Astra F bakolie verversen

Forumindex Forums Modellen Astra Astra F bakolie verversen

  • Dit onderwerp is leeg.
5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Berichten
  • #17224173
    c14se
      Lid sinds:
      27 July 2007

      Van mijn Opel Astra F X16XEL ’95 wil ik bij de aankomende grote beurt de bakolie verversen.
      KM-stand 120.000

      Dit omdat in de winter bij extreem lage temperaturen (-20) hij erg stroef schakelt. Hopelijk dat ik dat probleem met een betere olie kan verhelpen.

      Ik heb al een pakking gehaald voor het kleine carterpannetje bij de dealert, maar ik hoorde dat er ook een plugje in de bak zit waarmee je na het vullen kunt zien dat er genoeg olie in zit.

      Vragen:

      1. Bestaat dat plugje en zo ja waar ziet ie? Sleutelmaat?

      2. Kan die pakking er droog op, of kan ik beter ook een vloeibare pakking op de pakking smeren? Zo ja welke vloeibare pakking raden jullie me aan?

      3. Welke volgorde moet ik aanhouden bij het loshalen en monteren van het pannetje?

      4. Aanhaalmomenten van de bouten?

      5. Zijn er nog andere dingen die ik kan doen om het schakelen te versoepelen? Welke punten kan ik smeren en waarmee?

      Ik zal alles fotograferen…. dan hebben we weer een how-to :D

      #17706196
      wim-v6
      Deelnemer
        Lid sinds:
        12 August 2005

        1 deze bout zit naast de bakhomokineet aan de korte as zijde van de bak.
        – Vullen door ontluchtings bout bovenop schakelhuis los te draaien en daar te vullen

        2: vloeibaar heeft 2 voordelen,
        – 1 pakking blijft beter liggen
        – 2 kans op goed afsluiten is hoger

        3: mooiste is een beetje kruislings vast draaien

        4: ongeveer een 15Nm

        5: Mechaniek voorzien van nieuwe rubbers bussen en verbindings pennetje

        >> Ik denk alleen niet dat het VEEL zal helpen, ook nieuwe olie word ERG dik bij extreem lage temperaturen..

        – Hierdoor word inderdaad het schakelen zwaarder, ik denk zowiezo iedereen hier wel kan melden dat zijn of haar opeltje zwaarder schakelt in de winter.

        >> U zou eens met een vrachtwagen moeten schakelen waarmee in de winter met koude motor weggereden word, dan weet u wat stroef schakelen is.

        Willem

        #17706197
        manac
          Lid sinds:
          7 October 2008

          Idd is het in de winter zwaarder schakelen, ook met nieuwe bakolie !
          Naarmate de motor warmer wordt, gaat ook het schakelen soepeler !

          #17706198
          mvhagen1979
            Lid sinds:
            13 April 2008

            willem vrachtwagenchauffeur dan?

            #17706199
            wim-v6
            Deelnemer
              Lid sinds:
              12 August 2005

              jupz

            5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.