alles op een rij: Ombouw naar dubbele carburateurs

Forumindex Forums Techniek Cih alles op een rij: Ombouw naar dubbele carburateurs

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 130)
  • Auteur
    Berichten
  • #17206135
    henk 400rr
    Deelnemer
      Lid sinds:
      29 June 2004

      Een voor de hand liggende ombouw, men heeft spruitstukken en carburateurs nodig, maar wat vaak vergeten wordt is het thermostaathuis.

      Motoren t/m 2.0 liter;
      Bij gebruik van de korte Irmscher spruitstukken hoort er een apart thermostaathuis bij, bij de langere kan het thermostaathuis van een 1.6N/S, 1.9N/S en 2.0N/S gebruikt worden, let op, bij de Rekord (Monza) modellen hadden ze ook een type waarbij de slang bovenop het huis gemonteerd werd, handiger is het type waarbij een apart deksel op het huis zit waaronder de thermostaat bevestigd is.

      2.2 en 2.4 motoren;
      Niet alleen zijn de spruitstukken anders maar ook is het thermostaathuis anders, de verweg meest gebruikte oplossing is een thermostaathuis van een injectie gebruiken en daar onder de 2 aansluitingen eraf zagen en dan dicht lassen. Dit heeft 1 consequentie tov. Het 2.0 thermostaathuis en dat is dat er geen aansluiting meer zit welke richting de kachel moet, deze kan dus bij deze motoren onder bij het onderblok blijven waar hij dus l zat met de injectie uitvoering, de kans op een luchtbel is dus aanwezig totdat de motor warm wordt, er moet dus goed ontlucht worden zodra het systeem voor de 1e maal gevuld wordt met koelvloeistof.

      2.0 spruitstukken passen niet op 2.2 en 2.4 koppen, ook is het af te raden om dit met de welbekende plaatje constructie te doen, de kans op valse lucht is zeer groot en daardoor dus een slecht lopende motor.

      Brandstoftoevoer, dit kan op verschillende wijze, dit naar gelang het eigenlijke doel.
      1: de mechanische brandstofpomp onderop het distributiehuis, deze kan gebruikt worden als de auto gewoon gebruikt wordt, de druk is voldoende.
      2: de originele (Opel) elektrische brandstofpomp, deze moet een retourleiding hebben met een instelbare drukregelaar, deze druk mag maximaal 0,5 Bar zijn, bij een hogere druk stroomt de carburateur over en vloeit al je benzine in het carter met alle gevolgen van dien. Afgesteld op de juiste druk net zo goed als een elektrische carburateurpomp.
      3: een officiële elektronische brandstofpomp voor carburateurs, deze behoeft geen retour en levert de juiste druk constant, ook bij extreem gebruik goed toepasbaar.

      Aan te raden ontsteking is de 2.0E semi-elektronische ontsteking of eentje met contactpunten, stationair toerental regelingen zijn af te raden. De ontsteking moet bij carburateurversies afgesteld worden op het vliegwiel, wees bewust dat als je vanaf een “E” motor begint je dus wel rekening moet houden met 5 graden verschil, In het grote gat rechtsachter bij het onderblok waar je het vliegwiel kan zien zie je en uitstulping, vanaf het gat wat je ziet in de uitstulping zit zo’n 5-10mm naar benden het ontstekingstijdstip, op de poelie voorop de krukas zal hij dus een 5-10mm meer richting de rechterkant van de auto zitten.
      De betere en eigenlijke afstelling van zowel de carburateurs als het ontstekingstijdstip zal op een rollenbank moeten gebeuren door een professional.

      Luchtfilters
      In principe zijn de meeste merk filters van goede kwaliteit, filtersokken zijn af te raden want deze kunnen naar verloop van tijd vettig worden en dan bij een eventuele backfire in brand vliegen.
      Bij gebruik van zogenaamde kelken of luchthoorns, rekening houden met een minimale afstand binnenin het filter van 25mm tussen de kelk en het filter.

      #17310213
      joep12
        Lid sinds:
        31 January 2006

        ik heb net een topic gemaakt over die korte inlaatspruitstukken die tegen het thermostaathuis aan komen bij een 2.0 kop. maar welk apart thermostaathuis moet ik dan hebben of maken.?

        graag uw advies.:)

        #17310214
        curry
          Lid sinds:
          7 November 2004

          het thermostaathuis van risse past perfect met de kort spruitstukken

          #17310215
          Anoniem
            Lid sinds:
            1 January 1970

            kleine aanvuling

            je kunt ook nog effect halen uit de lengte van de kelken die je gebruikt
            ;);)

            met oog op wat je wilt
            veel kopel of n toeren motor
            ;)

            #17310216
            jostenbrinke
              Lid sinds:
              21 July 2005

              Heeft iemand daar ervaring mee, met lengte van kelken. Maakt dat veel verschil?

