Astra F wegdoen, afrijden of opknappen

Forumindex Forums Modellen Astra Astra F wegdoen, afrijden of opknappen

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 26)
  • Auteur
    Berichten
  • #17265126
    Christiaan Hummel
    Deelnemer
      Lid sinds:
      20 February 2011

      Hallo allen,

      Ik heb nu sinds drie jaar een Opel Astra F Station, c14nz uit 1996. Ik ben erg tevreden over deze auto, heeft me nog nooit in de steek gelaten, en altijd starten, lopen. Helaas heeft de roestduivel zijn tanden gezet in mijn twee achterpanelen. De welbekende wielkastranden, en rond de tankdop. Ook heeft er ooit LPG in de auto gezeten, en rond die dop roest het ook. Lijkt allemaal niets ernstigs, maar komt van binnenuit, waar zich al meer roest bevind. Ik ben gisteren naar een autoschadebedrijf geweest (niet de officiele dure, maar een beun de haas), en die kan alle roest weghalen, zowel binnen als buitenpanelen, nieuwe stukken inlassen, afwerken en spuiten voor 700-800 euro. Dit klinkt op zich redelijk, maar omdat de auto ooit 1250 gekost heeft, lijkt dit een beetje zonde. Hij heeft rond de 300000 km gelopen, en is motorisch nog goed in orde (volgens mijn garage zit er nog wel 100000 km in het blokje). Nu zit ik dus een beetje met een dilemma. Ik kan de Astra laten oplappen, een andere betere kopen, of deze helemaal tot puin rijden en sparen voor een andere (betere). Volgens het schadebedrijf gaat deze zo nog ongeveer 2 jaar mee, en met de kilometers die ik rij, kan de motor nog 3 jaar mee(ik rijd iets van 30000 per jaar). Omdat ik hier nog niet helemaal uit kom,leek het me zinvol om jullie mening te vragen. Wat vinden jullie dat ik moet doen (liefst met onderbouwing)?

      #18227744
      MrAstra
        Lid sinds:
        4 April 2014

        Ik zal kijken of je er nog leuk geld voor kan krijgen, zo niet dan beslissen of je er dan toch nog geld in wil stoppen.

        #18227745
        opelpower89
        Deelnemer
          Lid sinds:
          9 September 2009

          zo als die is oprijden en een andere kopen…

          #18227746
          Blackbull
          Deelnemer
            Lid sinds:
            29 July 2004

            Ik zou hem inderdaad ook oprijden en door sparen. Vooral gezien het aantal km wat je per jaar rijdt. Blok staat nu op 300000, met 30000 km per jaar neem ik aan dat er binnenkort ook één en ander aan onderhoudskosten aan zit te komen buiten de roest. Als hij er nog gewoon door de keuring mee komt en het nog 2 jaar volhoudt, dan kun je die 800 + spaargeld + evt opbrengst verkoop auto investeren in een andere auto.

            #18227747
            KadAstra-EF
            Deelnemer
              Lid sinds:
              24 July 2010

              Ik zou hem opknappen :)
              Als je F je nooit in de steek heb gelaten verdient die het !
              Je weet nooit weer wat je dan koopt.
              En de kilometerstand, tja, de mijne heeft ook al 500.000 gereden (450.000 blokje vervangen en in mn E gelepeld)

              Maar ik kan niet in jouw beurs kijken.

              trouwens, die reparatie van de wielkast kan goedkoper, de autoschadehersteller rekent standaard 600 Euro per kant. (in 2009)

              #18227748
              harrynijhof
                Lid sinds:
                29 March 2012

                Dat geld voor het plaatwerk in de zak houden.
                Straks heb je de wielkasten weer helemaal strak en begint de roest op een andere plek.
                Zoveel geld in een Astra met 3 ton op de teller investeren vind ik zonde.
                Gewoon doorrijden en zien waar het schip strandt, en dat ze zeggen dat het blokje nog wel een paar ton meekan vind ik ook wel een beetje overdreven, kan maar zo dat tie je volgende week in de steek laat.

                #18227749
                gose91
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  13 November 2013

                  @KadAstra-EF wrote:

                  En de kilometerstand, tja, de mijne heeft ook al 500.000 gereden (450.000 blokje vervangen en in mn E gelepeld)

                  Jij besteedt denk ik ook bovengemiddeld veel aandacht aan je auto’s. :thumb

                  Voor het resterend leven van een auto moet je eigenlijk nooit naar de motor kijken. Die 8-kleppers houden het bijna zonder uitzondering langer vol dan de rest van de auto waar ze inzitten. Dat wat hierboven gezegd wordt over dat je motor ook zomaar kan uitvallen is helemaal waar, maar als je zo gaat kijken naar een auto kan je in geen enkele rijden naar mijn mening.

