Forumindex › Forums › Overige › Restauratie, verbouwingen en styling › Astra F station V6
- Dit onderwerp bevat 53 reacties, 31 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 15 februari 2017om 09:38 door Corsa_GSi.
-
AuteurBerichten
-
15 januari 2017 om 12:35 #18336861
Zo, laat ik dit topic na meer dan 2 jaar weer eens updaten. Er is in de tussentijd weer een hoop gebeurd!
LET OP! Dit is een grote update met veel foto’s! Geef je browser even de tijd om alles in te laden. Wanneer de foto’s niet meer zichtbaar zijn is mijn Photobucket overbelast. Dan is de 10 GB datalimiet per maand overschreden, is eerder gebeurd, gewoon een paar dagen wachten, dan werkt het weer.
Zoals eerder geschreven had ik dus een Omega B1 staan. Dat ding had ik destijds bijgekocht als motorblok-donorauto. Ding had een mooi prijsje vanwege kapotte waterpomp, motorolielekkage langs de kleppendeksels, kapot wiellager, versleten banden, versleten remmen, ongeveer elke sierlijst beschadigd, rammelend onderstel, etc.
Kopen dus :mrgreen:[img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2014-07-26%2012.25.29_zpswborlesn.jpg[/img]
[img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2014-07-26%2012.25.49_zpshlw8negf.jpg[/img]
[img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2014-07-26%2012.25.56_zpsmfyr67nx.jpg[/img]
Plan is dus dat onderstaande jongen in de Astra gaat.
[img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2014-07-26%2012.27.34_zpsfnyfhbol.jpg[/img]Dus kettinkje eraan en takelen maar :)
[img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2014-07-27%2018.04.47_zpsiwa3c0kt.jpg[/img][img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2014-07-27%2018.48.47_zpsqodps2a1.jpg[/img]
[img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2014-07-27%2019.07.52_zpsvvody1vx.jpg[/img]
[img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2014-07-27%2019.33.26_zpslnlwbo6z.jpg[/img]
[img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2014-07-27%2019.39.46_zpsx0ec1rwl.jpg[/img]
Nadat al het bruikbare uit de Omega was gehaald mocht deze weer vertrekken.
[img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2014-08-16%2012.56.18_zps0rtdnze1.jpg[/img]Motortje kaalmaken.
[img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2014-12-06%2011.43.10_zpsfixkjgoz.jpg[/img][img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2014-12-06%2013.12.01_zps54hepij1.jpg[/img]
[img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2014-12-06%2013.12.16_zps044vwvwy.jpg[/img]
[img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2014-12-06%2016.34.32_zpslbmekzsa.jpg[/img]
Toen ik de kleppen wilde loshalen bleek de kop van mijn klepveertang te kort. Die dus eerst moeten verlengen:
[img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2014-12-18%2017.38.26_zpsuknqafxd.jpg[/img][img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2014-12-18%2017.38.46_zps2rc2dqac.jpg[/img]
[img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2014-12-18%2017.48.01_zpsbcqqtp6t.jpg[/img]
[img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2014-12-18%2017.48.17_zpsapywhju6.jpg[/img]
Bah.
[img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2014-12-18%2018.53.29_zpslxkvdbrt.jpg[/img]Beetje schoonmaken:
[img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2014-12-21%2013.38.51_zpsl0020p8m.jpg[/img]Klepjes slijpen, voor en na:
[img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2014-12-28%2013.05.36_zpsk1iaiwup.jpg[/img]Uiteraard nieuwe klepsealtjes erin
[img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2015-01-03%2016.01.35_zpsq5hpg9ht.jpg[/img]Nog een overzichtsplaatje van de andere kop
[img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2015-04-12%2013.27.15_zpsjwub1iaj.jpg[/img]Vervolgens mocht de C25XE eruit
[img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2015-04-19%2011.54.06_zpsjgf2jn1d.jpg[/img]En toen de 3.0 weer opbouwen
[img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2015-04-12%2014.54.32_zpswanwugou.jpg[/img][img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2015-04-12%2015.13.26_zpso1n5pipi.jpg[/img]
[img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2015-04-16%2021.00.29_zpsezkjegc4.jpg[/img]
[img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2015-04-25%2021.28.51_zpstbk9ol4u.jpg[/img]
[img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2015-04-30%2021.56.00_zpsk3jiga2c.jpg[/img]
Omega carterpan eraf…
[img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2015-05-02%2015.52.13_zpsjaarsega.jpg[/img]…om een andere olie-aanzuigbuis te monteren.
[img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2015-05-02%2016.10.22_zpsdoqer0cq.jpg[/img]C25XE carterpan gespoten
[img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2015-05-02%2017.57.25_zpszvvjuqq7.jpg[/img]Koppelomvormer er weer op. Ja het wordt weer een automaat.
[img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2015-05-02%2018.02.06_zpsrf4r0379.jpg[/img]Versnellingsbak schoonmaken, voor zover dat ging met de middelen die ik had. Niet zo’n fijn werkje..
