Forumindex › Forums › Techniek › Cih › Alles op een rij: Ombouwen 2,2E motor in Manta / Ascona / …e
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
4 december 2005 om 01:38 #17206129
Voor de kale motor hoeft alleen de carterpan en de motorsteunen omgezet te worden om deze in de auto te krijgen. Vergeet niet de peilstok om te bouwen naar achter de motorsteun, op die plek zit dus een aluminiumprop die er van onderen uitgeslagen kan worden en dus weer van bovenaf in het andere gat geslagen moet worden.
De peilstok geleiding over zetten is beter, maar geen vereiste. Wel moet de aanzuigbuis omgebouwd worden, zorg dat die goed vast zit en voorzien is van een deugdelijke afdichting.Het injectie-systeem vereist iets meer aanpassingen:
Was de auto al een ….E uitvoering dan hoeven er geen steuntjes voor het luchtfilter gemaakt te worden, ook hoeft geen groot rond gat aan passagierszijde van het schudbord motorruimte gemaakt te worden.Het aansluiten van het systeem aan de rest van de kabelboom is vrij simpel, het gaat hier om 4 draden:
-zwart; contactstroom en kan op de zwarte draad die uit de bestaande kabelboom komt aangesloten worden.
– Zwart/rood; contact/start-stroom, deze kan aangesloten worden op de zwart/rode draad bij de startmotor.
-groen; deze kan op de groene draad die uit de bestaande kabelboom komt aangesloten worden of desnoods op de groen kabel die bij het 2.0E systeem nabij de computer uit de bestaande kabelboom komt.
-Blauw; dit is de draad voor de benzinepomp, deze zou je nog kunnen beveiligen met een zekering (20 Ampére).In het geval dat het een carburateurversie is alwaar de motor in komt zijn er een paar extra zaken:
– luchtfilter moet ondersteund worden en op rubbertjes staan, dit vanwege eventuele storingen die kunnen optreden aan de luchthoeveelheidsmeter.
– aan passagierszijde in het schudbord moet een groot rond gat gemaakt worden, de computer van de 2.2 evenals de stationaire regeling moet droog en in de passagiersruimte hangen.
– 2 brandstofleidingen moeten getrokken worden, een toe- en een afvoer.
– in het geval dat een injectietank verkrijgbaar is dan is aansluiten vrij simpel, de Ascona’s hebben nog een tank van een “S” uitvoering met 2 aansluitingen, echter deze tank heeft geen schot evenals de normale carburateur tanken en de motor zal dus in scherpe bochten bij een kwartvolle tank kunnen gaan inhouden.
Dit is op te lossen met een buffertankje, deze moet dus tussen tank en brandstofpomp geplaatst worden, zorg wel dat dit tankje lager ligt dan de reguliere tank of net zo laag.
De retour kan evt. ook op die tank aangesloten worden.
– omdat een carburateurversie vaak voorzien is van een ontsteking met contactpunten is de bobine spanning vaak te laag (9,6V) dit moet bij dit type ontstekingen welke bij de 2.2 horen 12V zijn. In de kabelboom zit aan de zwarte draad een sectie doorzichtige draad wat men ook wel weerstandskabel noemt, deze moet er tussen uit of uitgesloten worden, deze draden gaan vaak naar voren voorbij het punt waar de bobine zit, dus je kan een nieuwe draad trekken (zwart) of de weerstandskabel er uit halen, gezien het punt waar hij vaak zit kan je ook de zwarte draad ook direct richting de bobine trekken.
Let wel op! In oudere types zitten er vaak meerdere zwarte draden en dat is de ommanteling voor de optie “mistlampen / verstralers” wees er bewust van dat het de draad is die je zoekt en nodig hebt.Andere zaken die een rol kunnen gaan spelen zijn:
– Stel de 2.2 komt uit een automaatversie en je wilt een Getrag schakelbak monteren dan zit er geen naaldlager achter in de krukas om de as van de versnellingsbak te ondersteunen, een vliegwiel van een 2.0 S of E kan gebruikt worden, de krukasbouten passen zonder enig probleem, echter er is 1 pasbout bij (P op kopse kant) en de locatie moet opgezocht worden, er is 1 gat die voor deze bout op maat gemaakt is.
