afhandeling bijvoorbeeld, je wilt geen dag vrijnemen als er eventueel een probleem is).
        Wat zijn algemene adviezen of ervaringen omtrent LPG, bij voorkeur met dit blok?
        Ik rijdt met de voorganger van dit blok (X16XEL type1) in een Astra F uit 1997 met een Prins LPI installatie al zonder problemen 10000 km per jaar, de donorauto waaruit de installatie kwam, die reed er ook al 2 jaar meer dan 20000 per jaar mee.

        Je actieradius wordt op papier natuurlijk groter, want LPG + Benzine, maar in de praktijk wil je natuurlijk zo min mogelijk op benzine rijden, want dat is duur!

      2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.