aanschaf c20xe, iemand met kennis gezocht

Forumindex Forums Techniek C20xe (2.0 16v) aanschaf c20xe, iemand met kennis gezocht

  • Dit onderwerp bevat 0 stemmen en heeft 16 reacties.
17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Auteur
    Berichten
  • #17262862

    robert_corsa
    • Topics 238
    • Reacties 2618
    • Offline
    • Lid sinds:
      16 May 2009

    Hallo,

    we zijn weer een stapje verder. Ik kan een c20xe aanschaffen via marktplaats.
    het is een los blok. Bak kan ik er losbij kopen (f20)
    Ook heeft hij meerdere leuke onderdelen tekoop staan.

    nu weet ik vrij weinig van de moter af. Maar wil niet graag een kat in de zak kopen.
    nu heb ik het e.a. van vinci gelezen van hoe me een los blok kan controleren op mogelijke problemen.

    nu zou ik graag van het weekend dat blok gaan bekijken.
    Mijn vraag is ten eerste of iemand mee zou willen gaan.
    ik kan je evt ophalen, tracteren op koffie, of evt benzine geld betalen. Daar komen we we.uit.

    Ik zelf kom uit noord holland. Blok staat tekoop in het zuiden van hetland. P.aats en info per pm.

    Graag vN de kenners ook een reactie van waar ik op moet letten etc.

    gegevens van de auto waar het blok in komt.

    opel corsa b met x12xe erin, elek stuur inrichting

    gegevens van de c20xe
    calibra moter, ecu en onverknipte kabelboom aanwezig, inicl sensorren, dus plug and play.
    Blok uit 91 met rotor ontstekking.
    Km stand e.d. onbekend.
    Blok oogt orgineel

    robert

    #18202527

    Vinci
    Participant
    • Topics 139
    • Reacties 6116
    • Offline
    • Lid sinds:
      3 August 2009

    Tis klote dat ik geen tijd heb in verband met komst van nog een zoon over een paar weken en nog een grote verbouwing voor de boeg! Stuur je nog effe PM ook, maar kan helaas niet mee…

    #18202528

    Haasje17
    Moderator
    • Topics 46
    • Reacties 7759
    • Offline
    • Lid sinds:
      8 September 2009

    Lijstje van Vinci is denk ik een goede om te volgen, weet niet waar in het zuide die tekoop staat, maar als het bij een sloper is zou ik zorgen dat je als je hem niet kunt horen lopen, je toch iets in de richting van garantie kunt krijgen dat die goed loopt.

    Vectra C
    Astra G
    Kadett E
    Senator A
    Rekord C
    Olympia '55

    #18202529

    lenn0
    Participant
    • Topics 35
    • Reacties 721
    • Offline
    • Lid sinds:
      12 February 2009

    Het blijft altijd een gok, wie je ook meeneemt. Ik ga er van uit dat je niet het hele blok uit elkaar gaat halen om de exacte staat te bekijken en toleranties op te meten. ;)

    Als je een endoscoop hebt of kan regelen dan kan je ter plekke wel een en ander intern bekijken, maar het blijft een gok.

    #18202530

    Vinci
    Participant
    • Topics 139
    • Reacties 6116
    • Offline
    • Lid sinds:
      3 August 2009

    Het blijft inderdaad een gok, vooral als er onvolledige reparaties in het verleden aan zijn uitgevoerd. Mijn vorige motor had een prachtige gereviseerde kop, maar op een oud onder ook. Hij zag er prachtig uit, en liep een tijdje heel mooi, maar dat was toch veel te snel voorbij helaas. Als je een kop reviseert dan kan je als hij over de ton is beter ook gelijk het onder ook van overmaat zuigers voorzien en alle lagers vervangen.

    Let dus ook goed op delen die er verdacht mooi uit zien!

    #18202531

    Fearless
    Participant
    • Topics 134
    • Reacties 9323
    • Offline
    • Lid sinds:
      9 January 2005

    Ik kocht mooi ergens een goedkoop blok, eventueel met aanbouwdelen.
    Gewoon helemaal uit elkaar en reviseren, dan ben je er iig zeker van dat je een vers blok hebt.
    Dat moet je altijd maar weer afwachten als je een blok ergens vandaan haalt Je betaald vaak de hoofdprijs voor een lopend blok, maar het kan ook nog wel eens een blokje zijn die later toch uit elkaar moet. Dan toch liever direct voordat je ‘m inbouwt.

