aanschaf astra h stationwagen, 1.4 of 1.6

Forumindex Forums Modellen Astra aanschaf astra h stationwagen, 1.4 of 1.6

  • Dit onderwerp is leeg.
22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
  • Auteur
    Berichten
  • #17243852
    rooiepeet
      Lid sinds:
      23 November 2009

      mijn broer is aan het zoeken naar een nieuwe auto,

      nu heeft hij in een astra gereden met z14xep motor (uit 2006) en vond dit opzich wel een fijne auto.
      maar nu wil hij graag weten waar op te letten bij aanschaf van een astra h stationwagen en misschien dat een 1.6 motor beter of betrouwbaarder is etc.

      ik had begrepen dat de 1.4 een kettingmotor is, wanneer moet z’n ketting vervangen worden en is een kettingmotor beter dan een met een distibutieriem?

      omdat ik met de zoekfunctie weinig hierover kan vinden heb maar speciaal een topic aangemaakt.
      alle aankoop tips of advies is welkom.

      groeten Peter

      #17953946
      wim-v6
      Deelnemer
        Lid sinds:
        12 August 2005

        Bij GOED onderhoud, WAANZINNIG belagrijk dat de beurten op tijd, of liefst eerder worden uitgevoerd, en ECHT goede smeermiddelen gebruikt worden bij deze motor.

        de 1.4 is wat traag, en niet zuinig, maar wel betrouwbaar.

        Voor een ketting is geen vastgestelde onderhouds interval, bij goed onderhoud gaat ie een autoleven mee.

        de 1.6 zou wat vlotter en zuiniger moeten zijn, en volgens mij de Z16XEP is een motor met Distri riem, welke iedere 150.000km vervangen dient te worden.

        Mooiere keuze is denk toch de 1.8, mooie middenmoot, en dat geld voor de Z18XE en Z18XER.

        Willem

        #17953947
        opel-mark
        Deelnemer
          Lid sinds:
          6 March 2011

          1.4 ketting dus bij normaal gebruik nooit meer gezeur over vervangen van je distrubutieriem, als je de restrictie uit het luchtfilterhuis hebt gehaald dan heeft hij zijn vermogen over een breder gebeud en dat rijdt wat lekkerder.
          verbruik wat ik heb gehaald met de H stationwagon ligt tussen de 1:12,9 en 1:14,7, ligt er helemaal aan hoe lange stukken je er bij rijdt
          Verwacht met de 1.4 geen straat races uit te kunnen halen, 1180KG gaat niet super snel vooruit, maar komt wel mee met het normale verkeer.

          1.6 is distrubutie riem, had wel eens last van variabele kleppen in de uitlaat oid ? Willem weet daar wel meer van.

          de 1.8, tja die zijn niet heel dik gezaaid en ook niet zuinig als ik het mag geloven, maar wel lekker om mee te rijden.

          Alles hangt af van wat je te besteden hebt en hoeveel kilometers er op mogen staan.

          mark

          #17953948
          wim-v6
          Deelnemer
            Lid sinds:
            12 August 2005

            @ Mark: de Z16XEP heeft geen variabele kleptiming, dat is alleen bij de Z18XER

            Zwakke punten diverse motoren:

            Z14XEP:
            – problemen inlaat, klepjes twinport systeem
            – Problemen breken nokkenas door loslopende lagerkappen
            – Problemen met de kettingspanners van de distributie

            Z16XEP:
            – Problemen inlaat, klepjes twinport systeem

            Z18XER:
            – Problemen met kleptijdverstelling, oliefilters naar de stellers gaan vertopt, deze preventief verwijderen lost dit op
            – Kan niet tegen LPG, aangepaste cilinderkop om dit te verminderen.

            Z18XE:
            – Distri iedere 60.000km – 4jaar (of 90.000km – 6jaar) vervangen incl waterpomp
            +++ Zeer goede LPG motor!!! +++

            Willem

            #17953945
            rooiepeet
              Lid sinds:
              23 November 2009

              oke alvast bedankt voor de vele aandachtspunten en advies.

              als je zoekt naar een astra h station zijn de meeste 1.6 motoren, daar kan je dan makkelijker eentje zoeken die je bevalt als de 1.4 of 1.8.
              1.8 wordt hem waarschijnlijk zo wie zo niet, maar me broer heeft (bij ‘IVA’ in bleiwijk) een astra 1.4 gereden en dat beviel hem opzich wel.
              deze komt alleen oorspronkelijk uit de lease en heeft nu 121dkm gelopen en was dus benieuwd naar de distributie.

              dat van de nokkenassen in de 1.4 had ik idd ergens gelezen hier op het forum, dus bij aanschaf gelijk de aanhaalmomenten van de desbetreffende bouten contoleren.
              de kettingspanners van de distributie, zou je dat kunnen horen als deze aan vervanging toe is, of loopt de motor dan gelijk slecht als dit defect is?

