Airco stopt er opeens mee

Forumindex Forums Modellen Astra Airco stopt er opeens mee

  • Dit onderwerp is leeg.
15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Auteur
    Berichten
  • #17267101
    jericho
    Deelnemer
      Lid sinds:
      13 December 2007

      Vanavond reed ik in mijn Astra G en na 10 minuten merk ik dat de airco opeens niet meer werkt. Er kwam gewoon warme buitenlucht naar binnen, en die was allesbehalve koud!
      Ik heb diverse malen geprobeerd of hij het na een tijdje wel weer deed, maar helaas.. De zekering is nog heel, en bij het inschakelen van de airco hoor je wel dat er ‘iets’ gebeurt, de toeren van de motor gaan ook wat omhoog en bij het uitschakelen zakken die weer. De airco is een maand geleden nog gechecked, en hij deed het toen super, en er zat ook nog bijna al het vulmiddel in.

      -Iemand enig idee wat dit is?
      -Als de pomp kapot is, wat kost dit dan? en kan je dit zelf (eventueel how to?)
      -Kan het ook een relais zijn, en waar zit die, in het boekje kan ik dat namelijk niet vinden.

      Het gaat om een 1.6xel Astra G

      #18244015
      ZakhooiTM
      Deelnemer
        Lid sinds:
        10 November 2013

        Airco gebruikt geen relais, deze wordt door motor koeling module direct aangestuurt.
        Wat je zou moeten checken of je een klik hoort als je de airco aanzet, meestal hoor je deze niet meer wat meestal wil zeggen dat de magneetspoel bij de compressor niet meer werkt.

        #18244016
        jericho
        Deelnemer
          Lid sinds:
          13 December 2007

          Die ‘klik,’ hoor je die in de auto, of als je bij de pomp luistert?

          #18244017
          ZakhooiTM
          Deelnemer
            Lid sinds:
            10 November 2013

            Bij de pomp, als je een beetje handig bent met de multimeter kan je de stekker van de spoel loskoppelen en de weerstand meten, deze mag niet hoger zijn dan 5 Ohm en is meestal rond de 2.2 Ohm
            Ohm kortsluiting maar dat heb je niet aangezien je zekering er niet uit klapt.

            Compressor zit trouwens aan de linker kant en wordt aangedreven door de multiriem.
            Er lopen 2 leidingen naar de compressor waarvan 1 naar een radiator/condenser en de andere naar cabine.

            #18244018
            jericho
            Deelnemer
              Lid sinds:
              13 December 2007

              De pomp had ik al gevonden, alleen ben ik totaal geen held met een multimeter, die heb ik niet eens..

              Ik heb een beetje zitten zoeken , en het blijkbaar kan je die magneetspoel best vervangen, alleen een duidelijke how to kan ik dus echt niet vinden op het net. Ik vind de ruimte ook zeer beperkt moet ik zeggen..

              #18244019
              Haasje17
              Moderator
                Lid sinds:
                8 September 2009

                Bij de meeste is de spoel gebroken en meet je helemaal geen weerstand meer.

                Boutje op de top erafdraaien daarna de riem eraf spoel eraf schuiven. en monteren in omgekeerde volgorde.

                #18244020
                jericho
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  13 December 2007

                  @Haasje17 wrote:

                  Bij de meeste is de spoel gebroken en meet je helemaal geen weerstand meer.

                  Boutje op de top erafdraaien daarna de riem eraf spoel eraf schuiven. en monteren in omgekeerde volgorde.

                  Op de top van de pomp, de bevestiging aan het blok bedoel je dan? Kan je de spoel er zo afschuiven??

                  #18244021
                  jericho
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    13 December 2007

                    Ik zit de vraagbaak van de Astra G eens door te kijken of er iets over de airco in staat, maar ik kan zo niks vinden… Staat er nou helemaal niks in over het aircosysteem??

                    #18244022
                    jericho
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      13 December 2007

                      Vanochtend even naar de garage gereden, en de Astra kon meteen de werkplaats in voor onderzoek. Hij heeft het systeem getest, en er stond nog gewoon druk op. Daarna de weerstand gemeten op de spoel en die was er niet… niks te meten!!
                      Meteen gebeld voor een spoel en die wordt deze middag nog vervangen.
                      Ook had ik het idee dat er iets ‘bromde’ onder de motorkap. Dit bleek het flexibel stuk van de uitlaat te zijn die kapot is, deze zat helemaal los! Hier gaan ze een los stuk tussen zetten, dus dat scheelt ook weer.

                      Hopelijk is het dus de spoel en kan ik vanavond weer in een oele auto rijden!

                      #18244023
                      Anoniem
                        Lid sinds:
                        1 January 1970

                        Klinkt goed! Gelijk weer wat probleempjes uit de wereld..

                        #18244024
                        jericho
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          13 December 2007

                          De Astra staat weer voor de deur, met een werkende airco! Toch handig als je de garage een beetje op weg kan helpen ;)

                          Bij het verwijderen van de voorpijp voor het lassen van het flexdeel, brak er een bout af bij het spruitstuk. Deze is netjes uitgeboord en hersteld. De rekening heb ik nog niet gehad, die zien we morgen wel als ik af ga rekenen.

                          #18244025
                          Anoniem
                            Lid sinds:
                            1 January 1970

                            Ben wel benieuwd naar het prijskaartje dan!

                            #18244026
                            jericho
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              13 December 2007

                              Zo, de rekening is betaald..
                              kosten:
                              Magneetspoel: 66,- excl btw
                              Flexibel stuk: 57,- excl btw
                              klein materiaal: 3,50
                              werk: 115,-
                              Totaal 241,50 excl btw
                              totaal 292,22,- incl btw

                              #18244027
                              Anoniem
                                Lid sinds:
                                1 January 1970

                                Nou netjes, goed bedrag om weer vooruit te kunnen!

                                #18244028
                                jericho
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  13 December 2007

                                  Dit was dus NIET bij de dealer… daar was ik denk ik 2x zoveel kwijt geweest…

                                15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.