Forumindex › Forums › Techniek › Cih › alles op een rij: Ombouw naar dubbele carburateurs
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
4 december 2005 om 01:44 #17206135
Een voor de hand liggende ombouw, men heeft spruitstukken en carburateurs nodig, maar wat vaak vergeten wordt is het thermostaathuis.
Motoren t/m 2.0 liter;
Bij gebruik van de korte Irmscher spruitstukken hoort er een apart thermostaathuis bij, bij de langere kan het thermostaathuis van een 1.6N/S, 1.9N/S en 2.0N/S gebruikt worden, let op, bij de Rekord (Monza) modellen hadden ze ook een type waarbij de slang bovenop het huis gemonteerd werd, handiger is het type waarbij een apart deksel op het huis zit waaronder de thermostaat bevestigd is.2.2 en 2.4 motoren;
Niet alleen zijn de spruitstukken anders maar ook is het thermostaathuis anders, de verweg meest gebruikte oplossing is een thermostaathuis van een injectie gebruiken en daar onder de 2 aansluitingen eraf zagen en dan dicht lassen. Dit heeft 1 consequentie tov. Het 2.0 thermostaathuis en dat is dat er geen aansluiting meer zit welke richting de kachel moet, deze kan dus bij deze motoren onder bij het onderblok blijven waar hij dus l zat met de injectie uitvoering, de kans op een luchtbel is dus aanwezig totdat de motor warm wordt, er moet dus goed ontlucht worden zodra het systeem voor de 1e maal gevuld wordt met koelvloeistof.2.0 spruitstukken passen niet op 2.2 en 2.4 koppen, ook is het af te raden om dit met de welbekende plaatje constructie te doen, de kans op valse lucht is zeer groot en daardoor dus een slecht lopende motor.
Brandstoftoevoer, dit kan op verschillende wijze, dit naar gelang het eigenlijke doel.
1: de mechanische brandstofpomp onderop het distributiehuis, deze kan gebruikt worden als de auto gewoon gebruikt wordt, de druk is voldoende.
2: de originele (Opel) elektrische brandstofpomp, deze moet een retourleiding hebben met een instelbare drukregelaar, deze druk mag maximaal 0,5 Bar zijn, bij een hogere druk stroomt de carburateur over en vloeit al je benzine in het carter met alle gevolgen van dien. Afgesteld op de juiste druk net zo goed als een elektrische carburateurpomp.
3: een officiële elektronische brandstofpomp voor carburateurs, deze behoeft geen retour en levert de juiste druk constant, ook bij extreem gebruik goed toepasbaar.Aan te raden ontsteking is de 2.0E semi-elektronische ontsteking of eentje met contactpunten, stationair toerental regelingen zijn af te raden. De ontsteking moet bij carburateurversies afgesteld worden op het vliegwiel, wees bewust dat als je vanaf een “E” motor begint je dus wel rekening moet houden met 5 graden verschil, In het grote gat rechtsachter bij het onderblok waar je het vliegwiel kan zien zie je en uitstulping, vanaf het gat wat je ziet in de uitstulping zit zo’n 5-10mm naar benden het ontstekingstijdstip, op de poelie voorop de krukas zal hij dus een 5-10mm meer richting de rechterkant van de auto zitten.
De betere en eigenlijke afstelling van zowel de carburateurs als het ontstekingstijdstip zal op een rollenbank moeten gebeuren door een professional.Luchtfilters
In principe zijn de meeste merk filters van goede kwaliteit, filtersokken zijn af te raden want deze kunnen naar verloop van tijd vettig worden en dan bij een eventuele backfire in brand vliegen.
Bij gebruik van zogenaamde kelken of luchthoorns, rekening houden met een minimale afstand binnenin het filter van 25mm tussen de kelk en het filter.27 maart 2006 om 20:44 #17310213ik heb net een topic gemaakt over die korte inlaatspruitstukken die tegen het thermostaathuis aan komen bij een 2.0 kop. maar welk apart thermostaathuis moet ik dan hebben of maken.?
graag uw advies.:)
3 mei 2006 om 19:24 #17310214het thermostaathuis van risse past perfect met de kort spruitstukken
4 mei 2006 om 08:26 #17310215AnoniemLid sinds:
1 January 1970kleine aanvuling
je kunt ook nog effect halen uit de lengte van de kelken die je gebruikt
;);)met oog op wat je wilt
veel kopel of n toeren motor
;)15 mei 2006 om 20:55 #17310216Heeft iemand daar ervaring mee, met lengte van kelken. Maakt dat veel verschil?
