Astra F in de operatiekamer

Forumindex Forums Modellen Astra Astra F in de operatiekamer

  • Dit onderwerp is leeg.
23 berichten aan het bekijken - 151 tot 173 (van in totaal 173)
  • Auteur
    Berichten
  • #17616324
    fanskar
      Lid sinds:
      24 January 2010

      egr zit aangesloten . Stekker erin of eruit maakt bij mij ook geen reet uit kwa lopen . Ik had zelf al het vermoeden dat er misschien wel een andere storing inzat . Moet hem maar ff uitlezen . Bij mijn omega kan ik dat zelf . Gaat dit bij een xel 1.6 ook of ben ik gebonden aan tech 2 ? Oh ik gebruik de zoekfunctie wel ff . Is denk ik ook wel genoeg over geschreven . Straks iig ff 4 nieuwe pitten erin . Gaat mijn lampje wel niet van uit maar toch .

      Groet fanskar

      #17616325
      fanskar
        Lid sinds:
        24 January 2010

        antwoord op mijn eigen uitleesvraag gevonden mbv de zoekfunctie . Top . Zal er mee bezig vandaag of morgen .

        Groet fanskar

        #17616326
        wim-v6
        Deelnemer
          Lid sinds:
          12 August 2005

          gaat bij de X16XEL ook.

          stekker in zekering kast

          tech1
          Bij een 10 pins stekker is het met elkaar verbinden van pin A en B. (linker of rechter bovenhoek van de uitleestekker.

          deze geeft 2 cijferige codes

          tech2
          Bij de 16pins stekker is het verbinden met elkaar van de pin 5 en 6.

          deze geeft 4 cijferige codes

          Willem

          #17616327
          fanskar
            Lid sinds:
            24 January 2010

            Hoi Wim , ik had je how to inmiddels al gevonden in het Vectra topic ;) .

            Meteen uit het werk vandaan de codes maar ff uitgelezen :o Ik kwam tot 4 codes :cry

            1e 0412 Secundairy solenoid valve (jaja??????)
            2e 1410 Secundairy airpump relay (stofzuiger ??? )
            3e 0340 Camshaft sensor (nokkenassensor)
            4e 0105 Intake manifold pressure sensor ( inlaatspruitstuk druk sensor)

            Tja de nokkenas sensor en de inlaatspruitstuk druksensor zijn de enige die me wat zeggen . Wat die eerste 2 doen …….. ik heb geen idee ;)

            Het lijkt me dat storing 3 en 4 verantwoordelijk kunnen zijn voor het beroerd lopen van de astra .

            Ps , ik heb de bougies verwisselt en dat gaf geen resultaat op het inhouden ( schokken ) bij optrekken

            groet fanskar

            #17616328
            fanskar
              Lid sinds:
              24 January 2010

              goedemiddag .

              Kan iemand mij ook helpen aan de waarden (ohm ) van de nokkenassensor , krukassensor , druksensor inlaatspruitstuk , en koelwater temp sensor (niet die voor op het dashboard natuurlijk ) . Was al ff aan het googelen geweest maar niks kunnen vinden van een 1.6 XEL . In mijn digitale handboek helaas ook geen meetwaarden :( . Ik krijg iig wel spanning op de kabels Nokkenas sensor 1e pin12 V , 2e pin 4.9 V , 3e pin 0 V (signaal draad)dus geen kabelbreuk of een verrotte stekker .Voordat ik nu 90 euro ga uitgeven op goed geluk wil ik natuurlijk eerst ff weten of de sensor (en) daadwerkelijk stuk is (zijn) :)

              Bij voorbaat dank :)

              groet Fanskar

              #17616329
              fanskar
                Lid sinds:
                24 January 2010

                Hoi Opel vrienden .

                De laatste tijd bezig geweest met het oplossen van de storingen die ik had na het opbouwen van het blok .
                Dit heeft nogal wat voeten in aarde gehad .
                Ik kan jullie nu wel vertellen dat ik zo langzamerhand “specialist” ben geworden in Astra bedrading .