              #17310217
              m400
                Lid sinds:
                22 November 2004

                Men zegt van wel,maar ik merk er niks van.

                #17310218
                henk 400rr
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  29 June 2004

                  Daar lijkt het wel op dat het verschil niet gruwelijk merkbaar is.

                  Origineel gepost door jostenbrinke
                  Heeft iemand daar ervaring mee, met lengte van kelken. Maakt dat veel verschil?

                  Zo uit m’n hoofd is voor de hogere toerentallen “korte spruitstukken” de regel en voor onderin “lange spruitstukken “
                  Qua kelken zou het dezelfde regel zijn.

                  #17310219
                  bry_ght
                    Lid sinds:
                    27 September 2006

                    nee, want in de kelk bevind zich geen mengsel in het spruitstuk wel…
                    dat valt dus niet te vergelijken.

                    kzou er vanuitgaan dat hoe korter de kelk is des te beter, aangezien de lucht dan directer je carb ingaat…
                    maar een lange kelk heeft wel een koelende en warmtewerende werking..
                    afhankelijk van de opbouw van je motorruimte zou ik een keus maken..

                    tegenwoordig hebben auto’s zelfs variabele inlaatspruitstuklengtes..(eerste was dacht ik een toyota)

                    #17310220
                    henk 400rr
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      29 June 2004

                      Origineel gepost door bry_ght
                      nee

                      Toch wel

                      want in de kelk bevind zich geen mengsel in het spruitstuk wel…
                      dat valt dus niet te vergelijken.

                      kzou er vanuitgaan dat hoe korter de kelk is des te beter, aangezien de lucht dan directer je carb ingaat…
                      maar een lange kelk heeft wel een koelende en warmtewerende werking..
                      afhankelijk van de opbouw van je motorruimte zou ik een keus maken.

                      tegenwoordig hebben auto’s zelfs variabele inlaatspruitstuklengtes..(eerste was dacht ik een toyota)

                      Even een citaat van een Duits forum:

                      Bei der Länge der Trichter geht es darum, die Schwingungen auszunützen!

                      Das heisst, wenn das Einlassventil schliesst, gibt es eine Schwingung zurück in Richtung Vergaser(Einzeldrossel oder was auch immer) diese Schwingung geht wie gesagt zurück, und kommt dann in die sogenannt “ruhende Luft” also vor dem Trichter und dort wechselt die Schwingung wieder in Richtung Ventil und die Schwingung kommt wenns optimal ist gerade dann aufs Ventil, wenn es sich wieder öffnet, und die Gassäule so in den Zylinder kann. Dadurch bessere Füllung, das heisst lange Trichter wenn das Gemisch von Verbrennung bis zu Verbrennung länger Zeit hat zu schwingen, also bei tiefen Drehzahlen und kurze Trichter wenn es weniger Zeit hat um zu schwingen d.H. bei höheren Drehzahlen.

                      Het komt erop neer een zo gunstig mogelijk mengsel te hebben voordat deze de verbrandingskamer in komt.
                      dus..

                      Origineel gepost door henk 400rr
                      Zo uit m’n hoofd is voor de hogere toerentallen “korte spruitstukken” de regel en voor onderin “lange spruitstukken “
                      Qua kelken zou het dezelfde regel zijn.

                      ..dit klopt wel.

                      #17310221
                      kobelko
                        Lid sinds:
                        16 October 2006

                        lengte van kelken speelt een rol ja. zoals dat duits artikel al aangeeft. Plaatsing
                        van de carburateurs korter op de inlaat geeft een direkter respons. Het heeft
                        allemaal met de pulserende gassen te maken, invloed heeft daar bv de timing
                        en klepoverlap van nokkenas(sen) mee te maken. Doordat de tijd van vulling
                        bij hoge toeren tallen geringer word, moet de gaswisseling sneller verlopen.
                        Korte inlaat trajekten helpen daarbij.

                        #17310222
                        seh power
                          Lid sinds:
                          20 September 2004

                          amen , ze zijn er nog mensen die weten hoe het werkt:wors

                          groeten

                          #17310223
                          koert517
                            Lid sinds:
                            1 July 2004

                            ik heb net een setje carburateurs gekocht maar deze zijn door het stil liggen een beetje vies geworden

                            waarmee kan je dit het beste schoonmaken?
                            een acht in de thinner leggen of zo?

