Astra F X16SZR Diversen foutcodes

Forumindex Forums Modellen Astra Astra F X16SZR Diversen foutcodes

  • Dit onderwerp is leeg.
9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Berichten
  • #17259488
    Heks
      Lid sinds:
      18 June 2012

      Hallo!

      Ik heb een vraag over de auto van mijn overbuurman.

      Hij heeft een astra f uit 1998 x16szr

      Na de auto geparkeerd te hebben een paar dagen terug wil hij nu niet neer starten. De accu is sowieso leeg. Met startkabels aan de gang geholpen, maar hij kwam de eerste drempel niet op. Bij poging 2 sloeg hij af zodra de koppeling werd ingetrapt.

      Ik heb dit zelf nog nooit gehad en zou graag van jullie expertise gebruik maken voor een betere diagnose, want ik twijfel en wil hem niet onnodig op kosten jagen.

      Ik heb de volgende foutcodes uitgelezen bij een niet draaiende motor.
      P1530
      P0560
      P1405

      Ik heb natuurlijk op google gekeken en de hoge spanning zou te laag zijn. Ik heb de accu gemeten die zit op 11,7 volt als de motor van het contact af is. Maar ik weet dus niet of de accu gaar is of de dynamo. Er komt wel een beetje een raar geluid in de buurt van de dynamo vandaan.. Vandaar mijn twijfel.
      Verder las ik iets over de fan? Neem aan die op de radiator zit?
      En 1 is de egr geloof ik.

      Jullie hulp wordt op prijs gesteld.

      Alvast bedankt

      #18161922
      corsaracer
      Deelnemer
        Lid sinds:
        1 January 2005

        P1530 – airco uitsschakelrelais
        P0560 – systeemspanning storing
        P1405 – positiesensor klep uitlaatgasrecirculatie

        11,7 volt op de accu als de motor niet draait is wel laag… meestal zit die toch boven de 12,3 volt

        anders eens de spanning meten als de motordraait. dan moet de spanning op de accu min 13,5 volt zijn en max 14,4 anders zou het wel eens kunnen zijn dat je dynamo stuk is.

        maar omdat de accu nu als 11,7 volt afgeeft en je zelf zegt dat de accu leeg is geweest zou ik eerder denken dat of de accu stuk is of dat er ergens een lekstroom is die de accu leegvreet (denk aan een lampje wat blijft branden in de kofferbak ofzo en dus niet opvalt.

        wat ik zou doen is (als je het toevallig hebt) ff een andere accu in de auto zetten die wel vol/goed is
        starten en meten wat de accuspanning doet (tussen de 13,5 en 14,4 volt)
        is dit goed dan is het meest voor de hand liggende dat de accu stuk is.

        #18161923
        Heks
          Lid sinds:
          18 June 2012

          Volgens de overbuurman heeft de auto geen airco. Zal straks nog is zelf onder de motorkap kijken.

          Is het bezwaarlijk de accu van mijn corsa b x12xe er tijdelijk in te plaatsen?

          #18161924
          Heks
            Lid sinds:
            18 June 2012

            Oke net even mijn neus weer onder de motorkap gestoken.

            Er zit wel een airco in en heb een zekering vervangen. Codes gewist en er kwamen er geen terug. Ook de egr geeft nu geen fout meer.

            Heb afgelopen nacht de accu aan de lader gehad. Hij gaf 12,71 aan bij een niet draaiende motor en hield deze waarde nadat ok de motor gestart had.
            Heb vervolgens de lampen etc aangezet en toen liep hij terug naar 12,3. Daarna alles uitgezet en toen stond hij bij een lopende motor op 12,41.

            Ik verdenk de dynamo, helemaal omdat er voor mijn gevoel een bijgeluid aan die kant van de motor vandaan komt. Een beetje een continu hoog geluid. Of zou dit de waterpomp ofzo zijn? Of is dit normaal voor een stra f?

            Ik krijg dus mijn opcom niet meer aan de praat nu.. Gelukkig doet de multimeter het wel :vertag

            Maar wat denken jullie? Accu of lader?

            #18161925
            b07
              Lid sinds:
              24 February 2009

              met draaiende motor 12,41 volt dan is inderdaad je dynamo kapot.

              om te horren of het geluid van je dynamo komt kan je even de v snaar er af halen,is het geluid weg dan is het je dynamo ,dit kan je ook met de airco pomp doen.

              #18161926
              wim-v6
              Deelnemer
                Lid sinds:
                12 August 2005

                die doet niks meer inderdaad.

                Vraag, brand het Accu lampje als de auto op Contact staat??

                Ja: Gaat deze uit na het starten??
                – Ja: dynamo kapot laad te weinig
                – nee: Dynamo kapot laad niks meer

                Nee: Laat de motor eens MEER toeren maken dan 4500 toeren
                – meet nu de laadspanning
                – Is deze goed: lampje vervangen in de teller
                – is deze VEEL te hoog: Dynamo kapot > Storingen in de Computer veroorzaakt door overspanning
                – gebeurt er niks: Dynamo kapot

                Willem

                #18161927
                Heks
                  Lid sinds:
                  18 June 2012

                  Oke het is dus sowieso de dynamo en mogelijk ook nog de accu.

                  Twijfel wel een beetje of het beetje het nog waard is. 250.000+ km op de teller. Luchtfilter zit bijna dicht, veel te weinig olie in het blok, lekke uitlaat en hij zweet behoorlijk bij differtieelcarterpan.
                  Dan nog dat rare geluid.. Zou het ook gare spanroller kunnen zijn? Morgen ook maar is naar de distributieriem kijken, want de multiriem zag er niet uit.

                  Bedankt voor de hulp! Heb soms even een zetje nodig king:

                  #18161928
                  wim-v6
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    12 August 2005

                    Als je veel zelf kan of een ”mannetje” hebt hiervoor kan je dit voor relatief weinig opknappen:

                    – Dynamo gereviseerd: +/- 100 euri, gebruikt +/- 25 a 50 euro
                    – Accu: nieuw 50 a 75 euro
                    – Multiriem: 20 euro
                    – spanwieltje: Goed wieltje zoeken op de sloop, deze los vervangen, meestal vragen ze er niks of max 5 euro voor.
                    – Uitlaat: Licht aan waar deze lekt
                    – Distri set: incl waterpomp nog geen 100 euro.
                    – Diff pakking: Pakking + olie 3 tientjes bij de dealer

                    Willem

                    #18161929
                    Heks
                      Lid sinds:
                      18 June 2012

                      Bedankt Willem!

                      Heb je lijstje aan hem voorgehouden en net een gereviceerde dynamo gehaald en gemonteerd.

                      Hij wil eerst even kijken of dat het nu acute probleem verholpen is en dan later de rest aanpakken. Persoonlijk ben ik meer van het principe, doe het meteen als het toch los is. Maar nu is er wel de gelegenheid een beetje te sparen, om het later aan te pakken.

                      Nogmaals bedankt!

                    9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.