Forumindex › Forums › Techniek › Cih › afgedraaid vliegwiel + nog een vraagje
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
2 februari 2011 om 15:36 #17232084
gisteren even mijn huidige vliegwiel gewogen en deze weegt 10.2 kg op onze weegschaal.
nu heb ik ooit bij het blok een afgedraaid vliegwiel gekregen en deze weegt 8.2 kg. deze is dus 2kg lichter dan de originele.
of de weegschaal klopt weet ik niet, maar die 2kg kan ik wel vanuit gaan.
zal dit veel uithalen kwa vermogen enzo?
setup:
-2.4 onderblok
– afgevlakte 2.0 kop
– 45er webers
– enem nokkenas 308 graden
– spaghetti + groep A uitlaat
– 5 bakheb het spul nu los liggen ivm lekkende krukaskeering dus zou graag even weten welke ik het best kan monteren. de manta wordt volgende week afgesteld dus dan moet ie met het goede vliegwiel afgesteld worden.
edit: nog een vraagje. volgens de site waar ik de keering besteld heb is de maat: 77x 100.1 x 40/45
nu heb ik de oude eruit gehaald en hier staat op: 77x100x11.5
die eerste kon een technisch buro niet leveren maar wel de onderste (die er dus ook uit komt)
maakt die 0.1mm van de buitendiameter veel uit?
de originele maat kost me 30 euro. die andere kan ik voor 9 euro krijgen. maar ik wil zeker weten dat het direct goed is aangezien het een rotklus is om de bak erachter weg te halen.2 februari 2011 om 16:23 #17809688Voor het vermogen maakt het niet uit, hij zal alleen wat sneller op toeren komen en slechter stationair lopen, dus moet je ‘m wat harder stationair laten lopen.
2 februari 2011 om 17:55 #178096892 kg eraf en slechter stationair?????
pas als je meer als 30% van je vliegwiel afdraait gaat ie pas gaar lopen das de ervaring die ik heb althans2 februari 2011 om 19:16 #17809690ach, je hebt alleen maar wat minder koppel
2 februari 2011 om 19:25 #17809691sneller op toeren komen, maar minder koppel??
is dat niet wat tegenstrijdig?
2 februari 2011 om 19:36 #17809692minder koppel???
jongens vliegwiel afdraaien geeft geen winst en verlies aan koppel of vermogen.
het enige wat ie doet als ie afgedraait is is sneller op toeren komen.
omdat 7 a 8 kg makkelijker rond te draaien is dan 10 a 11 kgje kan dus je orginele 10,2 kg vliegwiel makkelijk 2,5 a 3 kg afdraaien zonder last te krijgen stationair. ga je lager (- 6 kg) dan zal ie moeilijker stationair draaien.
2 februari 2011 om 19:36 #17809693[rquote=1858553&tid=141830&author=Christian-tsx]sneller op toeren komen, maar minder koppel??
is dat niet wat tegenstrijdig?[/rquote]
ja dat vraag ik mij ook af.
je zal geen vermogenswinst hebben, maar je hebt minder vermogensverlies…
2 februari 2011 om 19:39 #17809694ik zou voor orginele rubbers gaan chris.
zekerheid voor alles.
je zecht t zelf al, dat het een rotklus is om de bak los te halen.
dus dat doe je niet graag 2 keer.2 februari 2011 om 19:59 #17809695oefening baart kunst, ff een een krom sleuteltje maken dan gaat het al een stuk makkelijker, en ik zou voor het lichtere vliegwiel gaan.
3 februari 2011 om 07:11 #17809696de bouten aandraaien is het probleem niet hendri, maar probeer dat ding maar eens goed ervoor te krijgen, die tunnel is best smal. vooral de flens van de bak past er amper door.
als ie inderdaad sneller op toeren komt dan zet ik het lichte vliegwiel erop.
7 februari 2011 om 06:54 #17809697heb gisteren zelf even stukje test kunnen rijden met mijn manta
heb daar een 2.2 inliggen met nokkenas van een 19E,maar heb ook het idee dat daar een afgedraait vliegwiel achter hangt
man wat trekt dat ding en klimt in toeren
zou het wel proberen als ik jou was7 februari 2011 om 07:15 #17809698ja ik heb dat vliegwiel inmiddels gemonteerd en hij loopt weer. ding trekt mooi op, volgens mij sneller als eerst.
10 maart 2011 om 22:34 #17809699dat er geen vermogen bij komt met lichter vliegwiel is niet helemaal waar.
een bepaald gewicht in beweging brengen / houden kost energie, deze energie per tijdseenheid genomen is vermogen, dat druk je uit in Kw, (vermenigvuldig met 1,3 = Pk)
minder gewicht in beweging brengen kost minder vermogen, je houd nu dus nog wat vermogen over wat eerst naar het vliegwiel ging en nu dus naar je wielen kan.
je motor produceerd dus niet meer vermogen, maar de verdeling word anders. zo kost alles wat je aandrijft vermogen.
dynamo, waterpomp, krukas, zuigers enz…. alles wat beweegt.23 maart 2011 om 16:24 #17809700naar mijn idee word een auto met afgedraaid vliegwiel ook ‘sneller’ Een kameraad van mij weet uit ervaring dat het op de testbank een paar pk’jes scheelt.
Maar weet iemand toevallig hier welk nummer er op een vliegwiel van een 2.4 staat? heb nog een paar vliegwielen liggen maar wil ff zeker weten dat ze van een 2.4 zijn.
24 maart 2011 om 07:14 #17809701als ik er aan denk zal ik vanavond even kijken.
26 maart 2011 om 17:49 #17809702De verbrandings die boven je zuiger plaats vind daar gaat het om hoe krachtig die is,bepaalt het vermogen:
Een licht vliegwiel geeft geen vermogen extra de kracht die de zuigers leveren blijft hetzelfde..
Enkel misschien wat minder verlies in je aandrijflijn.Punt is:minder gewicht laten ronddraaien betekent makkelijker oppakken,nadeel is weer,motor heeft minder bij te zetten met bv een helling optrekken met aanhanger,de meer massa die je dan aan het draaien hebt,helpt mee de motor minder in toeren te laten zakken…
Het heeft voor en na delen,maar levert technisch gezien 0.0 meer koppel of vermogen,enkel je hebt wat minder kracht nodig om het vliegwiel te laten rond draaien wat je misschien zou kunnen meten,maar dat is nauwelijks te meten misschien 1/2 kw meer vermogen als je het zou testen..
Voor motoren die flink moeten trekken:
vrachtwagens traktoren enz,is het vliegwiel extra zwaar,de roterende massa help mee als de motor het extra zwaar heeft,zoals schakelen met zware lasten bij lage toeren…Formule 1 auto,s en race auto,s zullen nauwelijks een vliegwiel hebben wat iets weegt,alles wat in beweging moet komen,is verloren energie en zinloos voor race doeleinden.
Teminste zo is het in de regel.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.