Astra F probleem (koppakking?)

Forumindex Forums Modellen Astra Astra F probleem (koppakking?)

  • Dit onderwerp is leeg.
12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Auteur
    Berichten
  • #17228252
    neliz
      Lid sinds:
      9 November 2010

      Goeiesmiddags iedereen,

      Heb mijn Astra f 1.6i 8v uit ’93 nu al bijna een jaartje en hij heeft me tot vandaag nog nooit echt in de steek gelaten. Hier en daar wat werk aan gehad, bougikabels wat filters moeten vervangen.

      Nog geen maand terug rijd ik snachts terug van werk en ineens klimt het stationair toerental behoorlijk hoog. Ook als ik koppelde om te schakelen vloog ie omhoog (geen toerenteller king: maar in ieder geval abnormaal hoog) Maatje vertelde mij gelijk mijn koelvloeistof te controleren. Me resevoir was dus helemaal leeg :o gek genoeg nooit een lek onder de auto gezien. Bijgevuld met ong. 2l. in 3 weken tijd niet meer gezakt. en toerental was weer normaal.

      vandaag start ik me auto, raar tikkend geluid uit de motor wat sneller gaat tikken als het toerental stijgt. lijkt bij de kleppen vandaan te komen, wanneer motor warmer wordt verminderd het tikken een beetje. stationair loopt hij niet meer helemaal lekker en komt een pulserend geluid uit de uitlaat. mijn koelvloeistof is ook aanzienlijk gezakt na een stuk rijden, denk ongeveer 0,5 tot 1 liter.

      Zit geen smurrie op mijn oliedop, of koelvloeistofdop. aansteker op de oliepeilstok geeft geen knetter en de slangen naar de radiateur zijn nog soepel. alleen bij koude motor komt er veel rook uit de uitlaat, bij een warmere motor niet.

      Ik heb geen flauw idee meer wat het zou kunnen zijn. Bougikabels lekken niet en bougi’s zelf zien er ook perfect uit. Aangezien er geen vloeistof onder mijn auto weglekt denk ik aan een lekke koppakking. maar waar dat tikkend geluid vandaan komt kan ik ook niet verklaren.

      Jullie een idee of suggesties om het probleem vast te stellen? alvast bedankt!
      :wors

      #17757003
      Anoniem
        Lid sinds:
        1 January 1970

        dat getik verdwijnt wel tot een minimum,
        nadat je de koppakking hebt vervangen.

        kheb er al 3 van die blokkies gehad,
        heb ze alledrie ‘lek’ gereden, terwijl ik er gewoon normaal mee omging :o

        de pakking van die 8V koppies is op 1 punt zeer dunnetjes,
        meestal aan de voorkant tussen de eerste en tweede cilinder
        gaan ze lekken [vanaf rechts bekeken dan].
        omdat daar de pakking te dun is, vanwege de dicht bijelkaar
        liggende olie en/of waterkanaaltjes.

        denk nieuwe pakking eronder en rijden maar,
        kop afvlakken hoeft meestal niet,
        kheb het trouwens nooit laten doen, nadien geen troubles meer gehad. :thumbup

        btw: ben geen monteur, maar met die 8V koppakking
        van Opel heb ik veel ervaring opgedaan :D:D

        succes ermee :thumbup

        #17757004
        neliz
          Lid sinds:
          9 November 2010

          Bedankt voor je snelle reactie!

          Ben zelf ook geen monteur nee, maar sleutel hier en daar wat bij :thumbup . Klopt inderdaad, het blok lekt niet maar op de punten waar hij zweet, is inderdaad tussen de eerste en 2e cilinder. Wat heeft zo’n pakking jou gekost? en heb je het laten doen, of zelf gedaan.

          Heb destijds zelf mijn distributie gedaan, denk je dat ik de kop ook zelf kan doen, of moet ‘ie daarvoor echt naar de garage?

