Astra G 1999 X16XEL motor schokt en houdt in

Forumindex Forums Modellen Astra Astra G 1999 X16XEL motor schokt en houdt in

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Auteur
    Berichten
  • #18370839

    AstraRene
    Participant
    • Topics 2
    • Reacties 9
    • Offline
    • Lid sinds:
      2 January 2020

    Hoi allemaal,

    Een heleboel mooie en veilige Opel kilometers gewenst in 2020!

    Ik heb sinds een aantal dagen een probleem met mijn X16XEL dat hij soms schokt en in houdt:

    – Starten gaat goed, dan merk ik niks
    – Met een zeer licht voetje rijden gaat ook goed
    – Wanneer ik wat meer gas geeft, gaat de auto wat schokken, en houdt hij wat in
    – Soms vol ik daarnaast ook een trilling waarvan de frequentie meestijgt met het toerental
    – Pas als hij in de hoge toeren terecht komt draait het weer soepel
    – In z’n vrij en dan gas geven, dan merk je het inhouden van de motor ook
    – Ik heb er nog op gelet of het veel uitmaakt of de motor koud of warm is. Dit is niet altijd het geval. Maar vanochtend toevallig wel…

    Ik heb natuurlijk al wat rondgekeken op dit mooie forum, de volgende dingen staan op de nominatie als mogelijke oorzaken:
    – Bobine of bougies (test: brug+bobines los op motor leggen, starten, en kijken of ze alle vier vonken. Zou ook misfire error op Opcom moeten geven.)
    – EGR defect (test: stekker uit EGR trekken, kijken of hij beter loopt)
    – EGR/gasklep schoonmaken
    – Carterventilatie

    Hebben jullie nog ideeën? Welke ligt het meest voor de hand?
    Kloppen de testjes die ik erbij geschreven heb? En zijn er nog andere tests mogelijk, voor bijvoorbeeld de andere mogelijke oorzaken?

    Bedankt voor jullie hulp!! :dank-u:

    #18370846

    robert64
    Participant
    • Topics 5
    • Reacties 50
    • Offline
    • Lid sinds:
      7 December 2018

    Bij mij was het toen de egr. Schoongemaakt (kruipolie en remreiniger)en afgeblind teruggeplaatst.  Zorg wel dat ie goed heen en weer kan bewegen. Moet wel de egr zijn die naar binnen toe opengaat.

    #18370854

    Corsa_GSi
    Participant
    • Topics 32
    • Reacties 4142
    • Offline
    • Lid sinds:
      30 June 2004

    Je kan een EGR cheater + blindplaatje bestellen bij http://www.tafmet.pl , daar heb ik die van mij ook vandaan werkt perfect.

    #18370863

    robert64
    Participant
    • Topics 5
    • Reacties 50
    • Offline
    • Lid sinds:
      7 December 2018

    Ik had toen een egr die naar binnen open ging. (Vectra B1 X16XEL). Gewoon de egr goed schoongemaakt, eerst kruipolie om het vuil zacht te maken. Dicht plaatje van de opel dealer ertussen, nooit meer last van gehad. Geen egr cheater nodig gehad want de egr deed het gewoon weer soepel, alleen kon hij niet meer vuil worden.

    #18370878

    AstraRene
    Participant
    • Topics 2
    • Reacties 9
    • Offline
    • Lid sinds:
      2 January 2020

    Bedankt voor jullie reactie!

    Ik heb overigens ook de stekker naar EGR losgehaald, auto gedraagd zich precies hetzelfde eerste paar honderd meter normaal gedrag, daarna weer inhouden en een beetje schokken bij wat meer gas geven.

    Als ik de stekker loshaal, blijft de EGR gewoon dicht toch? Als ik dan nog dezelfde probelemen heb is het dus niet de EGR?

    Ik zag vandaag dat de motor ook heel erg zweet rondom het uitlaatspruitstuk, zou dit een verstopte ontluchting kunnen zijn? Ik heb het kleine buisje naar het kleppendeksel losgehaald en kon hier niet op blazen. Maar het buisje aan de kant van de gasklep zat ook niet dicht…. Waarom kan ik er dan niet op blazen?

    #18370886

    AstraRene
    Participant
    • Topics 2
    • Reacties 9
    • Offline
    • Lid sinds:
      2 January 2020

    Zojuist even gasklephuis losgehad en schoongemaakt, gaatje voor de slang naar het kleppendeskel was nog open, nu weer helemaal.