18 mei 2006 om 08:37 #17310217Men zegt van wel,maar ik merk er niks van.
26 mei 2006 om 20:59 #17310218Daar lijkt het wel op dat het verschil niet gruwelijk merkbaar is.
Origineel gepost door jostenbrinke
Heeft iemand daar ervaring mee, met lengte van kelken. Maakt dat veel verschil?Zo uit m’n hoofd is voor de hogere toerentallen “korte spruitstukken” de regel en voor onderin “lange spruitstukken “
Qua kelken zou het dezelfde regel zijn.16 oktober 2006 om 20:41 #17310219nee, want in de kelk bevind zich geen mengsel in het spruitstuk wel…
dat valt dus niet te vergelijken.kzou er vanuitgaan dat hoe korter de kelk is des te beter, aangezien de lucht dan directer je carb ingaat…
maar een lange kelk heeft wel een koelende en warmtewerende werking..
afhankelijk van de opbouw van je motorruimte zou ik een keus maken..tegenwoordig hebben auto’s zelfs variabele inlaatspruitstuklengtes..(eerste was dacht ik een toyota)
17 oktober 2006 om 08:42 #17310220Origineel gepost door bry_ght
neeToch wel
want in de kelk bevind zich geen mengsel in het spruitstuk wel…
dat valt dus niet te vergelijken.kzou er vanuitgaan dat hoe korter de kelk is des te beter, aangezien de lucht dan directer je carb ingaat…
maar een lange kelk heeft wel een koelende en warmtewerende werking..
afhankelijk van de opbouw van je motorruimte zou ik een keus maken.tegenwoordig hebben auto’s zelfs variabele inlaatspruitstuklengtes..(eerste was dacht ik een toyota)
Even een citaat van een Duits forum:
Bei der Länge der Trichter geht es darum, die Schwingungen auszunützen!
Das heisst, wenn das Einlassventil schliesst, gibt es eine Schwingung zurück in Richtung Vergaser(Einzeldrossel oder was auch immer) diese Schwingung geht wie gesagt zurück, und kommt dann in die sogenannt “ruhende Luft” also vor dem Trichter und dort wechselt die Schwingung wieder in Richtung Ventil und die Schwingung kommt wenns optimal ist gerade dann aufs Ventil, wenn es sich wieder öffnet, und die Gassäule so in den Zylinder kann. Dadurch bessere Füllung, das heisst lange Trichter wenn das Gemisch von Verbrennung bis zu Verbrennung länger Zeit hat zu schwingen, also bei tiefen Drehzahlen und kurze Trichter wenn es weniger Zeit hat um zu schwingen d.H. bei höheren Drehzahlen.
Het komt erop neer een zo gunstig mogelijk mengsel te hebben voordat deze de verbrandingskamer in komt.
dus..Origineel gepost door henk 400rr
Zo uit m’n hoofd is voor de hogere toerentallen “korte spruitstukken” de regel en voor onderin “lange spruitstukken “
Qua kelken zou het dezelfde regel zijn...dit klopt wel.
17 november 2006 om 15:26 #17310221lengte van kelken speelt een rol ja. zoals dat duits artikel al aangeeft. Plaatsing
van de carburateurs korter op de inlaat geeft een direkter respons. Het heeft
allemaal met de pulserende gassen te maken, invloed heeft daar bv de timing
en klepoverlap van nokkenas(sen) mee te maken. Doordat de tijd van vulling
bij hoge toeren tallen geringer word, moet de gaswisseling sneller verlopen.
Korte inlaat trajekten helpen daarbij.18 november 2006 om 20:25 #17310222amen , ze zijn er nog mensen die weten hoe het werkt:wors
groeten
31 januari 2007 om 16:17 #17310223ik heb net een setje carburateurs gekocht maar deze zijn door het stil liggen een beetje vies geworden
waarmee kan je dit het beste schoonmaken?
een acht in de thinner leggen of zo?vr gr sjoerd
1 februari 2007 om 15:24 #17310224nee, daar is zo’n speciale carburateur reiniger voor,.
