Astra G 1.6 jankend geluid dynamo

Forumindex Forums Modellen Astra Astra G 1.6 jankend geluid dynamo

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Auteur
    Berichten
  • #18339471
    Velaro
    Deelnemer
      Lid sinds:
      4 June 2016

      Dag iedereen

      Ben nu al even in het bezit van een Astra 1.6 Cabrio (Z16XEP). Er komt nu echter een jankend/zingend/snerpend geluid vanonder de motorkap, duidelijk bij of rondom de dynamo. Dit is niet echt luid maar wel gewoon op te merken naast het gewone draaien van de motor. Als ik in de auto zit moet ik er al erg op letten om het te horen.

      De wagen start echter altijd perfect en airco, zetelverwarming, radio werken ook gewoon zonder problemen. Er brandt geen enkel lampje op het dashboard, ook niet van de accu. Het enige dat ik heb is dat de lichten een beetje zwakker worden als ik stilsta aan een stoplicht op het ritme van de richtingsaanwijzer die aanstaat. Ook bij sturen bij zeer lage snelheid of stilstaan wordt de binnen (en buitenverlichting) iets zwakker door stroom die de stuurbekrachtiging vraagt.

      Vroeg me af of het kwaad kan om hier nog even mee door te rijden. Zag namelijk dat de dynamo voor dit model vrij kostelijk is en hoop dat het misschien iets kleins is dat eraan te repareren valt. Vroeg me ook af of het wel waarschijnlijk is dat de hele dynamo kapot is als ik nooit startproblemen of dergelijke heb (ondanks veel relatief korte ritten) en wat het dan misschien wel zou kunnen zijn.

      Alvast bedankt voor eventuele reacties!

      #18339481
      bart-gsi
      Deelnemer
        Lid sinds:
        7 July 2012

        Laadspanning meten op de accu ( moet 14 volt zijn) en anders revisie van de dynamo als dit het probleem is… Je hebt ook o a. Via bosch een ruil onderdeel..
        Je koopt dan een revisie dynamo via o.a. mijnautoonderdelen.nl en als je je oude terug stuurt krijg je statiegeld van je oude dynamo terug..
        Dat geluid kan van je lagers in de dynamo komen..

        #18339482
        SnowWolf
        Deelnemer
          Lid sinds:
          22 December 2015

          Waarschijnlijk je airco pomp… heb hetzelfde met mijn Z16XEP.

          #18339504
          Velaro
          Deelnemer
            Lid sinds:
            4 June 2016

            Heb het geluid permanent, of mijn airco nu aanstaat of niet. Dan kan het niet de aircopomp zijn toch? Moesten het nu die lagers zijn, dan zou het niet zo’n dure reparatie zijn ofwel?

            #18339520
            Junkyxl
            Deelnemer
              Lid sinds:
              26 February 2015

              Het zou ook zomaar de waterpomp kunnen zijn. Was nl bij mij het geval. Heb wel de Z16XER motor in mijn Astra H. Deze heeft de waterpomp op de multiriem meelopen, dus niet over de distributieriem.

              #18339522
              bart-gsi
              Deelnemer
                Lid sinds:
                7 July 2012

                [quote quote=18339504]Heb het geluid permanent, of mijn airco nu aanstaat of niet. Dan kan het niet de aircopomp zijn toch? Moesten het nu die lagers zijn, dan zou het niet zo’n dure reparatie zijn ofwel?

                [/quote]

                de aircopomp heeft een magneetspoel… dus als je airco uitstaat en het geluid blijf je horen dan kun je de airco afstrepen.. want die is dan losgekoppeld de aangedreven componenten…

                lagers van een dynamo valt onder een standaard revisie..

                een waterpomp zit dacht ik bij deze motor ook op de multiriem

                als je dynamo bovenaf zit onder de motorkap.. klinkt misschien heel stom maar is wel effectief en low budget.. maar pak een lange schroevendraaier of een lange ( 30 a 40 cm) pen , start je motor.. zet de schroevendraaier/pen erop en luister naar het geluid dat door de schroevendraaier/pen heen komt
                een versleten lager is duidelijker hoorbaar dan een goed lopende lager.. die hoor je niet tot bijna niet..
                dit kun je bij je aircocompressor/pomp doen, bij de dynamo, bij de waterpomp etc..

