Accu lampje brand / toerenteller werkt niet Corsa 1.5TD

Forumindex Forums Modellen Corsa Accu lampje brand / toerenteller werkt niet Corsa 1.5TD

  • Dit onderwerp is leeg.
21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Auteur
    Berichten
  • #17245617
    HansCorsa15td
      Lid sinds:
      9 January 2011

      Hoi,
      Bij regenachtig weer en wat langer stilstaan heb ik de laatste tijd weleens last van een accu lampje dat brand na het starten en een toerenteller die het dan niet doet (logisch dit signaal word afgetapt van de dynamo). Na ongeveer 10 – 20 seconden werkt alles weer normaal. De dynamo zit er pas zo’n 45 dkm op en het is alleen bij regenachtig weer. Zou dit mogelijk iets te maken kunnen hebben met een slecht contact van de stekker op de dynamo? De stekker is erg lastig bij te komen. Of kan het een andere oorzaak hebben? Iemand tips?

      Hans

      #17980981
      wim-v6
      Deelnemer
        Lid sinds:
        12 August 2005

        Riem strakker zetten, die slipt gewoon meer niet..

        Willem

        #17980982
        HansCorsa15td
          Lid sinds:
          9 January 2011

          Hoi Wim,

          Nee de riem is het niet dit zit gewoon strak, al gecontroleerd, en als die te los zit merk/hoor je dat wel?!

          Hans

          #17980983
          wim-v6
          Deelnemer
            Lid sinds:
            12 August 2005

            nou ook niet altijd…. ze kunnen vrij stil slippen die krengen, ik heb dit vaker voor gehad met de X17DT (astra-F 1.7TDS Isuzu diesel), dat ze kwamen mijn Dynamo lampje blijft branden, en de toerenteller doet niks…

            Kan trouwens ook aan het laadstroom relais liggen, deze zit rechts in de A stijl…

            Willem

            #17980984
            HansCorsa15td
              Lid sinds:
              9 January 2011

              Hoi Wim,

              Wellicht moet ik toch de spanning nog eens controleren dan, je moet de riem net een cm in kunnen drukken toch?

              Het is na nat weer. Ik start hem blijft lampje continue branden. Geef ik wat gas dan gaat ie beetje knipperen wel/niet en hoor ik da relais schakelen. Daarna blijft ie het weer goed doen.

              #17980985
              wim-v6
              Deelnemer
                Lid sinds:
                12 August 2005

                inderdaad even riem spannen, als is deze al eens vervangen, hij kan ook gewoon versleten zijn..

                willem

                #17980986
                OrangeArrow
                  Lid sinds:
                  18 February 2007

                  @HansCorsa15td wrote:

                  Hoi Wim,

                  Wellicht moet ik toch de spanning nog eens controleren dan, je moet de riem net een cm in kunnen drukken toch?

                  Het is na nat weer. Ik start hem blijft lampje continue branden. Geef ik wat gas dan gaat ie beetje knipperen wel/niet en hoor ik da relais schakelen. Daarna blijft ie het weer goed doen.

                  een cm is veel voor deze motoren. Die moeten zo strak als een pianosnaar ;)

                  #17980987
                  HansCorsa15td
                    Lid sinds:
                    9 January 2011

                    Ik heb vorige week de beiden V-riemen vervangen. Nu heeft de auto vandaag de hele dag in de kou gestaan en zag ik net weer dat het accu lampje eerst ongeveer een 30 – 60 seconden brand (en toerenteller niet werkt). Ik heb de riemspanning net nog even bekeken en zie dat ik de riem ongeveer een cm in kan drukken. Als ik hem strakker zou zetten denk ik dat dit nadelig kan werken voor de lagers? Een dynamo mag toch niet zo moeilijk lopen dat ie zo snel slipt of vergis ik me? Als ie eenmaal weer werkt is het weer prima.

                    Zou het mogelijk ook iets anders kunnen zijn?

                    Mvg, Hans

                    #17980988
                    wim-v6
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      12 August 2005

                      Laadstroom relais

                      #17980989
                      HansCorsa15td
                        Lid sinds:
                        9 January 2011

                        Waar kan ik dat laadstroom relais vinden? Hoe kom ik erbij? ik hoor als het zo is wel een relais “klapperen”.

                        Hans

                        #17980990
                        wim-v6
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          12 August 2005

                          rechts in de A stijl, net als ik al gemeld heb een paar posts omhoog, word vaak slecht gelezen hier…

                          Willem

                          #17980980
                          HansCorsa15td
                            Lid sinds:
                            9 January 2011

                            Hoi Wim,

                            Sorry, had ik idd over hoofd gezien dat dat dezelfde was.
                            Zit deze ergens achter het kapje onderaan bij het voeteneind?

                            Kan ik zo’n relais op de een of andere manier doormeten/testen?

                            Hans

                            #17980991
                            wim-v6
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              12 August 2005

                              Gewoon een paar in de binnenzak op de sloop.

