Astra G, Lambdasonde defect?

Forumindex Forums Modellen Astra Astra G, Lambdasonde defect?

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 29)
  • Auteur
    Berichten
  • #17268183
    Verlengsnoer
      Lid sinds:
      3 May 2013

      Dag mede opel rijders

      Enige tijd terug heb ik een klap door de motor gehad, waardoor hij extreem beroerd liep,
      Momenteel loopt hij redelijk goed, netjes op 4 cilinders ook geen onregelmatigheden meer.

      om een lang verhaal kort te houde, na de klap, witte rook uit de uitlaat, grijs onder de motorkap, onregelmatig lopen en niet van zn plek af willen, sterke benzine lucht in de olie ontdekt, 1 lekke injector, vervangen.. 2 dagen later weer een klap door de motor. dit keer geen lekke injector maar garage vind geen probleem, toch loopt hij opeens weer op 4 cilinders, en wederom nog steeds benzine in de olie, intussen 3x olie ververst.. blijft vol lopen met benzine…

      Uitlezen wijst uit: Circuit Injector …
      De garage zegt: de lamdasonde is traag, waardoor de brandstof te rijk is … en als je er te lang mee door rijd, verbrand de katalysator…

      Goed… maar eigenlijk is mijn vraag

      Nu is die klap door de motor heb gehad waardoor het motor lampje ging branden.. die volgens mij creatief “weg gewerkt” is..
      Kan een trage/defecte lambdasonde er voor zorgen dat er benzine in de olie terecht komen? zo ja.. zou het nog de moeite waard zijn na de schade aan de motor om hem te vervangen, frisse olie + filter er op en er mee door rijden?

      Huidige staat: olie zit nog steeds vol met benzine.. loopt stationair goed, bij overschakeling naar lpg 2 tellen super lage toeren tot bijna afslaan, 1maal op gas, loopt hi jstationair netjes op 1000 toeren, bij rijden houd hij zo nu en dan in, en heb ik het idee alsof hij tanden overslaat..

      Hoop dat jullie mij kunnen vertellen wat betreft de lambdasonde, en of jullie zo iets hebben van verkopen/inruilen/sloop.
      Het lijkt mij zelf dat op een rare manier toch 1 of meerdere injectoren niet in orde zijn, of niet goed afsluiten en daardoor toch iets lekken langs de zuigerveren op.. of een defect in de brandstofpomp waardoor de carter vol loopt

      #18253862
      liviu2004
      Deelnemer
        Lid sinds:
        6 April 2014

        Post your motor code, X16XEL, Z16XE, … or another …

        A defective lambda sensor should not fill the oil sump with fuel, to my opinion. Leaking injector can be, not aligned distribution, long shot ecu defective.

        #18253863
        Haasje17
        Moderator
          Lid sinds:
          8 September 2009

          Trage lamda is nu echt kwats.

          Waarschijnlijk nogsteeds een lekke injector. koop gewoon 4 injectors op de sloop.
          Je rijd meestal op gas toch? Dus dan staat benzine dicht.

          #18253864
          Haasje17
          Moderator
            Lid sinds:
            8 September 2009

            Of kapote bobine, dan ontbrand die soms niet en perst die de benzine samen met als gevolg dat deze langs de zuigerveren word geperst.

            #18253865
            Verlengsnoer
              Lid sinds:
              3 May 2013

              Motor type: x16xel

              Bobine is kort gelede vervangen, en rij inderdaad op gas. Maar gas word ingespoten via de benzine injectoren.. Heb geen losse gas injectoren, gek genoeg ruik je onverbrande benzine in de olie, uit d’r uitlaat en rondom de auto, ondanks hij op gas staat.

              Heb hier evt nog 2 injectoren liggen van de sloop af. Kan er voor de zekerheid nog even een 4e bij halen.

              Hoe zou ik het beste kunne. Zien dat er een defect aan de bobine is? Lijkt me sterk dat die kapot is, maar even nakijken kan geen kwaad :)

              Hoor het graag :)

              #18253866
              Haasje17
              Moderator
                Lid sinds:
                8 September 2009

                Dan zal de klep die benzine gas moet scheiden niet goed zijn.

                #18253867
                Haasje17
                Moderator
                  Lid sinds:
                  8 September 2009

                  Ik heb alleen geen idee hoe dat da werkt dan. Wat is merk type systeem?

