Achteruitrijlampen werken niet

Forumindex Forums Modellen Vectra, Signum Achteruitrijlampen werken niet

  • Dit onderwerp is leeg.
13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Auteur
    Berichten
  • #17243368
    misterdarkman
      Lid sinds:
      16 November 2011

      Een goedenmorgen,

      Eerst maar eens even voorstellen.. Peter, 27 jaar uit Zwolle en sinds een maandje mijn rijbewijs. (Nooit nodig of interesse in gehad dus vandaar zo laat) Na lang gezeur van mijn vriendin dan toch maar een rijbewijs gehaald en potverdikkie wat is dat handig. Nu sinds enkele dagen de trotse bezitter van een bordo rode Vectra-B; X1.6XEL.

      Heb voordat ik mijn rijbewijs heb gehaald nooit echt interesse in autos gehad en heb hier dus (op dit moment, helaas) geen enkele verstand van.

      Vorige week de auto opgehaald met een nieuwe apk. Nu kwam ik weer thuis en bleek dat de achteruitrij lampen niet werken. Ik weer bellen met de dealer en deze geeft simpelweg aan dat dit gebeurd moet zijn in de periode nadat ik de auto heb gekocht, anders had de auto nooit door de apk kunnen komen. Naar mijn mening zou dat wel erg toevallig zijn aangezien ik 5min heb moeten rijden naar huis.

      Nu heb ik even gekeken bij de lampjes en deze ook vervangen maar helaas lost dit het probleem niet op. Verder op internet lopen struinen naar een schematje welke zekering voor welk doeleinde word gebruikt. Nu heb ik er wel een aantal gevonden maar die zeggen allemaal wat anders..

      Heeft iemand voor mij het juiste schema met alle zekeringen en doeleinden daarbij? Of desnoods een link waar ik die informatie kan vinden. Bij de auto zat geen boekje meer dus vandaar de vraag.

      Alvast bedankt voor de gedane moeite.

      groeten,
      Peter

      #17943982
      RISL
      Moderator
        Lid sinds:
        24 January 2011

        Ik zou gewoon teruggaan, je hebt toch wel garantie zeker?
        De lampjes zullen wel goed zijn, die branden niet tegelijkertijd door. Schema van de zekeringnummering zit als het goed is op het klepje van het zekeringkastje. Maar als het niet de zekering is, lijkt het me dat het de achteruitrijschakelaar is. Deze zit zit op de bak, kost een tientje geloof ik. Heb al wel vaker gehoord dat die de geest heeft gegeven bij de Vec-B.

        En ja, het lijkt misschien te toevallig, maar een dealer zal het risico niet willen lopen op een steekproef en het is dus waarschijnlijk dat het echt tijdens dat ritje gebeurd is.

        #17943983
        misterdarkman
          Lid sinds:
          16 November 2011

          Nou garantie is een groot woord bij mijn dealer. Ik mag hem wel even terugbrengen maar dan worden er gewoon kosten in rekening gebracht.. Daar ging de klantvriendelijkheid.. Maargoed dus eerst zelf maar even prutsen om te kijken of ik het kan oplossen.

          Helaas zit er geen schema op het klepje bij de zekeringen. Vandaar dat ik die hier dus vandaan probeer te trekken. En even een domme vraag tussendoor.. Wat is de bak? :D

          Zo veel snap ik dus van autos :???:

          Top voor je snelle reactie trouwens!

          #17943984
          RISL
          Moderator
            Lid sinds:
            24 January 2011

            Wel vreemd dat de dealer dit niet gewoon even voor je regelt, je mag er toch wel vanuit gaan dat je meer krijgt dan garantie tot aan de deur. Het gaat toch over de opeldealer hè? Niet een handelaar ofzo?

            Bak = Versnellingsbak ;)

            Vreemd dat er geen schema bij zit, die zit normaal wel op het zekeringenkastje. of het klepje wat je er voor weg moet halen. Je zou even kunnen kijken of er eenzekeringenschema hierbij zit: http://members.home.nl/opeltje/SCHEMA.htm en dan de onderste, voor de Vec-B.

            Maar het is geen zekering (want dan zouden wel meer lampen het niet doen), het is je achteruitrijschakelaar.

            #17943985
            misterdarkman
              Lid sinds:
              16 November 2011

              Haha dat bak had ik dus moeten weten.. Beetje dom.. maar had het schema al eerder gezien en bekeken maar naast dat het, verrassend genoeg duits is, gaat het volgens mijn voornamelijk over de bekabeling en door word een leek als mij niet veel wijzer van..

              Iig super bedankt voor de input.. Nu ff hopen dat iemand zo de juiste zekering kan melden

              #17943986
              RISL
              Moderator
                Lid sinds:
                24 January 2011

                Zo verrassend is dat toch niet? Opel is natuurlijk gewoon Duits, ondanks de Amerikaanse eigenaar (GM).
                Succes er verder mee.

                #17943987
                wim-v6
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  12 August 2005

                  Bekabeling is niks mis mee…

                  handgeschakelde versnellingsbak:

                  in de motorruimte op de versnellinsbak, aan de radiateurzijde zit een soort bout met een stekkererop in de versnellingsbak gedraaid, deze is kapot, en kost een 10 a 15 euro nieuw bij de Onderdelen grossier..

                  Automaat:

                  Dat is een heel ander verhaal… laat maar weten als het een automaat is..

                  Willem

                  #17943988
                  misterdarkman
                    Lid sinds:
                    16 November 2011

                    Dag Willem,

                    Hartstikke bedankt voor de duidelijke uitleg.. Keurig plaatje erbij :thumb
                    Ik zal zo eens even kijken voor het onderdeel en deze bestellen..
                    Morgenavond dan eventjes kijken of ik het onderdeel erin kan zetten..

                    Super bedankt.

                    groetn

                    #17943989
                    wim-v6
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      12 August 2005

                      De hevel op de foto die in dit geval er voor zorgt dat de sensor niet goed te zien is, heb jij overigens niet, jij het namelijk een hydraulisch bediende koppeling…

                      dan kan je iets eenvoudiger bij de sensor…

                      Willem

                      #17943990
                      misterdarkman
                        Lid sinds:
                        16 November 2011

                        Nou gisteravond de achteruitrijschakelaar opgezocht en een nieuwe hierin geplaatst.
                        Viel toch nog even tegen om uiteindelijk het goede onderdeel te vinden maar dat zal hoogstwaarschijnlijk aan mij liggen :hmmz

                        Alles werkt weer zoals het zou moeten..
                        Allen hartstikke bedankt voor de reactie!!

                        :wors :wors :wors

                        #17943991
                        wim-v6
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          12 August 2005

                          Heb er van de week een Liggen!! te vervangen bij een Mercedes Benz Atego Truck met Getrag 6-2 versnellins bak, haha, das effe andere koek..

                          Alleen de sensor is al Sleutel 27, en dat in een klein hoekje onder in de schakeltoren…

                          Willem

                          #17943992
                          rooiepeet
                            Lid sinds:
                            23 November 2009

                            kijk dat is toevallig, ik kom er laatst achter dat me achteruitrijlampen het ook niet doen.
                            zal wel hetzelfde euvel wezen.

                            #17943993
                            wim-v6
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              12 August 2005

                              Klopt, zit alleen Achterop de bak thv linker aandrijf as (F23 en F25 bakken)

                              Willem

                            13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
                            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.