                            vr gr sjoerd

                            #17310224
                            henk 400rr
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              29 June 2004

                              nee, daar is zo’n speciale carburateur reiniger voor,.

                              Dit bijvoorbeeld:

                              #17310225
                              kadett-c-coupe
                                Lid sinds:
                                18 October 2005

                                Om even terug te komen op de lengte van kelken en inlaten:

                                Lange inlaat zorgt voor veel koppel korte inlaat zorgt voor veel topvermogen.

                                De plaats van de carburateur is op dat gebied niet belangrijk, of je nu korte kelken en lange inlaatspruitstukken gebruikt of andersom maakt voor het vermogen niks uit.

                                Echter, hoe dichter de gaskleppen tegen de kop staan hoe scherper je gasreactie is. De nadelen van gaskleppen dicht op de kop zijn: slechter beheersbaar (aggressief reageren) en minder verdampingsmogelijkheid voor de benzine. Deze zaken dienen dus niet overdreven te worden.

                                Deze info heb ik gelezen op internet dus zelf (nog) geen ervaring mee.:vertag

                                #17310226
                                Toes
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  30 June 2004

                                  Hmm…ik wil een beetje vermogenswinst in mijn Senator,3.0 12v…nu zat ik te denken aan 40 er webers omdat ik die al heb liggen,iemand enig idee of dat wel wat winst brengt en aan hoeveel ik dan moet denken ongeveer,het is een heel fris c3.0ne blok wat er in ligt…thnx

                                  #17310227
                                  kobelko
                                    Lid sinds:
                                    16 October 2006

                                    Origineel gepost door kadett-c-coupe

                                    Echter, hoe dichter de gaskleppen tegen de kop staan hoe scherper je gasreactie is. De nadelen van gaskleppen dicht op de kop zijn: slechter beheersbaar (aggressief reageren) en minder verdampingsmogelijkheid voor de benzine. Deze zaken dienen dus niet overdreven te worden.

                                    Deze info heb ik gelezen op internet dus zelf (nog) geen ervaring mee.:vertag

                                    menging lucht/brandstof is ten dele waar. Het komt ook vooral
                                    op de secure afstelling en sproeier bezettingen aan, met name
                                    mengbuizen en stationair, acceleratie spr. van deellast naar vollast
                                    gebied Ik heb een heel korte eigenbouw inlaat op mijn c20xe, en
                                    dat werkt prima met 45 mm. dcoe’s. Bovendien is het niet bevorderlijk
                                    om je inlaat trajekt spiegelglad te polijsten, wat ik nog teveel hoor.
                                    Het oppvlak dient enigzins “ruw” te zijn, dit om het brandstof/lucht
                                    mengsel goed te laten wervelen, om uitcondenseren van de brandstof
                                    te voorkomen.

                                    #17310228
                                    kadett-c-coupe
                                      Lid sinds:
                                      18 October 2005

                                      de mengverhoudingen moeten inderdaad kloppen. dat is een eerste vereiste. maar omdat het geen injectie is moet het spul de kans krijgen lekker te verdampen. en dat lukt niet altijd binnen 10 cm

                                      ietsjes ruw oppervlak moet je inderdaad hebben voor betere menging e.d.:thumbup

                                      #17310229
                                      mxnick
                                        Lid sinds:
                                        10 March 2007

                                        waar kun je tegenwoordig nog ergens webers en spuitstuk verkrijgen?

                                        mvg nick

                                        #17310230
                                        henk 400rr
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          29 June 2004

                                          Je kan wel terecht bij zowat elke tuner, de importeur van Webers is BCCP in Gramsbergen, spruitstukken zijn o.a. wel bij Biesheuvel te krijgen (nieuw dus)

                                          Voor een gebruikt setje moet je marktplaats in de gaten houden of de Duitse Ebay, sommige autocross- of rally- sites hebben ze ook wel in hun te koop sectie.

                                          #17310231
                                          Ruud B
                                            Lid sinds:
                                            25 October 2004

                                            *schopje*

                                            Ik wil graag 40-webers op een 2.0E hebben.

                                            Een paar vragen:
                                            – als je het oorspronkelijk inlaatspruitstuk (is NIET van 2.0E) weghaalt lijkt er nog de steun van het uit laatspruitstuk in de weg te zitten. Kan dat?
                                            – Webers en spruitstuk heb ik gekocht op MP, zit helaas geen gas-kabel-set bij. Ik begrijp dat er meerdere oplossingen mogelijk zijn, wat is het beste en waar haal je die?