[img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2015-05-05%2018.23.02_zpsjpfsllgp.jpg[/img][img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2015-05-06%2020.17.56_zpsa7ei9530.jpg[/img]
[img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2015-05-06%2020.37.57_zpshkpldzjt.jpg[/img]
Verschillende delen weer aangebouwd:
[img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2015-05-09%2011.36.15_zpso37imprm.jpg[/img][img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2015-05-08%2022.29.35_zpsx7nzv1nf.jpg[/img]
Methode om de auto op te takelen aan met de motortakel vond ik niet zo handig, dus dan maar zo proberen:
[img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2015-05-09%2013.19.53_zpsk3sv5xnk.jpg[/img]Motortje er weer onder:
[img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2015-05-09%2013.22.41_zpsojwvj324.jpg[/img][img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2015-05-09%2013.23.49_zpsnskremid.jpg[/img]
En motortje er weer in:
[img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2015-05-09%2015.48.11_zps9vdsigkl.jpg[/img]Ondertussen weer anderhalve maand verder.
Zo had ik (met de 2.5 nog) een verstopte katalysator, gescheurd flexibel deel, en een gebrek aan middendemper. Deze zaken nieuw gekocht en aan elkaar geknutseld.[img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2015-04-24%2017.54.54_zpsxjw56w0o.jpg[/img]
[img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2015-04-24%2019.25.02_zpsd9ylyass.jpg[/img]
[img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2015-04-24%2020.32.26_zpsowlego86.jpg[/img]
[img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2015-05-17%2010.27.52_zpsdfyl1oge.jpg[/img]
Ook was ik het gammele, afgezaagde C25XE luchtfilterhuis zat, dus deze ook vernieuwd. (mistlamp is naderhand terug ingebouwd)
[img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2015-05-14%2020.48.53_zps55hcuumg.jpg[/img]M’n home-made schakelmechanisme geoptimaliseerd.
[img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2015-05-14%2013.59.29_zpspznx1cyy.jpg[/img]Eindelijk m’n elektrische koelvloeistofpompje en dynamokoeler aangesloten, hiervoor 2 relais gebruikt (maak-relais en wissel-relais) i.c.m. de originele temperatuursensor op de koelwaterbrug tussen de 2 cilinderkoppen om de aansturing te kunnen realiseren. Schakeling is zo gemaakt dat de dynamokoeler altijd mag draaien wanneer de juiste temperatuur bereikt wordt, dus ook met motor uit. Het koelwaterpompje pompt alleen wanneer de motor uit is (mits de juiste temperatuur bereikt wordt uiteraard). Zoals ook onderstaand schema laat zien.
[img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2015-05-13%2019.01.57_zpsryjaibei.jpg[/img]Om het voor mezelf wat overzichtelijker te maken (ook i.v.m. draadkleuren) zelf een schema uitgetekend.
[img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2015-05-132019.01.58_zpsbxzzz6up.jpg[/img]Hier bezig het zaakje aan te sluiten. Koelvloeistofpompje hangt er ook bij, achter de stuurbekrachtigingsslangen.
[img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2015-05-28%2021.39.56_zpsjutjcul9.jpg[/img]En hieronder de losse kabeltjes weggewerkt in een kabelboompje, en de relais in het relaisbakje geplaatst
Tevens mijn ontstekingsmodule verplaatst vanwege een oververhittingsprobleempje. (Ding zat met tie-wraps vast vanwege de afwezigheid van de originele bevestigingsplaats) Ontstekingsmodule hangt nu aan het steuntje van het koelvloeistofpompje, met een passief koelelement ertegen zodat het koelend oppervlak aanzienlijk wordt vergroot.
Ook is de dikke massakabel vervangen door een iets langer exemplaar omdat deze voorheen half over de accu heen liep omdat hij te kort was om om de accu heen te gaan. Overigens is die aanpassing niet te zien op deze foto.
Voor op die PVC-buis bij de dynamokoeler heb ik nog een flexibele aluminium buis liggen, alleen zit die er bij deze foto niet op omdat ik toen met het kabelboompje bezig was :roll:
[img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2015-07-14%2014.59.48_zpscomjgmyl.jpg[/img]Koelsysteem kon ook beter. Grotere (zowel in de breedte als de hoogte) radiateur geplaatst. De oude was nog van de 1.6 8V, en was beschadigd (zie onderzijde radiateur) Ook de ventilator vervangen door een grotere, maar plattere SPAL koeler. De geschakelde plus voeding is constante plus geworden. Ventilator blijft bij hete radiateur dus gewoon doordraaien als de motor uit is. Werkt mooi i.c.m. de elektrische waterpomp die ook constante plus heeft. Ik moet zeggen dat die SPAL koeler flink koelt :D Temperatuurmeter op het dashboard daalt vrij vlot wanneer die ventilator inschakelt 8) (Ging voorheen tergend langzaam)
[img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2015-05-20%2017.57.44_zpstlbu08hu.jpg[/img]Ook nog even naar Miruni (van het Opel-Forum) geweest.
