Forumindex › Forums › Techniek › Cih › Alles op een rij: versnellingsbakken (4-5 bak)
- Dit onderwerp bevat 427 reacties, 3 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 4 november 2023om 22:19 door Ghanz.
-
AuteurBerichten
-
24 januari 2010 om 15:17 #17310643
origineel gepost door McLambo
Omdat ik de bodem aan het kaalmaken ben, dacht ik; kom ik haal even de pook eraf, dan zit die niet in de weg.Dus ik die ring eronder uit, schroefje los bij de achteruit-schakelaar. Ik trek en trek, maar het ding komt maar niet los, ik trek iets harder, >snap< daar is tie los! Alleen ben ik vergeten het imbusje los te halen, dus nu is het kabeltje wat in de pook loopt en normaal aan de achterschakelaar zit 1.5 cm korter :fy1:argue:mad:.
Hoe kan ik dit nu oplossen? :puke
Is het een staalkabeltje dat de achteruitversnelling blokkeert of is het een stroomkabeltje voor je achteruitrijdlampen? Dat is mij niet helemaal duidelijk
De eerste kun je aan elkaar solderen, de tweede misschien vervangen door een kabeltje van een fietsenmaker.
24 januari 2010 om 19:53 #17310644hij bedoeld waarschijnlijk ik heb m,n pook vernield denk ik :o
24 januari 2010 om 20:28 #17310645Ik open wel ff een los topic hiervoor.
5 februari 2010 om 19:10 #1731064616 februari 2010 om 21:13 #17310647wie weet hoelang een chinees.. nee uhm een aandrijfas voor de 5bak van een manta b1 2.0 is?
MZzl
7 april 2010 om 14:50 #17310648Hoi heb mijn manta bijna klaar.
Heb een zf 0.87 bak gekoppeld aan een 3.0 24v. Deze wordt ook wat gekieteld.
Is bij iemand bekend hoeveel de bak qua vermogen aan kan.
Waar is deze bak trouwens allemaal in geleverd ?Kom er niet zo heel veel over tegen
Weet iemand dit. Weet dan namelijk tot hoe ver ik kan gaan. Turbo’s mischien ?. achteras en tussenas is al aangepast voor hogere vermogens
17 april 2010 om 17:15 #17310649hoi hoi
kan iemand mij helpen met hoe het zit?
ben bezig met een r25 bak van een 2.4 af voor mn 1.6
maar zit geen pook gebeuren bij .. iemand een foto ervan?
knuppel heeft het er afgeslepen en weg gegooit
kan ik ook het pook gebeuren pakken van ee nieuwe type omega?thnx
27 april 2010 om 18:31 #17310650Hallo,
Afgelopen zondag eindelijk eens een lang stuk met de Ascona gereden (4-bak)
Wat mij opviel is dat als ik van 3 naar 4 schakel, dan hoor een soort van WRRROEEP geluid. Zou dit de koppeling of een synchromesring zijn? Kan het kwaad verder?
11 mei 2010 om 15:10 #17310651Hallo,
Ik ben al een paar maanden bezig met een manta b ( de paarse voor somige bekend. )
Nu zoek ik nog 1 onderdeel waar ik maar niet aan kan komen!Ik zoek voor een 5-bak getrag 240 de plaat met kogelgewricht waar de versnellingspook aanvast zit.
Ook is hierbij de versnellingspook + hoes welkom.Wie o wie kan mij helpen zodat ik mijn laatste onderdeel heb!
Groeten, EmileManta
18 juni 2010 om 19:58 #17310652Hallo,
Ik ga een Manta B GSI 2.0 motor met de 5 bak in een Ascona A 1600S steken. Iemand een idee wat ik moet doen met mijn tunnel en welke cardanas ik kan gebruiken. Ik veronderstel de GSI cardan van de Manta B?5 augustus 2010 om 16:48 #17310653Ik heb het volledige topic doorgelezen
en als ik het goed begrijp en naar de verhoudingen
kijk zit er niet zoveel verschil tussen de 240 en de 265
bak.
