Astra G: Storing bedrijfstempratuur, geen vermogen

Forumindex Forums Modellen Astra Astra G: Storing bedrijfstempratuur, geen vermogen

  • Dit onderwerp is leeg.
13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Auteur
    Berichten
  • #17274332
    Destruction
    Deelnemer
      Lid sinds:
      17 May 2009

      Even een vraagje namens een vriend van me.

      Hij heeft een Astra G sedan uit 2000, een z16xe met een automaat.

      Sinds een tijdje, en dit is geleidelijk aan erger geworden, heeft de auto een storing. Als je dan vanaf stilstand wilt weg rijden ben je verplicht volgas te geven en dan rol je heel langzaam van je plek af. Zodra hij dan eenmaal wat toeren heeft komt er weer wat vermogen vrij. In het begin kon je de storing verhelpen door de motor uit te zetten en weer te starten. Nu moet je de motor daadwerkelijk koud laten worden, voor je weer zonder storing en met vermogen weg kunt rijden. En als het lampje dan weer aan gaat, werkt ook de cruise control niet meer.

      Nou had hij (de eigenaar dus) zelf al wat tijd op Google besteed, en hij kwam op vanalles uit waaronder een defecte ECU. Ik heb zelf eigenlijk meer het idee dat er iets aan de hand is met de gasklep positie sensor. Nou kosten die dingen volgens mij nog wel wat, dus ik zat eigenlijk te denken morgen eens langs de sloop te rijden en een of 2 sensoren mee te nemen om e.e.a eens te testen. Nou vraag ik me alleen af of het kwaad kan als zo’n sensor niet van 100% dezelfde motor af komt en/of er iemand is die eenzelfde probleem gehad heeft, en hoe dit uiteindelijk is verholpen.

      De auto uitgelezen, dan krijg ik de volgende codes:
      P1122: gaspedaal-positiesensor; Functionerings-storing
      P1550: Gasklepstelmotor; systeem of component in noodloop

      #18302649
      linfiel
      Deelnemer
        Lid sinds:
        28 July 2011

        Als ik het zo lees staat je automaat in de noodloop, knippert toevallig ook het rode sportlampje, dat knopje zit op je automaten hendel.

        #18302650
        liviu2004
        Deelnemer
          Lid sinds:
          6 April 2014

          @Destruction wrote:

          De auto uitgelezen, dan krijg ik de volgende codes:
          P1122: gaspedaal-positiesensor; Functionerings-storing
          P1550: Gasklepstelmotor; systeem of component in noodloop

          Inderdaad, ecu fout, ik heb een, als u wilt proberen.

          #18302651
          Destruction
          Deelnemer
            Lid sinds:
            17 May 2009

            @linfiel wrote:

            Als ik het zo lees staat je automaat in de noodloop, knippert toevallig ook het rode sportlampje, dat knopje zit op je automaten hendel.

            Nee, daar zie ik geen storingen.

            @hierboven: Wel de ECU? Hij rijdt verder namelijk hardstikke goed.

            @liviu2004 wrote:

            @Destruction wrote:

            De auto uitgelezen, dan krijg ik de volgende codes:
            P1122: gaspedaal-positiesensor; Functionerings-storing
            P1550: Gasklepstelmotor; systeem of component in noodloop

            Inderdaad, ecu fout, ik heb een, als u wilt proberen.

            Proberen zou wel mooi zijn, maar Capelle is niet heel erg in de buurt van Zwolle en volgens mij moet de ECU dan ook ingeprogrammeerd worden? Nou ken ik daar wel iemand voor, maar toch :P

            #18302652
            linfiel
            Deelnemer
              Lid sinds:
              28 July 2011

              Dus het lampje van de sportstand knippert niet, dan heb je de automaat niet in de noodloop, je merk er weinig van als dit zo is, de auto trekt dan alleen langzamer op (in zijn 2e versnelling) voor de rest merk je hier ook weinig aan.

              #18302653
              Destruction
              Deelnemer
                Lid sinds:
                17 May 2009

                Maar stel dat-ie dat wel zou hebben, wat is daar dan de oorzaak van?

                #18302654
                linfiel
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  28 July 2011

                  De oorzaak is dan de selector schakelaar smerig is geworden, hier heb ik een mooie how-to van gemaakt kijk maar even,

                  viewtopic.php?f=126&t=165539

                  #18302655
                  Opeltje17
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    18 January 2012

                    Dit heeft niks met de automaat bak te maken.

                    9 van de 10x is met deze storingen de ECU stuk.

                    #18302656
                    linfiel
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      28 July 2011

                      Dat weet ik opeltje, maar hij vraagt ook speciaal van de selector schakelaar wat er stuk aan kan wezen, zodoende verwees ik hem naar deze how-to, maar ik denk zelf dat hij niet precies weet wat er loos is.

                      #18302657
                      Destruction
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        17 May 2009

                        Ik ben jarenlang automonteur geweest, was/ben alleen niet heel erg thuis in de automaatbakken. Behalve dan dat ik het stiekem wel relaxed vindt rijden :)

                        Anyhow, vrijdag komt er iemand bij kijken. Wordt vervolgd dus :)

                        #18302658
                        linfiel
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          28 July 2011

                          Je kan niet alles weten Destruction, deze selector schakelaar zit op de automatenbak onder je accu, door 2 moeren en een bout los te halen pak je deze er zo af, mocht het dit euvel wezen dan hé, AUTOMAAT vind ik ook super rijden.

                          #18302659
                          Destruction
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            17 May 2009

                            Heb de auto momenteel zelf voor de deur staan om te testen. Vanmiddag is er door liviu2004 een andere ECU geplaatst en ingeprogrammeerd. Tot nu toe (110km) heeft de storing zich niet meer voorgedaan :)

                            #18302660
                            Destruction
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              17 May 2009

                              Om nog even een keertje een update te geven, de Astra is nu 300 probleemloze kilometers verder. Ik heb wel zaterdag nog even de ECU verplaatst zoals liviu2004 aangaf (met tyerip vastmaken aan de accukabels en een massastrip eraan maken), zodat het probleem als het goed is ook niet meer terug komt :)

                            13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
                            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.