[img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2015-07-14%2009.43.10_zpsq9rclq7s.jpg[/img]Koppel was redelijk naar verwachting, vermogen viel me iets tegen, maar goed, was te verwachten met een uitlaat die iets knijpt, een automaatbak, en een radiateur die eigenlijk wat te warm wordt door de automaatbakkoeling. Door dat laatste werd de motor warmer dan gewenst, waardoor je vermogen inlevert.
Desalniettemin heeft Miruni goed werk geleverd! :thumbsup:
[img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2015-07-14%2007.52.02_zpsthfnckzm.jpg[/img]
Blauw is originele C25XE-map.
Rood is de nieuwe map.
De eerste 3000 rpm zijn niet interessant. omdat de auto een automaat is, moet hij voorzichtig op gang komen om hem niet terug te laten schakelen.Opmerking: het ratelende geluid is niet van de auto, dat komt van de platen van de vermogensbank. (zit wat hoogteslag in de voorbanden)
[youtube]pYi0_C6tL8E[/youtube]Hieronder de bevestiging van de SPAL koeler. Er zitten gleufjes in de behuizing waar precies een M6 boutje in past.
[img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2015-07-18%2019.42.38_zpsjoevpibc.jpg[/img][img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2015-07-18%2019.16.24_zpsrdqyyxlk.jpg[/img]
Bevestigingsbeugel aan de onderzijde:
[img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2015-07-18%2019.21.43_zpskgwjgyze.jpg[/img]En de bovenzijde:
[img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2015-07-18%2019.16.58_zpsremlwcas.jpg[/img]En zo heb ik nog best veel ruimte over achter de ventilator:
[img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/18%20augustus%202015%20224247%20CEST_zpscgm6bn3t.jpg[/img]30 juli 2015 binnen gekregen: :)
[img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2015-07-30%2022.29.42_zpsm30uzl6l.jpg[/img]
Zelfde keuringsstation als de vorige keer, maar toch een aantal dingen die me opvielen:
– Vorige keer 4-gas meting, nu niet.
– Vorige keer geluidsmeting, nu niet.
– Vorige keer wielophanging alleen gecheckt met een bandijzer, nu moest de auto met de voorwielen op 2 platen staan die van elkaar af en naar elkaar toe worden geschoven.
– Vorige keer mocht de handelsbenaming niet veranderd worden (ik wilde x16szr uit de benaming weg hebben, maar dat mochten ze niet weghalen werd mij verteld, zonder duidelijke reden, “zo was het nou eenmaal”), maar nu ik daar iets van zei zou dat onzin zijn, want “men MOET de handelsbenaming wijzigen wanneer de motorcode in de handelsbenaming staat en de motorcode van de auto verandert”, wist deze keurmeester mij te vertellen.
En nog wel wat kleine eigenaarheden, maar deze zaken vielen me het meest op.
Vreemd genoeg is de wagen ook 5 kg lichter geworden sinds de vorige weging, (van 1218 kg ledig naar 1213 kg ledig) Wat ik dus opmerkelijk vind, aangezien ik naar mijn idee de auto juist zwaarder heb gemaakt met een grotere radiateur en dus ook meer koelvloeistof, een extra uitlaat(midden)demper, een zwaardere einddemper, een elektrische koelmiddelpomp met slangen en bekabeling ingebouwd, veerpootbrug, cruise control unit met bekabeling, zwaarder luchtfilterhuis, en nog wat klein spul. Vloeistofniveaus waren gelijk (dus ook brandstofniveau), en het was ook op dezelfde weegbrug.
Maakt me verder allemaal niet uit, maar het viel me wel op.Al met al is de Astra zonder op- of aanmerkingen weer goedgekeurd, ik weer 55 eurootjes lichter, maar wel de 3.0 op kenteken. :)
29 maart 2016: 20 jaartjes alweer. (Uitgaande van de toelatingsdatum van het kenteken) Lekker de oldtimerverzekering in.