Zelf ben ik op zoek naar een kortere bak dan de 240 18s
die ik nu gebruik. De enige oplossing die de moeite loont
is dus de 265 BMW bak met vijfde 1:1.Nu heb ik zelf een BMW 520 touring e34 gehad waar in het onderhoudsboekje stond dat deze ook een vijfde met 1:1 verhouding had. Wel niet met de eerste links onder…
Nu weet ik niet dat bij zo een bak de kom los kan?Ivan
8 augustus 2010 om 11:52 #17310654nee, de E34 heeft een zf bak met 1;1 in de V maar geen los koppelingshuis.
Ik heb een BMW Getrag 260 bak van een E30 325i aan een Saab motor gemaakt(zelfde boutpatroon als een C20XE/LET) door het koppelingshuis af te slijpen en er ee stuk van een Opel bak aan te lassen…
Stuk goedkoper als een Getrag 265 en een adapterplaat maken…:D
Dit kun je natuurlijk ook met zo’n Zf 1:1 bak doen…;)
26 augustus 2010 om 20:40 #17310655hoi hoi jongens
ik ga weer beginnen met mn coupetje
ik heb vandaag een bak gekocht
240 5 bak getrag .. maar moet je nou de pook indrukken voor de achter uit of omhoog???
alvast bedankt
3 september 2010 om 10:47 #17310656Stel: Ik wil nu alvast een Getrag 240 achter mijn 1.9n hangen (en later achter een ander blok, 2.0 t/m 2.4) Heb ik dan nu al veel bijzonders aan extra onderdelen nodig die straks niet meer te gebruiken zijn?
Moet ik om de Get. 240 op de 1.9n aan te sluiten zowiezo andere onderdelen hebben (buiten een andere cardanas)
4 september 2010 om 15:28 #17310657Ik ben er nog steeds niet uit wat ik zou doen met de verhouding in de bak (240 getrag 1.8s)
Ik hoor nu dat een goede oplossing naar een Ford type 9
overschakelen omdat ze hiervoor andere verhoudingen
maken.
Graag hou ik het bij opel stuf dus hier komt de vraag.Ik heb nog twee vierbakken liggen die passen op een CIH
blok. hier kan de kom eraf en met welke kom past die dan
op een 20xe? En hoe liggen hier de verhouding van deze
4 bak?
Edit :
Even op zoek geweest in eigen boeken en ik vind de volgende verhoudingen terug van de vierbak voor 16s of 19e
1e: 3.640 ; 2e: 2.120 ; 3e: 1.336 ; 4e: 1.00voor 1.8s 240 getrag
1e: 3.717 ; 2e: 2.019 ; 3e: 1.316 ; 4e: 1.00 ; 5e: 0.80Ik zie niet veel verschil in de bakken, eerste iets langer, tweede iets korter, maar nog steeds een groot gat tussen 3e en 4e wat net het probleem is.
De tweede zou langer moeten worden.Ivan
9 september 2010 om 17:11 #17310658een kom voor een cih motor. past niet op een c20xe motor
14 september 2010 om 12:32 #17310659hoe ver moet de aandrijfas in de bak schuiven? kan maximaal 9 cm volgens mij. ik moet de aandrijfas laten inkorten ivm de volvo achteras. maar nu moet ik dus de lengte bepalen.:hmmz
bak is trouwens een 240 bak.
23 september 2010 om 11:04 #17310660Toch twee a drie centimeter laten uitkomen denk ik,
Ondertussen een nieuwe kom aangekocht voor de ford
4 speed rocket box te plaatsen, ik heb er een gevonden met
een lange eerste versnelling, rechte tanden, stalen sinchros en verstekte lagers en versterkt deksel met een shortshift
erop alles van quaife. Ze geven tot 250 Pk op voor deze bak
en past netjes tegen de 20xe met de nieuwe klok.Als alles gemonteerd zit eerst een proef rijden op cicuit
Ivan
3 november 2010 om 20:18 #17310661Ik heb een getrag 240 5bak en liep alle versnellingen even na maar krijg hem niet in de achteruit…? het is 1+2 3+4 5+R 12345 willen wel maar achteruit klein stukje maar klikt er niet in of moet ik hem eerst aandrijven?