-krukasbouten van een automaatblok passen niet als je er een schakelbak achter wil zetten, de kop is namelijk te hoog, omgekeerd zou ik het niet aanraden om de krukasbouten voor de schakelbak op een automaat-as te gebruiken.
– voor het uitrichten van de koppelingsplaat kun je van een oude 4-bak de as afslijpen en daarmee de platen perfect recht voor het gat te krijgen.Stationair toerental afstellen met 2.2 injectiesysteem.
De 2.2 motor is voorzien van 2 systemen, deze systemen eisen een andere manier van afstellen dan bij een 2.0E systeem.
Systeem 1; hierbij kunnen de beide stekkers van de stationaire toerental regeling in elkaar gedrukt worden, afstelling van het toerental is dan weer op de voorste poelie en op het merkteken op het distributiehuis, na afloop gewoon de stekkers terug plaatsen.
Systeem 2: hierbij kunnen de beide stekkers van de stationaire toerental afstelling niet in elkaar, hierbij moet je de gasklep-stekker los nemen en alle 3 aansluitingen met elkaar verbinden, als dat klaar is kan de ontsteking dan weer op de voorste poelie en op het merkteken op het distributiehuis, na afloop gewoon de verbindingen uit de stekker halen die bij het gasklephuis zit en de stekker terug plaatsen.4 december 2005 om 03:43 #17309653AnoniemLid sinds:
1 January 1970Super mooi gedaan henk, zo alles op een rij;)
Mijn complimenten:wors24 mei 2006 om 17:42 #17309654henk bedankt voor je snelle reaktie!!! het enigste wat ik niet kan vinden is het op tijd zeten van de nokkenas. Mijn 2.2E is omgebouwd naar dubbele webers. Weet jij of er op het kettingtandwiel boven ook een merkteken zit? Ik heb alles weer aan de praat, maar ik ben er vrijwel zeker van dat de ketting een tandje is verlopen.
vriendelijke groet. Peter Deddens.24 mei 2006 om 21:02 #17309655Op het nokkenastanwiel zit een merkteken (hol puntje) deze moet tegenover een merkteken staan op dat plaatje wat je onder het tandwiel ziet, daarbij moet de 1e cilinder (nummer 1) in zijn bovenste dode punt staan, oftewel de spie van de poelie moet naar boven wijzen.
Op de tekening is het puntje wel te zien en de positie van de spie.
Dit kun je het beste zien door het kapje voor het tandwiel eraf te halen, vergeet niet daarbij de kettingspanner gemonteerd te houden, er zijn situatie’s waarbij die nog niet gemonteerd is en dan zit je er net een tandje naast.
20 februari 2007 om 12:58 #17309656En de luchtmassameter afstellingen alsdie zijn verkloot..iemand daar verstand van?
20 februari 2007 om 17:45 #17309657Daar is nog niet zo lang geleden een topic over gemaakt, even in deze rubriek zoeken dan vindt je wel wat je nodig hebt.
30 mei 2007 om 20:29 #17309658hoi henk ik heb pas een 2,2 gekocht ik ben niet zeker wat er allemaal
aan de braad boom zit volgens mij moet er ook een ontsteking s kast bij zitten heb je misschien een foto – ‘s van een completen draad boom of van wat er allemaal aan zit b v d hij komt in een kadettgr jurgen
31 mei 2007 om 14:03 #17309659Ik zal eens kijken of er iets te vinden is, wat duidelijkheid schept.
31 mei 2007 om 22:41 #17309660Heb wel een foto gevonden maar ook die is ook niet compleet, ik zal nog even verder kijken en anders zal ik proberen een duidelijke verklaring erbij te zetten.
1 juni 2007 om 21:08 #17309661is goed ik zie het wel b v d
gr jurgen
2 juni 2007 om 20:18 #17309662Was heel wat werk, ik hoop dat dit een beetje klopt en duidelijk is, 1 stekker kon ik zo 123 niet verklaren.
2 juni 2007 om 21:01 #17309663hallo henk ik wil je hartelijk bedanken voor de zeer goed uit leg van het geheel gr jurgen
11 juni 2007 om 14:56 #17309664Hoi,
Ik zie op de foto dat het thermostaathuis van de 2.0 E is doorgestreept.