              en tijdens het lopen van de motor de oliepeilstok eruit gehaald en toen ging de motor wel wat moeilijker lopen, kan dat voor problemen zorgen of is dat altijd wel een beetje het geval.

              en zijn er naast de motor nog aandachtspunten aan onderstel roest etc.

              groeten peter

              #17953949
              kwuyts
                Lid sinds:
                27 October 2011

                @wim-v6 wrote:

                de 1.6 zou wat vlotter en zuiniger moeten zijn, en volgens mij de Z16XEP is een motor met Distri riem, welke iedere 150.000km vervangen dient te worden.

                Ben je zeker dat de distributieriem om de 150.000 km vervangen dient te worden?
                Ik heb de Z16XEP in mijn Astra G Coupé en ik moet de riem toch sneller vervangen hoor :D

                Groetjes.

                #17953950
                opel-mark
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  6 March 2011

                  mijn G moest om de 90.000 (was 120.000)

                  #17953951
                  opel-mark
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    6 March 2011

                    Oh en als de 1.4 klinkt als een diesel, zoals deze dan zijn het de spanners van de distrubutie ketting
                    http://www.youtube.com/watch?v=AFy_5G_HcFk” onclick=”window.open(this.href);return false;

                    Overigens dacht ik dat de klepjes in de inlaat enkel bij de 1.6 gebruikt werden
                    http://www.autokompas.nl/2003/01/twinport-techniek-in-opel-ecotec-motoren/” onclick=”window.open(this.href);return false;
                    maar er blijken veel types te zijn die het hebben
                    1,0 l Twinport Ecotec (Z10XEP) – 44 kW / 60 PS
                    1,2 l Twinport ecoFLEX (A12XEL) – 51 kW / 70 PS
                    1,2 l Twinport Ecotec (Z12XEP) – 59 kW / 80 PS
                    1,2 l Twinport ecoFLEX (A12XER) – 63 kW / 85 PS
                    1,4 l Twinport Ecotec (Z14XEL) – 55 kW / 75 PS
                    1,4 l Twinport Ecotec (A14XEL) – 64 kW / 87 PS
                    1,4 l Twinport Ecotec (Z14XEP) – 66 kW / 90 PS
                    1,4 l Twinport Ecotec (A14XER) – 74 kW / 101 PS
                    1,6 l Twinport Ecotec (Z16XEP) – 77 kW /105 PS

                    #17953952
                    wim-v6
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      12 August 2005

                      Z16XEP is dacht toch echt 150.000km, de Z16XE is 60.000km of 90.000km.

                      Willem

                      #17953953
                      Haasje17
                      Moderator
                        Lid sinds:
                        8 September 2009

                        De late g’s zijn voorzien van een z16xep bij de z16xe in de g moest deze om de 60 of 90 vaak door garage verwart met de z16xep welke anders is te herkennen aan het zwarte deksel ipv de zilvere welke eigenlijk om de 150.000 vervangen moet worden.

                        #17953954
                        kwuyts
                          Lid sinds:
                          27 October 2011

                          Inderdaad om de 60 of 90 zei de garage ook tegen mij.
                          De mijne is op 60 vervangen, en moest normaal op 120 nog eens vervangen worden volgens de garage.
                          Maar bij aankoop op km stand 105 000 heeft de garage als service de distri riem al vervangen.

                          Vandaar de verwarring :D

                          #17953955
                          astra-gtc-freak
                            Lid sinds:
                            3 March 2010

                            Bij de z1.6xep staat in het onderhoudsboekje bij 120.000km of 10jaar distri riem controleren indien nodig vervangen, maar dit is later veranderd naar 150.000km of 10jaar controleren en indien nodig vervangen.
                            Ik vindt het erg veel en heb de mijne bij 120.000km laten vervangen setje koste iets van 200,- euro en dit is niks vergeleken bij een riem die stuk loopt.
                            Voor de rest vind ik de z1.6xep motor een super fijne motor die al bij een laag toerental (3200) zijn maximum koppel heeft.
                            Een 1.4 lijkt mij vooral op de snelweg net wat te kort komen om lekker met het verkeer mee te kunnen gaan.

                            Succes met je keuze.

