Achterassen en versnellingsbakolie

Forumindex Forums Modellen Corsa Achterassen en versnellingsbakolie

  • Dit onderwerp is leeg.
5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Berichten
  • #17258111
    Heks
      Lid sinds:
      18 June 2012

      Hallo allemaal!

      Helaas alweer een topic van mij..

      Omdat er speling zat op mijn achterbanden (als ik er tegen aan duwde kon je ze horen klapperen) en dit een terugkomend probleem was, dacht ik er nieuwe achterassen op te zetten, om zo het euvel te verhelpen.
      Dus vandaag aan de slag gegaan en beide kanten vervangen. In de Haynes opgezocht met hoeveel nm alles weer vast moest. 110nm voor de velgen en 25nm voor de wielnaafmoer, die de trommel op zijn plek houdt. Heb alles uitgebreid schoon gemaakt en ben niet zuinig geweest met de remmenreiniger.
      Tot dus ver geen probleem.
      Om te testen (en omdat ik de bakolie ook wilde vervangen voor de 2e keer) ben ik een stukje gaan rijden. De auto liep soepel en alles leek in orde, dus de ring utrecht op gegaan en meteen weer eraf en toen moest ik remmen v.a. 80 km/u. Hierop begon de auto licht te trillen, dus aangezien ik aan de achterkant bezig was geweest. Weer naar de 80 en de handrem ligt aangetrokken. Weer trillen en de auto trekt een klein beetje naar links.
      Thuis aangekomen aan de remtrommels gevoelt en de linker trommel was beduidend warmer dan rechts. Rechts was bijna koud en links behoorlijk warm.
      Mijn vraag is dus, wat heb ik verkeerd gedaan?
      Ik moet erbij zeggen dat ik bij mij rechterachterband geen loodje meer zag zitten(de rest is nog aanwezig), maar dit verklaard het hitteverschil en het naar links trekken helaas niet.

      Vraag 2:
      Ik heb 2000 km terug mijn versnellingsbakolie vervangen (handbak) en heb het vandaag weer gedaan. Ik had bij een ander topic gelezen hoe vies het alweer was na een paar km nadat er een vol synteet in was gegaan. En ik moet zegggen, ook de mijne was rood/zwart twijl het er helder/goud in ging. Dus ik dacht ik doe het 2x. Olie en pakkingen ingeslagen en vandaar dus deze vraag.
      De vorige keer kwam er 1,2 liter uit, terwijl er 1,6 in hoort en nu was dat weer het geval.
      Doe ik er toch te veel in en werkt hij het eruit? Of moet ik dieper gaan graven?

      #18147176
      McKaamos
      Deelnemer
        Lid sinds:
        10 December 2009

        Als het goed is, zijn de achter remmen zelf stellend, dus het zal geen afstellingsprobleem zijn.
        Ik verwacht dat er iets net niet helemaal lekker zit. Remschoen niet helemaal lekker op de cylinder ofzo.

        Wat betreft de versnellingsbak olie: stond je auto helemaal strak waterpas?
        If not, there’s your problem ;)

        #18147177
        Heks
          Lid sinds:
          18 June 2012

          Zal zo is nieuwe borgpennetjes gaan halen en het linksachter weer los halen en de remmen aandachtig bestuderen.

          Wat de olie betreft. Ik had 1.6 liter (plus een beetje voor wat het gat niet haalde door al die rottige slangen) afgemeten en zo hup er in. Daarna de peilbout er even uit gehad en het leek goed te zijn. Kwam heel langzaam wat uit, dus die heb ik meteen weer dicht gedraait.

          #18147178
          Heks
            Lid sinds:
            18 June 2012

            De remschoenen zaten opzich prima, maar met de remvoering heb je me in de goede richting gestuurd.
            Er zit een pennetje die de remvoeringen in rust op een bepaalde afstand van elkaar houdt, deze was blijkbaar strakker gaan zitten (vraag me niet hoe want ik heb er niet aan gezeten). Heb het weer was losser gedraait en nu draait hij achter weer vrij. Beide trommels worden nu even warm en het trillen is weg. Had al bijna nieuwe trommels besteld :shock:

            De versnellingsbakolie blijft een raadsel, maar zal het gewoon goed in de gaten houden. Hoop nog veel kilometers te maken in deze auto, dus zal er nog vaak onder liggen.

            #18147179
            McKaamos
            Deelnemer
              Lid sinds:
              10 December 2009

              Mooi, is dat ook weer opgelost :)

              Wat betreft de versnellingsbak olie: Je auto moet 100% waterpas staan als je de versnellingsbak olie vervangt.
              Anders blijft er olie bij het differentieel staan, krijg je niet alle olie er uit en blijft er dus ook wat staan waardoor je de afgemeten hoeveelheid er niet in krijgt.

            5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.