    #18202532

    robert_corsa
    • Topics 238
    • Reacties 2618
    • Offline
    • Lid sinds:
      16 May 2009

    Sowieso gaat de kop er wel af.
    Wat nodig gelijk vervangen.
    Hoop alleen op een knap onderblok.
    Maar ik weet dat ik een ouder blok koop. Dus ben voorbereid op verassingen.

    Straks pm terug sw en Vinci

    #18202536

    Vinci
    Participant
    • Topics 139
    • Reacties 6116
    • Offline
    • Lid sinds:
      3 August 2009

    @fearless wrote:

    Ik kocht mooi ergens een goedkoop blok, eventueel met aanbouwdelen.
    Gewoon helemaal uit elkaar en reviseren, dan ben je er iig zeker van dat je een vers blok hebt.
    Dat moet je altijd maar weer afwachten als je een blok ergens vandaan haalt Je betaald vaak de hoofdprijs voor een lopend blok, maar het kan ook nog wel eens een blokje zijn die later toch uit elkaar moet. Dan toch liever direct voordat je ‘m inbouwt.

    Je moet er een beetje geluk mee hebben, maar als een blok er aan alle kanten gezond uit ziet dan wil ik de gok wel wagen. Zo veel werk is het nou ook weer niet om hem er nog eens uit te lepelen en weer in te zetten. Degene waar ik mijn blok heb gekocht de laatste keer was iemand die ook zelf reviseert en veel blokken heeft staan en als het niks is dan gaat zo’n blok bij hem voor onderdelen, of voor revisie. Liep het blok nog super goed en met veel power, geen blauwe rook, geen tikken of andere rare bijgeluiden dan kun je daar een blok kopen voor een best redelijke prijs die echt wel een tijd mee kan nog. Uiteraard uitzonderingen daar gelaten, maar dat geldt ook voor een vers gereviseerd blok en dan kom ik op punt twee…

    @robert_corsa wrote:

    Sowieso gaat de kop er wel af.
    Wat nodig gelijk vervangen.
    Hoop alleen op een knap onderblok.
    Maar ik weet dat ik een ouder blok koop. Dus ben voorbereid op verassingen.

    Straks pm terug sw en Vinci

    En dat is dat ik zeker niet alleen de kop er af zou halen, want er weer op betekent dat hij weer gevlakt moet worden, al is het alleen al voor de oppervlakte ruwte, dat is als je het dus goed wilt doen, en dan is er weer een laagje af. Als hij er niet af hoeft, zou ik hem er lekker op laten! Ga je met een uitgebouwd blok de kop er al af halen, reviseer hem dan maar gelijk volledig, inclusief onderblok.

    Even voor alle duidelijkheid, revisie is net zo goed een gok, ik zie zat net gereviseerde blokken ook snel naar de klote gaan omdat er nét effe iets niet goed gegaan is. Dan zeg ik, en dan haal ik de bekende Engelse uitdrukking aan why fix it if it aint broken??

    Ken er ook zat die gelijk aan de revisie slaan en er achter komen dat die prachtige glimmende kop een scheurtje heeft, bijvoorbeeld langs een bougiegat, want dat komt ook best nog wel eens voor. En die zie je dan ook nog weer vaker bij Costcast dan bij KS vreemd genoeg! Dan zou ik de voorkeur er voor geven om dat blok eerst in te bouwen en met een opfrisbeurt eerst eens aan te kijken hoe of dat hij loopt en als dan blijkt dat hij verder goed te reviseren is hem er uit halen weer. Dat is minder werk en kost minder geld dan eerst reviseren en als dan een groter probleem zich voor doet alles weer uit mekaar moeten trekken, en vaak alsnog weer uitbouwen…

    Ieder zijn ideeen, maar dit is naar mijn idee, en met de mogelijkheden die ik heb (heb bijv. de luxe van een brug) denk ik het slimst en voordeligst. En als het blok toch rete lekker blijkt te lopen en de olie blijft lange tijd fris dan heb je raak geschoten en rij je toch lekker een tijdje door tot het moment daar is om een grotere revisie te doen alsnog. Kun je daar lekker rustig voor sparen en de tijd voor nemen.