Ik heb een leuk cadeau voor z’n verjaardag gekocht, maar die gaan we pas van de zomer uitpakken. :mrgreen:[img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/2016-02-03%2017.48.07_zpss5j7lshv.jpg[/img]
Die oldtimerverzekering had nog wel even wat voeten in de aarde. Ik had eerst telefonisch contact, alleen de betreffende dame aan de telefoon weigerde tot mijn verbazing mijn aanvraag, en kon of wilde mij toen niet doorverbinden naar iemand die mij dan wel kon helpen. Vervolgens een e-mail gestuurd en daarin laten lijken dat ik en de auto aan elke voorwaarde voldoen die in de polis beschreven staan. Daarop kreeg ik het volgende antwoord:
[quote]Een van de voorwaarden die op onze website staat, is dat de auto alleen voor recreatief gebruik is. Alleen dus voor het plezier en de ontspanning. In het telefoongesprek van afgelopen vrijdag met onze medewerker is dit aspect nog onvoldoende met u afgestemd. Dat doe ik nu alsnog. Ik heb via google foto’s van een Opel Astra Stationwagon uit 1996 bekeken. Hierbij kan ik mij bij een jaarkilometrage van rond de 2000 kilometer nog niet direct voorstellen dat u de auto alleen recreatief gebruikt. Graag krijg ik dan ook een beter inzicht in uw gebruik van de auto. Wilt u mij in een e-mail dan ook opsommen voor welke situaties u de Opel gebruikt? Duidelijkheid over het gebruik is ook van belang om in de toekomst mogelijke discussie te voorkomen. In het uiterste geval kan dit bijvoorbeeld bij een eventuele schade leiden tot de discussie of u wel of niet verzekerd bent. [/quote]
Daar heb ik vervolgens een vrij uitgebreid antwoord op gestuurd, en toen kreeg ik het volgende antwoord:
[quote] Graag bedank ik u voor de uitgebreide toelichting in uw mail van afgelopen maandag. De situatie is ons nu duidelijk. Wij kunnen uw Opel alsnog als oldtimer verzekeren. Vandaag passen wij dit met terugwerkende kracht aan. U ontvangt nog deze week hiervan de (credit)factuur en het nieuwe polisblad. [/quote]
Dus dat probleem opgelost. Toen stond het volgende probleem voor de deur. De Astra werd afgekeurd bij de APK. (Moet erbij zeggen dat ik er niks aan gedaan had v.w.b. een check van tevoren.)
Aandrijfashoes rechtsvoor bakzijde gescheurd. Daar een nieuwe hoes gemonteerd.[img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2016-08-12%2021.54.56_zpskzv1fm2g.jpg[/img]
[img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2016-08-12%2021.57.42_zpshswxltsf.jpg[/img]
[img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2016-08-12%2022.26.59_zpsdbeobf4m.jpg[/img]
En linksachter de bovenste veerschotel doorgeroest.
[img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2016-08-08%2012.49.51_zpszo24autg.jpg[/img][img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2016-08-08%2012.49.28_zpsu4gjppck.jpg[/img]
[img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2016-08-08%2012.49.03_zpsocdraxo6.jpg[/img]
[img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2016-08-13%2012.59.02_zpsl3htjbc6.jpg[/img]
[img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2016-08-13%2013.00.32_zpsandganfg.jpg[/img]
[img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2016-08-13%2013.02.43_zpse7e9to1g.jpg[/img]
[img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2016-08-13%2013.28.29_zpsisk9jszk.jpg[/img]
[img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2016-08-13%2013.24.51_zpsdpy6ajiu.jpg[/img]
[img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2016-08-13%2015.09.58_zpsgtlb9j2e.jpg[/img]
[img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2016-08-13%2016.40.47_zps6nnqghr6.jpg[/img]
[img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2016-08-14%2011.09.38_zpshpxlrfhl.jpg[/img]
[img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2016-08-14%2011.08.06_zpsk4buwwok.jpg[/img]
Binnenkant van de koker was (op dat kleine rechthoekje na) gelukkig nog onaangetast qua roest. Desondanks wel een anti-roestbehandeling gegeven.
En ik heb de doos (van 29 maart) eindelijk open gemaakt, en dan is meteen duidelijk wat het volgende project is :mrgreen:
De inhoud van de doos:
[img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2016-02-03%2017.55.21_zpsfdwx45cc.jpg[/img]En de rest van de spullen die ik ervoor ga gebruiken:
[img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2016-07-28%2019.26.50_zps37n4pm9v.jpg[/img]Eerst de aandrijfaskeerringen vervangen.
[img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2016-07-27%2018.05.53_zpseq6f14rb.jpg[/img][img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2016-07-27%2017.37.39_zpstc2sond4.jpg[/img]
[img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2016-07-27%2018.25.20_zpssvifxnx4.jpg[/img]
[img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2016-07-28%2020.18.51_zpsxr5r2njr.jpg[/img]
[img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2016-07-28%2020.18.35_zpsy7wt7tue.jpg[/img]
En alvast het druklager vervangen door eentje van SACHS Performance.
[img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2016-07-28%2020.07.32_zpsrpbemqux.jpg[/img][img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2016-07-28%2020.17.56_zpsuh6legd9.jpg[/img]
[img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/schakelmechanisme_zpsubgrbec9.png[/img]
Bij het schakelmechanisme zaten her en der wat spelingen. Hierom was ik in principe bereid het complete schakelmechanisme (nummer 6) nieuw te kopen. Ik heb een F25 bak liggen en juist van dit type bak kon ik dit nieuw nergens meer vinden. Schakelmechanisme is anders dan andere bakken, omdat de R op een andere plek zit. Maar het ging me dan voornamelijk om het rubber onderaan het plaatje, waar pen 22 doorheen gaat. Dit rubber is niet los leverbaar en de stang waar het rubber in zit is niet meer leverbaar. Het rubber bleek ook achteraf gezien geen rubber, maar uit elkaar vallende ruitenkit. Uiteindelijk maar zelf een stuk rubber in vorm gemaakt, gemaakt van een schokbrekerrubber die ik nog ergens had liggen.[img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2016-07-29%2010.47.19_zpssjcx6the.jpg[/img]
[img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2016-07-28%2019.31.47_zps74pluxwe.jpg[/img]
Uiteindelijk heb ik van die schematische foto alle delen waarvan het nummer geel is vervangen. Was een setje van €20 via [url=http://www.fsrs-opelwebshop.nl/reparatieset-voor-schakelmechaniek-opel-astra-f-c.html]FSRS Opel webshop[/url]
Resultaat is een spelingsvrij schakelmechanisme :D[img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2016-07-29%2010.59.19_zpsihb0a9v4.jpg[/img]
[img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2016-07-29%2012.06.24_zpskuij5cxs.jpg[/img]
[img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2016-07-29%2010.58.59_zpssemcok8h.jpg[/img]
[img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2016-07-29%2012.07.08_zpspdandd1j.jpg[/img]
[img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2016-07-29%2012.20.59_zpszgqrvtgi.jpg[/img]
Dan de magische pedalenwissel:
[img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2016-08-26%2018.59.57_zpsws4gfwiv.jpg[/img]
[img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2016-08-27%2018.52.08_zpsrocmqwxt.jpg[/img]
Iemand nog interesse in een AF22? (Automaatbak Calibra V6) Mag voor weinig weg.