                                            #17310232
                                            henk 400rr
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              29 June 2004

                                              Origineel gepost door Ruud B
                                              *schopje*

                                              Ik wil graag 40-webers op een 2.0E hebben.

                                              Een paar vragen:
                                              – als je het oorspronkelijk inlaatspruitstuk (is NIET van 2.0E) weghaalt lijkt er nog de steun van het uit laatspruitstuk in de weg te zitten. Kan dat?

                                              Klopt er zit zo’n voorverwarmings gedeelte op zo’n spruitstuk van een S/N serie, daarom kan die ook neit gebruikt worden, het is of een spaghettie of een origineel “E” spruitstuk

                                              – Webers en spruitstuk heb ik gekocht op MP, zit helaas geen gas-kabel-set bij. Ik begrijp dat er meerdere oplossingen mogelijk zijn, wat is het beste en waar haal je die?

                                              Ik maak ze meestal zelf, het simpeltste is een soort van brugje te maken tussen de 1e en 2e carburateur waarbij je de gaskabel op zo’n plaats zet da je weer gas kan geven, de kabel gaat dan zo’n beetje over het midden van het kleppendeksel, je kan ze ook kopen en dat kost ene paar centen, maar dan ben je er ook van af, de vraag is dan even of je ook een excoot als gaskabel hebt of een vrij gemakkelijk verkrijgbare gaskabel, stel dat hij knapt, moet je ook weer wat anders hebben.

                                              #17310233
                                              Ruud B
                                                Lid sinds:
                                                25 October 2004

                                                Top Henk, bedankt voor het snelle antwoord:thumbup

                                                Origineel gepost door henk 400rr
                                                Klopt er zit zo’n voorverwarmings gedeelte op zo’n spruitstuk van een S/N serie, daarom kan die ook neit gebruikt worden, het is of een spaghettie of een origineel “E” spruitstuk

                                                Er was iemand (ik noem geen namen:P) die zei dat je die steun er wel af kon slijpen. Kan dat of is dat niet verstandig?

                                                Ik maak ze meestal zelf, het simpeltste is een soort van brugje te maken tussen de 1e en 2e carburateur waarbij je de gaskabel op zo’n plaats zet da je weer gas kan geven, de kabel gaat dan zo’n beetje over het midden van het kleppendeksel, je kan ze ook kopen en dat kost ene paar centen, maar dan ben je er ook van af, de vraag is dan even of je ook een excoot als gaskabel hebt of een vrij gemakkelijk verkrijgbare gaskabel, stel dat hij knapt, moet je ook weer wat anders hebben.

                                                snap ik, die brug tussen de carburateurs zit er wel aan en verder dan alleen zo’n klein “bolletje”.

                                                Ik heb even op de site van BCCP gekeken en daar heb je gaskabels van onder en van boven. (Wel flinke prijzen trouwens nog voor zo’n setje) Het lijkt erop dat deze brug bediening van onder verlangt, loopt in zo’n geval de kabel nog steeds over het kleppendeksel?

                                                #17310234
                                                henk 400rr
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  29 June 2004

                                                  Die steun kan eraf, maar dan zit je met een gat, dat kan je weer dicht lassen maar het is gietijzer en dat moet met een speciale elektrode en dan nog is het afwachten, kostentechnisch en verstandigerwijs kun je dan nog beter een kant en klaar “E” spruitstuk halen.

                                                  Die gaskabelstejes heb je van boven en vanaf onder de carburateurs, dit hangt ervan af vanaf welke kant je de boel moet bediennen, met deze setjes loopt de gaskabel als het ware om het kleppendeksel heen.

                                                  Een aantal voorbeelden:


                                                  Dit is een versie die ik heb, die loopt onder de carburateur nabij het brandschot, een beetje onhandig met afstellen, maar verder zie je hem niet.

                                                  Dit is een versie eigenbouw, werkt verder goed en je hebt er geen last van mocht je een keer kleppen proberen te stellen.

                                                  Dit is de meest voorkomende oplossing, simpel, kost weinig en doeltreffend, niet de meest ideale, maar ideale oplossingen kosten geld.

                                                  #17310235
                                                  Ruud B
                                                    Lid sinds:
                                                    25 October 2004

                                                    Bedankt !
                                                    Mooie plaatjes!

                                                    Is zo’n 2.0E spruitstuk nog een gangbaar onderdeel?
                                                    Een kleine zoektocht op marktplaats leverde niets op.

                                                    #17310236
                                                    henk 400rr
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      29 June 2004

                                                      Even een oproepje plaatsen, er komt tzt wel wat los, eentje van een 2.0E zal wel lukken, 1 van een 1.9E is moeilijker te vinden.

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 130)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.