                Omdat ik de code 0340 (nokkenassensor) had heb ik eerst de bedrading van de sensor maar eens doorgemeten . 12 V voedingspanning , massa , 5 V signaalspanning . Allemaal perfect .
                De stekker ook doorgemeten (wil ook nog wel eens ellende geven ) en ook ok bevonden ( later de stekker er tussenuit geknipt en alles doorgesoldeerd ) . Ik had dus iig signalen van de ecu . Daar lag het dus niet aan .

                Nokkenassensor naar zijn ouwe moer dus ( dacht ik) en een nieuwe besteld .
                zit ook goud in verwerkt zeker want ik moest ff 114 Euro aftikken bij de dealer ;)
                Nou ja , als alles daar mee opgelost is zijn die kosten te overzien natuurlijk nietwaar .
                Twee dagen later de sensor opgehaald en meteen gemonteerd natuurlijk :D
                Vol goede moed de sleutel omgedraaid en gestart . Vroemmmm daar ging ie weer en meteen ook weer mijn mml lampje . grrrrr $%$#$%***%$$$%% :swear:swear:swear:swear .

                Toen mijn MAP sensor maar eens doorgemeten aangezien die ook te boek stond als foutief . Ook daar kreeg ik ook een code van (0105)
                Massa , 5 V voeding , en een signaal draad . Draden ok dus . Kon ik weer wat wegstrepen .
                Motor gestart , stationair laten draaien en signaalspanning gemeten . Dit gaf 1.5 Volt op de signaaldraad en ook dit was dus ok . Het vacuumslangetje ook meteen maar vernieuwd bij de weg .
                Alhoewel mijn ecu aangaf dat er iets mis was met mijn MAP sensor bleek deze dus gewoon zijn werk te doen :hmmz

                Verder nog een extra massa gelegd naar het blok maar ook dit gaf geen resultaat . Ook alle aansluitingen op de ecu gemeten en OK bevonden .

                Toen bedacht ik me opeens dat het nokkenassensor verhaal ook wel eens in verband kon worden gebracht met een verkeerde timing van de distributie waardoor die dus een onjuiste puls zou geven .
                Alhoewel ik er eigenlijk zeker van was dat alles op tijd stond alles maar weer losgehaald :(
                Alles perfect op tijd en ook het nokkenastandwiel was niet verdraaid door een kapot paspennetje .:swear:swear:swear:swear
                Alles maar weer in elkaar gezet en meteen maar 4 keer gekeken of alles ook daadwerkelijk op tijd stond:P.

                Toen maar weer eens aan het experimenteren geslagen met een lopende motor . Eerst maar eens aan alle draden gerukt want je weet maar nooit hè . Dit bracht geen mankementen aan het licht .
                Vervolgens de nokkenassensor maar eens losgehaald met lopende motor . Maakte ook niks uit .
                (logisch want de krukassensor neemt alles gewoon over )
                De nokkenassensor er weer op en toen de krukassensor maar eens losgehaald ……….motor dood .
                Alles wees er dus op dat toch die gore nokkenassensor de boosdoener was maar waar zat de fout dan ?

                Het enige wat ik kon bedenken was dat de nieuwe nokkenassensor gewoon ook defect zou zijn . ( gebeurt helaas ook wel vaker ) .
                Mijn nadeel was dat ik niet de beschikking had over een scoop om een pulssignaal te kunnen meten .
                Met mijn multimeter lukt dit niet omdat deze veel te traag is om de puls te kunnen meten .

                In gedachten was ik al bezig met het maken van een afspraak bij de dealer . Iets wat ik nog nooit heb hoeven doen en eigenlijk ook tegen mijn principes was, maar ja nood breekt wet nietwaar :( Toen bedacht ik me opeens dat ik ook nog ergens een led spanningsmeter moest hebben . Deze zou de puls wel moeten kunnen meten .
                Weliswaar niet of de puls juist zou zijn maar iig of er überhaubt wel een puls was .
                Hoeraaaa , we hebben een puls op zowel de nokkenas als op de krukassensor . We konden weer wat wegstrepen .