[img]http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160903/63c658cdf440af42c9412298d3722ae5.jpg[/img]
[img]http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160903/fa7eccbd82df29e60e1bae2dc994ed5f.jpg[/img]
Hier de 2 bakken nog eens naast elkaar. De handbak is goed te tillen, de automaat niet… :p
[img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2016-09-04%2011.55.43_zpslp80ygei.jpg[/img][img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2016-09-04%2011.56.37_zpsnss0dk8z.jpg[/img]
Nu de bak eraf lag kon ik goed bij het carterventilatiehuisje, wat al een poosje kapot is. Die rubber klep wordt hard en breekt dan af. Klepje heeft wel een onderdeelnummer, maar is helaas niet los leverbaar. Dus een compleet nieuw carterventilatiehuis geplaatst.
[img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2016-08-31%2020.59.30_zpsa9uciz3n.jpg[/img][img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2016-09-10%2019.17.50_zpsmgu4pih9.jpg[/img]
[img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2016-09-10%2019.34.05_zps0wsromlq.jpg[/img]
Vervolgens krukasskeerring vervangen.
[img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2016-09-03%2018.00.23_zps7ospdob1.jpg[/img]En licht vliegwiel met koppelingsset ertegenaan.
[img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2016-09-03%2019.05.38_zpsr9lddach.jpg[/img]Ik had toevallig nog een buis liggen die perfect dient als centreerpen voor de koppelingsplaat. Wordt aan het einde iets smaller zodat deze ook in het vliegwiel past.
[img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2016-09-03%2019.37.25_zps8a5bi8wj.jpg[/img][img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2016-09-04%2011.28.26_zpsxn6cdir0.jpg[/img]
Hier de F25 op z’n plek hangen.
[img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2016-09-10%2020.07.43_zpszqg5tlaw.jpg[/img]Toen die ook aan z’n baksteun hing, viel het op dat de motor scheef hing. De bak leek te ver naar voren te hangen. Ik ging er vanuit dat de AF22 en de F25 op dezelfde manier aan de auto hingen, daarom had ik de linker baksteun op dezelfde plaats gemonteerd als dat die eraf kwam. Kennelijk is de automaat een stok forser, waardoor de baksteun ook verder naar voren aan de carrosserie hangt. Baksteun moest dus verder naar achter, maar vanwege de vorm van de steun moest er eerst een andere steun onder.
[img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2016-09-11%2013.08.10_zps1lbzfigf.jpg[/img]
[img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2016-09-10%2019.40.06_zpsbxpf5kt1.jpg[/img]
Bij de laatste APK viel het op dat de remleidingen slecht waren. Nu het subframe eronderuit ligt, kan ik goed bij de leidingen. Ik wil gelijk alle leidingen vervangen, en als ik dan toch bezig ben, gelijk ABS erop bouwen.
Omdat de auto van origine geen ABS heeft heb ik ook geen bevestigingspunten voor de ABS-pomp-houder. Hier gaan een drietal bijzondere moeren in, deze nieuw besteld:
[img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2016-09-08%2018.19.20_zps1qahdlcn.jpg[/img]ABS-pomp-houder gemonteerd:
[img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2016-09-10%2017.45.44_zpsnhohqwyh.jpg[/img]ABS-ringen op de aandrijfassen vervangen. Via die ringen verkreeg ik mijn snelheidssignaal, vandaar dat ik deze wel al had.
[img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2016-09-08%2018.36.25_zpsegsgfw5s.jpg[/img][img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2016-09-08%2019.22.40_zps0dhokjnl.jpg[/img]
Als ik ABS wil gebruiken, moet ik ook een andere hoofdremcilinder (hrc) hebben. Er komen nu namelijk 4 leidingen uit de hrc, die elk direct naar een wiel gaan. Een hrc voor ABS heeft maar 2 leidingen. Ik had een geschikte hrc wel liggen, maar heb een nieuwe besteld. Als ik die nieuwe hrc monteer, past ook de rembekrachtiger niet meer. Eentje van een GSi netjes gemaakt, en gemonteerd.
