Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Accu lampje brand / toerenteller werkt niet Corsa 1.5TD
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
22 januari 2012 om 21:31 #17245617
Hoi,
Bij regenachtig weer en wat langer stilstaan heb ik de laatste tijd weleens last van een accu lampje dat brand na het starten en een toerenteller die het dan niet doet (logisch dit signaal word afgetapt van de dynamo). Na ongeveer 10 – 20 seconden werkt alles weer normaal. De dynamo zit er pas zo’n 45 dkm op en het is alleen bij regenachtig weer. Zou dit mogelijk iets te maken kunnen hebben met een slecht contact van de stekker op de dynamo? De stekker is erg lastig bij te komen. Of kan het een andere oorzaak hebben? Iemand tips?Hans
22 januari 2012 om 21:46 #17980981Riem strakker zetten, die slipt gewoon meer niet..
Willem
22 januari 2012 om 22:08 #17980982Hoi Wim,
Nee de riem is het niet dit zit gewoon strak, al gecontroleerd, en als die te los zit merk/hoor je dat wel?!
Hans
22 januari 2012 om 22:10 #17980983nou ook niet altijd…. ze kunnen vrij stil slippen die krengen, ik heb dit vaker voor gehad met de X17DT (astra-F 1.7TDS Isuzu diesel), dat ze kwamen mijn Dynamo lampje blijft branden, en de toerenteller doet niks…
Kan trouwens ook aan het laadstroom relais liggen, deze zit rechts in de A stijl…
Willem
23 januari 2012 om 13:29 #17980984Hoi Wim,
Wellicht moet ik toch de spanning nog eens controleren dan, je moet de riem net een cm in kunnen drukken toch?
Het is na nat weer. Ik start hem blijft lampje continue branden. Geef ik wat gas dan gaat ie beetje knipperen wel/niet en hoor ik da relais schakelen. Daarna blijft ie het weer goed doen.
23 januari 2012 om 20:58 #17980985inderdaad even riem spannen, als is deze al eens vervangen, hij kan ook gewoon versleten zijn..
willem
24 januari 2012 om 17:17 #17980986@HansCorsa15td wrote:
Hoi Wim,
Wellicht moet ik toch de spanning nog eens controleren dan, je moet de riem net een cm in kunnen drukken toch?
Het is na nat weer. Ik start hem blijft lampje continue branden. Geef ik wat gas dan gaat ie beetje knipperen wel/niet en hoor ik da relais schakelen. Daarna blijft ie het weer goed doen.
een cm is veel voor deze motoren. Die moeten zo strak als een pianosnaar ;)
29 januari 2012 om 19:46 #17980987Ik heb vorige week de beiden V-riemen vervangen. Nu heeft de auto vandaag de hele dag in de kou gestaan en zag ik net weer dat het accu lampje eerst ongeveer een 30 – 60 seconden brand (en toerenteller niet werkt). Ik heb de riemspanning net nog even bekeken en zie dat ik de riem ongeveer een cm in kan drukken. Als ik hem strakker zou zetten denk ik dat dit nadelig kan werken voor de lagers? Een dynamo mag toch niet zo moeilijk lopen dat ie zo snel slipt of vergis ik me? Als ie eenmaal weer werkt is het weer prima.
Zou het mogelijk ook iets anders kunnen zijn?
Mvg, Hans
29 januari 2012 om 21:10 #17980988Laadstroom relais
29 januari 2012 om 21:14 #17980989Waar kan ik dat laadstroom relais vinden? Hoe kom ik erbij? ik hoor als het zo is wel een relais “klapperen”.
Hans
29 januari 2012 om 21:17 #17980990rechts in de A stijl, net als ik al gemeld heb een paar posts omhoog, word vaak slecht gelezen hier…
Willem
30 januari 2012 om 08:02 #17980980Hoi Wim,
Sorry, had ik idd over hoofd gezien dat dat dezelfde was.
Zit deze ergens achter het kapje onderaan bij het voeteneind?Kan ik zo’n relais op de een of andere manier doormeten/testen?
Hans
30 januari 2012 om 21:13 #17980991Gewoon een paar in de binnenzak op de sloop.
zitten in de:
Corsa-A diesel (waar weet ik niet exact)
Corsa-B diesel (in rechter A stijl)
Kadett-E Isuzu diesel (in rechter A stijl) (wel extreem schaars, deze kadett 1.5TD’s)
Astra-F Isuzu diesel (in rechter A stijl of motorruimte)
Vectra-A Isuzu diesel (in rechter A stijl of in motorruimte)31 januari 2012 om 07:29 #17980992Heb je toevallig het nummer van dit relais? Er zitten zitten vele relais in een auto, om er zeker van te zijn dat het de juiste is.