                Ik wilde nog een keer wat proberen voordat ik een afspraak bij de dealer zou maken .
                Ik had bij de opbouw van het blok meteen de EGR klep afgedopt met een dichte pakking .
                Om alles uit te sluiten wilde ik deze weer terugbouwen naar origineel . Zoals jullie wel weten een heerlijk klusje bij die XEL motoren ;)
                Ook dat uiteindelijk weer gelukt . Alles weer aangesloten de auto gestart en wat denk je …………godver de godver ……………… GEEN MML meer . :hmmz
                Hoe is het in godsnaam mogelijk :o:o:o:o:o:o:o:o

                Meteen een proefrit gemaakt en de auto rijdt weer als nieuw . De EGR klep is in dit geval verantwoordelijk voor alle 4 de storingen die bij mij in de ecu verschenen en dus lopen in noodloop .
                Ik blijf het een heel vreemd verhaal vinden maar het is toch echt zo . Er rijden massa’s mensen rond met een afgedopte EGR die nooit ergens last van hebben

                Misschien als ik weer eens zin heb de dichte pakking er weer eens in om te kijken wat er dan gebeurt ;) Voorlopig ff niet want ik ben het nou helemaal zat haha .

                Ik wilde jullie dit verhaal niet onthouden iig ;)
                Doe er je voordeel mee mocht je ooit ook zoiets meemaken . Ik heb dan het geluk dat ik een elektrotechnische achtergrond heb en een boel dingen zelf kan meten en beredeneren maar moet je voorstellen dat je bij de dealer komt met dit verhaal . Die begint natuurlijk meteen alles te vervangen wat eventueel stuk zou kunnen zijn . ( mooi kostenplaatje als je bedenkt dat alleen een nokkenassensor al 114 euro moet kosten ) want tijd is geld en meten duurt te lang .

                Affijn , eind goed al goed , ik hoef niet naar de dealer en er rijdt weer een Astra op de weg .

                Ik ben een gelukkig mens :D:D:D

                Groet Fanskar .

                #17616330
                Roderick
                  Lid sinds:
                  25 December 2009

                  Mooi dat het is op gelost, nu kan je weer lekker rond rijden?

                  #17616331
                  fanskar
                    Lid sinds:
                    24 January 2010

                    Heb inmiddels alweer een stukje getuft met de Astra en ik vind hem fijner rijden dan mijn A omega dus wat dat betreft …………..

                    :thumbup:thumbup:thumbup:thumbup:thumbup:thumbup

                    groet Fanskar

                    #17616332
                    Roderick
                      Lid sinds:
                      25 December 2009

                      Ik vind achterwiel aandrijving veel mooier:P

                      #17616333
                      fanskar
                        Lid sinds:
                        24 January 2010

                        Ha een liefhebber ;)

                        Kein leben ohne Heckantrieb heb ik ooit eens op een duits forum gelezen en dat geeft eigenlijk ook mijn gevoel weer over achterwiel aandrijving maar ja ………….een Astra heeft nou eenmaal voorwielaandrijving . Ik ga straks lekker weer achterwiel aandrijving rijden als het wat mooier weer wordt ( motor) . Gaat mijn vrouw in de Astra en die weet het verschil toch niet haha . Airco en stuurbekrachtiging vind zij het belangrijkst en dat heeft de Astra wel en de Omega niet ;)

                        groet Fanskar

                        #17616334
                        Roderick
                          Lid sinds:
                          25 December 2009

                          origineel gepost door fanskar
                          Ha een liefhebber ;)

