Astra G coupé schokt + brandend motormanagementlampje

Forumindex Forums Modellen Astra Astra G coupé schokt + brandend motormanagementlampje

  • Dit onderwerp is leeg.
22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
  • Auteur
    Berichten
  • #17262768
    JesperS
    Deelnemer
      Lid sinds:
      18 September 2012

      Hoi,

      Ik heb mijn Astra coupé nu iets meer dan een jaar en rijd hem met alle tevredenheid.

      Net toen ik naar huis reed gebeurde er echter iets op de snelweg, waar ik niet zo blij van werd. Ik reed ongeveer 100 op de cruise control, en opeens begon de auto te schokken, heel kort maar wel duidelijk merkbaar. Dit bleef niet bij 1 keer, dit deed hij nog ongeveer 7 keer. Telkens heel kort, waarbij het toerental iets daalde en het motormanagementlampje brandde deze ging echter bijna alle keren vrijwel direct uit. Behalve na de laatste keer toen bleef deze voor een paar minuten branden, en ging toen uit. Daarna gebeurde er een tijdje niets, totdat hij hetzelfde weer ging doen.

      De schokken voelden voor mij een beetje alsof de auto op dat moment heel kort uit ging of een paar misslagen maakte of iets dergelijks.De motor loopt verder voor mijn gevoel en gehoor net zoals altijd, de reis verliep dan verder ook prima.

      Het betreft een X18XE1 motor, met iets meer dan 95000 kilometer op de teller. Wat zou dit eventueel kunnen zijn?

      Alvast bedankt!

      #18201397
      Silver
        Lid sinds:
        7 July 2006

        nokkenassensor of krukassensor?
        ff laten uitlezen, foutcodes worden opgeslagen.

        #18201398
        HarrieAstra
        Deelnemer
          Lid sinds:
          20 October 2012

          En als het bovenstaande niet is, kan het een vervuilde of kapotte EGR klep zijn.
          Die sneuvelen met bosjes!

          #18201399
          JesperS
          Deelnemer
            Lid sinds:
            18 September 2012

            Mijn vader is vanochtend langs de garage gegaan (ik woon ergens anders dan waar de auto vandaan komt), en die zegt dat het eventueel ook kan komen door verkeerde benzine (hij had het zelfs over zomerbenzine? :S). Ook kan ik er volgens hem gewoon mee doorrijden omdat het vaker voorkomt, en moet ik pas als het echt vaker en langer voorkomt langskomen zodat hij hem kan uitlezen. Zou dit inderdaad zo kunnen zijn?

            #18201400
            blackX20XER
              Lid sinds:
              8 July 2012

              klinkt mij als een defecte DIS ontstekings module… is precies wat ik had met mijn astra althans waar het bij de mijne mee begon ik heb van alles vervangen voor ik hier achter kwam.

              ff een stukje van de NGK site gejat:

              Bobines: Praktijktips voor de service

              Net als vele andere componenten van een voertuig is de bobine onderhevig aan een zekere slijtage. De levensduur van een bobine bedraagt in de regel tussen de 60.000 en 80.000 kilometer – vele factoren kunnen echter de oorzaak zijn voor een geringere levensduur. Alvorens een bobine te vervangen, moeten deze factoren gecontroleerd worden.

              Interne kortsluitingen leiden tot oververhitting
              Hoe ouder de bobine wordt, hoe groter het risico voor oververhitting als gevolg van interne kortsluitingen wordt. Vanaf temperaturen van boven de 150 °C wordt de bobine tenslotte onherstelbaar beschadigd. Maar: Een groot aantal van de beschadigingen door oververhitting wordt veroorzaakt door een beschadigde ontstekingsmodule of een defecte eindtrap in het regelapparaat.

              Verkeerde spanningsvoorziening
              Als de bougieleidingen beschadigd zijn of het accuvermogen nalaat, heeft dit een onvoldoende spanningsvoorziening en langere oplaadtijden van de bobine tot gevolg. Hierdoor kunnen het schakelapparaat of de eindtrap in het regelapparaat beschadigd worden – wat uiteindelijk een defect van de bobine kan veroorzaken.

              Mechanische schade
              Ook bobines kunnen door marterbeten beschadigd raken. Andere mechanische schade is isolatieschade, die door uittredende olie veroorzaakt wordt – bijvoorbeeld als een ventieldichting niet meer goed sluit.

