Astra-G-CC; Z1.8XE koud onregelmatig lopen en geen vermogen

Forumindex Forums Techniek 1,8 liter motoren Astra-G-CC; Z1.8XE koud onregelmatig lopen en geen vermogen

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Berichten
  • #17274719
    MartinZaandam
      Lid sinds:
      19 December 2015

      Ik rij nu een Astra-G-CC; Z1.8XE met 150.000Km (2002) Ik ben geen sportieve rijder, meer sloom en mijn dagelijkse route is 15Km heen en 15km terug (8km autoweg en 7km stadsweg) Af en toe eens een lang stuk autoweg, maar dan nooit sneller dan 120Km/u in z’n 5e versnelling

      De garage hier, geen opel dealer, snapt het probleem niet, mijn kennissen van vroeger zijn heel behulpzaam, maar ik kom niet verder.

      het probleem is het volgende; ongeveer 3 weken gelden begon de auto na een koude start erg “bokkend” te lopen (toeren tussen 1100 en 1300), bij de eerste bocht in de weg bleef het toerental hoog/gas hangen, maar daarna, als hij warm was, dan was hij goed. Op de weg naar mijn eigen garage is toen het motor managment/uitlaatgas lampje gaan branden en heb ik zelf olie, oliefilter, luchtfilter en bougies vernieuwd. Een kennis van mij heeft hem uitgelezen (P0170) en de motor gereset. Zelf heb ik nu net de Lucht massa meter bekeken, die lijkt zo schoon als nieuw, dus niets aan gedaan( maar misschien stuk, kan ik niet zien?). Ook heeft de motor geen vermogen boven de 3000/3500 toeren. Het lampje is niet meer aangegaan, maar hij start nog steeds erg snel, maar dan wel “bokkend”.

      Ik heb nog gezocht naar een EGR klep, maar die heeft deze niet, de plek onder de grijze plastic motorplaat is leeg (rechts onder de stekker van het bobine blok). Dit type motor is met een inzet-smeeroliefilter (zelfde type motoren, andere uitvoering, hebben een opschroef filter).

      De binnenkant van het luchtfilter is droog, geen olie en in de luchtslangen zit geen rommel, als ik met mijn vinger door de luchtpijp veeg is hij eigenlijk schoon, licht stoffig. Algehele staat van de motor en slangen is goed tot zeer goed (vanaf buitenkant gezien)

      Wat is u het handigst om te doen? Ik heb 1 prominent lid en een Zaans lid een PM gestuurd, maar die zijn nog niet in de lucht geweest (heel begrijpelijk met kerst) woensdag heb ik nog een lange rit voor de boeg, die ik al dagen heb uit gesteld, maar een keer moet ik erheen.

      Een ander, veel minder erg probleem, heb ik nu 8 keer gehad in 3 jaar (maak ik mij niet zo druk over, maar als iemand het weet, graag!) Dit is dat de auto niet wilde starten als hij ik ermee naar de winkel was geweest. De auto is dan eigenlijk net niet warm en na 10 minuten in de winkel wil hij niet starten. De startmotor draait perfect, maar de motor slaat niet aan, geeft zelfs geen pufje. Zo uit het niets doet de motor het dan ineens weer. Let wel. dit is nu maar een paar keer voor gekomen en daarna start hij altijd.

      #18305887
      liviu2004
      Deelnemer
        Lid sinds:
        6 April 2014

        Hebt u gesproken met ZakhooiTM?

        #18305888
        CarloAstra
        Deelnemer
          Lid sinds:
          18 December 2006

          P0170 wijst op verkeerd mengsel. Meestal LMM of lambdasonde.. soms wil de ECU ook wel eens etteren

          #18305889
          MartinZaandam
            Lid sinds:
            19 December 2015

            nee, niet ZakhooiTM, had wel gekund, maar zit ook verder weg en als iemand eraan wil meten zal de auto waarschijnlijk een nacht moeten blijven staan, om te kunnen meten en adviseren bij de koude start. De auto heeft al een 1,5 uur bij een kennis gestaan en toen starten, maar dat was waarschijnlijk te kort, omdat de motor toen normaal functioneerde.

            #18305890
            MartinZaandam
              Lid sinds:
              19 December 2015

              Allen,

              vanmorgen uit de nachtdienst, op weg naar huis is de auto nog meer gaan haperen. Het motorlampje is weer gaan branden, maar nu was er ook boven de 2000 toeren niet mee te rijden, schokken en geen vermogen. De auto staat nu bij een Opel garage en ik heb een leen auto mee, kan ik gewoon naar mijn werk en kunnen zij hem warm en koud meten.

              #18305891
              MartinZaandam
                Lid sinds:
                19 December 2015

                Allen,

                Het probleem was de Luchtmassa meter (is vernieuwd) en gelijktijdig is het gasklephuis schoongemaakt. Hij was niet schoon, maar zat ook niet vol met drab. Het bekende “gaatje opboren” was nu niet noodzakelijk.

              6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.