    Dan nog raad ik aan om de revisie lekker te laten doen door iemand met veel ervaring met deze motor en mooi met garantie er op. Niks is vervelender en kostbaarder dan een mislukte revisie. En het ís gewoon echt specialisten werk. Er zijn zat plekken waar je best betaalbaar voor een totaalrevisie terecht kan, en dan echt goed, nieuwe zuigers, boren, arp boutjes enz..

    Tenzij je van avontuur houdt en het heel erg leuk vindt om zelf een revisie specialist te worden, maar bedenk je dat zo iets veel tijd, ervaring en speciale gereedschappen vergt om het echt goed te doen. Ik zie het als mijn verbouwing die ik op dit moment doe, dat doet mijn schoonpa, die is aannemer. En ik zie hem dingen doen elke dag dat ik denk, tja, daar was ik nou nooit op gekomen. En ik ben best een handige jongen hoor. Ookal krijg ik het ook wel af, het gebeurt sowieso veel minder snel, maar ik krijg het never nooit zo netjes en goed ook…

    #18202533

    Fearless
    Participant
    • Topics 134
    • Reacties 9323
    • Offline
    • Lid sinds:
      9 January 2005

    Toch zonde van je geld als je voor veel geld een fris blok gaat kopen, die je toch uitelkaar draaien gaat.
    Dan kun je beter kijken naar een blok waarvan de kop zoiezo los moet.

    Het is jammer dat je de rest van de delen er ook bij nodig hebt, want een losse kop en onderblok is zo gevonden.

    #18202534

    robert_corsa
    • Topics 238
    • Reacties 2618
    • Offline
    • Lid sinds:
      16 May 2009

    Daar hebben jullie wel gelijk in.

    de corsa waar hij i komt wordt ook geheel onder handen genomen. Uitgebouwd gecleand en gespoten. Zo ook de moterruimte.

    Maar ik zou ook eerst even het hoog nodige aan het blok kunnen vv. Zoals d riem, waterpomp, olie.
    dan inbouwen en kijken hoe het loopt en rijdt.
    niet goed is opknappen.
    wel goed is ook opknappen in zin van pakkingen waar nodig, kleurtje geven etc etc.

    blok wat ik oo het oog heb is niet duur. Dus wellicht een leuke koop.

    #18202535

    Vinci
    Participant
    • Topics 139
    • Reacties 6116
    • Offline
    • Lid sinds:
      3 August 2009

    @fearless wrote:

    Toch zonde van je geld als je voor veel geld een fris blok gaat kopen, die je toch uitelkaar draaien gaat.
    Dan kun je beter kijken naar een blok waarvan de kop zoiezo los moet.

    Het is jammer dat je de rest van de delen er ook bij nodig hebt, want een losse kop en onderblok is zo gevonden.

    Mijn blok heb ik kaal gekocht, omdat ik al een C20XE er in had liggen, daarom voor een ‘speciale’ prijs. Met alles er op en aan was ik 550 kwijt geweest, nu 375 (en dan had hij er nog bijna alles op gelaten, alleen geen kabelboom, ECU en zo) En ik heb er een nieuwe Z20LET oliepomp, distributie, waterpomp, pakkingen en keerringen gelijk op gezet, was bij mekaar een hondertje of vier. Dus laat ik van de complete motor uit gaan, zit je op 950 euro. Ken gasten die een complete revisie kunnen uitvoeren met alles er op en eraan vanaf een eurootje of 1500. Dan koop je misschien een gare XE compleet toch echt niet voor minder dan 300, dus zit je op 1800 totaal. Dan zeg ik, dat is toch het dubbele.

    Ben je dus gewoon realistisch dan heb je voor 1800 alles nieuw en met een beetje geluk jaren lang rijplezier, met een beetje pech niet, maar daarom zeker laten reviseren met garantie. Heb je voor die 950, en dat kan vast nog wel iets goedkoper als je zelf wat losse delen her en der voordelig sjopt die je er niet bij hoeft dan, koop je weliswaar een gok, maar die pomp, rollen, waterpomp etc. kun je als je dan alsnog gaat totaalreviseren weer hergebruiken, heb je enkel nog een riem nodig en wat keerringen. Dan krijg je de 1500 plus de 550 aanschaf, en zeg 50 voor de riem en keerringen, zit je op 2000 euro. Dat is dan je worst case scenario, schiet je er 200 bij in.

