airco astra g coupe

Forumindex Forums Modellen Astra airco astra g coupe

  • Dit onderwerp is leeg.
5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Berichten
  • #17220129
    stutje
    Deelnemer
      Lid sinds:
      1 May 2005

      Ik heb het idee dat de airco niet heel erg goed werkt…

      Vergeleken bij de astra van mijn moeder namenlijk.

      Zijn er wat manieren dat je de airco zelf een beetje kunt checken?
      Waar moet je opletten?
      Wat zijn normale prijzen voor een airco check?
      Wat zijn normale prijzen voor het vullen etc?
      Wat doen ze dan precies.

      Airco is namenlijk helemaal nieuw voor mij, kan ik er zelf nog onderhoud aan doen?

      dank u alvast.

      #17657968
      astratjeg01hh
      Deelnemer
        Lid sinds:
        26 July 2009

        u kunt kijken of er nog koudemiddel in zit als u de condesor ziet (radiateur van airco )
        zit een zwarte dop deze er afschroefen dan met een kleinen schroevendraaier effen pinnentje indrukken kijken of er nog vloeistof in zit bij de astra gaan vaak de condesor stuk het vullen kost tussen 75-100 euro ze vullen het systeem en persen ze het af om te kijken of ie niet lek is hoop dat ik u hier voldoende mee heb geinfomeerd mvg

        #17657969
        miraltje
        Deelnemer
          Lid sinds:
          29 June 2004

          bij airco systemen moet je voorkomen dat emissie ontstaat van koudemiddelen.

          het idee om het pennetje van het ventiel in tedrukken is dan ook slecht idee, behalve de emissie die ontstaat zou het ventiel ook kunnen beschadigen waardoor indien je airco wel juist funtioneerd alle koude middel verliest.

          wanneer je een temperatuurmeter hebt met een contactvoeler kun je de temperatuur meten bij de compresor.

          de eene leiding van de compresor moet minimaal 15 graden boven de buiten tempertuur zijn terwijl de andere leiding tussen de 0 en 10 graden moet zijn is deze leiding hoger dan 10 graden of juist lager(ijsvorming aan de leiding) dan heeft het aircosysteem te weinig koudemiddel.

          let wel op dat je het systeem minimaal een kwartier hebt draaien voordat je begint met meten, de meting zelf moet je ook uitvoeren met draaiende motor.

          als ik morgen tijd heb zal ik wel ff een how tootje maken

          dit is natuurlijk geen exacte meting, maar het geeft wel een redelijkbeeld hoe je airco de bij staat en deze methode is 100 maal beter dan ff de uitblaas temp meten van de ventilatie uitmondingen.

          #17657970
          Baas J.
          Deelnemer
            Lid sinds:
            19 May 2008

            origineel gepost door miraltje
            bij airco systemen moet je voorkomen dat emissie ontstaat van koudemiddelen.

            het idee om het pennetje van het ventiel in tedrukken is dan ook slecht idee, behalve de emissie die ontstaat zou het ventiel ook kunnen beschadigen waardoor indien je airco wel juist funtioneerd alle koude middel verliest.

            wanneer je een temperatuurmeter hebt met een contactvoeler kun je de temperatuur meten bij de compresor.

            de eene leiding van de compresor moet minimaal 15 graden boven de buiten tempertuur zijn terwijl de andere leiding tussen de 0 en 10 graden moet zijn is deze leiding hoger dan 10 graden of juist lager(ijsvorming aan de leiding) dan heeft het aircosysteem te weinig koudemiddel.

            let wel op dat je het systeem minimaal een kwartier hebt draaien voordat je begint met meten, de meting zelf moet je ook uitvoeren met draaiende motor.

            als ik morgen tijd heb zal ik wel ff een how tootje maken

            dit is natuurlijk geen exacte meting, maar het geeft wel een redelijkbeeld hoe je airco de bij staat en deze methode is 100 maal beter dan ff de uitblaas temp meten van de ventilatie uitmondingen.

            Dat laatste deden ze laatst bij de Opel Dealer om mijn airco te testen… ding heeft volgens mij nog nooit echt goed gewerkt :S

            #17657971
            miraltje
            Deelnemer
              Lid sinds:
              29 June 2004

              hier ff een how too.

              je cmoet dus beschiiking hebben over een temp meter met contact voeler, de meter die ik gebruikt hebt wordt door mij ook voor service werkzaamheden aan cv installaties gebruikt.

              de compressor.
              de dunne leiding is de persgasleiding
              de dikke leiding is de zuiggasleiding

              zo meet je de persgas temperatuur met een contact voeler.
              de persgas temperatuur moet bij ingeschakelde airco altijd minimaal 15 graden hoger zijn de buitentemperatuur.
              in mijngeval was dit 49 graden wat overeenkomt met 11,5 bar hogedrukzijde.

              het zelfde geldt voor de zuiggas meting.
              deze moet tussen de 0 (liefst 2 graden) en 10 graden zijn, is deze te hoog danwel te laag dan klopt de vulling van het systeem niet.

              hier even een meting de zuiggas temperatuur op de aansluiting van de verdamper.

              in mijn geval geeft deze 8 graden aan wat overeenkomt met een druk van 2.8 bar.(R134a) lagedrukzijde

            5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.