Astra G olie probleem

Forumindex Forums Modellen Astra Astra G olie probleem

  • Dit onderwerp is leeg.
16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Auteur
    Berichten
  • #17223600
    fastspeed
      Lid sinds:
      17 July 2010

      Hallo iedereen.

      Ik heb een OPEL ASTRA G hatchback (F48_, F08_) 1.6 , Motorcodes X 16 SZR.
      Nu zit ik al maanden te storen aan me olie lampje .
      Als die warm is gaat die branden op stationair toeren.
      Opel zegt is je druk sensor , met moeite dat sensortje vervangen.
      ( verlaagde auto kom je niet zo maar onder )
      Blijk niet het geval te zijn.

      Als ik de steker los trek gaat hij uit ( maar is de oplossing niet )
      wat kan het dan zijn ?

      – dat er een boring voor de helft dicht zit ? (olie filter)
      – Olie filter vervangen ?
      – Olie pomp werkt niet meer 100%
      – Computer moet gereste worden ?

      Ik heb 2x gehoord dat ik me kleppen hoorden maar na uit zetten en weer aan hoor ik het niet meer.

      Heb geen zin meer om naar de opel te gaan smeren je toch weer wat aan wat het niet is

      #17700494
      TheGeneral
        Lid sinds:
        21 February 2010

        ik zal dan toch maar eens de oliedruk gaan meten

        #17700495
        fastspeed
          Lid sinds:
          17 July 2010

          origineel gepost door TheGeneral
          ik zal dan toch maar eens de oliedruk gaan meten

          Het lampje gaat pas branden als de olie warm is.
          Dan zal het betekenen dat me druk koud goed moet zijn en warm niet goed .
          Aan me olie legt het niet zit 10 bij 40 in en is velde week vers er in gegaan .
          En olie verbruik heeft die ook bijna niet :hmmz

          #17700496
          miraltje
          Deelnemer
            Lid sinds:
            29 June 2004

            dat het olie lampje niet brand bij een koude motor is te verklaren.

            wannneer de olie warm wordt(bedrijfstemperatuur bereikt) veranderd de viscositeit hiervan, maw de olie wordt dunner,een versleten/defecte oliepomp haalt zijn opvoerhoogte niet meer en de olie druk daalt.

            wannneer de slijtage aan de pomp te groot wordt en zijn minimum opvoerhoogte niet meer kan handhaven door de opgewarmde olie gaat het lampje branden.

            het is dan in dit geval ook raadzaam om de oliedruk te meten bij een bedrijfswarme motor.

            even een kleine uitleg over de betekenis van de getallen die de viscositeit aangeven van een olie zoals bijvoorbeeld 10W40

            het getal voor de W houdt in hoe lager het getal des te dunner de olie in koude toestand is.
            het getal na de W houd in hoe hoger het getal des te dunner de olie wordt naarmate de motor op bedrijfstemperatuur wordt.

            bij een auto waar normaal mee gereden wordt kun je over het algemeen de voor geschreven olie gebruiken zoals bijvoorbeeld 10W40

            gebruik je deze auto overwegend voor korte ritten en vele koude starts dan kun je overwegen om een olie te gebruiken met een andere viscositeit zoals een 5W40 of een 0W40.

            doordat de olie dunner is als de motor nog koud is en beter zijn werk doet dan een 10W40 kun je slijtage door de koude start deels voorkomen.

            het maakt hierbij niet uit of je een half syntheet of een volsyntheet gebruikt.

            bij normaal gebruik is het niet nodig om over te stappen naar een volsyntheet tenzij je veel plankt, een volsyntheet kan een hogere thermische belasting aan.

            een olie die te warm wordt verliest namelijk zijn werking wat resulteerd aan overmatige slijtage.

            bij autos die weinig kilometers maken en overwegend veel koude starts maken is het ook raadzaam om af te vullen met een volsyntheet, daar deze minder gevoelig is voor vervuiing

            #17700497
            wim-v6
            Deelnemer
              Lid sinds:
              12 August 2005

              origineel gepost door fastspeed
              Hallo iedereen.

              Ik heb een OPEL ASTRA G hatchback 1.6 , Motorcodes X 16 SZR.
              Nu zit ik al maanden te storen aan me olie lampje .
              Als die warm is gaat die branden op stationair toeren.
              Opel zegt is je druk sensor , met moeite dat sensortje vervangen.

