Forumindex › Forums › Techniek › Cih › Alles op een rij: versnellingsbakken (4-5 bak)
- Dit onderwerp bevat 427 reacties, 3 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 4 november 2023om 22:19 door Ghanz.
-
AuteurBerichten
-
2 december 2007 om 21:26 #17310568
Welke versnellingsbak zit er standaard achter een 2500E in Monza A2 handgeschakeld?
2 december 2007 om 21:32 #17310569Achter de eerste 2500,ts zat een getrag 265 deze is na ongeveer een half jaar productie vervangen door de getrag 240 die ook achter de Manta/Ascona/Rekord heeft gezeten.
Alles na 83 had een 240 en de eerste in 82 hadden een 265 bak.
Kun je ook zelf zienaan de bak als het koppelhuis en bak aan elkaar is heb je een 240 is het koppelhuis afschroefbaar dan is het 265.7 december 2007 om 19:26 #17310570Bedankt, zulke info heb ik wat aan!
10 december 2007 om 08:21 #17310571ik heb gister mn 4bak manta b omgebouwd naar 5 bak…nu is mn km-kabel kaduuk, bekend probleem? hij is eigenlijk net iets te kort dus zat er met een (te) scherpe bocht op.
10 december 2007 om 16:49 #17310572Dat kan wel kloppen van een 5-bak zijn ze wat langer, je kan ook de km-tellerkabel van een Omega A erop zetten, die is net zo lang en beter verkrijgbaar.
10 december 2007 om 19:54 #173105739 van de 10 Omega A,s of misschien allemaal wel niet meer hebben geen km kabel maar een impuls gever in de bak zitten,de automaten allemaal en de schakels weet ik niet maar verwacht het ook,ik denk dat je het meeste kans op een km kabel van een Omega A bij de 1.8 carburateur,de 2400 en 3 liters en 2600 automaten hebben geen kabel meer,en de digidasch modellen al heel zeker niet.
10 december 2007 om 21:59 #17310574Ik krijg hier vast spijt van, maar goed.
Het is niet helemaal waar wat je zegt, het hangt van af van een paar zaken, welke bak, welk bouwjaar en welke uitvoering.
Sowiso in de A1 types hebben de meeste nog gewoon een kabel, ook de 2400. Aangezien meestal de 2.0 versie (A1) op de sloop ligt die ook een kabel heeft kan je hem rustig daarvan af trekken.
Verder klopt het wel aardig.
15 december 2007 om 23:13 #17310575Eentje voor een OHC/DOHC motor van een 1.8 of 2.0 liter Omega A dus.
16 december 2007 om 17:02 #17310576Ik weet zo niet of beide uitvoeringen dezelfde einoverbrenging hebben, wel dat het ene kwestie is van een ander baktype, het materiaal daarachter is qua pasvorm gelijk dus daar hoef je niks aan te doen.
Wel zou ik het middelste lager even bekijken van je tussenas, vaak zijn die kapot of gescheurd
Of het een R25 of 28 is, hangt af van het bouwjaar en uitvoering, je moet even kijken wat voor telleraandrijving je hebt (kabel of pulsgever) en of de koppeling hydrolisch is of ook met de kabel.
Voor de 2.0 moet je dan dezelfde uitvoering kiezen als de 2.4 maar dan dus met de andere komvorm.16 december 2007 om 22:42 #17310577Ik denk dat deze link wel interessant voor je is: –>klik hier<–
Daar staat wel het 1 en ander over welke bak en hoe te herkennen.
Persoonlijk zou ik voor de gemakelijkste variant gaan, dezelfde bak emt een andere motoraansluiting, kosten technisch en ombouw technisch de betere keuze.
Maar je moet het zelf weten.2 januari 2008 om 17:23 #17310578ik vraag me iets af normaal als je hem in z’n vrij hebt staat de pook tussen 3 en 4 ook bij mijn 4 bakken,maar nu heb ik hem tussen 1 en 2 staan in mijn 5 bak,klopt dit?bak schakelt verder super!
6 januari 2008 om 19:22 #17310579nergens druk om maken :D
11 januari 2008 om 18:13 #17310580dit klopt dus wel?
14 januari 2008 om 17:32 #17310581ik kwam onlangs deze afbeelding tegen op ebay.
zou gaan om een getrag 240(5vitesse) stond wel iets bij van 4vitesse uiterlijk?nu is mijn vraag of dit past in bv een manta b1(4 vitesse kromme pook).
ik zou graag in mijn manta een 5 vitesse hebben. moest ik een zf kunnen bemachten moet er dan nog iets aangespast worden.gaat om een manta b1 1600cc BJ 1979
alvast bedankt
14 januari 2008 om 20:02 #17310582Deze bak past daar achter, je moet wel weer een bijpassende tussenas hebben en de versnellingbaksteun zit in een B1 niet op de goede plek, het beste en gemakkelijkste is de beugel onder de bak aan te passen, dan veranderd er verder niks aan de auto.
Bij een ZF bak hoeft dat waarschijnlijk weer niet, wel denk ik de tussenas en een ander aanpassing is het budget, ZF’s zijn veel duurder en als je een normale ZF hebt, dan zal die ten aanzien van de Getrag 240 geen enkel voordeel opleveren, overbrengingen zijn praktisch gelijk.
