alles op een rij: Ombouw naar dubbele carburateurs

Forumindex Forums Techniek Cih alles op een rij: Ombouw naar dubbele carburateurs

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 76 tot 100 (van in totaal 130)
  • Auteur
    Berichten
  • #17310288
    McLambo
    Deelnemer
      Lid sinds:
      24 September 2004

      Ik begin carbs ook steeds interessanter te vinden, en zit te kijken of ik niet een 2.0 met dubbele carbs ga rijden, totdat ik ergens een 2.4 tegenkom.

      Nu heb ik een aantal vragen:

      – zijn bv Weber carbs universeel? dwz: past een 40mm weber op verschillende motoren?
      – inlaat spruitstukken: verschilt het per merk hoe lang deze zijn? Of hebben de meeste merken ze in vaste standaard lengtes?
      – Wat is de beste 2.0 basis om met webers te gaan rijden? Een 2.0N, een 2.0S of een 2.0E?
      – bij de autosport zie je veel wagens die met kelken rijden, zit hier dan helemaal geen luchtfilter voor?
      – stel ik vind een 2.0E; heb ik dan bij gebruik van webers die computer nog steeds nodig?
      – moet je webers ALTIJD op een bank laten afstellen? of kan dit ook schaal 1 op oog?
      – is het nodig om een set 2e hands webers altijd te reviseren?
      -stel dat je de 2.0 iets kietelt (ander nokkenasje, kop iets vlakken, etc) moeten er dan gelijk grotere carborateurs op? of is dit slechts een kwestie van afstellen?

      hoop vragen weer, hoop dat jullie me verder kunnen helpen

      #17310289
      mantai200
        Lid sinds:
        25 February 2011

        McLambo, ik heb wel een paar antwoorden,
        webers zijn idd universeel, ik heb ze al gezien van 1600s tot 2.2e met dubbel 40mm. over de lengtes van de spruitstukken weet ik niet veel, van irmscher bijv. hebben ze mooie korte, bij biesheuvel verkopen ze er ook, maar mantzel en irmscher zijn volgens mij alleen nog 2e hands te koop. je kunt beter kiezen voor een 2.0s of 2.0e, 2.0n heeft een lagere compressie, dat komt niet echt ten goede van je vermogen. de 2.0 e heeft weer een betere nokkenas dan de 2.0n/s, die hebben beiden dezelfde. bij de autosport gaat het om vermogen, en dan zit er idd geen luchtfilter voor. de slijtage die door stofhappen optreedt, wordt daarbij voor lief genomen, en de blokjes worden vaak ook regelmatig opengehaald voor revisie ed. voor straatgebruik is het dus verstandig om een filter van K&N ed. te plaatsen. die kun je bijv. bij biesheuvel vinden. de injectiecomputer heb je niet nodig, maar je moet wel een semi- electronische ontsteking of een met contactpunten hebben. als je echt wat vermogen wilt winnen, kun je de webers het beste laten afstellen op de bank, webers en ontsteking worden dan op elkaar afgestemd. als je 2e hands webers hebt die kortgeleden nog gelopen hebben, is revisie niet per se nodig. als ze al jaren hebben liggen uitdrogen kun je beter een paar pakkingsetjes kopen. die zijn nog her en der verkrijgbaar. grotere carbs zijn niet gelijk nodig, webers hebben meerdere afstelmogelijkheden, andere venturi’s, sproeiers etc. hiermee hoop ik je wat antwoorden gegeven te hebben, nu is het nog w8en op antwoorden van anderen die hiermee veel ervaring hebben. suc6 ermee. groeten

        #17310290
        McLambo
        Deelnemer
          Lid sinds:
          24 September 2004

          Bedankt! Daar kan ik zeker al wat mee. Dus vast de ogen open houden voor een 2.0E, en een paar 40mm webers uiteraard:-)

          #17310291
          McLambo
          Deelnemer
            Lid sinds:
            24 September 2004

            [rquote=1800858&tid=35038&author=henk 400rr]

            origineel gepost door Bear79

            Wat is het verschil tussen DCOE & DCOM ?

            En kun je beter kieze voor Weber dan Solex
            vanwege het gemakkelijker afstellen ?

            Greetz,
            Bear

            Het verrschil tussen de Weber DCOM en DCOE is het type acceleratie pomp, de ene werkt met een zuigertje (DCOE), de andere met een membraan (DCOM).

