Astra 1997 olielampje aan

Forumindex Forums Modellen Astra Astra 1997 olielampje aan

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Berichten
  • #18367208
    Stef102
    Deelnemer
      Lid sinds:
      2 July 2019

      Hallo,

      Ik ben nieuw hier dus alvast excuses als deze post misschien enkele regels niet volgt.

      Ik ben sinds kort in het bezit van een opel Astra 1.4 benzine van 1997. Deze had bij de vorige eigenaar vooral heel korte ritten gedaan (minder dan 100.000 kms). Na enkele lange ritten heb ik gemerkt dat het olie lampje soms eens gaat branden. Dit kan heel zachtjes zijn, en stilletjes aan evolueren naar normale intensiteit. Het lichtje gaat ook niet altijd aan.

      Heeft er iemand een idee waaraan dit kan liggen? Ik heb mij laten wijsmaken dat ik de sensor voor oliedruk moet vervangen of de oliepomp als het eerste niet werkt. Nu is het wel zo dat de wagen wat kms heeft gedaan met het lampje aan aangezien het in begin zo zachtjes brandde dat ik dacht dat het om weerkaatsing van de zon ging.

      Weet er ook iemand waar ik eventueel technische informatie kan vinden over deze wagen? Ik ben namelijk niet zo bekend in het technische gedeelte van een wagen, maar wil wel bijleren (en kan desnoods beroep doen op mijn broer die bij Audi gewerkt heeft).

      Alvast bedankt!

      #18367226
      the-duke
      Deelnemer
        Lid sinds:
        10 August 2007

        Begin eens (heel snel) met peilen van olieniveau. Dat moet in ieder geval in orde zijn.

        Het olielampje is verder normaal gezien slecht nieuws. Als je druksensor kapot is, heb je geluk. In alle andere gevallen (geen of te weinig oliedruk, door te laag oliepeil of een mechanisch defect ergens in je motor), kan het wel eens goed einde motor zijn.

        gr,

        The duke

        #18367228
        Stef102
        Deelnemer
          Lid sinds:
          2 July 2019

          Bedankt voor je antwoord!

          Het oliepeil heb ik bekeken toen de auto al een halve dag stilstond, en dat zat tegen het maximum aan. De wagen staat ook altijd op dezelfde plaats, en daar is op de grond geen druppel olie te zien.

          Sowieso ga ik eens navragen wanneer de laatste keer olie vervangen geweest is en mss dat ook eens doen, en dan samen de carter eens openen, en proper maken. (En met nieuwe dichting terug bevestigen)

          weet er iemand waar ik hiervoor technische details kan terugvinden?

          #18367419
          Stef102
          Deelnemer
            Lid sinds:
            2 July 2019

            Hallo,

            Na oliedruk controle bleek deze redelijk stabiel tussen de 3,8 & 4 Bar te zijn, zowel als de auto in stationair toerental was al wanneer het gas er op ging. De oliedruksensor bleek de boosdoener te zijn. Deze had roest op de pin in het midden van de sensor, en het vermoeden is dat van daaruit een slecht contact ontstond.

            Voor de zekerheid is de olie en oliefilter ook vervangen geweest.

            Voor diegenen die het zich afvragen, de oliedruksensor bevindt zich (wanneer men van vooraan de wagen naar de motor kijkt) aan de achterkant en onderkant van de motor, eerder naar links toe. Niet meteen zichtbaar dus, maar wel nog redelijk OK om te vervangen.

             

            #18367426
            the-duke
            Deelnemer
              Lid sinds:
              10 August 2007

              Top, dat is de beste uitkomst die je kan hebben ;)

            5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.