                  #18253868
                  camper
                    Lid sinds:
                    25 December 2011

                    gas ecu kapot

                    #18253869
                    b07
                      Lid sinds:
                      24 February 2009

                      je kan proberen de stekker van de lambdasonde los te trekken en, een stukje te rijden , als de lambdasonde slecht werkt of kapot is dan rijd die 9 van de 10 keer beter als je em los koppelt .

                      je kan je injectoren globaal controleren , deze moeten een fijne spuitnevel geven ,als deze druppelt of een afwijkende spuitbeeld heeft is die kapot.
                      om dat te controleren moet je ze eruit halen ,leg ze naast elkaar en laat iemand even starten dan gaan ze spuiten ,kijk uit voor je ogen draag een veiligheidsbril :D
                      soms zie je ook lekkage aan de buitenkant van de injector.

                      #18253870
                      Verlengsnoer
                        Lid sinds:
                        3 May 2013

                        De lekke injector was doorgeroest en brokkelde af, benzine spoot daardoor ook overal heen de vervanger had na mijn idee en lek plekje aan de buiten kant, maar is vrij klein.. Heb gee. Idee of hij daadwerkelijk lek is, maar ik kan de voorgaande stappend eens nakijken, mja om dat spul voor de injectoren los te krijgen is een rot klus..

                        En een gas ecu klep?? Wat voor functie heeft die?

                        En hoe het systeem van de benzine afsluiter heet. Heb geen idee

                        #18253871
                        b07
                          Lid sinds:
                          24 February 2009

                          dat lekkende plekje aan de buitenkant kan heel goed het probleem zijn, misschien is het rubberen ringetje van die injector gescheurd ,daar zou ik als eerste naar kijken

                          #18253872
                          Verlengsnoer
                            Lid sinds:
                            3 May 2013

                            heb de injectoren los gehad, wat een rot klus.. pfff
                            Maar goed, de rubbers van alle 4 zijn goed, en ze sproeien alle 4 ook goed.
                            Maar merk bij de 3e toch wel wat ongelijkheid

                            de 3e is toen vervangen voor de ene met dat soort lek plekje op het ijzer.
                            heb daar nu een andere op gezet, voor de zekerheid, tevens de olie + filter vervangen.. maar ruikt tot nu toe nog niet veel beter, mja zal er als ik tijd heb even paar rondjes in rijden, om te zien of het nu zo blijft of dat het weer naar extreem sterke onverbrande benzine gaat ruiken.

                            jullie horen van me

                            #18253873
                            Verlengsnoer
                              Lid sinds:
                              3 May 2013

                              Intussen 200 km verder.. olie pijl loopt weer op en loopt kenbaar dus nog steeds vol met benzine.. wel vreemd is dat ik het niet merk aan de hoeveelheid benzine er in de tank zit..
                              En weet 100% zeker dat het geen LPG is wat er in de olie zit.. want het ruikt echt naar onverbrande benzine.

                              Dus injectoren zijn het iig niet.. want de andere 3 hadden geen lek plekjes, en sproeide ook gewoon goed.
                              Naja lambdasonde ondanks hij traag is en te veel mengsel gebruikt.. mag dat niet in de olie komen.. dus dat is ook uitgesloten.

                              Dus word een ingewikkelde zaak zo :), naja brandstofpomp??, of miss toch ecu klep dan van de lpg installatie?
                              Heb hem kort terug ook naar 4 garages gebracht.. alle 4 kunnen ze er helemaal niks mee.. vind het maar komisch dat een echte OPEL DEALER er niet uit komt …

                              Hoop dat jullie evt nog iets weten :) anders toch ma overwegen denk ik te auto te verkopen of in te ruilen

                              #18253874
                              Haasje17
                              Moderator
                                Lid sinds:
                                8 September 2009

                                Rijd is gewoon een paar weken op benzine en kijk dan of het probleem zich voor doet. Ik denk van niet namelijk.
                                Het zit hem in je gas installatie. Er blijft een relais of klep open staan waardoor er naast lpg ook benzine in word gespoten en dus teveel. Maar dan zou die dus ook beroerd moeten lopen of starten.

                                Of een draadbreuk kan ook nog. Als de injectoren niet goed sluiten als die niet loopt en er lekt benzine in je cilinder. En je start hem zal die moeilijk starten en de benzine persen waar hij niet gaan kan.

