Astra G 1.4 16V problemen met E10

Forumindex Forums Modellen Astra Astra G 1.4 16V problemen met E10

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Berichten
  • #18372372
    Tony Jacobs
    Deelnemer
      Lid sinds:
      9 November 2017

      Hallo,

      ik ben in het bezit van een Opel Astra G 1.4 16v, heerlijke wagen maar er is al een tijdje dat ik precies ondervind dat hij vooral bij het koud staan in lage toeren dat hij trilt en niet echt vinnig is. Ook schokt hij wat bij het schakelen, het gaat eigenlijk allemaal wat minder soepel dan het zou moeten zijn. Ik dacht dat er wat aan de hand was met de bougies, of misschien wat met de motor. Ik ben toch maar naar een automonteur gegaan om te kijken wat het juist zou kunnen zijn. Al snel zag hij met de computer dat  de auto steeds pieken had van rijk, en dan van arm, weer rijk, arm enzovoort… Hij adviseerde om eens E5 te gaan tanken ipv. E10 en meteen merktte ik een groot verschil, het koppelinggebruik vooral bij het vanuit stilstand vertrekken gaat stukken vloeiender ik kan de auto echt beter voelen, hij is vinniger, bij het schakelen gaat het ook veel beter, geen gestotter meer, eigenlijk is hij in het algemeen gewoon ineens veel beter en smoother. Ook het verbruik is enorm gedaald, met E10 had ik 8.0-8.1L/100km, nu met E5 heb ik 7.1-7.2L/100km.

      Nu, is dit opzich raar? Ik vraag me eigenlijk af of dit in het algemeen zo is, dat auto’s van 2000 of iets jonger in het algemeen met dit probleem te kampen hebben of is dit eerder dat het bij auto x mogelijk is door slijtage, en auto y niks ondervind? Het is eigenlijk wel logisch, E10 heeft 10% bio-ethanol, ergens is het dan logisch dat het minder vinnig of soepel gaat gaan dan dat je E5 zou tanken, en dit is vooral merkbaar bij oude wagens.

      Vanaf nu tank ik eigenlijk altijd E5, alhoewel ik misschien ook eens premium brandstof wil gaan proberen. Denken jullie dat V-Power of Total Excellium of andere premium brandstof nog een significanter verschil zou kunnen geven?

      Laat dit vooral een mogelijke hulp zijn voor mensen die met hetzelfde probleem kampen.

      Alvast bedankt,

      Tony

      #18372379
      liviu2004
      Deelnemer
        Lid sinds:
        6 April 2014

        Hoi Tony, wanneer heb je de brandstoffilter laaste keer vervangen?

        #18372400
        Tony Jacobs
        Deelnemer
          Lid sinds:
          9 November 2017

          Volgens het boekje van de vorige eigenaar is de brandstoffilter vervangen op 62886 km (2009) hij zit nu rond de 153000 km. Naar mijn weten heb ik deze nog niet laten vervangen in de 2 jaar dat ik de Astra in bezit heb. Boekje is wel door vorige eigenaar niet meer ingevuld sinds 2012, dus heb geen idee of de brandstoffilter nog eens vervangen zou geweest zijn.

           

          #18372401
          McKaamos
          Deelnemer
            Lid sinds:
            10 December 2009

            Het is juist raar dat een Astra vreemd gedrag vertroont op E10. Dat zou helemaal geen probleem mogen opleveren.
            Ethanol lost wel rommel op die neerslaat uit de benzine, dus best kans dat je benzinefilter of elders in het systeem de opgeloste rotzooi voor problemen zorgt. Vervang de benzinefilter in ieder geval even, die had inmiddels al 6x vervangen moeten zijn (bij elke kleine beurt, 15000km).
            En gooi er dan eens een flesje injectiereiniger achter aan de tank in. Met een beetje geluk lost dat het probleem al op.