                              zitten in de:
                              Corsa-A diesel (waar weet ik niet exact)
                              Corsa-B diesel (in rechter A stijl)
                              Kadett-E Isuzu diesel (in rechter A stijl) (wel extreem schaars, deze kadett 1.5TD’s)
                              Astra-F Isuzu diesel (in rechter A stijl of motorruimte)
                              Vectra-A Isuzu diesel (in rechter A stijl of in motorruimte)

                              #17980992
                              HansCorsa15td
                                Lid sinds:
                                9 January 2011

                                Heb je toevallig het nummer van dit relais? Er zitten zitten vele relais in een auto, om er zeker van te zijn dat het de juiste is.

                                #17980993
                                bigworm
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  10 December 2008

                                  Beste Hans

                                  Ik heb jou probleem al helaas te vaak meegemaakt met mijn corsa 1.5TD uit 1999.
                                  En iedere keer was het de dynamo die niet goed was.
                                  Het klikken wat jij rechtsonder hoord bij je deurstijl is niet het laadrelais maar het gloeirelais.
                                  Dynamo’s is een kwaal bij dit type corsa, evenals de startmotor en het roesten van de carterpan en de veringschotels.
                                  Maak je borst maar nat.

                                  Dynamo bij dealer kost rond 400 euro, een immi kost rond 120 euro… zonder de maakkosten
                                  De plaatst van de dynamo is slecht gekozen en leidt veel door pekel en regenwater etc.
                                  Verder zijn het super motoren, deze isuzu’s

                                  Succes en hopelijk heb je er iets aan.

                                  #17980994
                                  HansCorsa15td
                                    Lid sinds:
                                    9 January 2011

                                    Mijn dynamo is ongevere 45 dkm geleden vervangen dus dat lijkt me sterkt dat daar wat mee aan de hand kan zijn. Het is alleen als het koud/vochtig is…daarna doet het probleem zich niet meer voor, het lijkt me dus wel dat het een relais kan zijn dat niet goed schakelt dan.

                                    Het is de auto van mijn vrouw, staat altijd binnen ook dat scheelt wel, maar ik zeg idd ook altijd uitkijken met door plassen rijden, de dynamo zit erg laag en plassen water er overheen is niet leuk.

                                    #17980995
                                    bigworm
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      10 December 2008

                                      Juist omdat het koud is vragen je gloeipluggen wat meer stroom voor het nagloeien. Dat verklaart het klapperen van je relais.
                                      De dynamo kan de spanning niet voldoende opbrengen.
                                      Ik had echt precies dezelfde problemen die jij beschrijft.

                                      Maar ik hoop idd voor je dat het niet je dynamo is.

                                      #17980996
                                      HansCorsa15td
                                        Lid sinds:
                                        9 January 2011

                                        Ik heb de dynamo ooit eerder kapot gehad, dan blijft je accu lampje continue branden, nu is het even in het begin en dan knippert het en hoor je relais schakelen paar keer en dan is het goed. Ik hoop dus dat het het relais is. Normaal mag je een dyanmo verwachten dat deze toch 125 – 150 dkm meegaat.

                                        #17980997
                                        HansCorsa15td
                                          Lid sinds:
                                          9 January 2011

                                          Zou graag willen dat ik een methode had om het te testen. Een dynamo is toch eigenlijk vrij simpel, in principe zouden alleen de lagers en de koolborstels ervan kunnen slijten toch?

                                          #17980998
                                          bigworm
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            10 December 2008

                                            In principe zou zo’n dynamo idd langer mee moeten gaan. Mijn originele dynamo ging ook veel langer mee.
                                            Maar na vervanging van de eerste zijn de volgende allemaal veel sneller gegaan.
                                            En allemaal gingen ze bij mij rond deze periode stuk….als het koud weer was.
                                            Ik weet natuurlijk niet wat voor dynam o er bij jou zijn ingezet. Bij mij waren het allemaal nieuwe immitatie’s, behalve de eerste.
                                            Dit was zo’n geriviseerde via zo’n ruilsysteem. Maar toch, ook die sneuvelde’.
                                            Ik heb me laten vertellen en zelf ook op diverse forum’s gelezen dat het de spanningsregelaar van dynamo is.
                                            Ik rij mijn corsa nu 11 jaar en baal echt van die dynamo’s.
                                            Je denkt gewoon doorrijden, maar op den duur werd de accu niet mee goed opgeladen en daar sta je dan op zo’n koude ochtend en start ie niet meer.

                                            Tja dat testen, je kunt spanning en laadstroom meten als je een ampere tang hebt. Maar dat zal wat verschil geven als je gaat meten als je auto net gestart is en nog koud en als hij even warm gedraaid is en je lampje uit.

                                            Ik weet dat die gloeipluggen nog nagloeien bij koud weer.
                                            Ik ben geen automonteur, maar een techneut die weleens sleutelt en heb wat ervaring zeg maar, met een corsa B uit 1999.

                                            Mischien kun je bij een garage even een korte check laten uitvoeren. Moet je eigelijk zorgen dat je koud gestart wordt en die symptomen geeft zoals je beschreef.

                                            #17980999
                                            HansCorsa15td
                                              Lid sinds:
                                              9 January 2011

                                              Ik heb vandaaag met draaiende motor eens de spanning bij de accu gemeten, deze is 14.2V, dit is keurig. De accu heb ik laten testen deze is ook OK en vol.
                                              Ik weet helaas nog steeds niet welk relais nu het laadstroomrelais is?

                                            21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
                                            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.