Oud:
[img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2016-09-10%2016.19.47_zps8txt2pqk.jpg[/img][img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2016-09-10%2016.19.37_zpsxae8c7hu.jpg[/img]
Geen:
[img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2016-09-10%2016.22.56_zpscfspfhkr.jpg[/img]Nieuw:
[img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2016-09-10%2017.24.21_zpsadqxlrpr.jpg[/img][img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2016-09-10%2017.24.37_zpsza1x9ymc.jpg[/img]
En zo ben ik lekker alles door elkaar aan het doen (kan er nu mooi bij, nu toch alles eraf ligt) :mrgreen:
Dan even de achterremmen aanpakken. 3.0 onder de kap en dan 1.6 trommelremmetjes is ook niet alles… :p Bij deze Astra GSi schijven monteren.
[img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/20160915_193157_zpsqsw94fcr.jpg[/img][img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/20160915_194718_zpste8vezbf.jpg[/img]
[img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/20160915_200915_zpsldk6jvxx.jpg[/img]
Verder nog met de achterremmen bezig geweest. Bevesting van de handremkabels zit nu op een andere plek, dus de lengte van de kabels klopt niet meer. Dus nieuwe handremkabels gemonteerd van een Astra F X20XEV station.
Ook links en rechts nog een beugeltje op de achteras gemonteerd, die alleen Astra’s met schijfremmen hebben. Als je die niet monteert, heb je ten eerste een kabel die redelijk los hangt, ten tweede en kunststof ringetje die los over de kabel kan schuiven en ten derde zou de handremkabel onder een te scherpe hoek staan t.o.v. de ankerplaat.
Kijk maar even naar de plaatjes, dat is misschien duidelijker :)[img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/20160918_174626_zpsctamb1xa.jpg[/img]
[img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/20160918_175324_zps2rzctbyi.jpg[/img]
(Let niet op de remleidingen, die worden nog vervangen.)
Heb de voorbumper er nog even afgehaald voor kabelboomwerkzaamheden binnenkort, toen nog even onderstaande foto gemaakt. Kun je meteen zien waar het luchtfilter hangt. Aanzuigrichting is niet ideaal, maar ging even niet anders.
[img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/20160918_190643_zpswvxqks2c.jpg[/img]Kabelboom in de motorruimte (niet van de motor zelf) vervangen vanwege de ABS inbouw. Links oud, rechts nieuw.
[img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/20160920_202558_zpskxcqgtvv.jpg[/img]Kabelboom achter dashboard vervangen vanwege inbouw van een MID en passagiersairbag. Links oud, rechts nieuw.
[img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/20160923_214750_zpsjpj83zqs.jpg[/img]Hoe de auto er momenteel uitziet van binnen:
[img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/20160924_103826_zpspdifhzbq.jpg[/img]Rechter interieurluchtbuis vervangen vanwege inbouw passagiersruimte. Hieronder de oude:
[img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2016-10-01%2016.42.24_zpsvmaz0sz7.jpg[/img]En de nieuwe:
[img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2016-10-01%2016.42.45_zpsbqrzrfaq.jpg[/img]Cruise-control lampje ingebouwd op de plaats van het automaatbaklampje.
[img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2016-10-01%2019.13.49_zpsjioygwrt.jpg[/img]Staat ergens een topic over hoe je zo’n lampje aansluit volgens mij, echter heb ik daar een kleine aanvulling op. Ik wilde namelijk geen draadjes aan een lampje solderen, zoals in dat andere topic wordt beschreven. Als je het lampje op de plek wil hebben van het automaatbaklampje, kun je ook een draadje plaatsen op positie 10 van de kleine stekker achterop de tellerbak. Die draad verbind je dan met positie J op de CC-unit.
[img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2016-10-01%2016.39.26_zpsygh99e7m.jpg[/img]Inmiddels ben ik ook bezig alle remleidingen te vervangen. Voor de geïnteresseerden onder ons zal ik bij een kleine remleiding laten zien hoe ik die maak.
Je meet met een touwtje de oude leiding, en snijdt een nieuw stuk:
[img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/20160925_090831_zpsboozjcfi.jpg[/img]Je felst er aan 1 kant een kraagje aan:
[img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/20160925_091144_zpspay86mjq.jpg[/img][img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/20160925_091345_zpstxsnae6r.jpg[/img]
Je schuift er 2 wartels over en felst ook het andere kraagje eraan:
[img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/20160925_091413_zps1ctshim4.jpg[/img]Vervolgens buig je de bochten erin. Dat leidingbuigertje is geen noodzaak, wel handig :)
[img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/20160925_092549_zpsipm1icol.jpg[/img]Resultaat:
[img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/20160925_093142_zpsrlfnsbly.jpg[/img][img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/20160925_093943_zpsrgyu7ata.jpg[/img]
[img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2016-10-09%2015.43.05_zpsmrptytyo.jpg[/img]
ABS-sensor geplaatst op de rechter veerpoot. Links zat deze al, daar haalde ik het snelheidssignaal vandaan.