            Pieken van rijk en arm is heel normaal. Hang maar eens een bluetooth OBD reader in je auto, Torque-app op je telefoon, dan kan je precies zien wat er gebeurt. Schommeling van arm naar rijk gebeurt constant omdat je auto (net als 99% van alles anders op de openbare weg) een narrowband lambdasensor heeft. Die snapt grofweg alleen maar twee dingen: arm en rijk zonder een goede indicatie van hoeveel te arm of te rijk, en dus gaat de computer semi-blind bijsturen. En dan overschiet hij altijd wegens gebrek aan ‘hoeveel’ informatie, waarna de sensor de tegenovergestelde waarde terug geeft en de computer weer naar de andere kant bijstelt. Alleen bij perfect constante toeren, constante belasting (inclusief rolweerstand en windweerstand), etc zal die waarde enigzinds in de buurt van equilibrium komen.

            Kortom, pendelen tussen arm en rijk is het probleem niet. Dat hoort zelfs zo. Doettie dat niet, dan is je lambdasensor kapot.

            Wat betreft de ethanol in benzine: Voor het grootste deel van de auto’s op de markt maakt het echt geen ene bal uit.
            Ja, de energiedichtheid van ethanol is lager, maar met E10 heb je slechts 3% minder energie per volume. Juist omdat je auto constant de arm/rijk bijstelling doet op basis van de lambdasensor kan hij prima compenseren voor dat kleine beetje minder energie door de inspuiting aan te passen (injector duty cycle percentage).

            Die informatie wordt ook opgeslagen in de ECU. Als hij merkt dattie over langere periode moet bijstellen ten opzichte van de standaard instelling, wordt dat vanzelf een keer opgeslagen en gebruikt als de standaard instelling.

             

            Het verhaal wordt anders wanneer je praat over carburateurs. Die stellen namelijk niet vanzelf bij, want daar komt geen computer aan te pas. Die moet je met de hand opnieuw afstellen zodra je op andere brandstof gaat rijden. En eigenlijk moet je die sowieso wel elk jaar een keertje opnieuw afstellen.

            Je kan dan ook last krijgen met verstopte venturi’s omdat ethanol rommel oplost die neergeslagen is in de tank of de vlotterkamers. Dan moet je je carbies eigenlijk een keertje ultrasoon laten reinigen en de tank laten spoelen.

            Maargoed, hoeveel auto’s met carburateurs rijden er nu nog dagelijks rond? Dan heb je echt nog iets van de vroege 80’s of ouder.

            #18372404
            Tony Jacobs
            Deelnemer
              Lid sinds:
              9 November 2017

              Ja inderdaad dan is het best vreemd. De brandstoffilter zal vervangen worden, heb ook een aantal maanden geleden al eens wynn’s petrol cleaner erin gegooid, kan dat nu zoals je aangeeft nog eens proberen.

              Er gaat wel een motorlampje branden, soms is ie er weer, en soms kan hij op een ander tijdstip weg zijn, monteur had dat uitgelezen en was wat mis met de lambdasonde. Misschien dat dit juist het probleem is? Hij gaf aan om dat bij de volgende keuring inorde te brengen.

              #18372408
              McKaamos
              Deelnemer
                Lid sinds:
                10 December 2009

                Dat klinkt inderdaad wel als een mogelijke oorzaak. Lambdasondes kunnen verslijten, dus als die soms storing geeft, zou ik die inderdaad eens vervangen.
                Misschien had je gewoon net stomme pech dat de combinatie van andere brandstof en een gare lambdasensor voor raar gedrag zorgt.

                #18372415
                Tony Jacobs
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  9 November 2017

                  Ja inderdaad. Net even weer 98 gaan tanken bij Shell, en lampje is meteen weer weg, auto voelt weer veel soepelder aan, wat bizar toch, maarja hopelijk doet een nieuwe benzinefilter wat & nadien lambdasonde vervangen.

                7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.