    Vergeet niet dat de motor je nog onbekend is, pak ik het worst case scenario dat je de totaalrevisie gelijk doet, maar de kop toch een scheurtje blijkt te hebben, dan kan je je klepgeleiders, keerringen enz. weer weg donderen, kleppen, veren, klepstoters wel hergebruiken, maar denk toch met weer een nieuwe kop (die weer onbekend is!) dat je een hondertje of vier weer verder bent, dus ga je er weer overheen, zit je op 2200 euro.

    Het blijft koffiedik kijken, maar ik zou het wel weten en die 850 nog even in de pocket laten om er hooguit voor 200 bij in te schieten als het wel mis blijkt te zijn. En die blokken zijn oerdegelijk, dus als het er allemaal gezond uit ziet, geen dikke zwarte koeken in de motor, maar gezond bruin, en alles ziet er verder gezond uit, dan is de kans dat hij snel een revisie nodig zal hebben best klein.

    Vaak ben je te bang…

    #18202537

    Lex
    Participant
    • Topics 2
    • Reacties 490
    • Offline
    • Lid sinds:
      18 July 2004

    als de kop er toch af gaat..krukaslagers ook meteen vernieuwen en alles inbouwen dan maakt de km stand ook niet zo heel veel uit.
    calibra blok is het makkelijkst in te bouwen vanwege de kabelboom denk ik.
    mischien eens kijken of je het kenteken te pakken krijgt waar het blok uit komt?
    mischien wel van iemand van hier geweest..
    mijn getunede c20xe moet ook nog ergens uit hangen..

    #18202538

    robert_corsa
    • Topics 238
    • Reacties 2618
    • Offline
    • Lid sinds:
      16 May 2009

    Blok in huis.
    Heb er een f18 bij mee genomen. F20 had hij niet meer.
    Maakt dat veel verschil?
    Blok ging mooi rond. Olie en.bougies waren niet schoon meer, wat zwarttig. Maar kan zijn van slecht onderhoud, lang staan etc.
    Nokkenassen etc waren mooi bruin. Van binnen geen koekerij.

    Blokje zelf was alleen rond de carter wat zweterig.

    Opbouw wordt vervolgt met de tijd.

    #18202539

    Haasje17
    Moderator
    • Topics 46
    • Reacties 7759
    • Offline
    • Lid sinds:
      8 September 2009

    Ligt een beetje aan de f18 bak, een cr denk ik dat onder een corsa wat hoogtoerig wordt, een wr wat minder, en dan heb je nog veel verhoudingen.

    Vectra C
    Astra G
    Kadett E
    Senator A
    Rekord C
    Olympia '55

    #18202540

    Vinci
    Participant
    • Topics 139
    • Reacties 6116
    • Offline
    • Lid sinds:
      3 August 2009

    CR 3.45 is nog wel te doen, maar maakt op de snelweg weer veel toeren bij 120+. Verder zou ik een WR nemen met bijv. 3.94 eindoverbrenging. F18 bakken zijn prima verder, alleen is de koppeling wat lastiger te vervangen.

    De bakverhouding is bij een F18 wel lekker makkelijk te herkennen aan de ingestanste letters en cijfers op de uitstulping vooraan onder. (zie http://www.opel-infos.de” onclick=”window.open(this.href);return false;)

    Bij een F16 of F20 moet je gigantisch poetsen met veel remmenreiniger om de bakverhoudingen te kunnen herkennen, want die staan flinterdun lasergegraveerd op de uiterste oppervlakte van de zijdeksel.

    F16/20:


    F18:


    #18202541

    robert_corsa
    • Topics 238
    • Reacties 2618
    • Offline
    • Lid sinds:
      16 May 2009

    Het is een wr.
    lange bak met korte diff had hij het over.
    volgens mij een bekende bak. Hin is een groen van kleur….. bedacht onderweg dat er wel eens een zwarte corsa b gsi is geweesg met een opgeboorde 1.6 naar 1.8. Ofhet was een 18xel onderblom ofzo iets.
    Die bakdaarvan was ook groen……

    maar goed. Ga nu lekker wat lezen over hoe ik het blok weer knap opbouw.
    bedankt voor de mooie info.

    Info lees ik van de week wel even van de bak af.