                  Als het plaatwerk zo slecht begint te worden, kan je maar beter naar een andere, nog harde auto op zoek. Economisch is het niet echt verantwoord meer om deze verder op te lappen als ik het zo lees. Het is maar of je het avontuur van het kopen van een andere auto aan wil gaan…

                  #18227750
                  Christiaan Hummel
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    20 February 2011

                    Oei, de meningen zijn wel verdeeld. Ik heb er nog eens over na gedacht, en ben er nog steeds niet uit. Als ik alleen met mijn verstand denk, dan zeg ik ook afrijden, als ik mijn gevoel laat meespelen (het is mijn eerste auto, en je hoort heel veel mensen die spijt hebben dat ze hun eerste auto weg hebben gedaan) dan zou ik hem laten opknappen. Ik ga met het autoschadebedrijf eens praten om te kijken of het goedkoper kan. Belangrijkst vind ik eigenlijk dat ik weet wat ik aan deze Astra heb, en van een nieuwe weet je dat niet.
                    Opties zijn nu in ieder geval: oprijden of opknappen. Verkopen vind ik niet eerlijk ten opzichte van degene die hem koopt (want hij lijkt niet roestig, maar is het wel, en ik weet dat).

                    #18227751
                    dennisopelfan
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      19 March 2012

                      ik zou zeggen; lekker afrijden en kijken wat er uit komt bij de keuring etc. en als dat te hoog is dan weg doen. Wij zelf hadden ook een astra f station en die hebben we aangepakt, en is nu na 2 jaar al weer helemaal terug bij vooraan qua roest.

                      mvg,

                      Dennis

                      #18227752
                      soepkiepe
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        10 August 2010

                        leuk al die verschillende meningen ;)
                        ik ga nog geen menig geven, ik zou graag eerst eens een foto van de roest willen zien.
                        wat voor de 1 een enorme roestplek is kan voor de andere wel een “kleinigheidje” zijn en andersom ;)
                        dus christiaan, zou je eens een foto van de roest willen plaatsen?

                        over het motor gedeelte, kilometers zegt in mijn ogen niet heel veel.
                        persoonlijk heb ik liever een blok met 3 ton er op die altijd netjes onderhouden is dan een blok met 1 toen waar nog nooit wat aan gedaan is, maar ja, denk dat dat per persoon verschilt.

                        #18227753
                        black_astra
                          Lid sinds:
                          30 November 2010

                          Oprijden. Hij roest van binnenuit dus je doet er weinig aan. Je kan t gaan vervangen maar na een jaar of 2/3 kun je weer.

                          #18227754
                          Maatie
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            6 January 2014

                            “Resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst.”

                            Modernere auto’s zijn zuiniger, comfortabeler en betrouwbaarder. Het verval van je huidige auto is ingetreden. Oprijden en misschien heeft je gemeente een aantrekkelijke sloopregeling.

                            #18227755
                            Mr.F
                              Lid sinds:
                              3 November 2008

                              Mijn Astra F GT heeft roest bij de tankdop. Dit laat ik toch wel herstellen omdat ik hem wil bewaren.
                              Kosten hiervan zijn +- 200-250 euro.
                              Het is net wat je wilt, was hij nu verder rot had ik hem niet meer laten maken maar verder is hij keihard.

                              Mijn eerste Astra was op een gegeven moment zo rot dat hij naar de sloop is gegaan, en ik een zelfde had terug gekocht :)
                              Dat is wel de beste optie denk ik, gewoon oprijden.

                              #18227756
                              Christiaan Hummel
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                20 February 2011

                                Ik zal morgen eens foto’s van de roest maken en plaatsen, om een beter beeld te geven.

                                Vandaag weer een heel stuk met de Astra gereden, en ik ben er nog iedere dag blij mee. Mijn gedachten lijken toch steeds meer naar opknappen te gaan. Mijn vader heeft in het verleden ook een Astra station gehad, een F1, die rotte zodanig door dat het reservewiel een keer door de bak heen naar beneden viel. Motor had toen 330000 km gelopen, en de carrosserie was helemaal op. Destijds heeft een liefhebber de auto gekocht voor de motor, die nog in zeer goede staat was. Die van mij is carrosserietechnisch een stuk beter, en voor zover ik kan nagaan (doe veel onderhoud zelf bij de doe het zelf garage) is de auto hard op die achterpanelen na. Bodem staat in de tectyl, en wordt halfjaarlijks bijgehouden, veerschotels zijn roestvrij, alle panelen zijn goed en zonder roest verder.
                                Wat de techniek betreft: de auto heeft aantoonbaar (altijd in onderhoud geweest bij dezelfde garage, waar ik hem gekocht heb, alle papieren aanwezig) iedere 15000 km een beurt gehad, ik stuur hem ook op tijd naar de garage, vaak al voor die 15000 in het zicht komt. Ik maak veel lange ritten, woon in Amstelveen en werk in Zeeland, korte ritten doet ie eigenlijk nooit.