                          Kein leben ohne Heckantrieb heb ik ooit eens op een duits forum gelezen en dat geeft eigenlijk ook mijn gevoel weer over achterwiel aandrijving maar ja ………….een Astra heeft nou eenmaal voorwielaandrijving . Ik ga straks lekker weer achterwiel aandrijving rijden als het wat mooier weer wordt ( motor) . Gaat mijn vrouw in de Astra en die weet het verschil toch niet haha . Airco en stuurbekrachtiging vind zij het belangrijkst en dat heeft de Astra wel en de Omega niet ;)

                          groet Fanskar

                          Super ik rij ook Motor, een Kawa 500 Ninja:wub maar ik rij het hele jaar door motor:)

                          #17616335
                          Jim21
                            Lid sinds:
                            6 November 2007

                            Ik niet, mij te koud!

                            Rijd Gsxr-600 :)

                            Jim

                            #17616336
                            fanskar
                              Lid sinds:
                              24 January 2010

                              Roderick , een beetje aanstaande Mister Universe rijdt ook in de winter op een motor dus wat dat betreft ………… je bent al een eindje op de goede weg :D:D:D:D

                              Je hoeft dus niet altijd een V6 te rijden om een beetje op te schieten

                              Gewoon een simpele Astra en een bike voor het V6 gevoel en meer haha

                              Ik heb een VFR trouwens , en nog een VFR , en nog een Yamaha xj550 voor het klassieker gevoel :thumbup

                              Vroegâh reed ik ook door in de winter (1982) . Toen moest ik wel want ik had mijn autorijbewijs niet .

                              Na 2 winters heb ik gezworen nooit meer rond het vriespunt op een motor te kruipen .

                              Bevalt me best :D

                              groet Fanskar

                              #17616337
                              Roderick
                                Lid sinds:
                                25 December 2009

                                origineel gepost door fanskar
                                Roderick , een beetje aanstaande Mister Universe rijdt ook in de winter op een motor dus wat dat betreft ………… je bent al een eindje op de goede weg :D:D:D:D

                                Je hoeft dus niet altijd een V6 te rijden om een beetje op te schieten

                                Gewoon een simpele Astra en een bike voor het V6 gevoel en meer haha

                                Ik heb een VFR trouwens , en nog een VFR , en nog een Yamaha xj550 voor het klassieker gevoel :thumbup

                                Vroegâh reed ik ook door in de winter (1982) . Toen moest ik wel want ik had mijn autorijbewijs niet .

                                Na 2 winters heb ik gezworen nooit meer rond het vriespunt op een motor te kruipen .

                                Bevalt me best :D

                                groet Fanskar

                                Ik heb op dit moment alleen me motorrijbewijs;) wil van de zomer me auto rijbewijs halen en me C Kadett Coupe:wub

                                Mister Universe gaat nog even duren;) (train Anabolen vrij,geen middeltjes gewoon trainen)ga deze zomer voor sterkste man van Flevoland, en als ik doorkom, volgend jaar Sterkste man van Nederland. Ik hoop dat het lukt.

                                #17616338
                                fanskar
                                  Lid sinds:
                                  24 January 2010

                                  Ok , kan je mij wel eens komen helpen motorblokjes wisselen . Heb ik die takel ook niet meer nodig ;)
                                  Enne , C kadett heb ik ook gehad . Geen coupe maar een gewone met een 2.0 liter S motor erin uit een A ascona . Viel niet meer tegen te lassen dus op de sloop beland uiteindelijk na het verwijderen van de onderdelen uiteraard .