    #18202542

    Vinci
    Participant
    • Topics 139
    • Reacties 6116
    • Offline
    • Lid sinds:
      3 August 2009

    Ja, Jeroen weet wel waar hij over praat, dus krijg je ook een lekkere bak die goed bij je project past, klasse!

    Raad je aan de kleppendeksel er af te halen en de buitenste lagerschalen even los te schroeven om die na goed ontvetten met een heel klein veegje vloeibare pakking te monteren, deze heb ik al vaker zien lekken en geven vaker de zweterige carterpakking. Meesten denken dat dit aan de carterpakking ligt omdat de olie van de nokkenlagerschalen zo via de achterkant van de distributieplaat naar beneden een weg af legt die je totaal niet ziet. Dat is die zwarte stalen achterkant van de distributie en waar de olie dan lekt gaat tussen de achterkant daarvan en het blok, daarom is het zo verdraaid lastig te ontdekken en waar je het gaat zien is onderaan pas, rond de oliepomp. Heel verraderlijk!

    En ik zou dus zeker wel aanraden alvast een dikke oliepomp te kopen en te monteren, die van de Z20LET is de beste, kost wel een hondertje of twee en je moet er een paar kleine dingetjes bij aanpassen, zoals de aanzuigbuis. (is hier een topic over, zoek op ‘betere oliepomp’) Neem ook de stalen pakking voor op het blok en monteer deze met twee kleine likjes vloeibaar pakking op de overgang naar de carterpakking. Carterpakking van een 8V pakken, die heeft de stalen spatplaat geintegreerd, dus makkelijker te monteren en deze heeft ook metalen stukjes er tussen, dus ook niet zo snel te hard aan te draaien. Veel monteren deze pakking met vloeibaar pakking er bij, maar ik doe dus enkel twee veegjes op de overgang naar de oliepomp en blijft perfect droog. Heb zo al meerdere gedaan zonder problemen. Ook deze pakking kun je perfect hergebruiken.

    En dus alle keerringen, nokken, krukas aan beide kanten. De versnellingsbak keerringen zou ik gewoon laten, die vervang je eventueel altijd nog heel makkelijk. Bij de vier in de motor zit je gelijk aan nieuwe distributie en/of bak er af… Monteer de keerringen altijd met een heeeeel dikke prop vet er in voor je de as er doorheen steekt, dit vormt een barriere tegen lekken en zorgt er voor dat de buitenste lip niet gelijk verbrandt door droge wrijving. Doe dit ook altijd met de keerringen in de bak, ook al zijn ze gebruikt, dit voorkomt ook daar lekkage.

    Pakkingen zijn er in veel kwaliteiten, die van de bak bijvoorbeeld heb je origineel bij Opel zowel van een soort papier/fiber, en van aluminium met rubber lip. Beide zijn bruikbaar, alleen die laatste kun je hergebruiken. En dat is wel zo makkelijk, het aluminium voorkomt ook dat je hem te ver plet en de rubber lip sluit keer op keer weer mooi af. Zelfde geldt voor de kleppendeksel pakking, alleen deze heeft geen metalen kern, dus draai deze boutjes absoluut niet te strak!!!!!! Je draait ook al vlot de draad daarbij uit de kop, maar ook druk je de pakking gewoon te ver er tussen uit en dat geeft alleen maar meer kans op lekkage. Beste is likje loctite op de boutjes (blauwe loctite) en dan op max 8nm aanhalen.

    Poets ook alles gelijk even mooi schoon, zodat als je lekkage krijg je dit niet verward met oud zeer!

    En check vriespluggen, die dingen roesten nogal eens door, vooral aan de voorkant van het onderblok. Vervangen is nu nog een fluitje van een cent, zonder sapjes in de motor.. En kost ook geen drol…

    Pak ALTIJD een origineel oliefilter van Opel zelf op een XE, deze zijn gewoon het beste, en kosten nog geen vijf euro bij Opel zelf. Dat is goedkoper dan menig online shop.

    Uiteraard gelijk setje bougies nieuw er in van het type FR7DC2 Persoonlijk zou ik die van Bosch pakken) niks geen andere duurdere bougies, kost alleen maar meer en de motor loopt er geen millimeter beter op. Kans is alleen maar groter op problemen. Als je Beru kabels hebt, zou ik ze NIET gelijk vervangen, die zijn errug goed namelijk… Vingertje (rotor) en evt. distributiekap wel even goed controleren en bij twijfel vervangen.