[img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2016-10-17%2021.05.34_zpsi7w14xe1.jpg[/img]Ik vond de auto voorheen te stuiterig, Dus om te proberen voorveren van een Astra GSi gemonteerd, met nieuwe schokbrekers.
[img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2016-10-17%2021.07.34_zpsxegqnzrr.jpg[/img]Vlak voordat ik de veerpoten terugplaatste, keek ik even omhoog en zag ik dit:
[img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/20161020_185252_zpsoyie83jv.jpg[/img]Schoongemaakt, kaal gemaakt, anti-roestbehandeling erover. Andere kant hetzelfde kunstje gedaan.
[img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/20161023_111435_zpsic3o3w6s.jpg[/img]Ik had al een poosje een stabilisatorstang van de achteras van een GSi liggen. Volgens EPC is de station nooit uitgevoerd met zo’n stang. Toch even geprobeerd, en hij past :) Ontroest, anti-roestehandeling en anti-steenslag erover.
[img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/20161023_152040_zpsobmpqmep.jpg[/img][img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/20161023_152228_zpsnur9in1m.jpg[/img]
Op het stuk plaatwerk waar het schutbord overgaat in de bodem, begon de roest ook een beetje de neus op te steken. Kaal gemaakt en tegen roest behandeld. Kon er zo mooi bij zonder subframe.
[img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2016-10-03%2018.45.11_zps6t38681t.jpg[/img]Die achterste baksteun op de bovenstaande foto is de steun die al op de F25 zat toen ik deze monteerde. Ik kreeg de onderste moeren alleen niet vastgeschroefd:
[img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2016-10-16%2011.06.01_zpskifnmynu.jpg[/img]
Gelukkig was de steun van de automaatbak hetzelfde, dus die maar gemonteerd. Geen foto van, ziet er hetzelfde uit, alleen dan met schroefdraad… :pVerder nog wat kleine dingetjes gedaan, zoals nieuw bobineblok gemonteerd, bougies + bougiekabels vervangen (Ja, ook die van de achterste cilinderrij ;))
[img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2016-10-16%2011.12.55_zpssiwnltqd.jpg[/img]2-polige temperatuurschakelaar in de radiateur vervangen door een 3-polige.
[img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2016-10-16%2011.07.57_zpsz9hnx0aa.jpg[/img]Met bijbehorende weerstand.
[img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2016-10-16%2011.12.32_zpsfz1xaf8m.jpg[/img]Klopsensor van voorste cilinderrij vervangen. Ik had hier af en toe storing op.
[img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2016-10-16%2011.09.37_zps2fdmddpg.jpg[/img]Inmiddels is ook de versnellingspook gemonteerd en het schakelmechanisme afgesteld, subframe en aandrijfassen teruggehangen, bak met bakolie gevuld, ruitensproeiertank met niveausensor en koelvloeistofreservoirdop met niveausensor geplaatst, de achteruitrijlichten werkend, verwarmingsslangen aangepast zodat ze niet meer tegen het schakelmechanisme aanliggen, motorruimte is inmiddels weer helemaal afgebouwd, motor geflushed, olie ververst, oliefilter vernieuwd, ontstekingsmodule vernieuwd;
[img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/20161029_165349_zpsoacxjqrj.jpg[/img]3-polige knipperrelais vervangen door een 4-polige t.b.v. aanhangerherkenning.
Bedrading ervan was al voorbereid (de wit/groene draad):
[img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/20161029_165320_zpsmaoyzf8o.jpg[/img]Ik had ook al een poosje last van waterlekkage langs het dak. Onder de dakrails en de afdeklijsten op het dak zitten een kitnaad. Die is poreus geworden waardoor regenwater naar binnen kan.
[img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/20161105_095653_zpswn4mpbm3.jpg[/img]Kit is knetterhard geworden en brokkelt gewoon af:
[img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/20161105_094011_zps5f4qc4vy.jpg[/img]Rand helemaal schoongemaakt en in de primer gezet.
[img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/20161105_114448_zpsoka2gkut.jpg[/img]En afgekit.
[img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/20161105_120801_zpsqhaek16i.jpg[/img]De waterlekkage en ouderdom hebben ook m’n hemelbekleding goed aangetast.
[img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/20161113_211020_zpsf0xuybed.jpg[/img]Hemelbekleding heb ik opnieuw laten stofferen, toen die er weer in ging meteen leeslampjes achterin ingebouwd, Omega zonnekleppen en Omega interieurverlichting voorin ingebouwd.
[img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/20161204_111435_zpspmp3cqp4.jpg[/img]Die verlichting die nu brandt, is gaat branden als er een portier open staat (via constante plus en geschakelde massa), die lampjes eronder zijn een soort spotjes, die kun je bedienen met die knopjes ernaast (via geschakelde plus en constante massa)
[img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2016-10-01%2019.31.33_zps1tqzblyc.jpg[/img]Ik heb destijds een Astra F2 GSi gekocht voor onderdelen. In de eerste instantie ging me dat voornamelijk om de achterremmen die hierboven al gemonteerd zijn, maar die auto had veel opties had die ik wilde hebben. Daarom heb ik van die auto al het elektrische bewaard.