              Contactfout
              Als de behuizing van de bobine beschadigd is en als er vocht in het primaire en secundaire gedeelte dringt, kan dit overgangsweerstanden veroorzaken. De oorzaak van deze fout kan aan gebrekkige constructies van watersproeiers liggen, of kan bij heftige regen of een motorwasbeurt optreden. In de winter kan strooizout ook de oorzaak zijn.

              Thermische problemen
              Vooral de schachtbobines staan bloot aan een extreme hitteontwikkeling. Ook dit kan de levensduur van een bobine verkorten.

              Trillingen
              In het bijzonder bij schachtbobines kan het gebeuren dat de bobine als gevolg van sterke trillingen in de motorruimte breekt.

              #18201401
              JesperS
              Deelnemer
                Lid sinds:
                18 September 2012

                Bedankt voor de antwoorden! Vandaag uit laten lezen, volgens de garage is het mogelijkk toch echt de benzine. Ik moet van hem nog 2 a 3 tankbeurten afwachten, en als het dan blijft nog eens terugkomen. Anders is het volgens hem of de lambdasensor of de luchtmassameter, want het is toch het mengsel geweest wat niet goed was op die momenten. Even afwachten maar!

                #18201402
                blackX20XER
                  Lid sinds:
                  8 July 2012

                  Nogmaals vlak die bobine brug (dis module) niet uit, ik heb bij mijn astra soortgelijke klachten gehad, heb toen bougies, luchtmassameter, bougie kabels vervangen en diverse malen injectoren gereinigd, en uiteindelijk bleek het toch de dis module te zijn. Laat hem anders nameten!
                  Gr rolf

                  #18201403
                  sjoerdie
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    19 September 2005

                    zomerbenzine?????

                    echt waar, moet niet gekker worden.

                    heeft er niets mee te maken, het is trouwens nog zomer kwa temperatuur.

                    je wordt te kakken gezet, geloof me.

                    lampje gaat niet voor niets aan, en er wordt dan een foutcode opgeslagen, welke je garagehouder domweg wel gewist heeft.

                    of geen verstand heeft van het uitlezen.

                    #18201404
                    Blue-Dragon
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      18 July 2006

                      Gasklephuis zal denk wel smerig wezen?
                      Even zoeken is genoeg over te vinden.

                      #18201405
                      blackX20XER
                        Lid sinds:
                        8 July 2012

                        Bij die van mij hield hij de foutcode ook niet vast, daarom is het een lastige storing om te vinden.

                        #18201406
                        opelrobastra
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          5 July 2013

                          ik heb een opel astra uit 2005 en met dit zelfde probleem.

                          als ik op de snelweg rij rond 130 km/h en dan gaat af en toe het lampje ook aan en valt de motor in noodscenario. mijn vermogen is dan weg. als we hem laten uitlezen krijgen we als melding inlaat maar dat is echt zoeken naar een speld in een hooiberg.

                          We gaan in februari op wintersport en zit niet te wachten op de autobahn dat mijn vermogen weg valt.

                          ik heb een opel astra 1.7 cdti.
                          en tank meestal bij de Tango of Bp. maar nu tank ik diesel ultimate om te kijken of het wat uitmaakt.

                          ik hoorde ook nog dat er een roetfilter achter de turbo een oorzaak kon zijn.
                          iemand anders tips?

                          #18201407
                          blackX20XER
                            Lid sinds:
                            8 July 2012

                            @opelrobastra wrote:

                            ik heb een opel astra uit 2005 en met dit zelfde probleem.

                            als ik op de snelweg rij rond 130 km/h en dan gaat af en toe het lampje ook aan en valt de motor in noodscenario. mijn vermogen is dan weg. als we hem laten uitlezen krijgen we als melding inlaat maar dat is echt zoeken naar een speld in een hooiberg.

                            We gaan in februari op wintersport en zit niet te wachten op de autobahn dat mijn vermogen weg valt.

                            ik heb een opel astra 1.7 cdti.
                            en tank meestal bij de Tango of Bp. maar nu tank ik diesel ultimate om te kijken of het wat uitmaakt.

                            ik hoorde ook nog dat er een roetfilter achter de turbo een oorzaak kon zijn.
                            iemand anders tips?