                                Nog eens even nadenken, ik houd jullie op de hoogte.

                                #18227757
                                Famempeters
                                  Lid sinds:
                                  8 March 2008

                                  Als je zoveel om de auto geeft en bijna van hem bent gaan houden zou ik is met die plaatwerker gaan praten doet die nog wat met de prijs , lees ik uit het gevoel dat je hebt met de auto DOEN !!!!!!! als je met een honderd of 6 weer een nette auto hebt staan en je gevoel is daar goed bij doe het gewoon .of je moet een doos € hebben staan er is momenteel veel zooi op de markt voor een leuke prijs maar dan ga jij het werk en nalatige onderhoud doen en je bent veel meer € kwijt als nu die ???600 €

                                  en uitval of naar de knoppen gaan dat doet zelfs de beste auto niemand kan in het ding kijken .ik ben zelf Beun verleden jaar op vakantie loopt de auto van de meester zelf in de puin blok stuk ,, en reken dat ie in orde was voor de vakantie . dus onzin verhaal hij kan stuk lopen !!!

                                  ik zou zeggen je voel is goed bij het F je houden dat ding en kijken of je wat kan doen met de prijs .

                                  veel succes Bert 64 jaar jong en van af mijn 18 e Opel rijder met 1 x een Audi 100gl 1972 en met 1 foutje Mazda 626 opgedrongen lease bak 1 jaar en ik had hem lekker stuk maar let op ik heb een Vectra a gehad met een 1.8 er in van de lease tijd 2,5 jaar 65000km per jaar heeft hij er geen 2 vol gemaakt maandag ochtend hok dus dat kan ook nou dat is mijn motivatie hier achter

                                  ben nu bezig een 1997 Opel Sintra van de sloop voor de buren te redden met onderdelen uit Duitsland i.v.m de prijs . met de onderdelen hier is hij weg en op . mooie en gave bak maar uitlaat helemaal weg en 4 banden . en dan ben je klaar .

                                  Bert

                                  #18227758
                                  Famempeters
                                    Lid sinds:
                                    8 March 2008

                                    Ps je woont in Amstelveen bij mij Hoofddorp om de hoek . kom anders is langs ??? kijken we eerst is samen hoe of wat .

                                    #18227759
                                    Mr.F
                                      Lid sinds:
                                      3 November 2008

                                      Als je er nog zo blij mee bent zeg ik : Opknappen! :thumb :thumb

                                      #18227760
                                      Christiaan Hummel
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        20 February 2011

                                        Ik ga inderdaad eens met dat schadebedrijf praten, ik ben zelf wel vrij handig dus kan wel meewerken, dat levert vast wel korting op. Ik houd jullie op de hoogte! Tot zo ver allemaal bedankt voor het meedenken!

                                        #18227761
                                        turbo.d
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          24 June 2013

                                          Ik stond vorig jaar voor dezelfde keuze. Heb mijn Astra-F (uit oktober 1997) in het bezit gehad van oktober 2002 tot juni 2013. In die periode heb ik hem van 111.000 naar 350.000 gestuurd. (op LPG)

                                          Voor de keuring in 2012 had ik hem al opgelapt; nieuwe remleidingen erin gelegd en de dorpels aan beide zijden gelast.
                                          Ik had echter gedurdende 2012 en 2013 steeds vaker problemen met starten en niet meer lekker regelmatig lopen van de motor.
                                          Ik heb hem dan ook (uiteraard met pijn in het hart) weg gedaan.

                                          Ik heb er een Astra-G uit 2003 met 200.000 op de teller (weer op LPG) voor terug gekocht en daar ben ik ook erg tevreden over.
                                          Tja dit soort keuzes maken is lastig. Maar als het de auto is waar je van “op aan” moet kunnen moet je op een gegeven moment wel een rationele keuze maken.

                                          Ow ja, voor mij was de Astra-F niet mijn eerste auto. Dat was een Kadett-E
                                          Wel was de Astra-F mijn trouwe kilometervreter al die jaren.

                                          succes iig.

                                          gr
                                          Marcel

                                          #18227762
                                          sjoerdie
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            19 September 2005

                                            Waarom die moeite… Je rijd 30dkm per jaar,

                                            Ik zou zeggen, zoek een deftige diesel.

