Forumindex › Forums › Techniek › Cih › alles op een rij: Ombouw naar dubbele carburateurs
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
24 februari 2011 om 19:35 #17310288
Ik begin carbs ook steeds interessanter te vinden, en zit te kijken of ik niet een 2.0 met dubbele carbs ga rijden, totdat ik ergens een 2.4 tegenkom.
Nu heb ik een aantal vragen:
– zijn bv Weber carbs universeel? dwz: past een 40mm weber op verschillende motoren?
– inlaat spruitstukken: verschilt het per merk hoe lang deze zijn? Of hebben de meeste merken ze in vaste standaard lengtes?
– Wat is de beste 2.0 basis om met webers te gaan rijden? Een 2.0N, een 2.0S of een 2.0E?
– bij de autosport zie je veel wagens die met kelken rijden, zit hier dan helemaal geen luchtfilter voor?
– stel ik vind een 2.0E; heb ik dan bij gebruik van webers die computer nog steeds nodig?
– moet je webers ALTIJD op een bank laten afstellen? of kan dit ook schaal 1 op oog?
– is het nodig om een set 2e hands webers altijd te reviseren?
-stel dat je de 2.0 iets kietelt (ander nokkenasje, kop iets vlakken, etc) moeten er dan gelijk grotere carborateurs op? of is dit slechts een kwestie van afstellen?hoop vragen weer, hoop dat jullie me verder kunnen helpen
25 februari 2011 om 10:40 #17310289McLambo, ik heb wel een paar antwoorden,
webers zijn idd universeel, ik heb ze al gezien van 1600s tot 2.2e met dubbel 40mm. over de lengtes van de spruitstukken weet ik niet veel, van irmscher bijv. hebben ze mooie korte, bij biesheuvel verkopen ze er ook, maar mantzel en irmscher zijn volgens mij alleen nog 2e hands te koop. je kunt beter kiezen voor een 2.0s of 2.0e, 2.0n heeft een lagere compressie, dat komt niet echt ten goede van je vermogen. de 2.0 e heeft weer een betere nokkenas dan de 2.0n/s, die hebben beiden dezelfde. bij de autosport gaat het om vermogen, en dan zit er idd geen luchtfilter voor. de slijtage die door stofhappen optreedt, wordt daarbij voor lief genomen, en de blokjes worden vaak ook regelmatig opengehaald voor revisie ed. voor straatgebruik is het dus verstandig om een filter van K&N ed. te plaatsen. die kun je bijv. bij biesheuvel vinden. de injectiecomputer heb je niet nodig, maar je moet wel een semi- electronische ontsteking of een met contactpunten hebben. als je echt wat vermogen wilt winnen, kun je de webers het beste laten afstellen op de bank, webers en ontsteking worden dan op elkaar afgestemd. als je 2e hands webers hebt die kortgeleden nog gelopen hebben, is revisie niet per se nodig. als ze al jaren hebben liggen uitdrogen kun je beter een paar pakkingsetjes kopen. die zijn nog her en der verkrijgbaar. grotere carbs zijn niet gelijk nodig, webers hebben meerdere afstelmogelijkheden, andere venturi’s, sproeiers etc. hiermee hoop ik je wat antwoorden gegeven te hebben, nu is het nog w8en op antwoorden van anderen die hiermee veel ervaring hebben. suc6 ermee. groeten3 maart 2011 om 11:26 #17310290Bedankt! Daar kan ik zeker al wat mee. Dus vast de ogen open houden voor een 2.0E, en een paar 40mm webers uiteraard:-)
11 maart 2011 om 10:51 #17310291[rquote=1800858&tid=35038&author=henk 400rr]
origineel gepost door Bear79
Wat is het verschil tussen DCOE & DCOM ?
En kun je beter kieze voor Weber dan Solex
vanwege het gemakkelijker afstellen ?Greetz,
BearHet verrschil tussen de Weber DCOM en DCOE is het type acceleratie pomp, de ene werkt met een zuigertje (DCOE), de andere met een membraan (DCOM).
[/rquote]
Maakt het nog iets uit of men een DCOM of DCOE neemt? (ivm beschikbaarheid revisie onderdelen, oid)
20 juni 2011 om 18:55 #17310293iemand ervaring met deze sproeier bezetting op een 2.0 cih standaard.
venturi 32mm
hoofdsproeir 130
mengbuis f16
remluchtsproeier 180ik heb dit zelf berekend daarom graag meningen.
stationair loopt hij nu al aardig mag iets armer dat maakt mijn ‘nog’niet zo heel veel uit.20 juni 2011 om 19:01 #17310294Wat betekent dat ‘venturi’ eigenlijk. Dat zie ik er vaak bij staan op MP… ?
23 juni 2011 om 17:52 #17310295http://nl.wikipedia.org/wiki/Venturi-effect” onclick=”window.open(this.href);return false;
venturi is de venouwing in het lucht inlaat van de carb
23 juni 2011 om 18:57 #17310296Ok, ik was op zich wel bekend met het fenomeen venturi, maar wist niet dat dit in en carburateur zat.
Als ik het goed begrijp heeft elke carburateur (dus ook een liggende weber) een venturi…
19 juli 2011 om 13:04 #17310292Iemand ervaring met dbilas spruitstukken,2 delortos en dbilas luchtfilterbox op een CIH 2.0E blok ?
Greetz,
Bear7919 juli 2011 om 17:51 #17310287als de spruitstukken bij de luchtfilter box horen, heb je een redelijk stille carbareteur motor alex.
zon box demp best veel geluid.
en van die oude boxen zijn vaak de filters niet meer de vinden, dus moet je over gaan op een conische.welke sproeier bezetting zit erin de carbs?
