Astra G 1.4 16V problemen met E10

Forumindex Forums Modellen Astra Astra G 1.4 16V problemen met E10

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Berichten
  • #18372372
    Tony Jacobs
    Deelnemer
      Lid sinds:
      9 November 2017

      Hallo,

      ik ben in het bezit van een Opel Astra G 1.4 16v, heerlijke wagen maar er is al een tijdje dat ik precies ondervind dat hij vooral bij het koud staan in lage toeren dat hij trilt en niet echt vinnig is. Ook schokt hij wat bij het schakelen, het gaat eigenlijk allemaal wat minder soepel dan het zou moeten zijn. Ik dacht dat er wat aan de hand was met de bougies, of misschien wat met de motor. Ik ben toch maar naar een automonteur gegaan om te kijken wat het juist zou kunnen zijn. Al snel zag hij met de computer dat  de auto steeds pieken had van rijk, en dan van arm, weer rijk, arm enzovoort… Hij adviseerde om eens E5 te gaan tanken ipv. E10 en meteen merktte ik een groot verschil, het koppelinggebruik vooral bij het vanuit stilstand vertrekken gaat stukken vloeiender ik kan de auto echt beter voelen, hij is vinniger, bij het schakelen gaat het ook veel beter, geen gestotter meer, eigenlijk is hij in het algemeen gewoon ineens veel beter en smoother. Ook het verbruik is enorm gedaald, met E10 had ik 8.0-8.1L/100km, nu met E5 heb ik 7.1-7.2L/100km.

      Nu, is dit opzich raar? Ik vraag me eigenlijk af of dit in het algemeen zo is, dat auto’s van 2000 of iets jonger in het algemeen met dit probleem te kampen hebben of is dit eerder dat het bij auto x mogelijk is door slijtage, en auto y niks ondervind? Het is eigenlijk wel logisch, E10 heeft 10% bio-ethanol, ergens is het dan logisch dat het minder vinnig of soepel gaat gaan dan dat je E5 zou tanken, en dit is vooral merkbaar bij oude wagens.