astra f ontluchten

Forumindex Forums Modellen Astra astra f ontluchten

  • Dit onderwerp is leeg.
14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Auteur
    Berichten
  • #17222564
    Jeroentje123
      Lid sinds:
      6 July 2008

      Hallo,

      Hier een probleem, wanneer de auto hoog in toeren gaat, >2500, hoor je duidelijk het koelwater in de kachel borrelen.

      Hoe kan ik dit verhelpen, normaal gezien ontlucht het systeem zichzelf…

      Volgens de garagist is er niets aan de hand, hij is zelf meegereden met de auto maar hoorde niets! alhoewel het zeer duidelijk te horen is!

      Ook moest ik deze morgen koelwater bijvullen, was namelijk bij leeg..

      Wie kan me helpen?

      Jeroen

      #17689007
      Dragon_blue
      Deelnemer
        Lid sinds:
        5 June 2010

        oei,

        heb precies dat zelfde gehad… met mijn astra F c14nz….
        leeg koelvloeistof reservoir EN borrelen zou volgens mij duidelijk KUNNEN wijzen op een lekke koppakking of iets van dien aard…

        mijn koppakking was lek en kreeg dezelfde klachten…
        heb je ook stoom uit je uitlaat? staan je koelslangen misschien knaphard?

        kan ook iets minders kwalijks zijn, wat ik hoop voor jou dat het is…

        misschien is je kachel/koelsysteem ergens anders wel lek, en loopt de vloeistof er ergens uit, en zorgt de lucht die ergens het systeem ingezogen wordt voor dat borrelen…

        hoeveel moet je bijvullen? per hoeveel tijd?

        #17689008
        Dragon_blue
        Deelnemer
          Lid sinds:
          5 June 2010

          als je auto begint te klinken als een frituurpan (snacks die net worden ingegooid, knetteren van water in olie) vooral na warme rit, stationair staan en dan weer gasgeven, dan moet je ook eens naar een garage gaan… die klachten kreeg ik ook, ben toen diezelfde dag naar de dealer geweest en daar werd dus die lekker koppakking geconstateerd…

          (t kan ook dat je koelvloeistof reservoir niet direct leeggetrokken wordt bij lekke koppakking maar dat deze helemaal troebel/bruin wordt en veel druk opbouw heeft….. dat even terzijde… )

          #17689009
          Baas J.
          Deelnemer
            Lid sinds:
            19 May 2008

            Klinkt als een lek ergens, toevallig geen lekke kachelradiateur? Matten aan de voorkant niet doorweekt?

            #17689010
            Jeroentje123
              Lid sinds:
              6 July 2008

              Het borrelen hoor ik al weken.
              Gisteren was het de eerste keer dat ik koelvloeistof moest bijvullen.

              Ik zie niet direkt ergens een lek van heet koelsysteem.
              Wat ik wel heb is dat er op mijn oprit, als de auto er eventjes staat, hier een daar kleine plekjes olie heb..

              Jeroen

              #17689011
              Jeroentje123
                Lid sinds:
                6 July 2008

                Er zit ook genoeg olie in.

                Het is ook een C14NZ

                Ook wanneer ik het reservoir opendraai van de koelvloeistof na een nachtje stilstaan, blijft er mooi druk opzitten.

                #17689012
                kaneelschep
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  30 November 2004

                  Ontluchten doe je toch door flink in die onderste koelslangen te knijpen? Dan zuigt ie het onder uit je reservoir aan en boven spuit ie water met eventueel lucht weer terug in je reservoir.

                  #17689013
                  robertszone
                    Lid sinds:
                    29 November 2009

                    hoeft niet meteen je koppakking te zijn hoor, kan ook ergens anders zijn dat de kvs weglekt en je daardoor lucht in je leidingen hoort borrelen ;)

                    Ontluchten deed ik ook altijd zoals kaneelschep hierboven beschrijft, maar of t goed is weet ik niet :angel

                    #17689014
                    Jeroentje123
                      Lid sinds:
                      6 July 2008

                      Ondertussen is het borrelen gedaan!!!

                      Ik heb met de waterslang is alle leidingen en warmtekachel goed doorspoten.

                      Nu is het borrelen gedaan in de warmtekachel.

                      Jeroen

                      #17689015
                      Jeroentje123
                        Lid sinds:
                        6 July 2008

                        Heb juist een 20km gereden en het borrelen is weer begonnen!!!!

                        Ik weet het nu echt nietmeer…

                        #17689016
                        wim-v6
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          12 August 2005

                          of koppakking kapot of grote lekkage

                          #17689017
                          Jeroentje123
                            Lid sinds:
                            6 July 2008

                            Nu mocht het de koppaking zijn, hoe is dit te herkennen??

                            #17689018
                            miral astra
                              Lid sinds:
                              9 June 2010

                              dat ligt eraan waar hij stuk is koppakking alleen is mooi te testen door motor warm te draaien en voor zichtig je dop los draaien. wanneer water als een gek omhoog komt is het je koppaking. meestal zie je dat ook door je uitlaat gassen witte rook of gele olie .
                              ontluchten doe je door kachel op warm te zetten koolvloeistof vullen en warm te laten draaien met dop eraf. wel in de buurt blijven voor overhitten van de motor.:angel

                              #17689019
                              wim-v6
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                12 August 2005

                                Bij kapotte koppakking koud starten zonder koelvloeistof dop.

                                Gaat het ruim onder de 80 graden borrelen of komt het eruit zetten is de koppakking door..

                                als je de dop losdraaid kan het ook zijn dat je uitlaatgassen in de koelvloeistof ruikt.

                                Ontluchten van deze motoren kan prima met de dop erop… (zelf ontluchtend),
                                (indien je toch met de dop eraf wil ontluchten dan tot max 85 graden en dan dop er weer op, andersd ben je alsnog je koelvloeistof kwijt).

                                af en toe in de radiateurslangen knijpen.

                                goed warm draaien tot de vin voor de 2e keer aangaat.

                                Motor weer al laten koelen, peil controleren

                                Willem

                              14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
                              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.