                #18339569
                SnowWolf
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  22 December 2015

                  De aircopomp van dit type zit onderin, maar idd als je het alsnog hoort als de airco uit staat dan kun je die uitsluiten.

                  #18339611
                  TWA
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    17 June 2010

                    Nu zijn er heel wat problemen bekend met dr Astra G en de dynamo. Weet niet zo zeer of het dan alleen de X16 is of ook de Z16.

                    Veel mensen vervangen de stuurbekrachtigingspomp omdat ze denken dat deze stuk is, maar dat blijkt dan de dynamo te zijn.

                    Ik merk zelf hetzelfde zoals je al aangeeft. Lampen zie je dan zwakker worden. Ook valt bij koude start de stuurbekrachtiging uit. Bij een beetje meer toeren komt ie weer op en is er niets aan de hand.

                    Greetz Emiel

                    #18339705
                    Velaro
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      4 June 2016

                      Stuurbekrachtiging is wel nog nooit weggevallen. Begin nu zelf te twijfelen of het wel de dynamo is of het geluid niet eerder van de riem in het geheel komt of van de waterpomp zoals iemand zei. Kan het niet zo goed lokaliseren.

                      Hoe vaak moet die riem die de waterpomp en dynamo en dergelijke aandrijft eigenlijk vervangen worden? Mijn auto is van 2004 en heeft 57.000km. Distributieriem is toen ik hem kocht deze zomer pas voor het eerst vervangen dus zou me niet verbazen dat die andere riem ook nog nooit vervangen is geweest. Had nog een opname van het geluid maar misschien niet zo duidelijk.

                      In ieder geval al bedankt voor alle reacties!

                      #18339712
                      SnowWolf
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        22 December 2015

                        Mijn multiriem is ook pas afgelopen herfst vervangen (na 10 jaar), omdat deze slipte… maar hij maakte geen geluid. Denk dat je toch met een schroevendraaier moet werken om te kijken wat het eventueel kan zijn.

                        Overigens flikkeren mijn lampen ook bij stilstaan/langzaam rijden als de stuurbekrachtiging veel moet werken, dan piept/zoemt de stuurbekrachtiging ook goed.
                        M’n Opel dealer had er ook naar gekeken omdat ik dacht dat ik iets met m’n accu had en die zei dat dit redelijk normaal was voor dit type motor/auto. Letterlijk zei de monteur dat de auto het erg zwaar heeft bij dergelijke stuurbewegingen, ook al schakelt de dynamo bij. (maar hij pakt dus geen vermogen van de accu, dacht dus dat ik iets aan m’n accu had).

                        Dus zal er niet heel erg wakker van liggen.

                        #18339863
                        Velaro
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          4 June 2016

                          [quote quote=18339712]Overigens flikkeren mijn lampen ook bij stilstaan/langzaam rijden als de stuurbekrachtiging veel moet werken, dan piept/zoemt de stuurbekrachtiging ook goed.
                          M’n Opel dealer had er ook naar gekeken omdat ik dacht dat ik iets met m’n accu had en die zei dat dit redelijk normaal was voor dit type motor/auto. Letterlijk zei de monteur dat de auto het erg zwaar heeft bij dergelijke stuurbewegingen, ook al schakelt de dynamo bij. (maar hij pakt dus geen vermogen van de accu, dacht dus dat ik iets aan m’n accu had).[/quote]
                          Wel goed om te weten dat ik niet de enige ben hiermee :p . Dacht ook dat er iets mis was bij mij omdat onder andere m’n moeders Corsa D hier totaal geen last van heeft, maar deze is natuurlijk ook pakken nieuwer en is waarschijnlijk ook anders geregeld.

                          Zal dan nog eens moeten kijken vanwaar het geluid precies komt. Rij momenteel niet al te veel kilometers dus het is nu geen superprobleem, maar wou toch al eens kijken hoe dit kon komen.

                        11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
                        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.