                                  Eet smakelijk :)

                                  groet fanskar

                                  #17616339
                                  fanskar
                                    Lid sinds:
                                    24 January 2010

                                    goedenavond ,

                                    Hier een update over de astra f uit de operatiekamer :D

                                    Inmiddels bijna 2 jaar verder na de laatste post in dit topic . Ik kan jullie melden dat de Astra nog steeds in mijn bezit is ,
                                    Inmiddels hebben we er wel een dikke volvo station bij ;) . ( voor de lange luxe ritten ;) )
                                    De Astra is inmiddels de 2 ton gepasseerd en ik kan zeggen dat ie ons na de koppakkingwissel enzo nog nooit in de steek gelaten heeft .
                                    Starten en lopen elke keer weer :thumbup .
                                    Heb alleen een stukje pijp in de uitlaat hoeven te lassen en heb de remblokken voor vervangen .
                                    Het olieverbruik is redelijk binnen de perken gebleven met ongeveer 1 op 2000 en ik vind dat met name het egr verhaal (afdoppen) en de bypass carterventilatie zeer positief heeft gewerkt . Wat een zooi komt er uit die catchtank zeg . Wil je niet weten . Hoofzakelijk korte stukjes rijden werkt natuurlijk niet echt mee aan het verbeteren van het sludgeverhaal maar ben blij dat die troep iig in de catchtank zit en niet in het inlaattraject :D
                                    Ik heb uiteindelijk na alle storingsproblemen ( zie vorige posts ) toch de egr weer afgedopt en kwam er achter dat ik ergens bij de injectorrail 2 massaoogjes niet onder een bout had geplaats waardoor ik dus die storingen kreeg :swear . Toendertijd is bij het terugplaatsen vd egr klep waarschijnlijk per ongeluk wel massacontact onstaan waardoor het leek dat het probleem bij de egr zat . Niet dus , had er niks mee te maken :thumb .
                                    MMl lampje gaat nu iid alleen na een bepaalde tijd branden en dan met name in file rijden of na gasloslaten na een lang stuk snelweg .
                                    Geeft verder geen probleem want de auto rijdt verder gewoon normaal ( niet in noodloop) door en na opnieuw starten blijft het lampje gewoon uit :thumbup .
                                    Zou nog wel eens electrische ramen en spiegels erin willen hebben want die slingers vind ik wel wat gedateerd zo langzamerhand ;) .
                                    Nog een tonnetje erbij en dan misschien maar eens een engine swap ofzo . :D :D :D
                                    Ben eerst nog een fiatje 500 aan het restaureren voor mijn vrouw dus die moet eerst maar af ;) .
                                    Dilemma’s dilemma”s
                                    Tot zover dus nog steeds tevreden met dit werkpaardje :thumbup :thumbup :thumbup

                                    groet Fanskar

                                    #17616340
                                    KadAstra-EF
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      24 July 2010

                                      leuk topic heb/had je gemaakt.
                                      had hem nog niet gezien hier
                                      Goed bezig daar !!!

                                      Rik :)

                                      #17616341
                                      fanskar
                                        Lid sinds:
                                        24 January 2010

                                        Thanks , destijds met plezier bijgehouden en hoop dat mensen er nog wat voordeel van gehad hebben . Met betrekking tot de electrische ramen : wat is wijsheid .
                                        Aftermarket setje erin bouwen of raambediening van een ander type (?) erin . :hmmz

                                        #17616342
                                        astraTD
                                          Lid sinds:
                                          9 March 2009

                                          Mooi dat die nog rijd. :thumb

                                          #17616343
                                          Jurgen
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            6 September 2007

                                            Dit is een mooi naslagwerk wat je gemaakt hebt!

                                            #17616344
                                            fanskar
                                              Lid sinds:
                                              24 January 2010

                                              Goedenavond , maar weer eens een update over de Astra na de koprevisie van een eeuw geleden :thumb

                                              Inmiddels al weer 2 jaar verder :thumbup
                                              Ik heb hem nog steeds , rijdt nog steeds als een tierelier en heeft me nog nooit laten staan . Op het lange stuk een verbruik van ongeveer 1 op 15 en het olieverbruik is nog gelijk 1op 2000 2500 ongeveer . Vandaag weer voor een jaar goedgekeurd na aan de voorkant 2 nieuwe remschijven en blokken te hebben gemonteerd , klauwtjes te hebben gereviseerd en 2 nieuwe achterbandjes om de velgen te hebben gedraaid . Inmiddels staat ie wel af en toe vol water en daarom het tapijt maar verwijderd .(sop sop) . Kwam na veel gezoek bij de dakrails vandaan en daar inmiddels een nieuwe kitlaag opgelegd . Hoop dat het nu over is . Ben die beslagen ramen wel zat zo langzamerhand . Dus nog steeds tevreden met het beestje en we gaan nog maar een paar jaar verder met haar dacht ik zo :wors :thumbup

                                              groet fanskar

                                              #17616345
                                              KadAstra-EF
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                24 July 2010

                                                Nog steeds goed bezig daar !

