afgedraaid vliegwiel + nog een vraagje

Forumindex Forums Techniek Cih afgedraaid vliegwiel + nog een vraagje

  • Dit onderwerp is leeg.
16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Auteur
    Berichten
  • #17232084
    Christian-tsx
    Deelnemer
      Lid sinds:
      25 May 2008

      gisteren even mijn huidige vliegwiel gewogen en deze weegt 10.2 kg op onze weegschaal.

      nu heb ik ooit bij het blok een afgedraaid vliegwiel gekregen en deze weegt 8.2 kg. deze is dus 2kg lichter dan de originele.

      of de weegschaal klopt weet ik niet, maar die 2kg kan ik wel vanuit gaan.

      zal dit veel uithalen kwa vermogen enzo?

      setup:
      -2.4 onderblok
      – afgevlakte 2.0 kop
      – 45er webers
      – enem nokkenas 308 graden
      – spaghetti + groep A uitlaat
      – 5 bak

      heb het spul nu los liggen ivm lekkende krukaskeering dus zou graag even weten welke ik het best kan monteren. de manta wordt volgende week afgesteld dus dan moet ie met het goede vliegwiel afgesteld worden.

      edit: nog een vraagje. volgens de site waar ik de keering besteld heb is de maat: 77x 100.1 x 40/45

      nu heb ik de oude eruit gehaald en hier staat op: 77x100x11.5

      die eerste kon een technisch buro niet leveren maar wel de onderste (die er dus ook uit komt)

      maakt die 0.1mm van de buitendiameter veel uit?
      de originele maat kost me 30 euro. die andere kan ik voor 9 euro krijgen. maar ik wil zeker weten dat het direct goed is aangezien het een rotklus is om de bak erachter weg te halen.

      #17809688
      Keesjr
      Deelnemer
        Lid sinds:
        26 May 2006

        Voor het vermogen maakt het niet uit, hij zal alleen wat sneller op toeren komen en slechter stationair lopen, dus moet je ‘m wat harder stationair laten lopen.

        #17809689
        svdk20
        Deelnemer
          Lid sinds:
          24 August 2009

          2 kg eraf en slechter stationair?????
          pas als je meer als 30% van je vliegwiel afdraait gaat ie pas gaar lopen das de ervaring die ik heb althans

          #17809690
          boyanka
          Deelnemer
            Lid sinds:
            8 June 2005

            ach, je hebt alleen maar wat minder koppel

            #17809691
            Christian-tsx
            Deelnemer
              Lid sinds:
              25 May 2008

              sneller op toeren komen, maar minder koppel??

              is dat niet wat tegenstrijdig?

              #17809692
              svdk20
              Deelnemer
                Lid sinds:
                24 August 2009

                minder koppel???

                jongens vliegwiel afdraaien geeft geen winst en verlies aan koppel of vermogen.
                het enige wat ie doet als ie afgedraait is is sneller op toeren komen.
                omdat 7 a 8 kg makkelijker rond te draaien is dan 10 a 11 kg

                je kan dus je orginele 10,2 kg vliegwiel makkelijk 2,5 a 3 kg afdraaien zonder last te krijgen stationair. ga je lager (- 6 kg) dan zal ie moeilijker stationair draaien.

                #17809693
                bettus accu
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  14 March 2009

                  [rquote=1858553&tid=141830&author=Christian-tsx]sneller op toeren komen, maar minder koppel??

                  is dat niet wat tegenstrijdig?[/rquote]

                  ja dat vraag ik mij ook af.

                  je zal geen vermogenswinst hebben, maar je hebt minder vermogensverlies…

                  #17809694
                  Ghanz
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    31 July 2005

                    ik zou voor orginele rubbers gaan chris.

                    zekerheid voor alles.

                    je zecht t zelf al, dat het een rotklus is om de bak los te halen.
                    dus dat doe je niet graag 2 keer.

