Accu te klein?

Forumindex Forums Modellen Zafira, Sintra (MPV’s) Accu te klein?

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Berichten
  • #18404069
    22voeter
    Deelnemer
      Lid sinds:
      4 November 2018

      Ik had mijn kersverse occasie Zafira B 1.8 een dag of drie binnen in de garage staan en was al een middagje met de OpCom aan het spelen geweest, radio aan en kofferbak open. Gaat vanavond opeens de radio niet meer aan, en bij een startpoging is de accu plat..

      Nu vond ik het al een erg kleine accu.. B-)   blijkt het een 40Ah accu te zijn, en ik lees dat een Zafira 1.8 een 60Ah accu hoort te hebben. Kennelijk was de goedkoopste afleveroptie een kleine accu.. :-( :-( :-(

      Morgen maar eens een 60 of 65Ah accu scoren.

      #18404101
      Koffie
      Deelnemer
        Lid sinds:
        25 November 2019

        Ach, zolang hij start is er niks aan de hand. Als je geen start-stop-systeem hebt, heeft de accu als enige taak om de motor te starten. Zodra de motor draait, levert de dynamo de benodigde stroom. Voor het starten is overigens niet de capaciteit van belang (bijv. 40 Ah), maar de koudstartstroom, ook wel CCA genoemd (bijv. 440 A).

        Een accu is er niet op berekend om zonder draaiende motor een middagje de radio te voeden. Als je dat toch wilt, kan je een flinke druppellader (minimaal 5 A) op de accu aansluiten op momenten dat je aan de auto klust. De accu gaat dan ook langer mee, autoaccu’s houden er namelijk niet van om leeggetrokken te worden.

        #18404309
        22voeter
        Deelnemer
          Lid sinds:
          4 November 2018

          Dat is zeker, ik heb nu ook een slimme lader besteld. Een 6ah lader die automatisch overgaat in druppelladen, kan ik weer lekker een zaterdagje spelen met de auto binnen en radio aan.. :applause02:

          #18404349
          Haasje17
          Moderator
            Lid sinds:
            8 September 2009

            Met alle canbus apparatuur erin kost het veel stroom zonder verdere dingen aan. Ook met 60Ah zal die redelijk snel leeg zijn.

          4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.