                                #18253875
                                Verlengsnoer
                                  Lid sinds:
                                  3 May 2013

                                  Dat is het um juist, door die klap door de motor heen 2x over.. liep hij beroerd, maar na wat sleutel werk liep hij vrij kort weer perfect
                                  En hou ie nu dus die vervelende problemen als inhouden en net of de motor (nokkenassen) tikken overslaan…

                                  Maar kan proberen op benzine blijven rijden.. maar ik vermoed dat dat het probleem niet oplost, maar het is het proberen waard,

                                  #18253876
                                  b07
                                    Lid sinds:
                                    24 February 2009

                                    ik weet niet of jou auto een PCV klep heeft ( positive crankcase ventilation valve ) ?
                                    als je die klep niet heb kan het als nog geen kwaad om je carterventilatie is op verstoppingen te controleren.

                                    deze klep word bijna nooit vervangen waardoor die wel eens dicht wil slippen ,je hebt dan geen carterventilatie meer waardoor de druk opbouwt en, je last krijgt van verbrandingsgassen die langs de zuigers in het carter komen (blow by) waarschijnlijk krijg je dan ook last van benzine in je olie .

                                    #18253877
                                    Verlengsnoer
                                      Lid sinds:
                                      3 May 2013

                                      Een PCV Valve/klep heb ik nog nooit van gehoord.
                                      Tevens even gegoogled daarop wat in combi is met een Ecotec X16XEL maar 0 resultaat. dus vermoedelijk beschikt mijn auto niet over een pcv valve

                                      en waar zit precies de carterventilatie? wist ik niet eens dat er een ventilatie systeem in zit :D

                                      #18253878
                                      primera
                                        Lid sinds:
                                        15 September 2014

                                        Ik weet niet waar je van bent maar als je uit de buurt van Eindhoven bent.
                                        Dan weet ik een garage die het wel weet waar het aan ligt.

                                        Dan zou je de grens over moeten. Naar Lommel.

                                        #18253879
                                        b07
                                          Lid sinds:
                                          24 February 2009

                                          @Verlengsnoer wrote:

                                          Een PCV Valve/klep heb ik nog nooit van gehoord.
                                          Tevens even gegoogled daarop wat in combi is met een Ecotec X16XEL maar 0 resultaat. dus vermoedelijk beschikt mijn auto niet over een pcv valve

                                          en waar zit precies de carterventilatie? wist ik niet eens dat er een ventilatie systeem in zit :D

                                          dat zijn de slangen die van je kleppendeksel naar je luchtinlaat gaan ,vaak zit er 1 slang net voorde gasklep op de filterbuis en, 1 na de gasklep.
                                          Op het blok in de buurt van de carterpan ,krukas zal ook een slang zitten ,waar precies weet ik niet.

                                          die slangen willen wel eens dicht zitten met sludge of andere troep

                                          #18253880
                                          wim-v6
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            12 August 2005

                                            Gewoon Carterventilatie. Geen rare klepjes of wat, het is geen B merk auto als BMW of Audi die met allemaal rare vacuum klepjes werken voor de Carterventilatie waar hte dus regelmatig mis mee gaat.. (waardoor er zoveel olie je Cilinders in gelopen is dat je met een start je lagers aan barrels drukt (ineens bij een koude start) (BMW 535i 3.5L V8 / 540i 4.4L V8)
                                            Als bij deze X16XEL de carterventilatie gaar is heb je meestal een merkaar olieverbruik, en een natte / door olie besmeurde gasklep.

                                            De klap door je motor is een storing in de LPG installatie, we weten nog steeds niet wat voor installatie.
                                            had hier een tijd geleden een Zafira X18XE1 (vergelijkbare motor aan de X16XEL), deze heeft een installatie met gasmengstuk welke niet goed functioneerde, door een defecte Motorstuurmodule.
                                            Dit heeft een Motorwissel opgeleverd.

                                            De persoon is nog wel eens op dit forum aanwezig.

                                            Willem
                                            Da

                                            #18253881
                                            Verlengsnoer
                                              Lid sinds:
                                              3 May 2013

                                              Heb de gas instal een maand of 2 geleden al na laten kijken bij een gas inbouw garage, maar konden niks vinden, net als dat ze de motor etc op druk gezet hadden, Co voor benzine en gas nagekeken, de uitstoot enz enz in princiepe alle fronten waar benzine weg zou kunnen komen wat in olie terecht komt en wat er mee te maken heeft.