3 november 2010 om 22:00 #17310662origineel gepost door henk 400rr
Ik kan niet uit het verhaal opmaken of je hem zo los gekocht heb of dat hij nu gemonteerd zit en nu plots een probleem geeft.In principe is het zo dat je om hem in de vijfde versn. te zetten je hem uiterst rechts even moet doordrukken en dan naar boven, de achteruit werkt net zo, maar dan naar uiterst links, even (flink) doorduwen en dan naar boven. Als jue hem niet gemonteerd heb, dan kan het zijn dat je hem niet genoeg doordrukt om hem in de achteruit te krijgen.
Soms wil het zo zijn dat in stilstand 1 versnelling even niet lekker meewerkt, dan kun je deze nogmaals even in de 1 zetten en dan weer eens proberen.
Als hij altijd goed was en nu niet wil dan (logisch gezien) is hij dus nu stuk.
Stel, de bak is nooit gemonteerd geweest en vaak getransporteerd en eens een keer omgevallen, dan kan het zo zijn dat hij zichzelf blokeerd in de achteruit, dat kun je zien doordat hij eigenlijk in z’n vrij staat maar toch de uitgaande as draaid en vaak in de verkeerder richting, dit kan je opheffen door even de achteruitschakelaar eruit te draaien en even de pen met het schuine kantje wat je ziet in dat gat met een schroevendraaier naar achteren te drukken, dan is het verder opgelost.
4 november 2010 om 22:02 #17310663Ik heb hem los liggen. Maar de achterui..die zit toch achter de 5? ik kan hem uiterst links in de 1+2 midden 3+4 en rechts 5 krijgen maar naar onderen wil hij er net niet in. Dus ik ga morgen je tip met de schroevendraaier proberen:thumbup nouja overmorgen:angel
4 november 2010 om 22:19 #17310664Nee, bij die 240 zit de achteruit naast de 1 (staat ook op de pookknop, als die erbij is), bij de R25/28 zit hij onder de 5.
Het simpelst is om hem in een versnelling te zetten, aan de voorste as draaien en dan kijken welke kant hij op gaat en hoe vaak deze tov de voorste ronddraait, dan weet je welke versnelling en ook kun je zelfs nog de verhouding berekenen.
5 november 2010 om 22:50 #17310665KLIK jaa daar was de achteruit:D mijn dank is groot
11 december 2010 om 23:42 #17310666Zo, hallo allemaal.
Ik heb een weekje of drie me zitten inlezen in de verschillende CIH topics, maar kan het complete antwoord dat ik zoek nog niet vinden helaas. Misschien heb ik er overheen gelezen, maar hier dan toch de vraag:
Ik heb sinds kort een Ascona B (drift- en circuitauto) met hierin een 2.8S blok van een Commodore. Hierachter zit een 4-bak (Ascona?). Alles werkt op zich prima, alleen na een stukje rijden lekt er erg veel olie uit de bak (blanke olie, zeker geen motorolie, na een minuut of tien ligt er een behoorlijke plas). Bij aankoop gaf de vorige eigenaar aan dat de bak begin dit jaar vervangen zou zijn (hij was geen sleutelaar, dus verder vragen bleek zinloos). Daarnaast begint de koppeling redelijk z’n einde te bereiken (lange pedaalslag en heel hoog aangrijppunt).
V.w.b. de olielekkage denk ik aan 2 mogelijkheden: óf de vorige eigenaar heeft er veel te veel olie in gedaan óf de voorste keerring van de bak is overleden? Bij de achterste keerring is de boel redelijk droog, deze zweet alleen een beetje. Iemand ervaring hiermee of tips?
V.w.b. de koppeling, wat voor koppelingsplaat moet ik hebben bij vervanging?
Dank voor jullie moeite om naar het toetsenbord te grijpen!11 december 2010 om 23:43 #17310667Foutje dubbele post….
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.