Airco beperkt motorvermogen aanzienlijk

Forumindex Forums Modellen Astra Airco beperkt motorvermogen aanzienlijk

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Berichten
  • #18366690
    Ben86
    Deelnemer
      Lid sinds:
      12 September 2018

      Hi allen,

      Met het goede weer van de afgelopen paar dagen heb ik wat kilometers gemaakt met de airco aan. Het valt me op dat dit er direct voor resulteert dat het motorvermogen, met name met versnellen drastisch minder is.

      Het gaat om een Astra H 2007 1.3 cdti

      Normaal gesproken rijd ie prima, maar als ik de airco aan heb, dan rijd ie niet meer normaal; ik moet aanzienlijk meer gas geven bij het wegrijden, als ik dat doe op dezelfde manier als ik gewoonlijk rijd dan slaat ie (bijna) af. Vooral de versnellingen 1, 2 en 3 zijn daarin dramatisch. Wat me extra opvalt is dat met de airco aan bij de 2 een dip zit net voordat de turbo wat gaat doen. Dit merk ik normaal niet zonder airco. Verder kom je bijna niet vooruit in de 1,2 en 3, valt elke keer een beetje dood qua vermogen. Waarschijnlijk moet ik aanzienlijk meer gas geven of langer doortrekken maar wat ik al zeg, normaal gesproken rijd ik niet zo, en normaal gesproken zorgt dat ervoor dat ik prima meekom op de weg.

      Ik weet dat de 1.3 niet de vlotste motor heeft maar ik kan me niet voorstellen dat het gewoon is dat je auto zoveel moeite heeft als je de airco aan zet. Iemand enig idee waarin dit kan zitten?

      Dank alvast!

      Groeten Ben

      #18366697
      AstraTh
      Deelnemer
        Lid sinds:
        22 March 2019

        Is normaal dat airco 10/15pk afsnoept van je motorvermogen…

        Bij diesels is dat zelfs nog meer….25pk moet je niet versteld van staan

        #18366759
        Dolby
        Deelnemer
          Lid sinds:
          1 May 2008

          Heb helaas alleen maar ervaring met bezine auto’s. Ik weet dat de airco pk kan wegnemen. Maar heb het zelf nooit echt gemerkt tijdens het rijden. Heb dan wel een 2.2 16V gehad maar nooit problemen met wat hierboven beschreven is. Heb je het probleem echt alleen maar wanneer je de airo hebt aanstaan dan?

           

          #18366773
          Haasje17
          Moderator
            Lid sinds:
            8 September 2009

            Ik ben bang dat ik je moet teleurstellen, er is niets mis met je auto.

            Behalve dan dat je een 1.3 met airco hebt genomen, geen verstandige keuze. De 1.3 is al wat aan de trage kant voor een astra, dan ook nog airco aan is eigenlijk gewoon niet voor het gewicht van de auto geschikt om er een beetje rustig in te kunnen rijden.

            Ofwel pedaal tot de bodem en gaan met dat ding. Toeren maken anders heb je er last van.


            @Dolby
            , probeer het maar eens bij je nieuwe zafira als de arico goed werkt zul je het zeker merken.

            #18366792
            Ben86
            Deelnemer
              Lid sinds:
              12 September 2018

              Dank voor de reacties! Haasje, dank voor het bevestigen. Weet ik in elk geval dat ik er niet mee langs de garage hoef ;-)

              Ja dat de 1.3 niet de snelste is had ik al gelezen, hoewel ik eigenlijk in mijn dagelijks rijden (zonder airco) niets te klagen heb. Had daarvoor een spacerunner 1.8 automaat uit ’98 dus ben vooral blij nu dat ik maar half zo vaak hoef te tanken ;-).

              Dan maar een beetje harder gassen denk ik.

              Groeten Ben

            5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.