20 juli 2011 om 15:29 #17310298nee, we gaan toch voor webers, wat makkelijker af te stellen :thumb
Weet iemand nog een bedrijfje in Limburg voor af te stellen ?
Ik “had” een adresje maar ben het kwijtgeraakt mmGreetz,
Bear7921 juli 2011 om 09:54 #17310299McLambo heb je al een 2.0E met 40er Webers ?
Greetz,
Lex Weber
(Henk nogmaals bedankt voor je hulp!!)21 juli 2011 om 09:56 #17310300Nope, dat staat momenteel in de ijskast. Eerst body afbouwen en spuiten.
24 juli 2011 om 16:07 #17310297Ok, nieuwe weber vraag:
Ik rij nu met een 2.2 met 2.0 injectie en daarbij een onbekend snel nokkenas. Bij lage toeren en vaste snelheid schokt de auto enigzins, boven de 3000 toeren is dit weg. Wordt dit schokken minder als ik mijn webers erop zet?
Ik heb in het verleden al eerder een vergelijkbaar nokkenas gehad, en bij stads verkeer is het tot nu toe vrij irritant. Dus mochten de webers niets helpen, dan ga ik op zoek naar een wat tammere nokkenas :shock:24 juli 2011 om 17:48 #17310301heeft hij het altijd bij het zelfde toerental?
24 juli 2011 om 18:16 #17310302Ja en nee, als ik tot de 3000 toeren een vaste snelheid heb, dan gaat ie bokken, stoten. Kom ik boven de 3000 dan is/gaat het weg. Ik heb diverse ontstekings tijdstippen geprobeerd, maar óf het wordt erger, óf het wordt minder maar dan gaat de 2.2 pingelen. Als ik de ontsteking op gevoel/gehoor goed afstel dan is het aanwezig.
Het lastige is dat ik geen idee heb wat voor nokkenas er in zit, maar ik denk aan een as wat meer geschikt is voor op het circuit.Vandaar de vraag: wordt het minder als ik met webers ga rijden (ik denk het zelf niet: misschien krijgt de 2.2 met webers wat meer mengsel, maar de timing/lift van het nokkenas blijft hetzelfde)
24 juli 2011 om 18:32 #17310303naja je kan webers op de bank natuurlijk ideaal afstellen op de nokkenas,
en je het verbruik zal omhoog gaan maar hij zal ook spoeler rijden.
het mooiste zou wezen als je een lamba meter er aan kan hangen en dan gaan rijden,
dan kan je zien wat er gebeurd op het moment dat hij inkakt.
mis loopt hij dan wel te arm/te rijk. misshien moet je dan de brandstof druk verhogen.5 augustus 2011 om 10:53 #17310304Passen de inlaatspruitstukken voor webers van een 2.0E ook op een 1.9 blok? Dat moet volgens mij hetzelfde zijn.. ?
En hoe zit dat met die inlaatspruitstukken voor dubbele carburateurs? Kun je op zo’n spruitstuk verschillende merken kwijt?(dus weber, dellorto, etc)?
of is dat per merk specifiek?
5 augustus 2011 om 13:48 #17310305‘t zijn dezelfde spruitstukken en de maten van de diverse liggende carburateurs en throttle bodies zijn gelijk.
5 augustus 2011 om 14:14 #17310306Wederom bedankt Henk!
8 september 2011 om 12:09 #17310307Blijkbaar is dit het gepaste topic voor enkel vraagjes te stellen ivm met ombouwen van een motor.
mijn manta was origineel een 1.2 nu een 2.0 e.
Ik heb reeds dubbele webers (40mm IDF) maar deze zijn nog niet geïnstalleerd.
Bij de aankoop zat er geen mechanische benzinepomp bij maar wel een elektrische.
namelijk een hüco 13 3000 (http://www.gowerlee.dircon.co.uk/HUCO.html” onclick=”window.open(this.href);return false;)
Ik denk dat dit een membraan pomp is.
Deze levert 0,3 bar is dit te weinig of is dit net genoeg en heb ik een retourleiding nog?
Een inlaatspruitstuk heb ik ook een dezer dagen.
En wat met het Thermostaathuis waar plaatsen heb ik dit nodig aangezien dit een 2.0e heb en kan iemand daar van eens een fototje uploaden zodat ik deze misschien zelf kan herkennen.
Ik heb er een doos met “extra” spulletjes bijgekregen”.8 september 2011 om 20:28 #173103080,3 bar zou voor gewoon straat gebruik nog wel genoeg zijn, een retour leiding is ook niet nodig, in de sport wordt meestal met pompen gereden die zo’n 04-0,45 bar leveren en die slaan af op het moment dat hij weerstand ondervindt.
Het thermostaathuis kun je gebruiken van een 2.0S-N/1.9S-N/ 1.6S-N mits je dus spruitstukken gekocht hebt die iets langer zijn, de Irmscher spruitstukken zijn erg kort en hebben een apart thermostaathuisje nodig.
8 september 2011 om 21:51 #17310309enig idee of een fototje van zo een thermostaathuis?
En voor een 2.0 motor volstaat toch een 40 mm weber
of is een 45 eerder aan geraden?8 september 2011 om 21:56 #17310310en wat met die IDF weber of is dit geen probleem.
8 september 2011 om 22:00 #17310311Een IDF dat is zo’n valstroomweber (had in m’n hoofd even de vlakke webers in gedachten), die zaten ook op de rekord sprint destijds, zij gebruikten hetzelfde originele thermostaathuis wat er gewoonlijk op zat.
40mm is wel genoeg, 45 gebruik je pas als je meer toeren wil draaien en een scherpere nokkenas hebt.
even wat op google gevonden, het is de meest rechtse.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.