    Uiteraard waterpomp en snaren en als je er aan kunt komen een waterpomp met STALEN rotor, die plastic dingen geven meer dan eens problemen. Als je er niet aan ontkomt, dan bij de eerste distributiewissel gewoon weer gelijk vervangen.

    Snaren van Gates, die zijn origineel producent van de Opel snaar geweest en hoewel er mensen goede ervaringen met Conti hebben, ik heb heel veel slechte ervaringen er mee, meer dan eens, dus omdat het geen moer scheelt in de prijs…nou ja…

    Bouten van de distributierollen ALTIJD VERVANGEN!!! Ook al zeggen veel mensen dat dit niet hoeft, ze zijn 10.9 of 12.9 hardheid, en als je naar aanhaalmomenten kijkt dan is de marge tussen te los en te strak (knak!) maar heel klein. Raad hierbij dus ook een momentsleutel aan! Om hem op elasticiteit aan te draaien is heel veel kracht nodig, ondanks de diameter, en dan wordt het eigenlijk gebruikt als rekbout. Je wilt deze ook goed op spanning monteren, want hoe vaak lees je niet dat deze los lopen, dat komt er van als je knoeit! Ook het veertje van de spanrol WEG LATEN!! Dit veertje is al vaak verantwoordelijk geweest voor motorschades doordat hij los schiet/breekt en de snaar vernield! En last but not least, de beruchte uitwendig torx bout in de krukas om de kleine distributie poelie mee vast te zetten. 250nm is maar liefst nodig om die aan te draaien, en je raadt het al, ook deze ALTIJD vernieuwen! Verkrijgbaar oa. bij QED in Engeland. Ook raad ik daar blauwe loctite aan, en ook op de boutjes van de span/geleide-rollen.

    Distributie op tijd zetten, de V-snaar poelie heeft een rubberen kern, en de metalen delen verschuiven nog wel eens, ga hier dus NIET vanuit! Ik zet persoonlijk de eerste cylinder op het bovenste dode punt, eenvoudig te controleren met een houten staaf in het bougiegat en even voorzichtig draaien tot hij perfect bovenin staat. Dan kun je verder helemaal uit gaan van de nokkenas poelies en de markeringen daar op. Voor de zekerheid kun je ook een Edding 750 pain marker in het wit of rood kopen en de oude distributie markeren op de poelies en riem, dan de nieuwe riem er strak naast leggen en de markeringen overnemen en daarna kun je die weer op de poelies uitlijnen daar op. Eén tandje er naast is niet catastrofaal, maar twee is meestal gelijk schade. Ik heb zelfs een motor gehad die tijden één tand er naast stond en eigenlijk helemaal niet zo gek liep!

    Als de motor al over de ton is dan is het niet zo’n gek idee om een setje nieuwe INA stoters aan te schaffen en ook die gelijk te vervangen. Neem dan het lichte nieuwere type met de klijne oliekamer, ook daar is een topic over hier, en ook nog vermeld in het topic over de koppen.

    Mocht je toch de kop los willen halen neem dan gerust een Z20LET pakking er voor terug, vermeld dit bij degene die de kop gaat vlakken dat het gebruikt wordt met een stalen pakking, dat maakt namelijk uit voor de oppervlakte afwerking die benodigd is. Voor een fiber pakking met metalen inserts moet de kop veel ruwer gevlakt worden en met staal juist zo glad mogelijk. Bij de Z20LET pakking is het aan te bevelen om de rivets in de hoeken weg te boren voor gebruik op een XE/LET, die zitten zeker bij een KS kop namelijk in de weg. En let ook goed op de lengte van de kopbouten, plaats terug wat er uit kwam is meestal de gouden regel. De kop hoeft er alleen niet altijd zomaar af, eigenlijk nooit zomaar doen. Door het verschil in spanning wil de kop nog wel eens scheuren. De bekende olie-waterkanaal schade is ook precies onder de kop van een kopbout, dus is een grotere kans op deze breuk. Een kop is in ingebouwde toestand nog altijd best makkelijk er af te halen en dan kan je de pakking gelijk vervangen nog en ook gelijk preventief een buisje of bypass (laten) plaatsen.

    Zo, schiet me zo gauw niet nog meer te binnen, maar denk zo genoeg voer voor de gedachten eventjes….

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.