ACCU

Forumindex Forums Modellen Corsa ACCU

  • Dit onderwerp is leeg.
19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Auteur
    Berichten
  • #17215556
    Edwin J
      Lid sinds:
      27 December 2009

      Dag Heren,

      Heeft iemand hier ervaring met Accu’s van het merk

      Varta

      Ik ben zelf geintresseerd in de varta dynamic zilver.

      Groetjes

      Edwin

      #17578940
      McKaamos
      Deelnemer
        Lid sinds:
        10 December 2009

        Varta? Die ken je niet? Das echt een enorme fabrikant van alle accu’s en batterijen, van horlogebatterij-klein tot formaatje vrachtwagen accu groot en waarschijnlijk nog groter.

        Prima merk in ieder geval!

        #17578941
        Edwin J
          Lid sinds:
          27 December 2009

          DANKE voor de reactie ja ik heb wel van varta gehoord maar ik ken de varta blue niet de zilver van wat ik via via heb gehoord is het oke maar uit eigen ervaring kan ik niet spreken natuurlijk??

          #17578942
          Powercorsa
            Lid sinds:
            26 October 2007

            Houd er maar rekening mee dat Varta niet zomaar hun naam op een product zetten.

            Maar de keuze voor een accu is afhankelijk van het gebruik. :thumbup

            #17578943
            McKaamos
            Deelnemer
              Lid sinds:
              10 December 2009

              origineel gepost door Powercorsa
              Houd er maar rekening mee dat Varta niet zomaar hun naam op een product zetten.

              Maar de keuze voor een accu is afhankelijk van het gebruik. :thumbup

              Je kan in ieder geval nooit een te zware accu kopen, mits de accu fysiek in je accubak past ;)
              Voor een standaard auto is een accu met hetzelfde vermogen als de standaard accu in ieder geval voldoende.
              Duurdere accu’s zijn vaak wel wat meer koude bestendig, dus ideaal voor als het koud/vochtig (typisch nederlands) weer is.

              Meer vermogen in een accu kies je in de regel als je wat motorische aanpassingen hebt gedaan (b.v. groter motorblok, turbo geplaatst, etc.) of b.v. wanneer je een heeeeel erg dikke stereo in je auto hebt gebouwd.

              #17578944
              Powercorsa
                Lid sinds:
                26 October 2007

                Meer vermogen in een accu heeft weinig zin voor ICE als de interne weerstand hoog is en de max ontlaadstroom laag.
                Daarom iedere accu heeft zijn eigen specifiacties en is ontwikkeld voor dat gebruik.

                Daarnaast bij een veel zwaardere accu heb je soms ook een andere dynamo nodig om de accu goed bij te kunnen laden (tenzij je natuurlijk zin hebt om iedere keer je accu op te laden ;) ).
                Het kan vaak genoeg met de originele dynamo, maar als je vaak korte ritjes rijd en je audio bijv. goed op hebt staan is een zwaardere dynamo echt een aanrader.

                Hoeft niet perse dat een duurdere accu meer koud bestendig is, ken zat accu’s welke echt duur (Northstar/delta/enz.) zijn en net zo koud gevoelig zijn als originele accu’s. De prijs wordt meestal veroorzaakt door de gebruikte materialen.
                Een duurdere accu is meestal ontwikkeld voor een speciaal doel, zoals bijv een optima yellowtop ontwikkeld is voor ICE. Daarnaast heeft een accu een bepaalde levensduur, afhankelijk hoe de accu is gebruikt zal deze eerder/later kapot gaan :thumbup

                Bij motor tuning is het meestal niet nodig om een zware accu te plaatsen, de meeste stroom wordt toch wel weggetrokken bij de dynamo. De accu zit er alleen als buffer in en om te kunnen starten.

                #17578945
                wim-v6
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  12 August 2005

                  origineel gepost door Powercorsa
                  Meer vermogen in een accu heeft weinig zin voor ICE als de interne weerstand hoog is en de max ontlaadstroom laag.
                  Daarom iedere accu heeft zijn eigen specifiacties en is ontwikkeld voor dat gebruik.

                  Daarnaast bij een veel zwaardere accu heb je soms ook een andere dynamo nodig om de accu goed bij te kunnen laden (tenzij je natuurlijk zin hebt om iedere keer je accu op te laden ;) ).
                  Het kan vaak genoeg met de originele dynamo, maar als je vaak korte ritjes rijd en je audio bijv. goed op hebt staan is een zwaardere dynamo echt een aanrader.