              Blijk niet het geval te zijn.

              – dat er een boring voor de helft dicht zit ? (olie filter)
              – Olie filter vervangen ?
              – Olie pomp werkt niet meer 100%
              – Computer moet gereste worden ?

              Heb geen zin meer om naar de opel te gaan smeren je toch weer wat aan wat het niet is

              > Oliedruksensor:
              – Dit is ALTIJD het eerste wat je gaat vervangen als het oliedruk lampje bij stationair gaat branden (warme motor)
              – Dit is ook het probleem in 99 van de 100 gevallen

              > Olie Ververst:
              – Heb je met Olieverversen ook je oliefilter vervangen
              – Deze moet je ALTIJD mee vervangen
              – Deze kost minder dan 5 euro, hoef je dus niet op te besparen

              > Wat te doen:
              – Bij een garage met warme motor de oliedruk mechanisch laten meten

              Willem

              #17700498
              fastspeed
                Lid sinds:
                17 July 2010

                origineel gepost door miraltje
                even een kleine uitleg over de betekenis van de getallen die de viscositeit aangeven van een olie zoals bijvoorbeeld 10W40

                het getal voor de W houdt in hoe lager het getal des te dunner de olie in koude toestand is.
                het getal na de W houd in hoe hoger het getal des te dunner de olie wordt naarmate de motor op bedrijfstemperatuur wordt.

                SEA = Society of Automotive Engineers

                De sea-indeling voor motoroliën bestaat uit twee klassen.
                De eerste klasse is de winterklasse ‘W’, waarbij men zich baseert op de dynamische viscositeit bij lagen temperatuur.
                Deze klasse wordt onderverdeeld in verschillende categorieën.
                Elke categorie wordt aangeduid door een getal, gevolgd door de letter w: 5W, 10W, 15W, 20W, of 25,w
                In het algemeen kan men stellen dat hoe lager de W-klasse is, hoe beter de olie is voor het starten bij lagen temperaturen.
                Met andere woorden , de buitentemperatuur bepaalt welke olie met welke viscositeit moet worden gebruikt.

                De tweede klasse is de zomerklasse.
                Ook deze klasse bestaat uit verschillende categorieën die worden aangegeven met het getal 20, 30, 40, 50, of 60.
                hoe hoger het getal, hoe hoger de viscositeit

                Ben bezig met me transport opleiding moet je het kennen :D
                Zal lullig zijn als je 25W in je blok heb en is -30 lol kan je gaan lopen :jerry

                #17700499
                fastspeed
                  Lid sinds:
                  17 July 2010

                  origineel gepost door wim-v6

                  > Oliedruksensor:
                  – Dit is ALTIJD het eerste wat je gaat vervangen als het oliedruk lampje bij stationair gaat branden (warme motor)
                  – Dit is ook het probleem in 99 van de 100 gevallen

                  > Olie Ververst:
                  – Heb je met Olieverversen ook je oliefilter vervangen
                  – Deze moet je ALTIJD mee vervangen
                  – Deze kost minder dan 5 euro, hoef je dus niet op te besparen

                  > Wat te doen:
                  – Bij een garage met warme motor de oliedruk mechanisch laten meten

                  Willem

                  Morgen even om een nieuwe olie filter.
                  Mog het probleem er dan nog zijn dan laat ik hem op meten

                  #17700500
                  wim-v6
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    12 August 2005

                    Rijden met een Te Lage oliedruk geeft kans op ERNSTIGE motorschade!!

                    Willem

                    #17700501
                    OPCdriver
                      Lid sinds:
                      1 August 2009

                      Oliedruk kan ook laag zijn door slijtage v/d motor = hoofd en drijfstanglagers versleten.
                      Al met al geen fijn probleempje ik hoop dat het allemaal mee mag vallen.

                      #17700502
                      wim-v6
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        12 August 2005

                        klopt, alleen ging ik daar nog niet direct vanuit, daar ik met hetzelfde type oliepomp ook problemen had gehad.

                        ik verdenk de oliepomp drukplunjer van klemmen in zijn huis..

                        Willem

                        #17700503
                        fastspeed
                          Lid sinds:
                          17 July 2010

                          origineel gepost door wim-v6
                          Rijden met een Te Lage oliedruk geeft kans op ERNSTIGE motorschade!!