                    #17809695
                    Hendri
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      8 August 2005

                      oefening baart kunst, ff een een krom sleuteltje maken dan gaat het al een stuk makkelijker, en ik zou voor het lichtere vliegwiel gaan.

                      #17809696
                      Christian-tsx
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        25 May 2008

                        de bouten aandraaien is het probleem niet hendri, maar probeer dat ding maar eens goed ervoor te krijgen, die tunnel is best smal. vooral de flens van de bak past er amper door.

                        als ie inderdaad sneller op toeren komt dan zet ik het lichte vliegwiel erop.

                        #17809697
                        mantadevil
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          30 June 2004

                          heb gisteren zelf even stukje test kunnen rijden met mijn manta
                          heb daar een 2.2 inliggen met nokkenas van een 19E,maar heb ook het idee dat daar een afgedraait vliegwiel achter hangt
                          man wat trekt dat ding en klimt in toeren
                          zou het wel proberen als ik jou was

                          #17809698
                          Christian-tsx
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            25 May 2008

                            ja ik heb dat vliegwiel inmiddels gemonteerd en hij loopt weer. ding trekt mooi op, volgens mij sneller als eerst.

                            #17809699
                            nick1987
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              31 October 2005

                              dat er geen vermogen bij komt met lichter vliegwiel is niet helemaal waar.

                              een bepaald gewicht in beweging brengen / houden kost energie, deze energie per tijdseenheid genomen is vermogen, dat druk je uit in Kw, (vermenigvuldig met 1,3 = Pk)

                              minder gewicht in beweging brengen kost minder vermogen, je houd nu dus nog wat vermogen over wat eerst naar het vliegwiel ging en nu dus naar je wielen kan.

                              je motor produceerd dus niet meer vermogen, maar de verdeling word anders. zo kost alles wat je aandrijft vermogen.
                              dynamo, waterpomp, krukas, zuigers enz…. alles wat beweegt.

                              #17809700
                              Robert Smit 8v
                                Lid sinds:
                                9 March 2010

                                naar mijn idee word een auto met afgedraaid vliegwiel ook ‘sneller’ Een kameraad van mij weet uit ervaring dat het op de testbank een paar pk’jes scheelt.

                                Maar weet iemand toevallig hier welk nummer er op een vliegwiel van een 2.4 staat? heb nog een paar vliegwielen liggen maar wil ff zeker weten dat ze van een 2.4 zijn.

                                #17809701
                                Christian-tsx
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  25 May 2008

                                  als ik er aan denk zal ik vanavond even kijken.

                                  #17809702
                                  GSE
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    5 August 2006

                                    De verbrandings die boven je zuiger plaats vind daar gaat het om hoe krachtig die is,bepaalt het vermogen:

                                    Een licht vliegwiel geeft geen vermogen extra de kracht die de zuigers leveren blijft hetzelfde..
                                    Enkel misschien wat minder verlies in je aandrijflijn.

                                    Punt is:minder gewicht laten ronddraaien betekent makkelijker oppakken,nadeel is weer,motor heeft minder bij te zetten met bv een helling optrekken met aanhanger,de meer massa die je dan aan het draaien hebt,helpt mee de motor minder in toeren te laten zakken…

                                    Het heeft voor en na delen,maar levert technisch gezien 0.0 meer koppel of vermogen,enkel je hebt wat minder kracht nodig om het vliegwiel te laten rond draaien wat je misschien zou kunnen meten,maar dat is nauwelijks te meten misschien 1/2 kw meer vermogen als je het zou testen..

                                    Voor motoren die flink moeten trekken:
                                    vrachtwagens traktoren enz,is het vliegwiel extra zwaar,de roterende massa help mee als de motor het extra zwaar heeft,zoals schakelen met zware lasten bij lage toeren…

                                    Formule 1 auto,s en race auto,s zullen nauwelijks een vliegwiel hebben wat iets weegt,alles wat in beweging moet komen,is verloren energie en zinloos voor race doeleinden.

                                    Teminste zo is het in de regel.

                                  16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.