Dit bijvoorbeeld:
19 februari 2007 om 12:31 #17310225Om even terug te komen op de lengte van kelken en inlaten:
Lange inlaat zorgt voor veel koppel korte inlaat zorgt voor veel topvermogen.
De plaats van de carburateur is op dat gebied niet belangrijk, of je nu korte kelken en lange inlaatspruitstukken gebruikt of andersom maakt voor het vermogen niks uit.
Echter, hoe dichter de gaskleppen tegen de kop staan hoe scherper je gasreactie is. De nadelen van gaskleppen dicht op de kop zijn: slechter beheersbaar (aggressief reageren) en minder verdampingsmogelijkheid voor de benzine. Deze zaken dienen dus niet overdreven te worden.
Deze info heb ik gelezen op internet dus zelf (nog) geen ervaring mee.:vertag
25 februari 2007 om 21:06 #17310226Hmm…ik wil een beetje vermogenswinst in mijn Senator,3.0 12v…nu zat ik te denken aan 40 er webers omdat ik die al heb liggen,iemand enig idee of dat wel wat winst brengt en aan hoeveel ik dan moet denken ongeveer,het is een heel fris c3.0ne blok wat er in ligt…thnx
1 maart 2007 om 18:43 #17310227Origineel gepost door kadett-c-coupe
Echter, hoe dichter de gaskleppen tegen de kop staan hoe scherper je gasreactie is. De nadelen van gaskleppen dicht op de kop zijn: slechter beheersbaar (aggressief reageren) en minder verdampingsmogelijkheid voor de benzine. Deze zaken dienen dus niet overdreven te worden.
Deze info heb ik gelezen op internet dus zelf (nog) geen ervaring mee.:vertag
menging lucht/brandstof is ten dele waar. Het komt ook vooral
op de secure afstelling en sproeier bezettingen aan, met name
mengbuizen en stationair, acceleratie spr. van deellast naar vollast
gebied Ik heb een heel korte eigenbouw inlaat op mijn c20xe, en
dat werkt prima met 45 mm. dcoe’s. Bovendien is het niet bevorderlijk
om je inlaat trajekt spiegelglad te polijsten, wat ik nog teveel hoor.
Het oppvlak dient enigzins “ruw” te zijn, dit om het brandstof/lucht
mengsel goed te laten wervelen, om uitcondenseren van de brandstof
te voorkomen.5 maart 2007 om 10:01 #17310228de mengverhoudingen moeten inderdaad kloppen. dat is een eerste vereiste. maar omdat het geen injectie is moet het spul de kans krijgen lekker te verdampen. en dat lukt niet altijd binnen 10 cm
ietsjes ruw oppervlak moet je inderdaad hebben voor betere menging e.d.:thumbup
18 mei 2007 om 22:09 #17310229waar kun je tegenwoordig nog ergens webers en spuitstuk verkrijgen?
mvg nick
19 mei 2007 om 19:35 #17310230Je kan wel terecht bij zowat elke tuner, de importeur van Webers is BCCP in Gramsbergen, spruitstukken zijn o.a. wel bij Biesheuvel te krijgen (nieuw dus)
Voor een gebruikt setje moet je marktplaats in de gaten houden of de Duitse Ebay, sommige autocross- of rally- sites hebben ze ook wel in hun te koop sectie.
10 juni 2007 om 19:41 #17310231*schopje*
Ik wil graag 40-webers op een 2.0E hebben.
Een paar vragen:
– als je het oorspronkelijk inlaatspruitstuk (is NIET van 2.0E) weghaalt lijkt er nog de steun van het uit laatspruitstuk in de weg te zitten. Kan dat?
– Webers en spruitstuk heb ik gekocht op MP, zit helaas geen gas-kabel-set bij. Ik begrijp dat er meerdere oplossingen mogelijk zijn, wat is het beste en waar haal je die?10 juni 2007 om 19:46 #17310232Origineel gepost door Ruud B
*schopje*Ik wil graag 40-webers op een 2.0E hebben.