Ik heb een kale 2.2 kop (incl. kleppen, nokkenas etc). Moet ik nu op zoek naar een thermostaathuis van een 2.2? Zijn er alternatieven van andere typen van Opel die ook passen?13 juli 2007 om 20:57 #17309665AnoniemLid sinds:
1 January 1970die stekker b bij het stuurrelais, waar gaat die heen?
je hebt 2 stekkers b.
1 gaat naar de toerenteller en de rest in de auto.
maar die andere wat zit daar allemaal aan?
benzine pomp?20 juli 2007 om 08:42 #17309666Moeten de stekkers A van beiden kabelbomen in elkaar ?
20 juli 2007 om 20:45 #17309667Origineel gepost door Manta Cabrio
Hoi,Ik zie op de foto dat het thermostaathuis van de 2.0 E is doorgestreept.
Ik heb een kale 2.2 kop (incl. kleppen, nokkenas etc). Moet ik nu op zoek naar een thermostaathuis van een 2.2? Zijn er alternatieven van andere typen van Opel die ook passen?Klopt, de huizen van respectievelijk 2.2 / 2.4 / 2.5 / 2.6 / 3.0 zijn verder allemaal gelijk, op de temperatuursensor na, 2.2 heeft een zwarte, de rest een blauwe. (van 2.6 en 3.0 24V weet ik dat niet 100% zeker)
20 juli 2007 om 20:52 #17309668Origineel gepost door Opelgtje2.2tje
Moeten de stekkers A van beiden kabelbomen in elkaar ?Ik kan me vergissen, maar voor zover ik weet moeten deze inelkaar gestoken worden.
20 juli 2007 om 20:54 #17309669Origineel gepost door mauscona
die stekker b bij het stuurrelais, waar gaat die heen?
je hebt 2 stekkers b.
1 gaat naar de toerenteller en de rest in de auto.
maar die andere wat zit daar allemaal aan?
benzine pomp?Klopt, van de 1e foto zitten op deze stekker de zwart/rode (vanaf startmotor), de zwarte (contact) de blauwe (benzinepomp) en de groene (vanaf bobine)
De onderste is weer diezelfde groene draad en zwarte draad, vaak zit er ook bij dit soort stekkers een bruine draad (massa)9 september 2007 om 12:31 #17309670hoi henk ik heb een 2.2 motor gekocht met alles er op en er aan,maar nu is mijn vraag die ontstekings kast met bedrading moet die perse aangesloten worden ??of kan hij net zo aangesloten worden als mijn motor die er nu in zit,2.0 cih
want daar zit dus niet zo`n ontstekings kast met draadboom bij
hoor het wel11 september 2007 om 15:46 #17309671Als het 2 gescheiden kabelboom systemen zijn dan moet het geen enkel probleem zijn om het 2.0 systeem gebruiken voor op je ontsteking.
11 september 2007 om 15:50 #17309672maar dient die ontstekings kast dan voor ??
11 september 2007 om 17:17 #17309673Het komt erop neer dat hij dus niet in toeren zou moeten zakken als er extra dingen zoals radio, verlichting e.d ook het maximale toerental wordt wat afgevlakt, daarbij reageert hij wat met de temperatuur van de motor.
Een soort van toerentalstabilisatie.
12 september 2007 om 11:50 #17309674Hoy,
Ik heb een nieuwe spruitstuk pakking nodig voor m’n 2.2E motor.
Nu weet ik dat dit niet hetzelfde is als van een 2.0EKan ik echter wel de spruitstukpakking van een 2.4 gebruiken? C24NE motor.
Die laatste is blijkbaar verkrijgbaar bij de autohandel in de buurt. Die van een 2.2 helaas niet?
Geert
12 september 2007 om 14:53 #17309675Nee, hij is wel anders maar komt het dichtst in de buurt van de 2.2 dus misschien kun je die zo gebruiken.
Het klopt dat deze 2,2 pakking niet los verkrijgbaar is, deze is wel los verkrijgbaar bij de Dealer.
12 september 2007 om 17:25 #17309676Dus bij Opel zelf maak ik nog kans?
geert
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.