                                              Hun conclusie er over is dat alleen de lambdasonde defect is, en er geen benzine in de olie komt…

                                              Nu geloof ik niet helemaal dat het niet zo is, en wil ook niet zeggen dat ze de boel 100% goed nagekeken hebben.

                                              En even terug komend over een besmeurde gas klep, de x16xel is sowieso een olie verbruiker half liter per 1000 km dat is al zolang ik de auto heb,
                                              En enige wat besmeurd is door olie sinds die klap is de buienkant van de motor, want hij lekt bij de klepdeksel pakking.

                                              De gasklep moet ik nog ff nakijken want die weet ik zo niet te vinden :)
                                              En de lpg installatie heb ik echt geen idee van welke het is, er staat niks op, niks bij, en ook geen boekjes of iets, enige wat ik weet is dat het een G3 install is met nog zo’n oude bom tank plus oud schakelaartje die een enkel rood lampje heeft, miss kunnen jullie daar iets mee evt kan ik wel foto’s maken

                                              #18253882
                                              Haasje17
                                              Moderator
                                                Lid sinds:
                                                8 September 2009

                                                Wat ik enkel kan verzinnen is dat er veel te veel benzine word ingespoten, en dan niet verzuipen maar gewoon vollopende cilinders. Wat dus niet gebeurd als de lamda stuk is. Maar wel bij lekke injectoren. Of er zit een gat in je zuiger anders kan er bijna geen benzine in je carter komen.

                                                En wat ik vreemd vind als je op gas rijd, hoe komt er benzine in het carter? Inderdaad juist als er dus benzine word ingespoten. Ofwel bij starten staat een vand e cilinders vol met benzine ofzo (moeilijk starten) Of hij blijft tijdens het lopen op gas ook benzine inspuiten waardoor die eigenlijk ook niet goed zal lopen.

                                                #18253883
                                                b07
                                                  Lid sinds:
                                                  24 February 2009

                                                  als je op gas rijd ,start die volgens mij altijd op benzine, na een aantal seconden schakelt die pas over op gas maar, weet dat niet 100% zeker.

                                                  #18253884
                                                  wim-v6
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    12 August 2005

                                                    als ie dan zo vol met bezine loopt moet ie wel beroerd lopen..

                                                    willem

                                                    #18253885
                                                    Verlengsnoer
                                                      Lid sinds:
                                                      3 May 2013

                                                      De auto start inderdaad eerst op benzine en schakeld naar ca 30 seconden over op LPG, en met winterdagen duurt het op zn max 2 minuten.
                                                      En weet niet of er door zon klap 1 of meerdere zuigerveren kapot kunnen slaan? of in zoverre beschadigen dat er benzine in blijft lekken.
                                                      De injectors kan in ieder geval niet meer, heb de 3e vervangen voor 1 van de sloop, en sproeien allemaal gelijk nu.

                                                      Maar hij start verder niet moeilijk, en loopt ook niet beroerd.

                                                      Maar even een update, paar dagen terug de lambdasonde vervangen, 3e inject, olie en olie filter ..
                                                      Ben er mee naar een LPG garage geweest om na te laten kijken/meten ivm met de mengselafstelling.. is blijkbaar door de nieuwe lambda auto weer hersteld
                                                      Conclussie, mengsel oke geen afwijkingen meer.. en geen benzine in de olie..
                                                      Vreemd.. ruikt toch heel sterk naar benzine en olie pijl loopt op.

                                                      ruikt nog steeds heel erg rond om de auto als de motor loopt naar benzine

                                                      enige wat ze wel als advies genoteerd hadden is wat ik dus ook al melde, hij houd in en slaat tanden over.. maar ze konden niet vertellen wat het is …

                                                      100 euro lichter aan rekening voor alles na meter/testen… maar eig niet veel opgeschoten :(
                                                      Ik twijfel om er of een andere motor in te laten zetten (maar vind ik wat te duur naar waarde en overige gebreken van de auto).. of hem weg te doen.. mja er is geen mens die hem wil kopen voor 1000 euro met de huidige staat :(

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 29)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.