20 januari 2008 om 12:39 #17310583bedankt henk
ik had al gehoord dat de tunnel moest aangepast worden(te smal en het gat niet op de goede plaats)
maar als de getrag aan te passen is zodat die wel past dan is dit voor mij toch een goede oplossing.23 januari 2008 om 12:34 #17310584Ik wil gaan proberen een vijfbak van een ander merk achter m’n 1200 ohv te hangen. Moet mogelijk zijn met een pasplaat.
Alleen als ik dat doe komt er een “extra” ruimte tussen de bak en het blok.
Nu “hangt” de prise-as in een naaldlagertje in het centrum van het vliegwiel.
Maar als de prise-as van de nieuwe bak korter is: hoe los ik dat dan op?
Gewoon los laten hangen? Ander lager, of andere prise-as laten draaien? Ik vrees het laatste, maar dit lijkt me nogal kostbaar, plus dat dan de hele bak uit elkaar moet, wat bij een goede bak eigenlijk niet nodig is.Groeten, MArk
23 januari 2008 om 21:20 #17310585Geen idee, misschien moet je het oplossen met de lengte van het koppelingshuis, ipv het in de prise-as te zoeken.
24 januari 2008 om 19:15 #17310586Dan bedoel je een geheel ander koppelingshuis van bv ander merk / type en dan 2 pasplaten maken?
Lijkt me toch niet dat je het koppelinghuis in kunt korten. Dan kun je de originele boutgaten niet meer gebruiken.26 januari 2008 om 11:42 #17310587ff weer over die keerringen van een 5 bak de getrag 240 dus…
passend op manta B..
heb zojuist er maar 1 beteld bij dr manta.
die ik er inhad zitten kon volgens de verkoper wel maar blijkt niet zo te wezen,
de olie lekt me ergewoon langs. dus nu maar een goede besteld is alleen wel 5 keer duurder maar toch, je moet er wat voor over hebben4 februari 2008 om 17:07 #17310588heeft hier iemand toevallig de afstand van het begin van de kom(kant motor) tot waar de pook in de tunnel naar binnen gaat van een manta b 1.6 van 1979.
dit ivm een getrag 240 aan te passen voor in een B1 met kromme pook.
dan heb een idee om al iets te maken zodat pook uitkomt.alvast bedankt
5 februari 2008 om 20:01 #17310589Even een quote-je;
Origineel gepost door henk 400rr
Hier ook nog even:Nee, de Getrag 240 is qua bakafmeting en overbrengingen overal gelijk het verschil zit hem in de bovenplaat, die is alleen bij de B-manta 5 cm korter dan bij de rest.
De getrag 240 bij de 1.8S B-manta heeft wel weer dezelfde overbrengingen, maar is dus uiteraard qua aansluiting op de motor verschillend.
De getrag 242 is de dieselversie van de 240 serie en die kan ook achter een normale CIH op 1 bevestigingspunt na, dat is bij de startmotor, bij de diesel zit dat punt verder naar buiten.
verder nog even wat info mocht je de pook willen verplaatsen tbv. C-kadett of A-manta :
De handleiding is gebaseerd voor een Opel GT, maar (op de pook na) gelijk aan de A-manta/ascona.
Je hebt wel Acrobat reader nodig voor het lezen van deze handleiding.
Deze laatste opmerking moet je dus negeren, alleen bij de GT staat de motor wat schuin gezet.Qua tussenas kun je dit even doorlezen:
Origineel gepost door henk 400rr
– Getrag 240 5-bak: Bij een B-manta/ascona is het gewone 5-bak tussenas, bij een A-manta/ascona een automaat-as van een B-manta/ascona.
– Getrag 265 5-bak/ getrag 262/264 4-bak: in B-manta/ascona heeft wel weer automaat-as van B-manta/ascona nodig. Dan in een A- manta/ascona een automaat-as A-manta/ascona.– Getrag 240 5-bak: in een kadett coupé dus weer automaat-as B-manta/ascona en 2 cm inkorten.
– Getrag 265 5-bak/ getrag 262/264 4-bak: in een Kadett coupé dan weer automaat-as 1.6/1.9 kadett Coupé5 februari 2008 om 20:27 #17310590bedankt Henk,
ik had dit al eens door gelezen maar was niet zeker dat dit ook voor de manta was.als tussen as heb ik al de standaard manta b 5vitessen.
5 februari 2008 om 21:09 #17310591De GT had opdezelfde plek waar de manta zijn kromme pook had een recht pook naar boven, de motor staat bij een GT verder naar achteren.
Maar het is dus dezelfde aanpassing.
21 maart 2008 om 16:02 #17310592Vraagje,
Heb een 240 getrag, en deze meot in de manta a komen te hangen achter een 2.0E.
Nu moet ik toch een andere aandrijfas nemen?
Wat is hierbij de beste optie??
Manta B aandrijf as? (automaat als ik me neit vergis) maar die is niet perfect fit?)
Bestaande aandrijf as aanpassen?Kan een op maat gemaakte as kopen..
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.