            [/rquote]

            Maakt het nog iets uit of men een DCOM of DCOE neemt? (ivm beschikbaarheid revisie onderdelen, oid)

            #17310293
            kiyamizio
              Lid sinds:
              5 February 2010

              iemand ervaring met deze sproeier bezetting op een 2.0 cih standaard.

              venturi 32mm
              hoofdsproeir 130
              mengbuis f16
              remluchtsproeier 180

              ik heb dit zelf berekend daarom graag meningen.
              stationair loopt hij nu al aardig mag iets armer dat maakt mijn ‘nog’niet zo heel veel uit.

              #17310294
              McLambo
              Deelnemer
                Lid sinds:
                24 September 2004

                Wat betekent dat ‘venturi’ eigenlijk. Dat zie ik er vaak bij staan op MP… ?

                #17310295
                kiyamizio
                  Lid sinds:
                  5 February 2010

                  http://nl.wikipedia.org/wiki/Venturi-effect” onclick=”window.open(this.href);return false;

                  venturi is de venouwing in het lucht inlaat van de carb

                  #17310296
                  McLambo
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    24 September 2004

                    Ok, ik was op zich wel bekend met het fenomeen venturi, maar wist niet dat dit in en carburateur zat.

                    Als ik het goed begrijp heeft elke carburateur (dus ook een liggende weber) een venturi…

                    #17310292
                    Bear79
                      Lid sinds:
                      7 April 2009

                      Iemand ervaring met dbilas spruitstukken,2 delortos en dbilas luchtfilterbox op een CIH 2.0E blok ?

                      Greetz,
                      Bear79

                      #17310287
                      kiyamizio
                        Lid sinds:
                        5 February 2010

                        als de spruitstukken bij de luchtfilter box horen, heb je een redelijk stille carbareteur motor alex.

                        zon box demp best veel geluid.
                        en van die oude boxen zijn vaak de filters niet meer de vinden, dus moet je over gaan op een conische.

                        welke sproeier bezetting zit erin de carbs?

                        #17310298
                        Bear79
                          Lid sinds:
                          7 April 2009

                          nee, we gaan toch voor webers, wat makkelijker af te stellen :thumb

                          Weet iemand nog een bedrijfje in Limburg voor af te stellen ?
                          Ik “had” een adresje maar ben het kwijtgeraakt mm

                          Greetz,
                          Bear79

                          #17310299
                          Bear79
                            Lid sinds:
                            7 April 2009

                            McLambo heb je al een 2.0E met 40er Webers ?

                            Greetz,
                            Lex Weber
                            (Henk nogmaals bedankt voor je hulp!!)

                            #17310300
                            McLambo
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              24 September 2004

                              Nope, dat staat momenteel in de ijskast. Eerst body afbouwen en spuiten.

                              #17310297
                              2000
                              Moderator
                                Lid sinds:
                                30 June 2004

                                Ok, nieuwe weber vraag:
                                Ik rij nu met een 2.2 met 2.0 injectie en daarbij een onbekend snel nokkenas. Bij lage toeren en vaste snelheid schokt de auto enigzins, boven de 3000 toeren is dit weg. Wordt dit schokken minder als ik mijn webers erop zet?
                                Ik heb in het verleden al eerder een vergelijkbaar nokkenas gehad, en bij stads verkeer is het tot nu toe vrij irritant. Dus mochten de webers niets helpen, dan ga ik op zoek naar een wat tammere nokkenas :shock:

                                #17310301
                                kiyamizio
                                  Lid sinds:
                                  5 February 2010

                                  heeft hij het altijd bij het zelfde toerental?

                                  #17310302
                                  2000
                                  Moderator
                                    Lid sinds:
                                    30 June 2004

                                    Ja en nee, als ik tot de 3000 toeren een vaste snelheid heb, dan gaat ie bokken, stoten. Kom ik boven de 3000 dan is/gaat het weg. Ik heb diverse ontstekings tijdstippen geprobeerd, maar óf het wordt erger, óf het wordt minder maar dan gaat de 2.2 pingelen. Als ik de ontsteking op gevoel/gehoor goed afstel dan is het aanwezig.
                                    Het lastige is dat ik geen idee heb wat voor nokkenas er in zit, maar ik denk aan een as wat meer geschikt is voor op het circuit.