                  Hoeft niet perse dat een duurdere accu meer koud bestendig is, ken zat accu’s welke echt duur (Northstar/delta/enz.) zijn en net zo koud gevoelig zijn als originele accu’s. De prijs wordt meestal veroorzaakt door de gebruikte materialen.
                  Een duurdere accu is meestal ontwikkeld voor een speciaal doel, zoals bijv een optima yellowtop ontwikkeld is voor ICE. Daarnaast heeft een accu een bepaalde levensduur, afhankelijk hoe de accu is gebruikt zal deze eerder/later kapot gaan :thumbup

                  Bij motor tuning is het meestal niet nodig om een zware accu te plaatsen, de meeste stroom wordt toch wel weggetrokken bij de dynamo. De accu zit er alleen als buffer in en om te kunnen starten.

                  Al heb je een 55amp Dynamo, deze krijgt zelf 2x 70 amp vol!!!

                  maakt niks uit..

                  alleen als jij meer gaat verbruiken dan de dynamo kan laden krijg je je accu’s niet vol…

                  Ik rijdt nu met 1x 70amp/u en 1x 95amp/u accu in de rondte, deze staan bijde op 1 dynamo van 70 amp, dat gaat heel prima.

                  Willem

                  #17578946
                  Powercorsa
                    Lid sinds:
                    26 October 2007

                    vandaar dat het meestal ook wel kan. ;)

                    Alleen met korte ritjes en flink stroom verbruik wordt het een ander verhaal ;)

                    hoogst gemeten piek tot nu bij mij 239A, gemiddeld rond de 125A op standje doof

                    #17578947
                    wim-v6
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      12 August 2005

                      Dynamo plaatsen van een Vecta-B CDX V6 met airco…

                      die is 125A.

                      Willem

                      #17578948
                      Edwin J
                        Lid sinds:
                        27 December 2009

                        Heren,

                        Danke voor de snelle reactie, ik heb inderdaad een versterker achter in de auto en ik rij inderdaad vaak korte ritjes hier en daar
                        en de laatste tijd heb ik wel wat startproblemen gehad misschien komt het ook door het koude weer??

                        dus mij werd verteld ik moet een accu kopen (bij de opel dealer natuurlijk wil ik eerst wat opel deskundige dat zijn jullie :agent) van het merk varta de blauwe of de zilvere??

                        #17578949
                        McKaamos
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          10 December 2009

                          Zelfs met korte ritjes mag het niks uit maken.
                          De accu heeft een grotere opslagcapaciteit. Je startmotor gebruikt nog altijd evenveel en je dynamo laad nog altijd evenveel bij. Dus effectief gaat er netzoveel stroom uit de accu bij het starten als er door de dynamo weer bij komt.
                          Hoe groot je accu dan verder is maakt weinig uit.

                          Als je een grote accu leeg trekt duurt het natuurlijk wel langer voordat die weer vol is.
                          Het enige waar een grotere accu goed voor is, is als je start motor meer stroom nodig heeft (denk aan een grotere motor, dat kost meer kracht om rond te draaien) en om het (over-)verbruik van je ICE op te vangen.

                          #17578950
                          Powercorsa
                            Lid sinds:
                            26 October 2007

                            Kan goed komen door het koude weer, maar ook misschien door de leeftijd van de accu. Zal dus altijd een beetje blijven gissen zijn achter een comp scherm ;)
                            Heb je al eens de laadspanning gecontroleerd met een lopende motor?

                            Als je wat meer audio hebt zou ik de silver pakken. Is goed geschikt voor een diesel, kan dus wat meer stroom snel leveren.

                            @ McKaamos,
                            Niet helemaal, een start motor neemt ongeveer 150A + op om de motor rond te draaien voor het starten. Als je dus bijv je auto als boodschappenwagen gebruikt zijn de ritjes tekort om dit weer bij te laden mede door het vele starten (denk ook aan de ventiator/achteruit verwarming die de laatste tijd wat meer gebruikt wordt), maar in normale situaties waarbij je een wat langer ritje maakt mag dit idd geen probleem zijn ;)
                            En voor het starten moet de koudstartstroom voldoende zijn (zelfs voor hele zware motoren), dit heeft dus niets te maken met de cappaciteit.