Een paar vragen:
– als je het oorspronkelijk inlaatspruitstuk (is NIET van 2.0E) weghaalt lijkt er nog de steun van het uit laatspruitstuk in de weg te zitten. Kan dat?Klopt er zit zo’n voorverwarmings gedeelte op zo’n spruitstuk van een S/N serie, daarom kan die ook neit gebruikt worden, het is of een spaghettie of een origineel “E” spruitstuk
– Webers en spruitstuk heb ik gekocht op MP, zit helaas geen gas-kabel-set bij. Ik begrijp dat er meerdere oplossingen mogelijk zijn, wat is het beste en waar haal je die?
Ik maak ze meestal zelf, het simpeltste is een soort van brugje te maken tussen de 1e en 2e carburateur waarbij je de gaskabel op zo’n plaats zet da je weer gas kan geven, de kabel gaat dan zo’n beetje over het midden van het kleppendeksel, je kan ze ook kopen en dat kost ene paar centen, maar dan ben je er ook van af, de vraag is dan even of je ook een excoot als gaskabel hebt of een vrij gemakkelijk verkrijgbare gaskabel, stel dat hij knapt, moet je ook weer wat anders hebben.
10 juni 2007 om 20:33 #17310233Top Henk, bedankt voor het snelle antwoord:thumbup
Origineel gepost door henk 400rr
Klopt er zit zo’n voorverwarmings gedeelte op zo’n spruitstuk van een S/N serie, daarom kan die ook neit gebruikt worden, het is of een spaghettie of een origineel “E” spruitstukEr was iemand (ik noem geen namen:P) die zei dat je die steun er wel af kon slijpen. Kan dat of is dat niet verstandig?
Ik maak ze meestal zelf, het simpeltste is een soort van brugje te maken tussen de 1e en 2e carburateur waarbij je de gaskabel op zo’n plaats zet da je weer gas kan geven, de kabel gaat dan zo’n beetje over het midden van het kleppendeksel, je kan ze ook kopen en dat kost ene paar centen, maar dan ben je er ook van af, de vraag is dan even of je ook een excoot als gaskabel hebt of een vrij gemakkelijk verkrijgbare gaskabel, stel dat hij knapt, moet je ook weer wat anders hebben.
snap ik, die brug tussen de carburateurs zit er wel aan en verder dan alleen zo’n klein “bolletje”.
Ik heb even op de site van BCCP gekeken en daar heb je gaskabels van onder en van boven. (Wel flinke prijzen trouwens nog voor zo’n setje) Het lijkt erop dat deze brug bediening van onder verlangt, loopt in zo’n geval de kabel nog steeds over het kleppendeksel?
11 juni 2007 om 07:50 #17310234Die steun kan eraf, maar dan zit je met een gat, dat kan je weer dicht lassen maar het is gietijzer en dat moet met een speciale elektrode en dan nog is het afwachten, kostentechnisch en verstandigerwijs kun je dan nog beter een kant en klaar “E” spruitstuk halen.
Die gaskabelstejes heb je van boven en vanaf onder de carburateurs, dit hangt ervan af vanaf welke kant je de boel moet bediennen, met deze setjes loopt de gaskabel als het ware om het kleppendeksel heen.
Een aantal voorbeelden:
Dit is een versie die ik heb, die loopt onder de carburateur nabij het brandschot, een beetje onhandig met afstellen, maar verder zie je hem niet.
Dit is een versie eigenbouw, werkt verder goed en je hebt er geen last van mocht je een keer kleppen proberen te stellen.
Dit is de meest voorkomende oplossing, simpel, kost weinig en doeltreffend, niet de meest ideale, maar ideale oplossingen kosten geld.
11 juni 2007 om 19:38 #17310235Bedankt !
Mooie plaatjes!Is zo’n 2.0E spruitstuk nog een gangbaar onderdeel?
Een kleine zoektocht op marktplaats leverde niets op.11 juni 2007 om 19:41 #17310236Even een oproepje plaatsen, er komt tzt wel wat los, eentje van een 2.0E zal wel lukken, 1 van een 1.9E is moeilijker te vinden.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.