                            Wat jij nu omschrijft is exact waar ik ook last van had, bij mij ging soms als je op het gas ging in zijn 4 of 5 het lampje even aan en dan haperde hij even, later kreeg ik vaker dat hij haperde en dan in storing schoot, als je dan het contact uit en weer aan deed kon ik weer verder en was de storing weg. Hier heb ik zeker een jaar a 1,5 mee gereden voor ik er achter was. Én het begon allemaal met een klein beetje inhouden bij volgas in zijn 5 en dan exact bij 130km/h

                            #18201408
                            JesperS
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              18 September 2012

                              Ik zal de bobinebrug eens na laten meten, zal wel volgende week worden dan wat de komende tijd een beetje druk!

                              Vandaag weer richting Arnhem gereden, vanuit Noordwijk dus ongeveer 1,5 uur. Het viel me op dat onder de 100, en dus net onder de 3000 toeren hij het eigenlijk nooit doet. Pas toen ik naar de 120 (ongeveer 3500 toeren) ging begon het weer. Toerental/snelheid heeft dus wel invloed volgens mij?

                              En misschien dat het aan mij ligt, maar net nog even stationair laten draaien met de motorkap open, en voor mijn gevoel klonk hij anders dan normaal. Iets minder stil, en zeker niet zo hard als een diesel maar heel vaag had het er wel iets van weg, zou dat er iets mee te maken kunnen hebben?

                              Verder rijd hij namelijk perfect, ook nog een paar keer doorgetrokken, dan gaat het lampje wel branden maar trekt hij wel gewoon door zoals altijd!
                              Vind het toch maar vaag allemaal…

                              #18201409
                              krasy
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                5 March 2010

                                tja nou komt die :P
                                bobine geeft vaak geen foutcode. plus dat merk je vaak in lage toeren.(inhouden)
                                zelfde geld voor de bougie’s houd niet in dat die niet slecht kunnen zijn.

                                egr kan je gewoon even testen maar als die stuk is is die stuk en geeft die dat ook aan met een foutcode.

                                de carterventilatiegaatje wilt nog wel eens verstopt raken wilt die ook gaan inhouden en stotteren (vaak icm olie verbruik)
                                gkh even goed schoonmaken evt gaatje naar 2mm opboren.

                                ecu is een grote kwaal van deze motoren.
                                probleem is dus wat jij aangeeft in noodloop schieten terwijl je gewoon rijd.
                                na contact uit (in het begin) doet die het weer normaal.

                                maar ook de lmm kan een kwaaltje zijn.

                                er is maar een tip voor je en dat is uitlezen na een storing.

                                #18201410
                                JesperS
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  18 September 2012

                                  @krasy wrote:

                                  tja nou komt die :P
                                  bobine geeft vaak geen foutcode. plus dat merk je vaak in lage toeren.(inhouden)
                                  zelfde geld voor de bougie’s houd niet in dat die niet slecht kunnen zijn.

                                  egr kan je gewoon even testen maar als die stuk is is die stuk en geeft die dat ook aan met een foutcode.

                                  de carterventilatiegaatje wilt nog wel eens verstopt raken wilt die ook gaan inhouden en stotteren (vaak icm olie verbruik)
                                  gkh even goed schoonmaken evt gaatje naar 2mm opboren.

                                  ecu is een grote kwaal van deze motoren.
                                  probleem is dus wat jij aangeeft in noodloop schieten terwijl je gewoon rijd.
                                  na contact uit (in het begin) doet die het weer normaal.

                                  maar ook de lmm kan een kwaaltje zijn.

                                  er is maar een tip voor je en dat is uitlezen na een storing.

                                  Bedankt voor je antwoord! Mbt. het carterventilatiegaatje, kan dan ook het mmlampje gaan branden? Ik heb sowieso wel last van olieverbruik (ongeveer 1 liter op 1500km). Als ik die wil schoonmaken, is dat moeilijk? Ik weet dat er een how-to van staat, maar woon op kamers, en heb dus weinig ruimte, en ook nog eens weinig gereedschap. Heb het bij de grote beurt aan de garage gevraagd, maar die vond het onzin…

                                  Hoe kan ik de EGR testen? Ik wil hem eigenlijk sowieso afdoppen, omdat ik overal lees dat dit beter is. Kan ik dat bij deze motor zomaar doen? En waar haal ik dan zo’n blinde pakking vandaan?