Ik wilde die opties netjes en zo origineel mogelijk aansluiten. Om bij de kabels te komen voor de opties die ik wilde bijbouwen moest toch het hele interieur eruit, dusja, met een klein beetje extra werk gewoon die andere kabelboom erin.
[img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/20161105_133340_zps8p3rclbq.jpg[/img]Zo heb ik nu dus de leeslampjes achterin. Foto staat een stukje hierboven al.
Elektrische raambediening voor en achter:
[img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/20161204_203528_zpsoo2o6di2.jpg[/img]Moest daarvoor wel de deurpanelen aanpassen ivm het gat van de raamslingers.
Achter had ik pasklare delen om te vervangen.
[img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/20161202_145445_zpstnrrt3ge.jpg[/img]Voor had ik die ook, alleen bleek dat het verkeerde bekledingsprintje te zijn, dus toch maar m’n eigen bekleding gebruikt en het gat dicht gemaakt (voor zolang ik nog geen andere zwarte onderste bekleding heb zonder gat)
[img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/20161211_102000_zpszl3vzmbs.jpg[/img][img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/20161211_101945_zpshozcuefx.jpg[/img]
Van TID naar MID:
[img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/20161204_203806_zpscbip4ft8.jpg[/img]Airbag aan de passagierszijde:
[img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/IMG-20161213-WA0003_zpsl3l4oaez.jpeg[/img]Deze foto had ik eigenlijk gemaakt voor de nieuwe pookhoes en de nieuwe handremhoes, maar hier is ook te zien dat de nieuwe kabelboom voorbereid is op stoelverwarming. (stekkers onder de stoel en onder het bakje bij de handrem)
[img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/20161204_203713_zpsodtggzyk.jpg[/img]En de hatchback had een aparte stekker in de reservewielruimte voor trekhaak voorbereiding.
Bij mijn station had iemand daar gewoon draden achter in de lampenfittingen bij geprikt en vastgeplakt met tape…
Contrastekker naar de 7-polige trekhaakstekkerdoos had ik niet (de hatchback had geen trekhaak), maar de spiegelverstelschakelaar heeft dezelfde stekker, en daar had ik nog een kapotte van liggen, dus die erop gemaakt. Werkt perfect :)Toen die kabelboom er toch naast lag, maakte dat het inbouwen van de comfortsluiting ook wel erg makkelijk, dus dat werkt nu ook; sleutel in het portierslot rechtsom draaien en vasthouden. Alle sloten gaan dan op slot, en de ramen gaan dicht.
En ook niet geheel onbelangrijk v.w.b. die bekabeling: de kabels naar de ABS-sensoren van de achterwielen lopen ook via de interieurkabelboom.En als laatste; van de week voor €1,90 nieuwe portiervangerpennen gehaald bij de dealer.
Geen knakkende portieren meer op deze Astra :D[img]https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170110/1a1dce7a6e7cb10d883aeb2e92c8523f.jpg[/img]
Voor de foto een oude er even bij gezet.14 februari 2017 om 13:18 #18338710WOW wat een mooi project! heb het hele verhaaltje even zitten lezen in m’n pauze. diep respect!
14 februari 2017 om 18:50 #18338724[quote quote=18338710]WOW wat een mooi project! heb het hele verhaaltje even zitten lezen in m’n pauze. diep respect!
[/quote]
Thanks! :)Vorige week nieuwe gasveren op de kofferklep geplaatst.
[img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/20170130_201223_zpsvwhcroke.jpg[/img]En een paneeltje gemaakt voor 3 meters. Voltmeter, oliedrukmeter, en olietemperatuurmeter.
Voor die laatste meter een sensor geplaatst in plaats van de carterplug.
Ik had hem liever in de oliepomp gehad, maar daar kan ik zo absoluut niet bij. Misschien als die motor ooit nog eens uit elkaar gaat, dat ik hem verplaats, maar voorlopig zit ie daar goed.
[img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/20170126_203737_zpsuay0jj0o.jpg[/img]Paneeltje is van plaatstaal gemaakt, bekleed met deurpaneelbekleding die ik over had van de elektrische raambediening inbouw achterin.
Aan de achterzijde van het paneel zitten met M8 draadeinden gelast, die aan de achterkant in de middenconsole vast gebout zitten, op de plaats waar de asbak zat dus.
Zodoende zie je aan de buitenzijde geen schroefjes of boutjes of wat dan ook, en trek je het geheel ook niet zomaar los als je iets uit de sigarettenaansteker trekt :)15 februari 2017 om 09:38 #18338781Houdt er wel rekening mee dat een carterplugsensor minder graden aangeeft op de meter, dan wat de temp eigenlijk bij de pomp is. En daar wil je het meten.
Bij mij op de C20LET scheelde het iets van 15 graden zover ik het me herinner. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.