                                            Je hoort mensen dat ze spijt hebben dat ze hun 1e auto weg hebben gedaan…

                                            Vaak zijn de herinneringen beter dan ze daadwerkelijk waren. (Bij mij net zo)

                                            En de roest komt altijd weer terug, tenzij je het zo goed aanpakt dat je de halve auto uit elkaar trekt.

                                            Alles behandeld, enz…

                                            Gebruik je gezond verstand, en oordel zelf.

                                            Wat voor advies zou JIJ aan iemand geven in een soortgelijke situatie?

                                            Voor het geld dat nodig is om em te fiksen, koop je een Astra diesel, leg daar een beetje geld op toe voor wat reparaties en voila

                                            #18227763
                                            Kadett1.2
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              2 May 2011

                                              Economisch gezien niet verstandig er veel in te investeren natuurlijk.
                                              Maar als je het rekend als onderhoud misschien nog wel verstandig.
                                              Als je een andere nieuwere betere (?) aanschaft moet je ook maar afwachten hoe die technisch is. Met andere woorden betrouwbaar is.
                                              Wielranden is inderdaad een standaard roest item bij oudere Opels en dus ook Astra’s. Heb er ook een aantal gehad.
                                              Is op zich niet zo erg zolang je kokerbalken niet vollopen met (pekel)water. Dan is het binnen een flinke winter gedaan, is er geen redden meer aan.
                                              Hoe is de staat van de schokdemperhuizen en achterveerbrug ? Als deze ook begint te rotten zou ik maar afscheid van je Astra.

                                              #18227764
                                              KadAstra-EF
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                24 July 2010

                                                @turbo.d wrote:

                                                Ik stond vorig jaar voor dezelfde keuze. Heb mijn Astra-F (uit oktober 1997) in het bezit gehad van oktober 2002 tot juni 2013. In die periode heb ik hem van 111.000 naar 350.000 gestuurd. (op LPG)

                                                Voor de keuring in 2012 had ik hem al opgelapt; nieuwe remleidingen erin gelegd en de dorpels aan beide zijden gelast.
                                                Ik had echter gedurdende 2012 en 2013 steeds vaker problemen met starten en niet meer lekker regelmatig lopen van de motor.
                                                Ik heb hem dan ook (uiteraard met pijn in het hart) weg gedaan.

                                                Ik heb er een Astra-G uit 2003 met 200.000 op de teller (weer op LPG) voor terug gekocht en daar ben ik ook erg tevreden over.
                                                Tja dit soort keuzes maken is lastig. Maar als het de auto is waar je van “op aan” moet kunnen moet je op een gegeven moment wel een rationele keuze maken.

                                                Ow ja, voor mij was de Astra-F niet mijn eerste auto. Dat was een Kadett-E
                                                Wel was de Astra-F mijn trouwe kilometervreter al die jaren.

                                                succes iig.

                                                gr
                                                Marcel

                                                Uhm, even offtopic hoor :agent maar, dit komt vast door de stappenmotor en/of lambasonde.
                                                Deze klachten heb ik ook 4 maanden gehad maar nu ik de stappenmotor vervangen heb door een “handmatig” exemplaar EN de lamdasonde, heb ik geen klachten meer.
                                                Maar ja, je hebt er nu niets aan :(

                                                Rik -offtopic

                                                #18227765
                                                turbo.d
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  24 June 2013

                                                  Had geen stappen motor; maar , maar idd reinigen van EGR enz hielp wel.
                                                  En ik had misschien nog eens moeten olie verversen en de carterpan leegschrapen.

                                                  Maar toch ik merk dat de Astra-G veel strakker en soepeler reageert.
                                                  Ik denk dat mijn F aardig aan z’n eind was, ook al rijdt hij nu nog.

                                                  Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

                                                  #18227766
                                                  soepkiepe
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    10 August 2010

                                                    zit nog te wachten op foto van de roest :vertag ;)

                                                    #18227767
                                                    Fearless
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      9 January 2005

                                                      Sorry hoor, maar hier ga je toch geen geld meer in pompen.
                                                      Een astra f kost geen fluit meer als je er 1 wilt kopen.
                                                      Laat staan een auto met 300dkm op de klok!

                                                      Voor dat geld wat je kwijt bent om hem netter te maken kan je alweer een andere auto kopen. 1 met minder km’s bijvoorbeeld.

                                                      En ook voor de verkoop levert een Astra F niets meer op. Daar zit totaal geen handel in.
                                                      Die dingen moeten echt niet meer kosten dan 500 euro, anders raak je er nauwelijks van af. Hoe mooi ie ook is.

                                                      Een gsi, is natuurlijk weer een ander verhaal. Maar zoiets koop je alleen maar als “liefhebber”

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 26)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.