Airco defect van Agila A twinport 2005

Forumindex Forums Modellen Meriva, Agila Airco defect van Agila A twinport 2005

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Berichten
  • #18470187
    Wilbert61b
    Deelnemer
      Lid sinds:
      8 July 2020

      Beste Allemaal,

      Ik heb een Agila twinport uit 2005. Met het mooie weer is vorige week mijn airco er mee gestopt. Aangezien vorig jaar de airco bijgevuld was ben ik eerst naar het electrische systeem wezen kijken. Ik heb het volgende gedaan:

      * Gecontroleerd of de magneetkoppeling op de compressor inschakelt en dat is niet het geval.

      * Bij het airco relais (relais 3) de spanningen gemeten. Die kloppen. Vervolgens gecontroleerd of het relais wel aan massa gelegd wordt als ik de schakelaar op het dashboard bedien. (weerstandmeting) Deze blijft hoogohmig.

      * De schakelcontacten van het relais kortgesloten. De magneetkoppeling schakelt in en ik krijg koele lucht in de auto.

      * Zekeringen 7-12-20 doorgemeten zijn allemaal 100%

      * Bediening verwarming (waar de schakelaar op zit) uitgebouwd en de schakelaar doorgemeten. Die is 100%

      * Op de steker die aan deze unit zit de pennen die van de schakelaar komen kortgesloten. Geen effect.

      * Als ik de blower uitzet en de airco inschakel begint de blower langszaam te draaien en is er luchtstroom merkbaar

      Ik heb al even overwogen om een extra schakelaar te monteren en draden te trekken waarmee ik het aircorelais zelf aan massa kan leggen. Ik wil echter eerst weten wat de oorzaak is. Ik mis ergens iets maar kan niet achterhalen wat en waar.

      Wie heeft Tips?

      Alvast bedankt

      Wilbert

       

      #18470188
      Wilbert61b
      Deelnemer
        Lid sinds:
        8 July 2020

        Beste Allemaal,

        Ik heb een Agila twinport uit 2005. Met het mooie weer is vorige week mijn airco er mee gestopt. Aangezien vorig jaar de airco bijgevuld was ben ik eerst naar het electrische systeem wezen kijken. Ik heb het volgende gedaan:

        * Gecontroleerd of de magneetkoppeling op de compressor inschakelt en dat is niet het geval.

        * Bij het airco relais (relais 3) de spanningen gemeten. Die kloppen. Vervolgens gecontroleerd of het relais wel aan massa gelegd wordt als ik de schakelaar op het dashboard bedien. (weerstandmeting) Deze blijft hoogohmig.

        * De schakelcontacten van het relais kortgesloten. De magneetkoppeling schakelt in en ik krijg koele lucht in de auto.

        * Zekeringen 7-12-20 doorgemeten zijn allemaal 100%

        * Bediening verwarming (waar de schakelaar op zit) uitgebouwd en de schakelaar doorgemeten. Die is 100%

        * Op de steker die aan deze unit zit de pennen die van de schakelaar komen kortgesloten. Geen effect.

        * Als ik de blower uitzet en de airco inschakel begint de blower langszaam te draaien en is er luchtstroom merkbaar

        Ik heb al even overwogen om een extra schakelaar te monteren en draden te trekken waarmee ik het aircorelais zelf aan massa kan leggen. Ik wil echter eerst weten wat de oorzaak is. Ik mis ergens iets maar kan niet achterhalen wat en waar.

        Wie heeft Tips?

        Alvast bedankt

        Wilbert

        #18470204
        liviu2004
        Deelnemer
          Lid sinds:
          6 April 2014

          Extra schakelaar, zo slecht idee!

          uitlezen, hoeveel a/c druk in bar zie de motor ecu? Denk weinig.

          #18470254
          Bart…
          Deelnemer
            Lid sinds:
            25 March 2019

            Zoals livui al zei,extra schakelaar niet doen. De pomp word uitgezet om het systeem te beschermen als er te weinig gas in zit. Is het systeem getest op lekkage toen het systeem gevuld is?

            #18470295
            Wilbert61b
            Deelnemer
              Lid sinds:
              8 July 2020

              Bedankt voor jullie reacties. Ik wist niet dat er een dergelijke veiligheid ingebouwd is. Eigenlijk wel heel logisch. Schakelaar van de baan en ik zal naar de garage gaan.

              Alvast bedankt!!

              Wilbert

            5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.