Afgebroken tapeinde & losgekomen bouten

Forumindex Forums Techniek C20let / z20let(2.0 16v turbo) Afgebroken tapeinde & losgekomen bouten

  • Dit onderwerp is leeg.
15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Auteur
    Berichten
  • #17215638
    Da P
      Lid sinds:
      5 August 2004

      Dag allen!

      Bij het demonteren van mijn uitlaatcollector zijn er 5 bouten
      gewoon uit de cilinderkop mee losgekomen en zitten nu vast
      in de koperkleurige moeren.

      1. Hoe krijg ik de bouten uit de moeren zonder de schroefdraad
      te beschadigen?
      2. Hoe krijg ik de bout (als hij levend uit de moer geraakt is)
      terug onbeschadigd in de cilinderkop? Moet ik hiervoor loctite
      gebruiken?
      3. Bij het terug monteren, moet ik de koperkleurige moeren
      vervangen? Waar kan ik deze halen? Of mogen dit ook gewone
      moeren zijn?

      Verder heb ik 1 bout die afgebroken is! De kreng. Dit wordt
      uitboren neem ik aan? Zijn deze bouten los verkrijgbaar?

      #17580080
      Manta-aero
      Deelnemer
        Lid sinds:
        29 June 2004

        Hoi,

        Die bouten kun je inderdaad wel krijgen bij de dealer.

        Om de moer eraf te krijgen kan je het best aan de andere kant van het tapeind, 2 moeren erop draaien. Deze draai je dan vast tegen elkaar aan. Hierna kan je proberen om hem in de bankschroef te klemmen en te kijken of je de ander los krijgt. Anders warmstoken of andere middelen toepassen.

        Er steekt nog wel een stukje van de afgebroken bout uit, misschien kan je hem met een griptang pakken? Of anders iets eraan lassen?

        #17580081
        jason
          Lid sinds:
          1 July 2004

          jep 2 moeren tegen elkaar in.

          #17580082
          Da P
            Lid sinds:
            5 August 2004

            Thanks mannen!

            En om de bout er terug op te krijgen kan ik ook gebruik maken
            van twee moeren! Ideaal. Moet ik Loctite gebruiken bij het
            terugvastzetten?


            @Manta-aero
            : de bout zit wel degelijk in de cilinderkop (denk dat
            het gezichtsbedrog is op de foto). Dus enige mogelijkheid zal wel
            uitboren worden?

            Groetjes Pieter

            #17580083
            Orang-pinda
              Lid sinds:
              29 June 2004

              Die afgebroken bout kun je gewoon uitboren. Wat betreft de draadeinden zou ik hier wel nieuwe voor gebruiken, voor het geval er straks nog één afbreekt. Om het spruitstuk weer vast te draaien kun je ook koperen/roestvrijstalen moeren gebruiken, dat heb ik toen ook gedaan en werkt prima. Gebruik je wel een nieuwe pakking?

              #17580084
              corsaracer
              Deelnemer
                Lid sinds:
                1 January 2005

                de draadeindjes en koperen moeren kun je gewoon bij de dealer halen…kosten echt niet veel….

                de betere automaterialenzaak heeft ze ook en daar zijn ze nog goedkoper:D

                #17580085
                marcel
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  30 June 2004

                  let wel op met uitboren, de kop is zachter als het boutje zelf dus je gaat snel scheef. ff centeren scheeld al wat.

                  #17580086
                  OPCdriver
                    Lid sinds:
                    1 August 2009

                    Ik draai ze gewoon weer op dezelfde plaats weer terug in de kop , “no problemo” so far.
                    Ik heb alleen nog maar 36000 km op de teller dus schat dat mijn moeren en tapeinden nog ok zijn.
                    Alleen dat afgebroken tapeind is een groter probleem , als niet excact in het midden uitboort
                    ga je het draad beschadigen wat in de kop zit en dan kan je bij het aanhalen van de nieuwe moer/tapeind
                    de boel er zo uittrekken , er rest dan alleen nog een helicoil (bij voldoende materiaal) of overmaats tappen.
                    Succes Marcel:thumbup

                    #17580087
                    Da P
                      Lid sinds:
                      5 August 2004

                      @OPCdriver: idd dat afgebroken geval ga ik voorzichtig moeten
                      aanpakken om geen brokken te maken.

                      Dus samenvatting:


                      – Nieuwe bouten (draadeinden) –> monteren dmv 2 moeren
                      – Nieuwe koperen moeren
                      – Nieuwe pakking

                      Bij het monteren van de nieuwe draadeinden, moet ik daar dan
                      loctite gebruiken (of iets anders)?

                      Dank je!

                      #17580088
                      Manta-aero
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        29 June 2004

                        Let wel op, geen rvs moeren gebruiken. Deze werken zich uiteindelijk los, gewoon koperen moeren en van die speciale sluitringen (bijv.geperst metaal draad).

                        #17580089
                        Arjan Kuijper
                          Lid sinds:
                          29 June 2004

                          Sowieso nooit rvs op of in aluminium gebruiken! Dit reageert op elkaar en vern**kt je aluminium.
                          Dus ook nooit rvs klepdekselbouten gebruiken die ze overal verkopen…:hmmz

                          #17580090
                          Orang-pinda
                            Lid sinds:
                            29 June 2004

                            aha dat van die roestvrijstalen moeren wist ik niet, heb zelf gelukkig de koperen gebruikt.:thumbup

                            #17580091
                            freek corsa
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              5 December 2004

                              Inderdaad nieuwe draad einden en nieuwe moeren kopen bij de dealer.
                              De nieuwe draad einden kun je monteren door er 2 moeren op tegen elkaar in vast te draaien.
                              Ik zou er geen loctite op doen.

                              Het uitboren is een pittig klusje, ik heb het inmiddels een paar keer moeten doen.
                              Ik adviseer eerste en centerpons erin te slaan, en dan beginnen met een boor 4mm.
                              Dan met 5 millimeter, dan 6, dan 6,5 en dan proberen de gebroken bout eruit te draaien, als het niet wil, dan nog een keer boren met 7, dan moet de oude bout er wel uit willen.

                              #17580092
                              Corsa16V
                                Lid sinds:
                                26 January 2005

                                Gebeurd vaker, kan beter omdat het vaker gebeurd een setje voor jezelf maken. Een dynamo beugel en wat ringen gebruiken beetje knuttselen. Dan kan je via een ander boutgat in je kop de dynamo beugel vastschroeven en centreren op de afbroken draadeind. Dan helemaal doorboren (daardoor gaat de spanning er af) veel wd40 gebruiken. Dan een TORX pakken uitwendig die erin slaan, en hij gaat er zeker uit nog nooit gehad dat hij niet ging.

                                #17580093
                                TheBlackMagic
                                  Lid sinds:
                                  6 March 2006

                                  Center slaan en daarna even boren dan even je kop verwarmen met een brander (kort en met grote vlam) en dan linkse tap gebruiken!!!!!!!!!!!!!

                                  Lukt dat niet kan je altijd inbus in het gat slaan en deze dan weer verwarmen en dan met een moordenaar er uit draaien.

                                  Zijn meer wegen naar rome!!!!!!!!!!!!!!

                                  Lukt het niet kan je me altijd benaderen.

                                  Greetz STREETMACHINE (Richard)

                                15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.