Adaptive cruise control op Grandland X

Forumindex Forums Modellen Grandland X Adaptive cruise control op Grandland X

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Berichten
  • #18364212
    Gerdy van Zaanen
    Deelnemer
      Lid sinds:
      25 February 2019

      Ik ben een Grandland X aan het configureren. Wil er graag veel veiligheidsopties op hebben. Ik ben benieuwd hoe de Adaptive Cruise Control werkt op de grandland X. Ik hoor daar nog weleens wisselende beŕichten over van ‘irritant’ tot ‘fantastisch’. Heeft iemand er ervaring mee? En is het aan te bevelen boven ‘normale’ cruise control?

      #18364236
      Anoniem
        Lid sinds:
        1 January 1970

        Ik rijd hier nu ruim een jaar mee. Ca 45.000 km. Mijn ervaringen zijn uitstekend!

        Veelal op de snelweg en provinciale wegen. Je houd automatisch afstand met je voorganger. Het is erg ontspannen rijden.

        Ook al eens meegemaakt dat mijn voorganger plotseling remt en dat de acc dus ook meteen, eerder dan ik, ingrijpt.

        Nerveuze rijders voor je, die afwisselen met snelheid, kun je niet afvlakken. De auto remt wat vaker wat mensen achter je minder prettig zullen vinden. Het lijkt dat je veel op de rem drukt.

        In de file rijden is erg ontspannen. De auto houdt automatisch afstand met je voorganger. Dit werkt totdat je stil staat. Dan schakelt de acc uit. Je kan hem pas weer inschakelen wanneer de afstand met je voorganger voldoende is en je snelheid minimaal 30 km/h is.

        In stadsverkeer is acc ongeschikt.

        Je blijft altijd zelf moeten opletten. Soms is het eng, wanneer het verkeer voor je stil staat durf ik het nog niet af te wachten of de acc de auto ook op tijd stil zet. Je gevoel zet dan toch al de voet op het rempedaal.

        De afstand met je voorganger is instelbaar. In de winter met de sneeuw is de lange afstand nog te kort en heb ik acc niet gebruikt.

        Het instellen van de snelheid moet hand matig maar ook het overnemen van de adviessnelheid van de verkeersborden moet je met de hand overnemen. Het zou praktisch zijn als dit automatisch kon. Dit zou me wel eens een bekeuring schelen.

        Samenvattend ben ik zeer blij mee en zou acc niet meer willen missen.

        #18364239
        Gerdy van Zaanen
        Deelnemer
          Lid sinds:
          25 February 2019

          Dank Bello voor je uitgebreide toelichting. Goed om te horen dat dit een mooie optie is. Ik ga het zeker overwegen, want als ik jou goed begrijp is het fijner en veiliger dan normale cc.
          Nog meer ervaringsdeskundigen?

          #18364263
          Bitone
          Deelnemer
            Lid sinds:
            4 December 2018

            Ik rijd hier nu twee weken mee, maar ik vind het ook een hele fijne optie.

            #18448925
            RonS
            Deelnemer
              Lid sinds:
              8 November 2021

              Adaptive cruise control op de Grandland werkt mooi. Niet te agressief maar soms zou ik het wel eens willen uitschakelen.

              Dus GEEN adaptive maar ALLEEN cruise control.

              Af en toe met slechter weer wordt de adaptive cruise control uitgeschakeld omdat het systeem de veiligheid niet kan waarborgen.

              Maar dan is het niet meer mogelijk om de cruise control te gebruiken.

              Ik rijd ook een BWM i3S welke ook adaptive cruise control heeft maar daar kan je de adaptive uitzetten met de afstands regeling.

              Even paar seconden ingedrukt houden en je rijd alleen met cruise control. Moet je zelf opletten maar je hoeft pedaal niet ingedrukt te houden waardoor je soms te hard gaat rijden. ( of langzamer )

              Helaas werkt het op de Grandland X niet door de afstands toets ingedrukt te houden deze adaptive uit te schakelen.

              Iemand zelfde ervaring?

              Al doorgegeven aan de Opel Nederland maar die reageren niet.

               

            5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.