                                                Dat van die lek bij/onder de dakrails, das een Opelkwaaltje hoor. Meerdere modellen hebben er last van.
                                                Mn E Kadett had het ook een keer maar, mn F uit 1992 met 500.000 kms erop nog nooit :thumb

                                                Rik :)

                                                #17616346
                                                John-Kirby
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  20 February 2014

                                                  Zal me eerst ff voorstellen,

                                                  Goede dag ik ben John Kirby en kom uit eindhoven en kom geregeld op dit topforum gluren.
                                                  Mijn meid is in het bezit van 2 opel’s astra een een sedan 1.6 I G3 X 16 xel kms 350768 op de teller (perfect onderhouden door mij) en onlangs een witte hatchback (Bettie) nieuwstaat amper 137000 gelopen met nap gekocht.

                                                  Ik doe zelf al jaren al het werk aan de opel x16xel (Kutblok om aan te werken vergeleken met de hatchback btw)
                                                  Hieronder een foto van het beestje aka betsie :P gisteren en vandaag ff gepoetst en gepolijst als de regen voorbij is de velgen polijsten en interieur ff opfrissen. Betsie en ik hebben wel eens een haat liefde verhouding ivb onderhoud en opel keurtjes egr, stappenmotor, koppeling, schokbrekers, etc.. Maar ze is het waard als ik 22o rijd in duitsland.

                                                  Het kreng heeft echt de meest rare dingen gehad oa onlangs een meltdown van de cat ivb dat ie op 3pootjes liep kapotte bogiekabel en bobine en mn meid te lang heeft gereden zo, die cat was zo heet dat hij helder rood was echt eng want waren bang dat de wagen in de fik zou kunnen vliegen dus met brandblusser braaf staan wachten tot betsie bedaard was/afgekoeld. Ook heeft de aftermarket lambda merk Topran het begeven en vond ik delen van terug in de cat (Wtf moment) nu bosch besteld.
                                                  Dus alles vervangen oude cat (Gelukkig nog bewaard) terug geplaatst en bobine en bogiekabels gefixt en de egr plate verwijderd nog een oude lambda ff terug gezet en ze ging meteen weer als de brandweer.

                                                  Overgens is de wagen paar dagen terug weer goed geslaagd voor zn apk en kreeg ik nog komplimenten hoe goed hij is onderhouden gezien de kmstand etc.

                                                  Anyway zal jullie ff niet vervelen met de drama want de reden ik hier post is om Fanskar.

                                                  Beste man/held jou verhaal heeft echt bigtime geholpen met het X16XEL blok, Ook ik had foutcodes ivb met die Blockoff plate en liep het blok precies zoals jij beschreef in jou verhaal.

                                                  Dus heb het kreng verwijderd en alles Oem gemaakt en ook 0 foutcodes en het blok loopt als nieuw weer.
                                                  Mijn advies als je een ecotec x16xel hebt geen blockoff plate te plaatsen want het doet iets met de ecu/motor waardoor hij echt beroerd gaat lopen. Mensen die dit lezen kunnen er echt van leren en geholpen worden :)
                                                  Overgens leuke plek die egr op de xel blokjes (Thumb) de hatchback is 100x fijner blok dan die xel om aan te werken egr zit netjes bereikbaar naast het blok.

                                                23 berichten aan het bekijken - 151 tot 173 (van in totaal 173)
                                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.