Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Astra F probleem (koppakking?)
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
9 november 2010 om 16:22 #17228252
Goeiesmiddags iedereen,
Heb mijn Astra f 1.6i 8v uit ’93 nu al bijna een jaartje en hij heeft me tot vandaag nog nooit echt in de steek gelaten. Hier en daar wat werk aan gehad, bougikabels wat filters moeten vervangen.
Nog geen maand terug rijd ik snachts terug van werk en ineens klimt het stationair toerental behoorlijk hoog. Ook als ik koppelde om te schakelen vloog ie omhoog (geen toerenteller king: maar in ieder geval abnormaal hoog) Maatje vertelde mij gelijk mijn koelvloeistof te controleren. Me resevoir was dus helemaal leeg :o gek genoeg nooit een lek onder de auto gezien. Bijgevuld met ong. 2l. in 3 weken tijd niet meer gezakt. en toerental was weer normaal.
vandaag start ik me auto, raar tikkend geluid uit de motor wat sneller gaat tikken als het toerental stijgt. lijkt bij de kleppen vandaan te komen, wanneer motor warmer wordt verminderd het tikken een beetje. stationair loopt hij niet meer helemaal lekker en komt een pulserend geluid uit de uitlaat. mijn koelvloeistof is ook aanzienlijk gezakt na een stuk rijden, denk ongeveer 0,5 tot 1 liter.
Zit geen smurrie op mijn oliedop, of koelvloeistofdop. aansteker op de oliepeilstok geeft geen knetter en de slangen naar de radiateur zijn nog soepel. alleen bij koude motor komt er veel rook uit de uitlaat, bij een warmere motor niet.
Ik heb geen flauw idee meer wat het zou kunnen zijn. Bougikabels lekken niet en bougi’s zelf zien er ook perfect uit. Aangezien er geen vloeistof onder mijn auto weglekt denk ik aan een lekke koppakking. maar waar dat tikkend geluid vandaan komt kan ik ook niet verklaren.
Jullie een idee of suggesties om het probleem vast te stellen? alvast bedankt!
:wors9 november 2010 om 16:38 #17757003AnoniemLid sinds:
1 January 1970dat getik verdwijnt wel tot een minimum,
nadat je de koppakking hebt vervangen.kheb er al 3 van die blokkies gehad,
heb ze alledrie ‘lek’ gereden, terwijl ik er gewoon normaal mee omging :ode pakking van die 8V koppies is op 1 punt zeer dunnetjes,
meestal aan de voorkant tussen de eerste en tweede cilinder
gaan ze lekken [vanaf rechts bekeken dan].
omdat daar de pakking te dun is, vanwege de dicht bijelkaar
liggende olie en/of waterkanaaltjes.denk nieuwe pakking eronder en rijden maar,
kop afvlakken hoeft meestal niet,
kheb het trouwens nooit laten doen, nadien geen troubles meer gehad. :thumbupbtw: ben geen monteur, maar met die 8V koppakking
van Opel heb ik veel ervaring opgedaan :D:Dsucces ermee :thumbup
9 november 2010 om 16:53 #17757004Bedankt voor je snelle reactie!
Ben zelf ook geen monteur nee, maar sleutel hier en daar wat bij :thumbup . Klopt inderdaad, het blok lekt niet maar op de punten waar hij zweet, is inderdaad tussen de eerste en 2e cilinder. Wat heeft zo’n pakking jou gekost? en heb je het laten doen, of zelf gedaan.
Heb destijds zelf mijn distributie gedaan, denk je dat ik de kop ook zelf kan doen, of moet ‘ie daarvoor echt naar de garage?
Nogmaals bedankt king:
9 november 2010 om 17:02 #17757005als je de distributie zelf heb gedaan kan de koppakking ook best zelf .
doe je echt op een zaterdag ochtend hoor .mits je de kop niet wegbrengt voor vlakken .kijk ff op http://www.hbase.nl volg de vragen en kijk wat je nodig hebt
koppakking set en kop bouten zijn rek bouten dus nieuw .
verder gewoon doen .
succes bert
9 november 2010 om 17:55 #17757006AnoniemLid sinds:
1 January 1970het zijn de kosten ook niet,
kopbouten en spruitstukpakkingen zijn geen overbodige luxe,
en de thermostaat en waterpomp meteen vernieuwen,
mits die niet vernieuwd is tijdens je distributie-wissel.je koelvloeistof doorspoeling in het blok is dan weer optimaal,
en uiteraard verse olie en koelvloeistof in het blokkie.:thumbupkheb zef nu een deawoo, ook daar is de kop er ook door,
zit bijna hetzelfde blokkie in, binnenkort ff fixen.
die blokkies zijn verder ok, maar de koppakking,
waterpomp of thermostaat….
dat zijn de regelmatig vookomende probleempies.na reparatie weet je zekers dat het voorlopig wel weer goed zit :wors
10 november 2010 om 09:38 #17757007Sounds good,
Laatste vrije dag vandaag dus ga er maar eens aan beginnen. Even langs de winkel voor de spulletjes, houd jullie op de hoogte!
Thanx alvast voor de tips!
Groete Nilz10 november 2010 om 12:59 #17757008Edit: Vriend van me pa werkt bij universele garage, dus toch maar besloten om hem daar even heen te brengen! kan ik ook nog van me vrije dag genieten! Zodra ik wat meer weet zal ik ‘t laten weten. In ieder geval bedankt voor de hulp!
10 november 2010 om 13:01 #17757009Ben benieuwd.
14 november 2010 om 23:29 #17757010Zo diagnose is gesteld,,
inderdaad koppakking, wordt ong. 400 euro om te laten repareren. Wel kon hij me vertellen dat met het plaatsen van een nieuwe koppakking mijn auto veel meer olie zal gaan verbruiken :o . Dit omdat de druk in de motor op zal gaan lopen.
Hebben jullie hier ervaring mee? weet iemand of de kans hier inderdaad hoog op is, en om hoeveel olie het gaat? Ga morgen even langs om te beslissen om hem te laten maken, of dat ik maar eens naar een nieuwe auto op zoek moet gaan!
Thanx!
15 november 2010 om 02:46 #17757011ik zie hier 2 onzin dingen staan:
die 400 makes no sense voor een 1.6 8v
olie verbruik omhoog na het vv vd koppakking:wtfsorry hoor maar je word genaaid,,,,
gewoon ff zelf doen man, koppakking en setje bouten, bedrading ,distributie en slangen los, 2 dikke tyraps om het nokkenashuis mee op de kop vast te houden, uitlaat los, kop met in en uitlspr en al eraf….
ff schoonmaken en met de nwe pakking er tussen en het hele zooitje weer inelkaar,,,
is binnen 2 uurtjes bekeken:vertag
15 november 2010 om 13:41 #17757012ja idd 400 is een beetje overdreven hoor :argue
die olie is ook onzin :sleeping
ff spitten en t is zelf goed te doen :thumbup
suc6
gr vinc
15 november 2010 om 19:35 #17757013Ze willen zich indekken.
Bij aantrakken van de cilinderkop kan er vervorming optreden in de cilinderbussen, waardoor olieverburik kan ontstaan.
Dit gebeurt Veel vaker niet dan wel.
tenzij ze de kop VEEL te vast sjorren natuurlijk.
Willem
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.