Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Astra F X16SZR Diversen foutcodes
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
25 juli 2013 om 09:52 #17259488
Hallo!
Ik heb een vraag over de auto van mijn overbuurman.
Hij heeft een astra f uit 1998 x16szr
Na de auto geparkeerd te hebben een paar dagen terug wil hij nu niet neer starten. De accu is sowieso leeg. Met startkabels aan de gang geholpen, maar hij kwam de eerste drempel niet op. Bij poging 2 sloeg hij af zodra de koppeling werd ingetrapt.
Ik heb dit zelf nog nooit gehad en zou graag van jullie expertise gebruik maken voor een betere diagnose, want ik twijfel en wil hem niet onnodig op kosten jagen.
Ik heb de volgende foutcodes uitgelezen bij een niet draaiende motor.
P1530
P0560
P1405Ik heb natuurlijk op google gekeken en de hoge spanning zou te laag zijn. Ik heb de accu gemeten die zit op 11,7 volt als de motor van het contact af is. Maar ik weet dus niet of de accu gaar is of de dynamo. Er komt wel een beetje een raar geluid in de buurt van de dynamo vandaan.. Vandaar mijn twijfel.
Verder las ik iets over de fan? Neem aan die op de radiator zit?
En 1 is de egr geloof ik.Jullie hulp wordt op prijs gesteld.
Alvast bedankt
25 juli 2013 om 12:22 #18161922P1530 – airco uitsschakelrelais
P0560 – systeemspanning storing
P1405 – positiesensor klep uitlaatgasrecirculatie11,7 volt op de accu als de motor niet draait is wel laag… meestal zit die toch boven de 12,3 volt
anders eens de spanning meten als de motordraait. dan moet de spanning op de accu min 13,5 volt zijn en max 14,4 anders zou het wel eens kunnen zijn dat je dynamo stuk is.
maar omdat de accu nu als 11,7 volt afgeeft en je zelf zegt dat de accu leeg is geweest zou ik eerder denken dat of de accu stuk is of dat er ergens een lekstroom is die de accu leegvreet (denk aan een lampje wat blijft branden in de kofferbak ofzo en dus niet opvalt.
wat ik zou doen is (als je het toevallig hebt) ff een andere accu in de auto zetten die wel vol/goed is
starten en meten wat de accuspanning doet (tussen de 13,5 en 14,4 volt)
is dit goed dan is het meest voor de hand liggende dat de accu stuk is.25 juli 2013 om 13:31 #18161923Volgens de overbuurman heeft de auto geen airco. Zal straks nog is zelf onder de motorkap kijken.
Is het bezwaarlijk de accu van mijn corsa b x12xe er tijdelijk in te plaatsen?
26 juli 2013 om 19:17 #18161924Oke net even mijn neus weer onder de motorkap gestoken.
Er zit wel een airco in en heb een zekering vervangen. Codes gewist en er kwamen er geen terug. Ook de egr geeft nu geen fout meer.
Heb afgelopen nacht de accu aan de lader gehad. Hij gaf 12,71 aan bij een niet draaiende motor en hield deze waarde nadat ok de motor gestart had.
Heb vervolgens de lampen etc aangezet en toen liep hij terug naar 12,3. Daarna alles uitgezet en toen stond hij bij een lopende motor op 12,41.Ik verdenk de dynamo, helemaal omdat er voor mijn gevoel een bijgeluid aan die kant van de motor vandaan komt. Een beetje een continu hoog geluid. Of zou dit de waterpomp ofzo zijn? Of is dit normaal voor een stra f?
Ik krijg dus mijn opcom niet meer aan de praat nu.. Gelukkig doet de multimeter het wel :vertag
Maar wat denken jullie? Accu of lader?
27 juli 2013 om 03:40 #18161925met draaiende motor 12,41 volt dan is inderdaad je dynamo kapot.
om te horren of het geluid van je dynamo komt kan je even de v snaar er af halen,is het geluid weg dan is het je dynamo ,dit kan je ook met de airco pomp doen.
27 juli 2013 om 06:34 #18161926die doet niks meer inderdaad.
Vraag, brand het Accu lampje als de auto op Contact staat??
Ja: Gaat deze uit na het starten??
– Ja: dynamo kapot laad te weinig
– nee: Dynamo kapot laad niks meerNee: Laat de motor eens MEER toeren maken dan 4500 toeren
– meet nu de laadspanning
– Is deze goed: lampje vervangen in de teller
– is deze VEEL te hoog: Dynamo kapot > Storingen in de Computer veroorzaakt door overspanning
– gebeurt er niks: Dynamo kapotWillem
31 juli 2013 om 22:55 #18161927Oke het is dus sowieso de dynamo en mogelijk ook nog de accu.
Twijfel wel een beetje of het beetje het nog waard is. 250.000+ km op de teller. Luchtfilter zit bijna dicht, veel te weinig olie in het blok, lekke uitlaat en hij zweet behoorlijk bij differtieelcarterpan.
Dan nog dat rare geluid.. Zou het ook gare spanroller kunnen zijn? Morgen ook maar is naar de distributieriem kijken, want de multiriem zag er niet uit.Bedankt voor de hulp! Heb soms even een zetje nodig king:
2 augustus 2013 om 18:37 #18161928Als je veel zelf kan of een ”mannetje” hebt hiervoor kan je dit voor relatief weinig opknappen:
– Dynamo gereviseerd: +/- 100 euri, gebruikt +/- 25 a 50 euro
– Accu: nieuw 50 a 75 euro
– Multiriem: 20 euro
– spanwieltje: Goed wieltje zoeken op de sloop, deze los vervangen, meestal vragen ze er niks of max 5 euro voor.
– Uitlaat: Licht aan waar deze lekt
– Distri set: incl waterpomp nog geen 100 euro.
– Diff pakking: Pakking + olie 3 tientjes bij de dealerWillem
3 augustus 2013 om 12:27 #18161929Bedankt Willem!
Heb je lijstje aan hem voorgehouden en net een gereviceerde dynamo gehaald en gemonteerd.
Hij wil eerst even kijken of dat het nu acute probleem verholpen is en dan later de rest aanpakken. Persoonlijk ben ik meer van het principe, doe het meteen als het toch los is. Maar nu is er wel de gelegenheid een beetje te sparen, om het later aan te pakken.
Nogmaals bedankt!
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.