Forumindex › Forums › Techniek › Cih › Alles op een rij: versnellingsbakken (4-5 bak)
- Dit onderwerp bevat 427 reacties, 3 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 4 november 2023om 22:19 door Ghanz.
-
AuteurBerichten
-
18 november 2008 om 10:12 #17310618
Hallo kenners,
heb een aantal vraagjes, het kan zijn dat het hier al ergens staat, maar ik zie door de bomen het bos niet meer laat maar zeggen. Ik wil in mijn C-kadett 2.0s een 5 bak hebben. Dat zal dan wel een getrag 240 worden. Klopt het dat ik dan een tussenas van een manta automaat moet hebben en deze moet inkorten met 2cm? En hoe komt de pook te zitten bij deze bak?
Alvast bedankt, Paul
18 november 2008 om 20:55 #17310619hallo
vraagje? heb een astra f 1.6 16v sport uit 95′ wat voor een bak zit hier eigenlijk achter, want er zit aardig wat onbalans in volgens mij
19 november 2008 om 01:22 #17310620Staat er op het type plaatje niet wat de eindoverbrenging is?
Meestal wordt dit wel ergens op de bak vermeld, ik durf het zo niet te zeggen.
In welke auto wil je de bak evt gaan plaatsen?:kewlpics19 november 2008 om 07:55 #17310621origineel gepost door andy89
hallovraagje? heb een astra f 1.6 16v sport uit 95′ wat voor een bak zit hier eigenlijk achter, want er zit aardig wat onbalans in volgens mij
volgens mij zit daar een f16 achter. staat bovenop je bak met grote letters, waarschijnlijk onder wat vuil. Maar ik denk dat je wel een beetje verdwaald bent, je hebt namelijk geen cih;)
19 november 2008 om 17:07 #17310622ik ga al weg:P
19 november 2008 om 17:36 #17310623origineel gepost door GTvirus
Staat er op het type plaatje niet wat de eindoverbrenging is?
Meestal wordt dit wel ergens op de bak vermeld, ik durf het zo niet te zeggen.
In welke auto wil je de bak evt gaan plaatsen?:kewlpicsstaat helaas niets op de bak over de overbrenging :(
na eens de bak goed bekeken te hebben blijkt het overdrive gedeelte helemaal niet van ZF te zijn maar van “Laycock”zat te denken aan mijn blauwe C kadett sedan maar na nog even na gedacht te hebben verkoop ik hem denk ik maar want kom er zelf eerst toch niet aan toe om hem in te bouwen en kan het geld ook wel goed gebruiken ivm de verbouwing van mijn huis.
dus bij deze tekoop.niet hier gaan bieden enz maar bij onderdelen tekoop aangeboden want daar staat het officeele tekoop topic.
nog even een paar :kewlpics voor de liefhebber
groeten.
6 januari 2009 om 21:46 #17310624Zit er verschil in overbrenging tussen een 1,6n en een 1,9s bak? of zijn deze dezelfde en is alleen de achteras kleiner.
Groeten…
17 februari 2009 om 13:25 #17310625Moet je even op de site van senatorman.de kijken. Een link staat ook ergens in dit topic, er staat daar een hele lijst van bakken met de overbrengingverhoudingen erbij
18 februari 2009 om 11:42 #17310626Originally posted by Makko
Zit er verschil in overbrenging tussen een 1,6n en een 1,9s bak? of zijn deze dezelfde en is alleen de achteras kleiner.Groeten…
De versnellingsbak verhoudingen zijn hetzelfde. Maar de achterasreductie is anders. Bij een B Manta/Ascona 16n heb je zelfs de ‘kleine’ achteras (zelfde als 1.2n en 1.2s zeg maar).
3 juni 2009 om 17:03 #17310627Vraagje:
Weet iemand waar ik de oliekeerringen kan bestellen voor de versnellingsbak? of weet iemand de afmetingen hiervan?
Beide kanten zijn aan vervanging toe
Bedant alvast!
/edit
Rij overigens met een kadett c2 4bak (1.2), wel handig te vermelden uiteraard.
Oliekeerring voor krukas heb ik bij lasaulec vandaan koste me maar 6 eurotjes ofzo.das mooi meegenomen
12 juli 2009 om 14:56 #17310628je kan het via de Dealer proberen en anders moet je de keerrring even goed bekijken qua afmetingen en dan via de SKF catalogus die wel op internet te vinden is het type keerring bepalen en bestellen (dat kan bijv. via je werkgever of via een landbouwmech. bedrijf)
in een enkel geval moet je een dunnere kiezen of eentje waar een 10e verschil in zit.
1 augustus 2009 om 08:46 #17310629Ik heb hier een 24v graag met een manuele bak eraan, in mijn bezit heb ik een R25 van achter mijn 2.5i senator geweest, als ik het topic goed heb gelezen kom ik tot de vaststelling dat die erop past. maar ik weet nog niet of die nu eigenlijk even sterk is als de 28? een automaat heb ik ook , eerder had ik hier iets gelezen van aanpassen van de kabelboom bij ombouw van automaat naar hand, in verband met onstekings moment denk ik , wat is daarvan aan?
en ik moet waarschijnlijk een vliegwiel hebben met 8 gaten?