                          Willem

                          Gooi hem morgen wel naar een anderen dealer
                          Opel zegt is de sensor na uit lezen wat ook nog een 35 euro kost.
                          volgens mijn weten ze zelf niet eens meer hoe een opel in elkaar zit.
                          sensor zit naast je olie filter niet dus onder je blok :swear

                          lijk me een slimmen zet thanks willem om het duidelijk te maken dat het wel schaden kan maken volgens opel niet

                          #17700504
                          fastspeed
                            Lid sinds:
                            17 July 2010

                            Ben net naar de opel geweest en me probleem uitgelegd.
                            Hum zegen 1 verkeerde olie 2 Electro probleem.
                            Verkeerde olie kan niet deze is 2x vervangen door anderen typen.
                            Morgen word me auto uit gelezen en kunnen ze meer vertellen wat er aan de hand is.

                            #17700505
                            Kdebruijn
                              Lid sinds:
                              7 July 2010

                              Heb dat ook gehad, zelfde blok x16szr, op warme motor bij stationair begon mijn olielamp heel snel te knipperen, niet constant branden

                              Toen nieuwe olie in gedaan + filter, weg probleem.

                              Toen ik dat had had ik er van die goedkope olie inzitten 10w40 van het merk TecFlow, na 1000km was die olie al pikzwart.

                              Toen vervangen voor valvoline 10w40 en nooit meer last van gehad :thumbup

                              #17700506
                              wim-v6
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                12 August 2005

                                origineel gepost door fastspeed
                                Ben net naar de opel geweest en me probleem uitgelegd.
                                Hum zegen 1 verkeerde olie 2 Electro probleem.
                                Verkeerde olie kan niet deze is 2x vervangen door anderen typen.
                                Morgen word me auto uit gelezen en kunnen ze meer vertellen wat er aan de hand is.

                                Het Circuit van het oliedruk probleem is niet uit te lezen, staat geheel los van de Computer gestuurde electronica op deze astra.

                                Met uitlezen bereik je niks.

                                er moet MECHANISCH oliedruk gemeten worden.

                                Deze motor moet gewoon met Goede olie (merk olie) in de viscositeiten 5w40 / 10w40 geen oliedruk problemen geven.

                                anders is er echt iets aan de hand met de mechanica..

                                als de oliedruk bij stationair al te laag is, is de oliedruk ook bij rijden lager dan normaal, kan zomaar zelfs te laag zijn.

                                nadeel van het lampje is dat ie pas aangaat als de druk daalt onder de 0,5bar overdruk.

                                een motor heeft op toeren wel een goede 3 bar nodig.

                                Willem

                                Willem

                                #17700507
                                fastspeed
                                  Lid sinds:
                                  17 July 2010

                                  Ik had gevraag aan de opel om me olie te verversen + nieuwe oliefilter .
                                  Om dat me lampje op warme stationaire toeren begon te branden.
                                  Hum antwoord kwam verkeerde olie of een technische storing in het systeem.

                                  In het opel boekje bij me auto staat dit.
                                  Kan tijdens het stationair draaien bij hete motor kortstondig beginnen te branden, moet bij hoger toeren tal uit gaan.

                                  Waneer het gaat branden tijdens het rijden :
                                  De motorsmering kan onderbroken zijn.

                                  Een maat van me zegt daar heb je een kastje voor om je computer te restten, voor je olie druk.
                                  Dit word vaak gedaan vervanging olie + filter of olie druk sensor.
                                  Na google kwam ik die kastjes tegen en staat ook het probleem in.

                                  Morgen even laten uitlezen + een druk meting dan weet ik verdoende

                                  #17700508
                                  fastspeed
                                    Lid sinds:
                                    17 July 2010

                                    Vandaag bij de opel geweest.
                                    Uit laten lezen geen storing auto op de brug hebben ze als na gekeken.
                                    Vermoeden dat u lagers van u kruk as versleten zijn want olie pomp gaat niet 1 2 3 kapot.
                                    Koste me al 30,33 euro om er achter te komen wat hum vermoeden.

                                    Ben naar kwik-fit gegaan .
                                    Nieuwe olie nieuwe filter gelijk een auto check dat als goed is behalen me schijven voor zijn op .
                                    Koste 71.50 euro

                                    Probleem is weg lag aan de oliefilter en weet gelijk wat versleten is .

                                  16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.