31 januari 2012 om 19:25 #17980993Beste Hans
Ik heb jou probleem al helaas te vaak meegemaakt met mijn corsa 1.5TD uit 1999.
En iedere keer was het de dynamo die niet goed was.
Het klikken wat jij rechtsonder hoord bij je deurstijl is niet het laadrelais maar het gloeirelais.
Dynamo’s is een kwaal bij dit type corsa, evenals de startmotor en het roesten van de carterpan en de veringschotels.
Maak je borst maar nat.Dynamo bij dealer kost rond 400 euro, een immi kost rond 120 euro… zonder de maakkosten
De plaatst van de dynamo is slecht gekozen en leidt veel door pekel en regenwater etc.
Verder zijn het super motoren, deze isuzu’sSucces en hopelijk heb je er iets aan.
31 januari 2012 om 19:33 #17980994Mijn dynamo is ongevere 45 dkm geleden vervangen dus dat lijkt me sterkt dat daar wat mee aan de hand kan zijn. Het is alleen als het koud/vochtig is…daarna doet het probleem zich niet meer voor, het lijkt me dus wel dat het een relais kan zijn dat niet goed schakelt dan.
Het is de auto van mijn vrouw, staat altijd binnen ook dat scheelt wel, maar ik zeg idd ook altijd uitkijken met door plassen rijden, de dynamo zit erg laag en plassen water er overheen is niet leuk.
31 januari 2012 om 19:55 #17980995Juist omdat het koud is vragen je gloeipluggen wat meer stroom voor het nagloeien. Dat verklaart het klapperen van je relais.
De dynamo kan de spanning niet voldoende opbrengen.
Ik had echt precies dezelfde problemen die jij beschrijft.Maar ik hoop idd voor je dat het niet je dynamo is.
31 januari 2012 om 20:06 #17980996Ik heb de dynamo ooit eerder kapot gehad, dan blijft je accu lampje continue branden, nu is het even in het begin en dan knippert het en hoor je relais schakelen paar keer en dan is het goed. Ik hoop dus dat het het relais is. Normaal mag je een dyanmo verwachten dat deze toch 125 – 150 dkm meegaat.
31 januari 2012 om 20:08 #17980997Zou graag willen dat ik een methode had om het te testen. Een dynamo is toch eigenlijk vrij simpel, in principe zouden alleen de lagers en de koolborstels ervan kunnen slijten toch?
1 februari 2012 om 07:21 #17980998In principe zou zo’n dynamo idd langer mee moeten gaan. Mijn originele dynamo ging ook veel langer mee.
Maar na vervanging van de eerste zijn de volgende allemaal veel sneller gegaan.
En allemaal gingen ze bij mij rond deze periode stuk….als het koud weer was.
Ik weet natuurlijk niet wat voor dynam o er bij jou zijn ingezet. Bij mij waren het allemaal nieuwe immitatie’s, behalve de eerste.
Dit was zo’n geriviseerde via zo’n ruilsysteem. Maar toch, ook die sneuvelde’.
Ik heb me laten vertellen en zelf ook op diverse forum’s gelezen dat het de spanningsregelaar van dynamo is.
Ik rij mijn corsa nu 11 jaar en baal echt van die dynamo’s.
Je denkt gewoon doorrijden, maar op den duur werd de accu niet mee goed opgeladen en daar sta je dan op zo’n koude ochtend en start ie niet meer.Tja dat testen, je kunt spanning en laadstroom meten als je een ampere tang hebt. Maar dat zal wat verschil geven als je gaat meten als je auto net gestart is en nog koud en als hij even warm gedraaid is en je lampje uit.
Ik weet dat die gloeipluggen nog nagloeien bij koud weer.
Ik ben geen automonteur, maar een techneut die weleens sleutelt en heb wat ervaring zeg maar, met een corsa B uit 1999.Mischien kun je bij een garage even een korte check laten uitvoeren. Moet je eigelijk zorgen dat je koud gestart wordt en die symptomen geeft zoals je beschreef.
1 februari 2012 om 17:39 #17980999Ik heb vandaaag met draaiende motor eens de spanning bij de accu gemeten, deze is 14.2V, dit is keurig. De accu heb ik laten testen deze is ook OK en vol.
Ik weet helaas nog steeds niet welk relais nu het laadstroomrelais is? -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.