                            #17953956
                            No Name
                              Lid sinds:
                              8 September 2010

                              @wim-v6 wrote:

                              @ Mark: de Z16XEP heeft geen variabele kleptiming, dat is alleen bij de Z18XER

                              Zwakke punten diverse motoren:

                              Z16XEP:
                              – Problemen inlaat, klepjes twinport systeem

                              Willem

                              Willem, Wat gebeurd er de auto als bovenstaand probleem optreed? Gaat hij dan haperen ofzo? Mocht ik dat probleem dan ook krijgen kan ik eventueel gelijk bij de garage zeggen wat het probleem is :)

                              #17953957
                              wim-v6
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                12 August 2005

                                Voor de 1.8 kleptijdverstelling: Inhouden en rammelen, er kan storing ontstaan.
                                Voor de 1.6 inlaatklepjes: inlaat gaat rammelen, en de motor kan op storing gaan

                                #17953958
                                rooiepeet
                                  Lid sinds:
                                  23 November 2009

                                  en hoe wordt er gedacht over ex. leaseauto’s.

                                  ik begreep dat de betreffende auto uit 2006 komt en 2 eigenaren heeft gehad, en komt orspronkelijk uit de lease.
                                  denk dus dat ie 4 jaar in de lease heeft gezeten en daarna 1 tot 2 jaar bij een particulier.

                                  wordt het onderhoud bij een lease auto juist keuriguitgevoerd (omdat garages toch wel betaald krijgen) of moet je het anders zien en zijn de leasebakken vaak afgetrapt omdat het onderhoud niet voor eigen kosten is en je toch na 4 jaar weer een nieuwe uit mag zoeken.

                                  #17953959
                                  wim-v6
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    12 August 2005

                                    Meestal het laatste Peet, maar het kan ook HEEL anders hoor, ken ook Veel mensen die Heel zuinig zijn op hun Lease auto’s.

                                    Maar percentueel gezien in mijn praktijk worden de meeste aardig afgepeerd.

                                    Ik ben dan ook blij dat mijn Vectra Nooit een Lease auto is geweest, maar van 2 partikulieren, en de laatste eigenaar toch een autoliefhebber is geweest.

                                    De hele onderhoudshistorie is bekend, en heeft ALTIJD, en zelfs kort voor aankoop zijn beurtjes gehad bij de DEALER.

                                    Willem

                                    #17953944
                                    TheGeneral
                                      Lid sinds:
                                      21 February 2010

                                      Het scheelt ook wel hoe lease auto’s onderhouden worden sommige krijgen netjes de beurten zoals ze zouden moeten en andere krijgen de minimale beurtjes. Mocht je een lease auto kopen dan is het wel verstandig om er 1 te kopen die niet zijn contract helemaal heeft uitgediend want dan weet je zeker dat ie in ieder geval nog onderhoud heeft genoten. Belangrijk is ook dat de boekjes enzo er netjes bij zitten.

                                      #17953960
                                      kwuyts
                                        Lid sinds:
                                        27 October 2011

                                        @wim-v6 wrote:

                                        De hele onderhoudshistorie is bekend, en heeft ALTIJD, en zelfs kort voor aankoop zijn beurtjes gehad bij de DEALER.

                                        Willem

                                        Zo heb ik de mijne ook gekocht.
                                        Volledige historie is bekend bij de dealer, ik heb ook alles overlopen.
                                        En hij is ook altijd bij de dealer onderhouden geweest, op die manier kan je vrij
                                        “safe” een 2de hands wagen kopen.

                                        #17953961
                                        rooiepeet
                                          Lid sinds:
                                          23 November 2009

                                          volgens mij zitten er idd ook onderhoudsboekjes bij eens zien of dit een beetje recent is.
                                          en daarnaast is een lease contract volgens mij 4 jaar en heeft ie waarschijnlijk de 1a2 jaar erna wel de nodige onderhoud gehad.

                                          #17953962
                                          opel-mark
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            6 March 2011

                                            Een leaseauto heeft meestal wel op tijd zijn beurten gehad en alle zaken die nodig zijn vervangen, het probleme zit hem meestal in de lease rijder, heb je een lease auto waar een lomperik in heeft gereden dan heb je pech, maar zoiets kun je vaak snel zien aan de binnen bekleding(krassen, deukjes e,d,) en smerigheid.

                                            als je een normale lease rijder hebt gehad dan heeft hij meestal veel lange stukken gereden en van lange stukken op de snelweg slijt hij niet zo hard.

                                            mark

                                            #17953963
                                            rooiepeet
                                              Lid sinds:
                                              23 November 2009

                                              nou me broer heeft de auto gekocht en vandaag opgehaald.

                                              hij is nog even gepoetst en ziet er nu gewoon weer als nieuw uit.

                                              ik zal zo spoedig mogelijk eens een foto plaatsen.

                                              #17953964
                                              opel-mark
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                6 March 2011

                                                Wat voor uitvoering heeft hij nu gekocht ? en foto’s zeggen antuurlijk meer dan woorden, dus die zijn altijd leuk

                                                Mark
                                                http://www.AstraTuningClub.nl

                                              22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
                                              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.