airco controle en odb-II vraagje

Forumindex Forums Modellen Astra airco controle en odb-II vraagje

  • Dit onderwerp is leeg.
7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Berichten
  • #17258775
    gr8-jen
    Deelnemer
      Lid sinds:
      20 October 2011

      Hallo,

      Ik had rondgekeken op airco vragen maar kreeg zoveel resultaten die niet leken op mijn vraag dat ik toch een nieuwe post start:

      Mijn airco is 2 jaar geleden opnieuw gevuld nadat de compressor was vervangen. (Het kan iets anders zijn maar ik heb het in Tsjechie laten doen en na vertaling was het niet zeker dat dit was vervangen)
      Ik zou graag is willen controleren hoeveel koudemiddel nog in het systeem zit omdat we nu al 2 jaar verder zijn.

      Het gaat om een Astra met Z16XE motor van 2001 met een doodgewone airco. ik heb begrepen dat er 2 ventielen zijn waarbij nooit met de hogedruk ventiel moet gaan spelen. Wat mij wel interessant lijkt is een vul slang met drukmeter op de lagedruk aansluiting:
      http://gadgets4everybody.nl/gereedschappen/1017-airco-vul-slang-met-drukmeter.html

      Dit lijkt me een goede manier om de druk te meten die er nog is. Toch heb ik mijn twijfels of het aantal gram koudemiddel gerelateerd is aan de druk die op het systeem staat. Kan ik zeggen dat als de druk goed is en ik niet meer toevoeg, ik automatisch genoeg koudemiddel toevoeg en dit nooit teveel kan zijn?

      Is er misschien een andere manier om die data te controlen? ik heb namelijk een odb-ii dongle besteld
      http://dx.com/p/super-mini-elm327-bluetooth-odb2-v1-5-car-diagnostic-interface-tool-blue-142679

      En ik vraag mij af of hiermee meer data te vergaren is. En zo ja moet ik hiervoor torque gebruiken:
      https://play.google.com/store/apps/details?id=org.prowl.torquefree&hl=en of is er andere software waar nog betere resultaten zijn behaald?
      De dongle is sowieso al handig omdat ik deze nodig had na het vervangen van de EGR om de foutmeldingen te verwijderen. Maar mischien heeft iemand nog ervaringen ermee zodat ik er nog meer mee kan doen.

      In ieder geval bedankt voor de antwoorden.

      #18154750
      ries e
        Lid sinds:
        23 December 2011

        Een drukmeter heb je niet veel aan.
        Als de druk goed is werkt je airco. Is de druk te laag is het systeem beveiligd en werkt de compressor niet en de airco dus ook niet.
        Als de airco nog goed koud wordt ( koelt 10 graden onder de omgevingstemperatuur ) , zit er nog genoeg koudemiddel in het systeem. Is er een beetje koudemiddel weggelekt wordt de airco steeds minder koud en bij te weinig koudemiddel geen airco meer.
        De enige manier om er achter te komen hoeveel koudemiddel er nog in het systeem zit, is om deze leeg te vacumeren en dan kijken hoeveel er uit komt. En daarna weer vullen met de juiste hoeveelheid.

        Dit is zonde van je geld als de airco het nog goed doet.

        Te veel koudemiddel is schadelijk voor het systeem.

        #18154751
        gr8-jen
        Deelnemer
          Lid sinds:
          20 October 2011

          Hmmm. ik hoopte eigenlijk een goede test te hebben voordat het echt warm is.

          Ik had wel iets gelezen met testen wanneer het buiten warm is en dan kijken of de temperatuur goed zakt ten opzichte van omgeving als je een thermometer ervoor houd.
          De laatste week werkte het goed ook toen het een dag gloeiend heet was, maar ben als de dood dat het de volgende week niet meer werkt.
          Naja hopelijk blijft het nog een jaartje of wat werken

          #18154752
          wim-v6
          Deelnemer
            Lid sinds:
            12 August 2005

            tussen de 5 en 6 graden lucht temperatuur bij de uitstroom opening van de ventilatie is de norm. liefst met warme motor controleren, bij een redelijk hoge buitentemp..

            Willem

            #18154753
            kaneelschep
            Deelnemer
              Lid sinds:
              30 November 2004

              het is niet echt een systeem wat zich leent voor hobbyen.
              en het spul wat er in zit is volgens mij hartstikke slecht voor je.

              ik heb net onze volvo 850 leeg laten halen op druk/lekken laten controleren en laten vullen voor 65 euro. daarbij is er ook een of ander kleurtje meegedaan dat mocht ie gaan lekken, dat je weet waar.
              voor dat geld lijkt het mij niet de moeite waard om zelf dingen te gaan kopen die nog niet eens dat alles doen.

              #18154754
              miraltje
              Deelnemer
                Lid sinds:
                29 June 2004

                een airco kun je op 2 manieren vullen op basis van gewicht(modern) of op basis van oververhitting (ouderwets),je kunt een systeem niet op basis van druk vullen.

                bovendien moet je voordat je deze hobbyslang aansluit deze ook nog vacumeren,anders krijg je niet-condenseerbare gassen in je systeem wat vreemde symptomen/storingen kan veroorzaken, en de meeste hebben geen vacumeer pomp in hun garage staan

                als je op gewicht vult moet je altijd het gehele systeem leeghalen en opnieuw afvullen op het opgegeven gewicht,je kunt dus niet snel even wat bijvullen aangezien niet bekent is hoeveel al in het systeem zit.

                als je op basis van oververhitting vult moet je goede kennis hebben hoe een koelsysteem werkten wat de samenhang is van druk en temperatuur,hier is het wel mogelijk om bij te vullen zonder eerst het systeem leeg te halen.normaal vul je(bij) op een oververhitting van 5 tot 7k zuiggas temperatuur

                #18154755
                gr8-jen
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  20 October 2011

                  Dank voor het melden. Nu snap waarom die spullen bij de garage zoveel meer kosten dan 10 euro :D

                7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.