    EGR losgehaald,schoongemaakt, en een handgemaakt pakking ertussen gezet. Die van mij beweegt ook naar binnen, maar steekt in z’n neutrale stand minimaal door de pakking heen. Ik heb een gat gelaten voor het bewegende deel, maar het grote gat is nu dicht. Dat is ok toch? Of had ik hem beter helemaal dicht kunnen maken?

    Hoe dan ook, het schokken en inhouden heb ik nog steeds. Dus het is niet de EGR. Dan toch de bobine? Wat denken jullie?

    #18370890

    robert64
    Participant
    • Topics 5
    • Reacties 50
    • Offline
    • Lid sinds:
      7 December 2018

    kijk als er geen foutcodes gewist moeten worden en check ook als er geen olie in je bougiegaten zit. wil ook wel gebeuren door een niet goed sluitende kleppendeksel pakking. wil dan ook bokkerig rijden. Kan ook je bobine zijn, probeer 1 ergens te lenen/uitproberen. niet gelijk nieuwe kopen. bougies/ kabels?

    #18370924

    AstraRene
    Participant
    • Topics 2
    • Reacties 9
    • Offline
    • Lid sinds:
      2 January 2020

    Uitgelezen met Opcom en er waren geen foutcodes.

    Ik heb gelukkig wel iemand kunnen vinden met dezelfde bougies, die even uitgewisseld en de motor schokte niet meer bij wat meer gas! Dus gisteren 4 nieuwe bougies gekocht en hij loopt weer fantastisch. Ik vond ze er niet heel slecht uit zien, maar blijbaar toch slecht genoeg.

    Bedankt voor jullie meedenken!

    #18371677

    AstraRene
    Participant
    • Topics 2
    • Reacties 9
    • Offline
    • Lid sinds:
      2 January 2020

    Zucht, 10 dagen later, en nu begint hij weer wat in te houden in de 2 en 3… Dit weekend maar weer eens kijken. Misschien toch de bobine?

    Ik geloof dat ik hier op ’t forum meer gelezen heb dat mensen dachten dat het probleem opgelost was na de bougies te vervangen, maar dat de problemen vrij snel weer terugkwamen.

    #18371679

    Corsa_GSi
    Participant
    • Topics 32
    • Reacties 4142
    • Offline
    • Lid sinds:
      30 June 2004

    Controleer ook is je bougiekabels, als die stuk zijn dan vonkt de boel ook niet goed.

    #18372169

    AstraRene
    Participant
    • Topics 2
    • Reacties 9
    • Offline
    • Lid sinds:
      2 January 2020

    Uiteindelijk een nieuwe bobinebrug van de sloop erop gezet, en hij loopt weer als een zonnetje!

    Helaas zweet hij nu wel rond het kleppendeksel, waarschijnlijk heb ik hem te vast gezet, of de bobine losgehaald terwijl de motor nog warm was.

    Achja, de eerste auto waar ik zelf aan klus :)
    Wat raden jullie aan? Nieuwe pakking? Of ook nieuwe deksel?

     

    #18372170

    Corsa_GSi
    Participant
    • Topics 32
    • Reacties 4142
    • Offline
    • Lid sinds:
      30 June 2004

    Kleppendeksel is aluminium, dat zal niet zo snel stuk gaan. Dus ik zou eerst een nieuwe pakking overwegen, wel even op de hoeken en bij de nokkenasrondjes ff een klein beetje extra vloeibare pakking erbij smeren.

    Check ook je bougies, want slechte / kapotte kunnen je bobinebrug stukmaken.

    #18372196

    AstraRene
    Participant
    • Topics 2
    • Reacties 9
    • Offline
    • Lid sinds:
      2 January 2020

    Bedankt voor je tip! Bougies had ik inderdaad ook vervangen :applause02:

    Moet die extra silicone tussen rubber en kleppendeksel? Or tussen cilinderkop en rubber?

    #18372219

    Corsa_GSi
    Participant
    • Topics 32
    • Reacties 4142
    • Offline
    • Lid sinds:
      30 June 2004

    Ik dacht tussen rubber en klepdeksel, had hem niet zelf vervangen alleen meegekeken bij mij monteur toen.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.