                                  Hoop vragen weer! En ja, ik ga hem sowieso weer uit laten lezen als het zo blijft. En als mijn eigen garage dan weer zo reageert een andere zoeken om hem uit te laten lezen…

                                  #18201411
                                  krasy
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    5 March 2010

                                    ja er staat een howto op het forum.
                                    niet veel nodig dopje 8 en 10 ;)
                                    en een schone doek .
                                    als je gkh eraf is stop die dan even in het gat voor je er wat laat invallen ;)

                                    egr kan je losmaken motor aan en dan paar keer goed gas geven dan zie je hem bewegen (of niet natuurlijk).
                                    zelf had ik een blinde pakking bij de dealer gekocht nog geen 5 euro, maar toen ging me egr stuk.
                                    nu heb ik gewone pakken met andere egr . dus afdoppen betekend niet dat die niet stuk kan gaan.
                                    als het echt beter is om hem af te doppen weet ik niet 1x per jaar schoonmaken met remreiniger is prima.(zelfde met gkh)

                                    ps heb je een foutcode. ?
                                    er is vast wel iemand met een opcom bij jou in de buurt .
                                    anders eentje bestellen is al goedkoper dan 1x uitlezen

                                    #18201412
                                    arjontje
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      31 March 2006

                                      @ JesperS
                                      Ik kan evt jou auto wel uitlezen.
                                      helaas kan het wel alleen overdag.
                                      Zit in Huissen.

                                      Heb zelf ook een x18xe1.
                                      Heb nog niet mee gemaakt dat als er een storing was dat hij niet opgeslagen is.

                                      EGR problemen hebben deze motoren nagenoeg niet.
                                      Afdoppen kan zonder problemen.
                                      Mits een een gat in de blind pakking openlaat voor de plunjer van de egr klep.

                                      #18201413
                                      JesperS
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        18 September 2012

                                        Als je dat een keer zou willen doen, graag! Dan kan ik misschien wat dingen gaan uitsluiten!
                                        EGR en gasklephuis zal ik dan wel een keertje goed schoonmaken.

                                        #18201414
                                        arjontje
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          31 March 2006

                                          @JesperS wrote:

                                          Als je dat een keer zou willen doen, graag! Dan kan ik misschien wat dingen gaan uitsluiten!
                                          EGR en gasklephuis zal ik dan wel een keertje goed schoonmaken.

                                          Is geen probleem. je hebt een pm

                                          #18201415
                                          opelrobastra
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            5 July 2013

                                            mijn opeltje moest even naar de garage toe voor het plotseling gescheurde slang van de koelvloeistof. (2e binnen een jaar tijd) en aangezien ze er veel voor moesten weghalen hadden de de inlaatpijp ?? ook los gehad en deze zat helemaal vol met roet en vuil. en zat bijna geen ruimte meer in. deze is nu helemaal schoon geblazen en schoongemaakt.
                                            ik vond mijn auto wel gelijk wat meer pit hebben. ben benieuwd of het mm lampje nu weer aangaat.
                                            als dit nog steeds gebeurd werd er gezegd dat het egr klep vies zou zijn. en deze moest dan worden vervangen. ruim 300 euro excl inbouwen. iemand dit meegemaakt?

                                            rob

                                            #18201416
                                            JesperS
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              18 September 2012

                                              Hij begint nu ook onregelmatig stationair te lopen als ik hem start (koude start), en steeds minder vloeiend op te trekken je voelt hem heel licht ‘schokkend’ zijn werk doen. Ook valt hij steeds vaker uit als ik hem gewoon stationair laat draaien, of dus gewoon bij het stoplicht sta. Het word nu echt irritant, dus binnenkort maar weer eens uit laten lezen en zien wat nou de daadwerkelijke boosdoener is….

                                              #18201417
                                              JesperS
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                18 September 2012

                                                Net een stukje gereden met de lmm losgekoppeld, bij de start schommelde de toeren wel heel even, maar daarna reed hij eigenlijk prima. Optrekken ging voor mijn gevoel ook veel vloeiender. Na een tijdje weer aangesloten, en ja hoor binnen een minuut schokte hij weer. Ook het optrekken ging weer iets minder soepel (niet elke keer overigens).

                                                Kan ik hieruit concluderen dat de lmm aan het overlijden/overleden is? Of kan dit alsnog een andere oorzaak hebben?

                                              22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
                                              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.