                            @ Willem
                            Past dat zo zonder problemen op m’n C14NZ, of moet je de beugels gaan aanpassen? Ik weet wel dat de poulie moet worden aangepast van multi naar V riem

                            #17578951
                            wim-v6
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              12 August 2005

                              De dynamo’s voor alle Multieriem 4 cilinders vanaf 1993 zijn zo goed als gelijk.

                              Heb hier een 55a dynamo liggen van een combo B 1.4 X14SZ en een 105 (100) ampere van een 2.0-16V X20XEV, deze zijn gelijk kwa ophang punten, wel de beugels van de motor gebruiken waar hij opkomt natuurlijk.

                              ook de aansluitingen zijn gelijk..

                              de 100A dynamo is kwa omvang wel wat groter, maar als hij past op een X16XEL past ie ook op een C14NZ..

                              als ie maar met multiriem is..

                              Willem

                              #17578952
                              Powercorsa
                                Lid sinds:
                                26 October 2007

                                Ik heb een V riem, zou het ombouwen dan niet mogelijk zijn??

                                #17578953
                                wim-v6
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  12 August 2005

                                  ja kan wel, alles van een X14SZ overbouwen..

                                  zwaarst pasbare voor V-snaar is 70 amp dacht ik zo.

                                  willem

                                  #17578954
                                  McKaamos
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    10 December 2009

                                    origineel gepost door Powercorsa
                                    *knip*

                                    @ McKaamos,
                                    Niet helemaal, een start motor neemt ongeveer 150A + op om de motor rond te draaien voor het starten. Als je dus bijv je auto als boodschappenwagen gebruikt zijn de ritjes tekort om dit weer bij te laden mede door het vele starten (denk ook aan de ventiator/achteruit verwarming die de laatste tijd wat meer gebruikt wordt), maar in normale situaties waarbij je een wat langer ritje maakt mag dit idd geen probleem zijn ;)
                                    En voor het starten moet de koudstartstroom voldoende zijn (zelfs voor hele zware motoren), dit heeft dus niets te maken met de cappaciteit.

                                    *knip*

                                    Het punt is dat de grootte van de accu niet uit maakt ;)
                                    Je haalt altijd even veel energie uit de accu. Dat laad even snel weer bij. Je moet de energie die je gebruikt weer terug plaatsen en hoe groot je accu is maakt wat dat betreft niet uit.
                                    De tijd die je moet laden om die hoeveelheid energie weer op te wekken wordt niet langer als je een grotere accu hebt.
                                    Dat is wat ik probeerde te zeggen. ;)

                                    Een grotere capaciteit accu is wel in de regel in staat om een grotere ontlaadstroom te geven, dus voor een grotere motor is een grotere accu in de regel wel nodig.

                                    #17578955
                                    Powercorsa
                                      Lid sinds:
                                      26 October 2007

                                      @ McKaamos,

                                      Zo benoem je het helemaal goed ;)

                                      Aanvulling, de tijd die nodig is om de accu weer vol te laden wordt bepaald door de stroomsterkte van de dynamo en het stroomverbruik wat op dat moment geld. ;)

                                      Idd een grotere capaciteit is in staat om een hele grote koudstrartstroom te leveren, maar tegenwoordig zijn de accu’s al zo ver doorontwikkeld dat een 45ah accu al 500A + kunnen leveren. Vooral bij zware ICE systemen is het interessant om hier op te letten, bij standaard gebruik zou ik rond de standaard waarde blijven ;)

                                      #17578956
                                      Edwin J
                                        Lid sinds:
                                        27 December 2009

                                        Heren,

                                        Ik ben bij de brezan geweest moest me kenteken doorgeven en die gast heeft via de varta site ofzo
                                        daarbij kwamen 2 accu s uit de pc gerold.
                                        thuis nog effe gekeken natuurlijk.
                                        Productlijn Spanning [V] Batterij capaciteit [Ah] Koudstartstroom EN [A]
                                        SILVER dynamic 12 61 600
                                        BLUE dynamic 12 44 440

                                        Ik heb dus gewoon voor de zilveren gekozen was iets duurder scheelde een paar tientjes.

                                        #17578957
                                        Powercorsa
                                          Lid sinds:
                                          26 October 2007

                                          Goede keus zou ik zeggen, de silver is uitermate geschikt voor een diesel. Dus net even wat meer cappaciteit/koudstartstroom wat tevens ten goede komt voor de extra versterker (ICE).

                                        19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
                                        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.