Airco werkt niet meer….. HELP

Forumindex Forums Modellen Astra Airco werkt niet meer….. HELP

  • Dit onderwerp is leeg.
12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Auteur
    Berichten
  • #17223333
    tijgetje57
    Deelnemer
      Lid sinds:
      7 July 2004

      Hoi Allemaal,

      Mijn oude astra zijn Airco werkt niet meer.

      Constatering warme lucht met dit mooie warme weer ipv koude lucht. Erg jammer weer.

      Maar het volgende, het interieurfilter is schoon, de zekering van de airco is heel, lampje brand bij het indrukken van het knopje, pas afgevuld bij de garage ook nog.

      De condensor wordt warm, leidingen ook.

      Klinkt allemaal wel ok.

      Maar zodra je die knop indrukt moet je normaal gesproken die pomp horen en een schommeling zien in het toerental bij stationair.

      Dit laatste gebeurd helaas niet.

      Dan de grote vraag. Wat kan het zijn?

      #17697565
      corsaagsi
      Deelnemer
        Lid sinds:
        30 June 2004

        Koppeling van de pomp kapot?

        #17697566
        Nick-GSI
        Deelnemer
          Lid sinds:
          30 June 2004

          idd spoel van de pomp kapot

          #17697567
          Add
            Lid sinds:
            1 June 2008

            ALs de condensor warm wordt en de ledingen ook, dan moet de pomp wel draaien anders kunnen die niet warm worden.
            Zie je het binnenste van de koppeling op je pomp ook mee draaien?
            Zo ja dan doet de pomp het wel. En wordt een leiding (de dikste) koud?

            Denk eerder een druk zender die het niet doet.
            Of je hebt teveel gas erin dan wordt de druk te hoog en slaat hij dus ook uit.
            Even na laten meten. Dus naar de aircoboer!

            #17697568
            tijgetje57
            Deelnemer
              Lid sinds:
              7 July 2004

              OK dank je wel. De warmte is wel aanwezig het koude heb ik niet gevoeld eerlijk gezegd maar voelde wel verschil in temperatuur in de leidingen maar om nu te zeggen dat het koud was nee.

              Toch maar ff naar de airco boer thnx.

              #17697569
              Famempeters
                Lid sinds:
                8 March 2008

                even met dit verhaal naar de goede Airco boer,,mogelijk waar je hem hebt laten vullen en even controlle van de druk en laat zij dan even zeggen wat er loos is .

                repareren kan je dan nog zelf als het moet .

                Bert

                #17697570
                miraltje
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  29 June 2004

                  hier ff een how too om snel zelf een diagnose te stellen over de werking van je airco

                  je cmoet dus beschiiking hebben over een temp meter met contact voeler, de meter die ik gebruikt hebt wordt door mij ook voor service werkzaamheden aan cv installaties gebruikt.

                  de compressor.
                  de dunne leiding is de persgasleiding
                  de dikke leiding is de zuiggasleiding

                  zo meet je de persgas temperatuur met een contact voeler.
                  de persgas temperatuur moet bij ingeschakelde airco altijd minimaal 15 graden hoger zijn de buitentemperatuur.
                  in mijngeval was dit 49 graden wat overeenkomt met 11,5 bar hogedrukzijde.

                  het zelfde geldt voor de zuiggas meting.
                  deze moet tussen de 0 (liefst 2 graden) en 10 graden zijn, is deze te hoog danwel te laag dan klopt de vulling van het systeem niet.

                  hier even een meting de zuiggas temperatuur op de aansluiting van de verdamper.

                  in mijn geval geeft deze 8 graden aan wat overeenkomt met een druk van 2.8 bar.(R134a) lagedrukzijde

                  #17697571
                  tijgetje57
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    7 July 2004

                    kijk daar hebben we nog eens wat aan. Thnx

                    Zal het door gaan geven.

                    #17697572
                    c14se
                      Lid sinds:
                      27 July 2007

                      Dag allemaal,

                      Voordat we morgen op vakantie gaan wil ik toch voor de zekerheid mijn airco laten bijvullen. Inclusief filter en ozonbehandeling kost het bijvullen omgerekend 50 euro (ik woon in het buitenland).

                      Maar helaas ken ik niet een vakmannetje, zoals ik die in NL wel kende. Nu is het dus een gok en hoop ik dat die aircoboer hier niets sloopt zo vlak voor vakantie :hmmz

                      ****** Ter info: ******

                      Mijn Auto: Astra F station ’95 met een x16xel motor.
                      Ik heb de aansluiting van de parafan gekit, omdat anders het int. filter nat wordt. ( het originele rubber kleefstripje op de parafan zelf ontbreekt helaas (verwijderd door de vorige monteur (de l*l)))

                      Mijn airco werkt wel gewoon, geen raar lawaai, multiriem is ook nog redelijk goed (geen haarscheurtjes), het enige wat niet helemaal top is is de koeltemperatuur. De airco koelt wel, maar naar mijn mening wordt dat langzaamaan steeds een beetje minder koel. Dat deed mij denken dat het koelmiddel op begint te raken.

                      Wat ik nu eigenlijk wil weten:

                      Hoe wordt een airco bijgevuld. Moet er van alles worden gedemonteerd? Zo ja, wat dan precies?

                      Of is het een kwestie van een potje bijvullen met gas? (net als een lege aansteker bij wijze van spreken)

                      Waar moet ik op letten als ik mijn auto ophaal? (misschien kan ik er op wachten). Jullie zullen begrijpen dat ik met een gerust gevoel op vakantie wil gaan.

                      Alvast ontzettend bedankt voor de tips!!

                      #17697573
                      miraltje
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        29 June 2004

                        een auto airco kan op 2 manieren worden bijgevuld.

                        voorbeide methoden hoeft er niets te worden gedemonteerd tenzij de filterdroger vervangen moet worden na aanleiding van temp. klachten,dan wordt eerst een delta t meting over de filterdroger gedaan wanneer er meer dan 2k temperatuur verschil zit tussen in en uitgang is het verstandig de filterdroger te vervangen

                        1ste manier bij de dealer/garage plug en play, monteur sluit koudemiddelkast aan op de affabriek aanwezige vulnuippels.
                        na type /model te hebben invoerd doet de kast zijn werk.

                        2de manier, bij een koeltechnisch bedrijf wordt er een meterset aangesloten en gevacumeerd op het systeem, gecontroleerd opwerking dmv temp/druk meting om een beeld van de installatie te krijgen, installatie leeghalen, afgeperst met stikstof, gevacumeerd en opnieuw afgevuld mert de juiste hoeveelheid koudemiddel.

                        dit laatste kan ook op basis van de oververhitting van het zuiggas.

                        #17697574
                        c14se
                          Lid sinds:
                          27 July 2007

                          Mijn airco is netjes bijgevuld door de lokale aircoboer.
                          Stelde inderdaad weinig voor:
                          2 stofkapjes losdraaien, vulslangen aansluiten op de 2 aircoleidingen. En het apparaat deed de rest.

                          De airco was niet echt leeg (was nog voor 2/3 vol)
                          Na vullen nog ff het int. filter vervangen en een ozon cleaning.

                          Airco werkt weer perfect :)

                          #17697575
                          Baas J.
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            19 May 2008

                            Tijgetje, zo’n drukzender heb ik nog mocht die kapot zijn.

                          12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
                          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.