                                    Vandaar de vraag: wordt het minder als ik met webers ga rijden (ik denk het zelf niet: misschien krijgt de 2.2 met webers wat meer mengsel, maar de timing/lift van het nokkenas blijft hetzelfde)

                                    #17310303
                                    kiyamizio
                                      Lid sinds:
                                      5 February 2010

                                      naja je kan webers op de bank natuurlijk ideaal afstellen op de nokkenas,

                                      en je het verbruik zal omhoog gaan maar hij zal ook spoeler rijden.

                                      het mooiste zou wezen als je een lamba meter er aan kan hangen en dan gaan rijden,
                                      dan kan je zien wat er gebeurd op het moment dat hij inkakt.
                                      mis loopt hij dan wel te arm/te rijk. misshien moet je dan de brandstof druk verhogen.

                                      #17310304
                                      McLambo
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        24 September 2004

                                        Passen de inlaatspruitstukken voor webers van een 2.0E ook op een 1.9 blok? Dat moet volgens mij hetzelfde zijn.. ?

                                        En hoe zit dat met die inlaatspruitstukken voor dubbele carburateurs? Kun je op zo’n spruitstuk verschillende merken kwijt?(dus weber, dellorto, etc)?

                                        of is dat per merk specifiek?

                                        #17310305
                                        henk 400rr
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          29 June 2004

                                          ‘t zijn dezelfde spruitstukken en de maten van de diverse liggende carburateurs en throttle bodies zijn gelijk.

                                          #17310306
                                          McLambo
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            24 September 2004

                                            Wederom bedankt Henk!

                                            #17310307
                                            Thijsdm
                                              Lid sinds:
                                              2 August 2011

                                              Blijkbaar is dit het gepaste topic voor enkel vraagjes te stellen ivm met ombouwen van een motor.
                                              mijn manta was origineel een 1.2 nu een 2.0 e.
                                              Ik heb reeds dubbele webers (40mm IDF) maar deze zijn nog niet geïnstalleerd.
                                              Bij de aankoop zat er geen mechanische benzinepomp bij maar wel een elektrische.
                                              namelijk een hüco 13 3000 (http://www.gowerlee.dircon.co.uk/HUCO.html” onclick=”window.open(this.href);return false;)
                                              Ik denk dat dit een membraan pomp is.
                                              Deze levert 0,3 bar is dit te weinig of is dit net genoeg en heb ik een retourleiding nog?
                                              Een inlaatspruitstuk heb ik ook een dezer dagen.
                                              En wat met het Thermostaathuis waar plaatsen heb ik dit nodig aangezien dit een 2.0e heb en kan iemand daar van eens een fototje uploaden zodat ik deze misschien zelf kan herkennen.
                                              Ik heb er een doos met “extra” spulletjes bijgekregen”.

                                              #17310308
                                              henk 400rr
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                29 June 2004

                                                0,3 bar zou voor gewoon straat gebruik nog wel genoeg zijn, een retour leiding is ook niet nodig, in de sport wordt meestal met pompen gereden die zo’n 04-0,45 bar leveren en die slaan af op het moment dat hij weerstand ondervindt.

                                                Het thermostaathuis kun je gebruiken van een 2.0S-N/1.9S-N/ 1.6S-N mits je dus spruitstukken gekocht hebt die iets langer zijn, de Irmscher spruitstukken zijn erg kort en hebben een apart thermostaathuisje nodig.

                                                #17310309
                                                Thijsdm
                                                  Lid sinds:
                                                  2 August 2011

                                                  enig idee of een fototje van zo een thermostaathuis?
                                                  En voor een 2.0 motor volstaat toch een 40 mm weber
                                                  of is een 45 eerder aan geraden?

                                                  #17310310
                                                  Thijsdm
                                                    Lid sinds:
                                                    2 August 2011

                                                    en wat met die IDF weber of is dit geen probleem.

                                                    #17310311
                                                    henk 400rr
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      29 June 2004

                                                      Een IDF dat is zo’n valstroomweber (had in m’n hoofd even de vlakke webers in gedachten), die zaten ook op de rekord sprint destijds, zij gebruikten hetzelfde originele thermostaathuis wat er gewoonlijk op zat.

                                                      40mm is wel genoeg, 45 gebruik je pas als je meer toeren wil draaien en een scherpere nokkenas hebt.

                                                      even wat op google gevonden, het is de meest rechtse.

                                                    25 berichten aan het bekijken - 76 tot 100 (van in totaal 130)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.