Lager op tussen as? hoe krijg je die R25 best uit elkaar? mijn vorige die ik kapot heb gereden kreeg ik niet open, moet je daar vooraan aan de kant van het vliegwiel ook nog iets lossen? twas net of de as er vanvoor niet uit wou.een heleboel vragen hopelijk kunnen jullie mij helpen.
alvast bedankt:hmmz9 augustus 2009 om 13:57 #17310630iedereen slaapt ier zeker?
9 augustus 2009 om 15:44 #17310631ach, er is ook veel te vinden via “google” ;)
Op zich zegt het aantal bev. gaten niks over het type bak, het is wel zo dat het type bak met z’n koppelingshuis een bepaalde tussenruimte nodig heeft om te kunnen koppelen.
De R25/28 hebben vaak een vrij dik vliegwiel, dus zal je zo’n type vliegwiel moeten hebben, mijnsinziens eentje van een 2.6-lijn motor uit Omega A zal het beste passen op je 2.5i CIh, vlgs mij hebben die ook dezelfde bev. gaten.
Over de bak zelf zijn een paar interessante links: –>links voor vele Opel bakken<–
En deze kan veel nuttige info hebben voor technische ombouw: –>Senator mann<–
12 augustus 2009 om 16:10 #17310632merci
12 augustus 2009 om 20:36 #17310633Bedankt, :thumbup
22 oktober 2009 om 19:46 #17310634hallo,
ik wou graag even weten wat ik nodig heb om bij een rekord e1 van een 4 bak naar een 5 bak te gaan. ik heb al iets gehoord over een 5 bak van een rekord e2 en dan ook de aandrijf as daarvan, en dat ik daar genoeg aan heb. en ik hoorde iets over een prise as ofzo dat die dun moet zijn? ik weet verder niet wat dat is.
ik wil graag weten of deze info juist is zodat ik op zoek kan gaan naar deze spullen voor de ombouw.alvast bedankt
26 oktober 2009 om 19:23 #17310635iemand???:)
26 oktober 2009 om 20:57 #17310636Voor ombouw rekord E1 4-bak naar 5-bak is alleen de complete 5-bak met bijbehorende tussenas genoeg.
Het kan zijn dat de versnellingsbaksteun niet op de goede plek zit (kan 5cm schelen, maar weet dat niet 100% zeker)
Prise-as steekt in de krukas van je motor door je koppelingsplaat heen, daar zit een lagertjewaar het uiteinde van die as weer in rust, afmetingen zijn bij 4- / 5-bak gelijk.
De aandrijfas of tussenas is dus anders, bij de 5-bak is hij korter en dikker omdat de uitgaande as van de 5-bak dikker is.
27 oktober 2009 om 19:55 #17310637bedankt voor je antwoord :)
dan ga ik maar op zoek naar een bak en as van een e2 :Pgroet
15 november 2009 om 16:52 #17310638hoi hoi
heeft iemand van jullie nog de rubber hoes van de 4bak cih waar in je pook zit die vervolgens vast zit aan de tunnel……anders wordt het nat in het water:(
alvast bedankt
21 november 2009 om 17:49 #17310639Hoi,
Ik ben per toeval in het bezit kunnen komen van een versnellingsbak zoals op plaatje 7, bmw m3 e30.
Nu is mijn vraag of er voor deze bak toevallig een koppelingshuis bestaat, of ergens gemaakt wordt, zodat deze bak aan een opel motor past (20xe type).heeft iemand van jullie hier ervaring mee??
Alvast bedankt.
Gr. Frank
22 november 2009 om 21:49 #17310640Je kunt het koppelingshuis gebruiken van de 3.0 versie Getrag 265 bak van Monza of van de 4-bak versie type Getrag 262/264 of het koppelingshuis van de normale gietijzeren 4-bak met behulp van een adapterplaat.
22 november 2009 om 23:31 #17310641origineel gepost door *Frank*
Hoi,Ik ben per toeval in het bezit kunnen komen van een versnellingsbak zoals op plaatje 7, bmw m3 e30.
Nu is mijn vraag of er voor deze bak toevallig een koppelingshuis bestaat, of ergens gemaakt wordt, zodat deze bak aan een opel motor past (20xe type).heeft iemand van jullie hier ervaring mee??
Alvast bedankt.
Gr. Frank
ik heb een losse te koop,die staat op marktplaats,of stuur me een u2u.
23 januari 2010 om 19:07 #17310642Omdat ik de bodem aan het kaalmaken ben, dacht ik; kom ik haal even de pook eraf, dan zit die niet in de weg.
Dus ik die ring eronder uit, schroefje los bij de achteruit-schakelaar. Ik trek en trek, maar het ding komt maar niet los, ik trek iets harder, >snap< daar is tie los! Alleen ben ik vergeten het imbusje los te halen, dus nu is het kabeltje wat in de pook loopt en normaal aan de achterschakelaar zit 1.5 cm korter :fy1:argue:mad:.
Hoe kan ik dit nu oplossen? :puke
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.