Astra G 1.6 16v Z16XE Automaat welke bakolie?

Forumindex Forums Modellen Astra Astra G 1.6 16v Z16XE Automaat welke bakolie?

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Berichten
  • #18423127
    xe11
    Deelnemer
      Lid sinds:
      17 October 2007

      Beste allemaal,

      Sinds 7 jaar heb ik weer een Opel gekocht voor erbij, bloed (of olie? B-) ) kruipt waar het niet komen kan :good:

      Het gaat om een Astra G van 2000 met Z16XE motor en automaat, hij schakelt prima en rijdt goed. Maar voor het bijvullen van de automaatbak, welke olie kan ik het beste gebruiken? Ik heb nog een bus ATF olie van Kroon SP 2012 (nu heet het SP2032 geloof ik) van een Volvo 850 liggen. Maar als ik op grossiers zoek wordt die olie zelden aanbevolen. Kan ik beter voor een andere gaan?

      Alvast bedankt

      #18423155
      Koffie
      Deelnemer
        Lid sinds:
        25 November 2019

        Daar zit een AF 13-II versnellingsbak in. In het boekje van de auto staat:

        speciale olie, cat. nr. 1940767 (90117946)

        En als ik het me goed herinner, staat er ook een waarschuwing in om geen ‘Dexron …’ te gebruiken.

        Geschikte olie is o.a. FEBI Nr. 29934 (1 liter) en FEBI Nr. 101161 (5 liter). Deze claimen compatibel te zijn met Opel 1940767.

         

        Deze website raadt Dexron II af:

        https://workshop-manuals.com/vauxhall/astra-g/k__clutch_and_transmission/automatic_transmission_front_wheel_drive/automatic_transmission_af_13/17/14/20/22/30/specifications/clutch_transmission_transmission_fluid/

        The AF 13-II, AF 17 and AF 20 automatic transmissions must not be filled with the “DEXRON ® II…” automatic transmission fluid, as this would negatively affect the characteristics and function of the automatic transmission.

        De olie die je nog hebt, Kroon 2012, voldoet aan Dexron III-H, wat compatibel is met Dexron II en III. Het voldoet niet aan het voorschrift van Opel in het boekje. Of je het kan gebruiken om bij te vullen, tsja, geen idee.

        Peilen bij draaiende motor, drie seconden in elke versnelling, daarna hendel in P.

        #18423158
        xe11
        Deelnemer
          Lid sinds:
          17 October 2007

          Dankjewel voor je uitgebreide reactie. Tja voor een tientje per liter ga ik dan maar op zeker, het is geen noodgeval. Verder zag de olie er nog redelijk helder uit, misschien ga ik hem eens vervangen. Klusje voor wanneer ik de bodem aan ga pakken :good:

           

          #18423159
          liviu2004
          Deelnemer
            Lid sinds:
            6 April 2014

            Dexron III

            Heb castrol erin voor jaren.

            Wat schrijf op jouw oliepeil???

            #18424755
            xe11
            Deelnemer
              Lid sinds:
              17 October 2007

              [quote quote=18423159]Dexron III Heb castrol erin voor jaren. Wat schrijf op jouw oliepeil???[/quote]Sorry voor het late antwoord, ik had het niet gezien. Oliepeil is oké, op de oliepeilstok staat verder niks alleen een driehoekje en een boekje afgebeeld.

              Ik zal eerst kijken voor Febi of Castrol dan.

            5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.