alles op een rij: Ombouw naar dubbele carburateurs CIH

Forumindex Forums Techniek Technisch archief alles op een rij: Ombouw naar dubbele carburateurs CIH

  • Dit onderwerp is leeg.
1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
  • Auteur
    Berichten
  • #17206317
    danny
    Bijdrager
    • Topics 61
    • Reacties 982
    Lid sinds:
    1 July 2004

    Een voor de hand liggende ombouw, men heeft spruitstukken en carburateurs nodig, maar wat vaak vergeten wordt is het thermostaathuis.

    Motoren t/m 2.0 liter;
    Bij gebruik van de korte Irmscher spruitstukken hoort er een apart thermostaathuis bij, bij de langere kan het thermostaathuis van een 1.6N/S, 1.9N/S en 2.0N/S gebruikt worden, let op, bij de Rekord (Monza) modellen hadden ze ook een type waarbij de slang bovenop het huis gemonteerd werd, handiger is het type waarbij een apart deksel op het huis zit waaronder de thermostaat bevestigd is.

    2.2 en 2.4 motoren;
    Niet alleen zijn de spruitstukken anders maar ook is het thermostaathuis anders, de verweg meest gebruikte oplossing is een thermostaathuis van een injectie gebruiken en daar onder de 2 aansluitingen eraf zagen en dan dicht lassen. Dit heeft 1 consequentie tov. Het 2.0 thermostaathuis en dat is dat er geen aansluiting meer zit welke richting de kachel moet, deze kan dus bij deze motoren onder bij het onderblok blijven waar hij dus l zat met de injectie uitvoering, de kans op een luchtbel is dus aanwezig totdat de motor warm wordt, er moet dus goed ontlucht worden zodra het systeem voor de 1e maal gevuld wordt met koelvloeistof.

    2.0 spruitstukken passen niet op 2.2 en 2.4 koppen, ook is het af te raden om dit met de welbekende plaatje constructie te doen, de kans op valse lucht is zeer groot en daardoor dus een slecht lopende motor.

    Brandstoftoevoer, dit kan op verschillende wijze, dit naar gelang het eigenlijke doel.
    1: de mechanische brandstofpomp onderop het distributiehuis, deze kan gebruikt worden als de auto gewoon gebruikt wordt, de druk is voldoende.
    2: de originele (Opel) elektrische brandstofpomp, deze moet een retourleiding hebben met een instelbare drukregelaar, deze druk mag maximaal 0,5 Bar zijn, bij een hogere druk stroomt de carburateur over en vloeit al je benzine in het carter met alle gevolgen van dien. Afgesteld op de juiste druk net zo goed als een elektrische carburateurpomp.
    3: een officiële elektronische brandstofpomp voor carburateurs, deze behoeft geen retour en levert de juiste druk constant, ook bij extreem gebruik goed toepasbaar.

    Aan te raden ontsteking is de 2.0E semi-elektronische ontsteking of eentje met contactpunten, stationair toerental regelingen zijn af te raden. De ontsteking moet bij carburateurversies afgesteld worden op het vliegwiel, wees bewust dat als je vanaf een “E” motor begint je dus wel rekening moet houden met 5 graden verschil, In het grote gat rechtsachter bij het onderblok waar je het vliegwiel kan zien zie je en uitstulping, vanaf het gat wat je ziet in de uitstulping zit zo’n 5-10mm naar benden het ontstekingstijdstip, op de poelie voorop de krukas zal hij dus een 5-10mm meer richting de rechterkant van de auto zitten.
    De betere en eigenlijke afstelling van zowel de carburateurs als het ontstekingstijdstip zal op een rollenbank moeten gebeuren door een professional.

    Luchtfilters
    In principe zijn de meeste merk filters van goede kwaliteit, filtersokken zijn af te raden want deze kunnen naar verloop van tijd vettig worden en dan bij een eventuele backfire in brand vliegen.
    Bij gebruik van zogenaamde kelken of luchthoorns, rekening houden met een minimale afstand binnenin het filter van 25mm tussen de kelk en het filter.

    BRON HENK400 RR

1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.