          Nogmaals bedankt king:

          #17757005
          Famempeters
            Lid sinds:
            8 March 2008

            als je de distributie zelf heb gedaan kan de koppakking ook best zelf .
            doe je echt op een zaterdag ochtend hoor .mits je de kop niet wegbrengt voor vlakken .

            kijk ff op http://www.hbase.nl volg de vragen en kijk wat je nodig hebt

            koppakking set en kop bouten zijn rek bouten dus nieuw .

            verder gewoon doen .

            succes bert

            #17757006
            Anoniem
              Lid sinds:
              1 January 1970

              het zijn de kosten ook niet,
              kopbouten en spruitstukpakkingen zijn geen overbodige luxe,
              en de thermostaat en waterpomp meteen vernieuwen,
              mits die niet vernieuwd is tijdens je distributie-wissel.

              je koelvloeistof doorspoeling in het blok is dan weer optimaal,
              en uiteraard verse olie en koelvloeistof in het blokkie.:thumbup

              kheb zef nu een deawoo, ook daar is de kop er ook door,
              zit bijna hetzelfde blokkie in, binnenkort ff fixen.
              die blokkies zijn verder ok, maar de koppakking,
              waterpomp of thermostaat….
              dat zijn de regelmatig vookomende probleempies.

              na reparatie weet je zekers dat het voorlopig wel weer goed zit :wors

              #17757007
              neliz
                Lid sinds:
                9 November 2010

                Sounds good,

                Laatste vrije dag vandaag dus ga er maar eens aan beginnen. Even langs de winkel voor de spulletjes, houd jullie op de hoogte!

                Thanx alvast voor de tips!
                Groete Nilz

                #17757008
                neliz
                  Lid sinds:
                  9 November 2010

                  Edit: Vriend van me pa werkt bij universele garage, dus toch maar besloten om hem daar even heen te brengen! kan ik ook nog van me vrije dag genieten! Zodra ik wat meer weet zal ik ‘t laten weten. In ieder geval bedankt voor de hulp!

                  #17757009
                  Dano1.6_8V
                    Lid sinds:
                    13 May 2010

                    Ben benieuwd.

                    #17757010
                    neliz
                      Lid sinds:
                      9 November 2010

                      Zo diagnose is gesteld,,

                      inderdaad koppakking, wordt ong. 400 euro om te laten repareren. Wel kon hij me vertellen dat met het plaatsen van een nieuwe koppakking mijn auto veel meer olie zal gaan verbruiken :o . Dit omdat de druk in de motor op zal gaan lopen.

                      Hebben jullie hier ervaring mee? weet iemand of de kans hier inderdaad hoog op is, en om hoeveel olie het gaat? Ga morgen even langs om te beslissen om hem te laten maken, of dat ik maar eens naar een nieuwe auto op zoek moet gaan!

                      Thanx!

                      #17757011
                      CQPV6
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        8 October 2008

                        ik zie hier 2 onzin dingen staan:

                        die 400 makes no sense voor een 1.6 8v
                        olie verbruik omhoog na het vv vd koppakking:wtf

                        sorry hoor maar je word genaaid,,,,

                        gewoon ff zelf doen man, koppakking en setje bouten, bedrading ,distributie en slangen los, 2 dikke tyraps om het nokkenashuis mee op de kop vast te houden, uitlaat los, kop met in en uitlspr en al eraf….

                        ff schoonmaken en met de nwe pakking er tussen en het hele zooitje weer inelkaar,,,

                        is binnen 2 uurtjes bekeken:vertag

                        #17757012
                        vincent23
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          4 February 2005

                          ja idd 400 is een beetje overdreven hoor :argue

                          die olie is ook onzin :sleeping

                          ff spitten en t is zelf goed te doen :thumbup

                          suc6

                          gr vinc

                          #17757013
                          wim-v6
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            12 August 2005

                            Ze willen zich indekken.

                            Bij aantrakken van de cilinderkop kan er vervorming optreden in de cilinderbussen, waardoor olieverburik kan ontstaan.

                            Dit gebeurt Veel vaker niet dan wel.

                            tenzij ze de kop VEEL te vast sjorren natuurlijk.

                            Willem

                          12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
                          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.